Social Food in de hospitalitybranche

25 maart 2013 |
Social Food in de hospitalitybranche<

De leden van de Association of Food & Beverage Management (AF&BM) hebben onlangs tijdens een bijeenkomst in het Hilton Royal Parc Soestduinen het onderwerp Social Food & Hospitality uitgediept. Aan de hand
van presentaties van drie social media-zwaargewichten bespraken zij waarom social media niet meer weg te denken is uit de food & beveragemarkt en welke kansen het oplevert.

Succes met social media
Onder leiding van dagvoorzitter en event marketer Rob Captijn bespraken de leden van de AF&BM de invloed van social media voor de hospitalitybranche in het algemeen en op hun dagelijks werk. Daarvoor waren drie sprekers uitgenodigd die opereren binnen de foodbranche en die succesvol zijn in het toepassen van social media. Eetschrijver Gerrit Jan Groothedde sprak onder meer over het via social media succesvol in de markt zetten van zijn margaritaijs, blogger en kookgek Esmée Scholte creëerde een grote community rondom haar Nederlandse Foodswap en horecacommunicatieadviseur Astrid Schreuders besprak het belang van social media-ambassadeurs en storytelling.

Corporate story en storytelling
Daarnaast werden door Rob Captijn trends en bewegingen in social media, food en hospitality belicht, waarbij ook de omzetkansen besproken werden. Een van de conclusies van de leerzame middag is dat social media niet meer weg te denken is uit de hospitality en dat het effectief toepassen ervan kansen oplevert, waarbij out of the box denken essentieel is. Gefragmenteerd berichten zenden over diensten die geleverd worden is niet effectief. Planvorming, optimaliseren en uitdragen van de corporate story, storytelling, aangaan van de dialoog met de (potentiële) gast, waardoor een waardevolle community gecreëerd wordt zijn voorbeelden van het succesvol en effectief toepassen van social media.

Vertrek
De bijeenkomst werd gehouden in Hilton Royal Parc Soestduinen waar Iris den Dekker, F&B Professional of the Year 2013, de gastvrouw was. Voor Iris was het haar laatste dag in Soestduinen, zij startte per 19 maart als Front Office Manager bij het Hilton Rotterdam Hotel.

Op de foto boven (vlnr): Astrid Schreuders, Esmée Scholte en Gerrit Jan Groothedde

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: