Sotsji blijft een toeristische trekpleister

12 februari 2014
Sotsji blijft een toeristische trekpleister

Sotsji wordt, als het aan de investeerders ligt, de nieuwe toeristische trekpleister in zowel de zomer als de winter. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van adviesbureau Horwath HTL. Met meer dan dertig
nieuwe hotels en ruim 9.000 hotelkamers heeft Sotsji zich de afgelopen twee jaar gestort op het realiseren van een nieuwe toeristische infrastructuur. Ook na de Olympische Spelen biedt Sotsji perspectief voor het toerisme, aldus het rapport van Horwath HTL.

*Amsterdam versus Sotsji*
Twee jaar geleden was er nog één internationale hotelketen in Sotsji. De afgelopen 24 maanden zijn hier dertig hotels bijgekomen met in totaal 9.000 hotelkamers. Ter vergelijking: in 2006 besloot de gemeente Amsterdam eveneens 9.000 nieuwe hotelkamers te realiseren, maar dit doel zal naar verwachting pas eind 2015 worden bereikt.

*Hotelmarkt van Sotsji*
In het onderzoek van Horwath HTL wordt ingegaan op de ontwikkeling van de hotelmarkt van Sotsji in de afgelopen vijf jaar, en op de mogelijkheden voor de lange termijn. Het rapport geeft een analyse van de 9.000 nieuw geopende hotelkamers, waarvan de meeste zijn aangesloten bij een internationale hotelketen door middel van huur-, franchise- of managementcontracten. Ketens die hotels hebben geopend in Sotsji zijn onder meer de Russische Azimut Hotels en Heliopark, maar ook Amerikaanse en Europese ketens als Marriott, Hyatt, Swissotel en Accor. De van oorsprong Nederlandse hotelketen Golden Tulip heeft nu drie hotels in de Russische stad, met in totaal ruim zeshonderd hotelkamers.

*Kansen en risico's*
Het rapport, geschreven door Managing Director Rusland Marius Gomola, heeft de titel “Toerisme in Sotsji de favoriet voor gouden medaille in de Russische Olypmische Spelen van 2014”. Gomola zegt: “Het rapport laat zien dat er geweldige kansen liggen, maar ook risico’s. Sotsji heeft alle ingrediënten voor succes. Dankzij de Olympische Spelen en Formule 1 zal het snel een zeer bekende bestemming en merknaam worden, met twee hoogseizoenen. Wat momenteel nog ontbreekt is echter een omvattende en afgestemde strategie voor het vullen van de hotelkamers na de Spelen. Uiteindelijk is een organisatie voor destinatiemarketing nodig, die Sotsji kan verkopen en promoten bij de reisagenten en touroperators die de gasten kunnen leveren. Als ze dat kunnen realiseren, en de regering zich ook na de Spelen blijft inspannen voor het resort, zal Sotsji zijn plaats kunnen veroveren op de toeristische markt.”

~Door~ "~Myrtille Vromans~":mailto:myrtille.vromans@uitgeverijps.nl

Overig nieuws