Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 2

21 april 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Dit het tweede artikel uit de reeks.

In het vorige artikel beloofden we je om inhoudelijk dieper in te gaan op het inrichten van een Adwords-advertentie. Dit keer behandelen we de basics voor het juist implementeren van je Adwords-campagne door middel van een aantal tips & tricks.

Blijven testen

De belangrijkste tip is om te blijven testen. Altijd. Veel ondernemers worden opgeschrikt door advertenties die teveel kosten en een te lage conversie hebben. Dat is voor een  groot deel te wijten aan de instellingen, waardoor niet alleen het aantal vertoningen tegenvalt, maar ook het aantal conversies tegenover het aantal vertoningen niet aan de verwachtingen voldoet.

Voor het optimaliseren van je campagne moet je doelwaarden toekennen. Daarover later meer.

Welke positie wil je in Google?

Wat veel adverteerders niet weten, is dat de bovenste positie in Google vaak onrendabel is. Je kunt beter kijken naar wat past bij het rendement. Daarvoor moet je de campagne doorlopend optimaliseren en de biedingen/budgetten blijven bijstellen. Met andere woorden: uit historische gegevens blijkt de toppositie niet de toppositie te zijn, wanneer er naar rendement moet worden gekeken.

Gratis: Google Maps!

Voor horeca is Google Maps een van de beste gratis manieren om je bedrijf goed op de kaart te zetten. Zeker restaurants en hotels zijn gebaat bij een goede Google Maps vermelding. Het is immers het eerste organische resultaat dat de Google-gebruikers zien van je business. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘restaurant Nijmegen’, dan zie je restaurant MANNA als eerste resultaat zichtbaar is. Wat dan opvalt, is dat ze de term ‘restaurant’ niet in de naam hebben verwerkt, hetgeen wel aan te bevelen is. Daarentegen hebben ze wel (heel goed van ze!) een aantal USP’s toegevoegd. Vergeet ook niet de openingstijden, foto’s reviews, et cetera. Het is gratis, maar niet voor niks. Je haalt er immers gasten mee naar je zaak. In Google Business is het daarom raadzaam om aanvullende informatie zoveel mogelijk in te vullen.

Kies voor display- of search-advertenties

Display is moeilijker rendabeler te krijgen dan search. Je moet de doelwaarde van display-advertenties dan ook altijd lager zetten dan bij search-advertenties; je trekt er een lager budget voor uit. Eigenlijk is display advertising een vorm van ‘push marketing’, zoals je vaak ziet voorafgaand aan een filmpje op Youtube. De kijker ziet jou opeens ongevraagd, wat de kans op conversie kleiner maakt dan bij search advertising.

Wat kun je in Adwords toevoegen aan de advertentie?

Zoals beloofd geven we je een aantal tips die je advertentie beter maken. Hier komen er een aantal die je gemakkelijk kunt implementeren:

We raden je aan om een aantal USP’s toe te voegen aan de advertentie. Denk hierbij aan het adres en de openingstijden van je zaak.

Schrijf voor specifieke zoekwoorden specifieke teksten. Het is zelfs nog beter om twee teksten te schrijven, waarbij je via een A/B-test uitzoekt welke tekst beter presteert. De tekst die beter presteert, wordt dan door Google getoond.

Extensies worden vaak overgeslagen. We raden je aan ze allemaal te gebruiken. Denk hierbij aan een oproep om te bellen of te mailen of om de app te gebruiken. Een andere extensie is het toevoegen van USP’s. Je advertentie wordt ook fysiek groter naarmate je meer extensies toevoegt, en dat zonder extra kosten.

Je kunt een aangepast bod instellen op plaats- of regioniveau. Voor een restaurant kan dit zeer goed werken, aangezien er veel locals zijn die je zaak bezoeken.

Ga mensen die al op je website zijn geweest specifiek targeten. Heb je zowel een hotel als een restaurant? Target dan de mensen die je restaurant hebben bezocht met een advertentie voor het hotel. Okee, het bod per click is hoger, maar de kans op conversie is dat ook.

Stel ‘snachts altijd een lager bod in! Echt waar; tussen 00.00 uur ‘s nachts en 07.00 uur in de ochtend is het rendement 50 procent lager. Mensen zijn tussen die tijdstippen vaak te dronken of te ongeïnteresseerd

Het bod op mobile moet je lager instellen. Op een desktop blijken advertenties toch een veel hogere conversie te behalen.

Stel een aangepast bod ALTIJD in. Op zoekwoord, plaats, doelgroep, tijdstip, apparaat, et cetera…

Op display moet je altijd alle beschikbare advertentieformaten inrichten. Doe je dat niet, dan mis je goede kansen op conversie en business.

De volgende keer (volgende week) leren we je meer over doelgerichte en effectieve online advertising in deel drie van deze reeks.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Advertorial
Travel Suit Collection by NCF

Na een succesvolle entree van de Corporate Identity Concept Collectie hebben wij met de introductie van de Corporate Travel Suit Collectie het programma-aanbod bij Nieuwenhuis Corporate Fashion aanzienlijk uitgebreid. Met behoud van uniek ontwikkelde pasvormen vanuit onze bestaande concepten kara...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: