Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 3

28 april 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Hij heeft immers zelf als propositie dat iedere geïnvesteerde euro er vijf oplevert. Dat is lang niet slecht. Dit het derde artikel uit de reeks. 

In dit deel besteden we aandacht aan het toekennen van doelwaarden. Een doelwaarde is bijvoorbeeld het aanklikken van een telefoonnummer of het verzenden van een e-mail.
Ook de bezoekduur kan een doelwaarde zijn.

Van vertoning naar conversie

In principe kun je een 'trechter' gebruiken om te komen tot een conversie. Allereerst heb je de vertoning van de advertentie in de campagne, daarna de click en daarna de bezoekduur die leidt tot een zachte of harde conversie. Een zachte conversie is bijvoorbeeld een interne aanvraag, een harde conversie is een boeking. In het geval van een horecazaak is de harde conversie wellicht van het grootste belang.

Het toekennen van doelwaarden helpt je bij het bepalen van de succesfactor van je campagne en het inzetten van budget op specifieke doelen. Kort door de bocht: je kunt beter een paar doelen met een hoge doelwaarde inzetten, dan veel doelen met een lage doelwaarde.

Een voorbeeld: voor een  offerte-aanvraag reken je veertig euro, terwijl een verblijsduur van langer dan twee minuten op vijf euro wordt gezet. Op die manier kun je binnen je campagnes zien hoe bepaalde doelwaarden presteren en waaraan je je budget het beste kunt besteden. Uiteraard is, naast een goede campagne, een goede (eigen) website ook van belang, zeker met betrekking tot de conversie. 

Om de doelwaarden effectief in te stellen moet je wel doorlopend optimaliseren en de biedingen/budgetten steeds opnieuw bijstellen. 

Je merkt het al. Het kost veel tijd, kennis en moeite om campagnes goed in te richten en succesvol te maken en te houden. De volgende keer vertellen we je over de valkuilen bij het inrichten van een campagne en uitbesteden van een advertentiecampagne. 

Check hieronder de video van Google over het meten van Adwords-resultaten door de conversies bij te houden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Hoezo teveel?

Ongeveer 15.000 kamers waren er in Amsterdam en Schiphol bij elkaar in 1996. Ook toen al werd er geroepen ‘teveel!’ Nu, 22 jaar later, zijn er bijna 3 keer zoveel kamers in dit gebied, zijn er plannen voor nog duizenden kamers, en roepen we nog steeds ‘teveel!’ En dat terwijl...

Opening Internationaal Marriott
Mariott International opent 7000ste hotel in Hong Kong

Marriott International vierde onlangs de opening van zijn zevenduizendste hotel – het St. Regis Hong Kong. Dit schitterende, 27 verdiepingen tellende luxe hotel met butlerservice en meerdere restaurants staat symbool voor Marriotts wereldwijde expansiestrategie met een buitensporige focus op h...

Events KHN
SVH officieel partner eerste editie Nationale Horecadag

Dinsdag 21 mei vindt voor het eerst de Nationale Horecadag plaats. Stichting Vakbekwaamheid Horeca is officieel partner geworden van dit evenement. Samen met initiatiefnemer Lennart Maas, manager van hotel Park Plaza Victoria Amsterdam, organiseren Koninklijke Horeca Nederland en SVH deze grootste o...

Hotel Opening
Eerste Leonardo Royal Hotel opent in Nederland

Op maandag 15 april, de geboortedag van Leonardo da Vinci, heeft het Leonardo Royal Hotel Amsterdam, met als afkorting LRHA, haar deuren geopend. Het allereerste Leonardo Royal Hotel in Nederland is gevestigd in een nieuw gebouw van 18 verdiepingen in het Amstelkwartier met maar liefst 490 kamers. ...

Interview Longread
Zo ga je om met bedrijfskleding in je hotel

Binnen de hotellerie is het dragen van bedrijfskleding zeer gebruikelijk. Het verhoogt de herkenbaarheid van de medewerkers en straalt professionalisme uit. Maar dan moeten de kleding en de uiterlijke verzorging wel helemaal in balans zijn. Anne-Marie van Leggelo is etiquette-expert en legt uit waar...

Achtergronden
Download de nieuwe uitgave van Hospitality Management

De aprileditie van Hospitality Management is weer uit. Dit keer aandacht voor de hotelkamer en interieur, waarbij Carlo Slag, eigenaar van Preston Palace hotel, en Debbie Zeeuw van der Laan, designer bij Valk Design, ons bijpraten over recente verbouwingen, hotelkamertrends en investeringen. Tapijt ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: