Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 3

28 april 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Hij heeft immers zelf als propositie dat iedere geïnvesteerde euro er vijf oplevert. Dat is lang niet slecht. Dit het derde artikel uit de reeks. 

In dit deel besteden we aandacht aan het toekennen van doelwaarden. Een doelwaarde is bijvoorbeeld het aanklikken van een telefoonnummer of het verzenden van een e-mail.
Ook de bezoekduur kan een doelwaarde zijn.

Van vertoning naar conversie

In principe kun je een 'trechter' gebruiken om te komen tot een conversie. Allereerst heb je de vertoning van de advertentie in de campagne, daarna de click en daarna de bezoekduur die leidt tot een zachte of harde conversie. Een zachte conversie is bijvoorbeeld een interne aanvraag, een harde conversie is een boeking. In het geval van een horecazaak is de harde conversie wellicht van het grootste belang.

Het toekennen van doelwaarden helpt je bij het bepalen van de succesfactor van je campagne en het inzetten van budget op specifieke doelen. Kort door de bocht: je kunt beter een paar doelen met een hoge doelwaarde inzetten, dan veel doelen met een lage doelwaarde.

Een voorbeeld: voor een  offerte-aanvraag reken je veertig euro, terwijl een verblijsduur van langer dan twee minuten op vijf euro wordt gezet. Op die manier kun je binnen je campagnes zien hoe bepaalde doelwaarden presteren en waaraan je je budget het beste kunt besteden. Uiteraard is, naast een goede campagne, een goede (eigen) website ook van belang, zeker met betrekking tot de conversie. 

Om de doelwaarden effectief in te stellen moet je wel doorlopend optimaliseren en de biedingen/budgetten steeds opnieuw bijstellen. 

Je merkt het al. Het kost veel tijd, kennis en moeite om campagnes goed in te richten en succesvol te maken en te houden. De volgende keer vertellen we je over de valkuilen bij het inrichten van een campagne en uitbesteden van een advertentiecampagne. 

Check hieronder de video van Google over het meten van Adwords-resultaten door de conversies bij te houden.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: