Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 3

28 april 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Hij heeft immers zelf als propositie dat iedere geïnvesteerde euro er vijf oplevert. Dat is lang niet slecht. Dit het derde artikel uit de reeks. 

In dit deel besteden we aandacht aan het toekennen van doelwaarden. Een doelwaarde is bijvoorbeeld het aanklikken van een telefoonnummer of het verzenden van een e-mail.
Ook de bezoekduur kan een doelwaarde zijn.

Van vertoning naar conversie

In principe kun je een 'trechter' gebruiken om te komen tot een conversie. Allereerst heb je de vertoning van de advertentie in de campagne, daarna de click en daarna de bezoekduur die leidt tot een zachte of harde conversie. Een zachte conversie is bijvoorbeeld een interne aanvraag, een harde conversie is een boeking. In het geval van een horecazaak is de harde conversie wellicht van het grootste belang.

Het toekennen van doelwaarden helpt je bij het bepalen van de succesfactor van je campagne en het inzetten van budget op specifieke doelen. Kort door de bocht: je kunt beter een paar doelen met een hoge doelwaarde inzetten, dan veel doelen met een lage doelwaarde.

Een voorbeeld: voor een  offerte-aanvraag reken je veertig euro, terwijl een verblijsduur van langer dan twee minuten op vijf euro wordt gezet. Op die manier kun je binnen je campagnes zien hoe bepaalde doelwaarden presteren en waaraan je je budget het beste kunt besteden. Uiteraard is, naast een goede campagne, een goede (eigen) website ook van belang, zeker met betrekking tot de conversie. 

Om de doelwaarden effectief in te stellen moet je wel doorlopend optimaliseren en de biedingen/budgetten steeds opnieuw bijstellen. 

Je merkt het al. Het kost veel tijd, kennis en moeite om campagnes goed in te richten en succesvol te maken en te houden. De volgende keer vertellen we je over de valkuilen bij het inrichten van een campagne en uitbesteden van een advertentiecampagne. 

Check hieronder de video van Google over het meten van Adwords-resultaten door de conversies bij te houden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: