Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 3

28 april 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Hij heeft immers zelf als propositie dat iedere geïnvesteerde euro er vijf oplevert. Dat is lang niet slecht. Dit het derde artikel uit de reeks. 

In dit deel besteden we aandacht aan het toekennen van doelwaarden. Een doelwaarde is bijvoorbeeld het aanklikken van een telefoonnummer of het verzenden van een e-mail.
Ook de bezoekduur kan een doelwaarde zijn.

Van vertoning naar conversie

In principe kun je een 'trechter' gebruiken om te komen tot een conversie. Allereerst heb je de vertoning van de advertentie in de campagne, daarna de click en daarna de bezoekduur die leidt tot een zachte of harde conversie. Een zachte conversie is bijvoorbeeld een interne aanvraag, een harde conversie is een boeking. In het geval van een horecazaak is de harde conversie wellicht van het grootste belang.

Het toekennen van doelwaarden helpt je bij het bepalen van de succesfactor van je campagne en het inzetten van budget op specifieke doelen. Kort door de bocht: je kunt beter een paar doelen met een hoge doelwaarde inzetten, dan veel doelen met een lage doelwaarde.

Een voorbeeld: voor een  offerte-aanvraag reken je veertig euro, terwijl een verblijsduur van langer dan twee minuten op vijf euro wordt gezet. Op die manier kun je binnen je campagnes zien hoe bepaalde doelwaarden presteren en waaraan je je budget het beste kunt besteden. Uiteraard is, naast een goede campagne, een goede (eigen) website ook van belang, zeker met betrekking tot de conversie. 

Om de doelwaarden effectief in te stellen moet je wel doorlopend optimaliseren en de biedingen/budgetten steeds opnieuw bijstellen. 

Je merkt het al. Het kost veel tijd, kennis en moeite om campagnes goed in te richten en succesvol te maken en te houden. De volgende keer vertellen we je over de valkuilen bij het inrichten van een campagne en uitbesteden van een advertentiecampagne. 

Check hieronder de video van Google over het meten van Adwords-resultaten door de conversies bij te houden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: