The Student Hotel reageert op kritiek

28 december 2016 | Jorien Slager

Het concept van The Student Hotel waarbij studenten tijdelijk overnachten in speciale studentenhotels kreeg bergladingen kritiek. Ook wij schreven er afgelopen maand over. De partij Student & Starter maakte zich bijvoorbeeld zorgen over de hoge prijzen die starten bij 600 euro per maand. Zij vinden de bedrijfsvoering van The Student Hotel 'sluw' en menen dat The Student Hotel gebruik maakt van mazen in de wet. The Student Hotels reageert op de kritiek en legt uit waarom er volgens hen niks mis is het met het concept.

Hotelgast of woninghuurder?

“The Student Hotel is in alle opzichten een hotel: het biedt de mogelijkheid tot kort verblijf en veel meer faciliteiten dan reguliere huisvestingsvoorzieningen. The Student Hotel valt dan ook gewoon onder de wet- en regelgeving die geldt voor hotels”, vinden ze bij The Student Hotel.

Vrije keuze

“The Student Hotel vindt dat studenten altijd toegang moeten hebben tot betaalbare huisvesting, waarbij sprake is van volwaardige huur- en huurprijsbescherming. Hier zetten de woningbouwcorporaties en de partners van het Landelijk Platform Studentenhuisvesting zich ook voor in. Studenten zijn echter vrij in het maken van een keuze voor een studentenhotel als dit aansluit op hun wensen. The Student Hotel biedt ongesubsidieerde huisvesting met veel extra services en is bedoeld voor een beperkte verblijfsduur.”

Short stay

“The Student Hotel biedt internationale studenten, en andere gebruikers, een additionele mogelijkheid om te verblijven. De internationale studenten kunnen er bijvoorbeeld ook voor kiezen om in een ander hotel te verblijven, of in een andere short stay accommodatie. Die keuze is aan hen. Studenten mogen maximaal een jaar in één van de hotels verblijven en tekenen ook een contract waarin dit is vastgelegd. De voorwaarden van het contract zijn ten aller tijde inzichtelijk op de website en tijdens het boekingsproces worden ze nog eens expliciet aan de toekomstige gast voorgelegd.”

Verblijfsduur

“Het gemiddelde aantal verblijfsdagen van een gast in The Student Hotel is 6,9 dagen, maar het is mogelijk om voor de duur van een semester (tot maximaal een jaar) in een studentenhotel te verblijven. The Student Hotel hanteert wel het beleid dat studenten in een periode van 24 maanden nooit langer dan 12 maanden achtereenvolgens op een locatie mogen verblijven in de accommodatie. Op deze manier voorkomt The Student Hotel dat studenten haar accommodatie als reguliere studentenhuisvesting gebruiken.”

Kamerprijzen

Hoe wordt de prijs voor een kamer bepaald? “De prijs die de studentenhotels vragen is een totaalbedrag voor een pakket aan diensten. Zo kunnen studenten in een studentenhotel voor dit geld ook gebruik maken van een eigen fiets, water, elektra en meubels, en kunnen de studenten gebruik maken van voorzieningen als internet, inpandig fitness centrum, gezamenlijke keukens met magnetrons, ovens, koelkasten en wekelijkse schoonmaak van die keukens.”

Tekort aan studentenwoningen

“Ondanks inspanningen van gemeenten is er vaak onvoldoende passend aanbod voor studenten in de studentensteden. Tegelijk neemt het aantal internationale studenten aanzienlijk toe, dat is belangrijk voor een kennisland als Nederland. Deze studenten nemen deel aan kortere programma’s zoals summer schools, uitwisselingsprogramma’s of een Master programma van 10 maanden.”

Aanbod

“Als ze in Nederland aankomen hebben ze vaak geen vrienden, familie of andere netwerken die kan helpen bij het vinden van een kamer, en hebben behoefte aan zekerheid, betrouwbaarheid, kwaliteit en service. Deze studenten hebben vaak geen recht op huursubsidie of andere sociale voorzieningen, betalen de studie uit eigen middelen maar hebben ook geen tijd noch behoefte aan wachtlijsten voor sociale woningbouw. Voor deze groep is The Student Hotel een oplossing. Zo zijn de kamers bijvoorbeeld volledig gemeubileerd, zijn er studeer-, sport en ontspanruimtes, hebben studenten een fiets tot hun beschikking en is er 24-uur personeel aanwezig.”

Verschil reguliere studentenwonignen

“Het aanbod van de studentenhotels verschilt van de traditionele Nederlandse sociale studentenhuisvesting door de flexibiliteit en het service aanbod. De vraag hiernaar is vooral ontstaan door de komst van internationale studenten. Het traditionele model van studentenhuisvesting past niet altijd bij hun wensen en hierdoor is het beschikbare aanbod al langer aan het differentiëren. Zo zijn er inmiddels ook sociale huisvesters die short stay kamers aanbieden met korte contracten, meubilair en aanvullende services. Hiermee spelen deze aanbieders, evenals de studenthotels, in op de groeiende vraag van (internationale) studenten en van de universiteiten en hogescholen die deze studenten aantrekken.

Doelgroep

“The Student Hotel is dan ook helemaal gericht op de internationale student. Het percentage internationale studenten verschilt per stad en schommelt afhankelijk van het seizoen. Maar meestal is ongeveer 75% van de gasten in het studentenhotel internationale student. De verblijfsduur van de internationale studenten verschilt ook per individuele gast. Sommigen verblijven voor de duur van een semester, sommige verblijven langer of korter. Dit is volledig afhankelijk van de verblijfswens van de gasten. Om te voldoen aan de vraag naar reguliere studentenhuisvesting, worden in Utrecht tot 2019 ruim 4.000 nieuwe eenheden gerealiseerd. Het huidige tekort van ongeveer 5.000 eenheden wordt hiermee al grotendeels teruggedrongen.”

Toekomst

“The Student Hotel pretendeert niet de oplossing te zijn voor het tekort aan huisvesting, al zorgen de hotels wel voor een vermindering van de druk op specifiek de vraag naar tijdelijke verblijfsmogelijkheden voor internationale studenten. The Student Hotel levert een compleet pakket aan diensten en services, specifiek gericht op de wensen van internationale studenten. De komende jaren zal ook in Utrecht de vraag naar (tijdelijke) verblijfsmogelijkheden voor internationale studenten toenemen, omdat er in de onderwijssector sterke internationalisering plaatsvindt. The Student Hotel is met de ruim 400 plekken voor internationale studenten een aanvulling.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Interview Coronacrisis
“De onduidelijkheid vanuit de overheid is vermoeiend”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tiende hoofdstuk be...

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Interview Coronacrisis
Oproep: “Leveranciers, denk alsjeblieft mee met ons”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit negende hoofdstuk b...

Interview Coronacrisis
"Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: