Vakantie blijft belangrijk voor Nederlanders 

2 juli 2020 | Thijs Jacobs

Ondanks de coronacrisis blijft vakantie nog altijd belangrijk voor Nederlanders. Een meerderheid wil daarom de komende jaren gewoon op vakantie blijven gaan. Zekerheid en flexibiliteit zijn daarbij belangrijke keuzecriteria. Dit blijkt uit consumentenonderzoek dat Trends & Tourism half juni - na de versoepeling van de reisbeperkingen - heeft uitgevoerd naar de impact van de coronacrisis op het vakantiegedrag. Het onderzoek diende mede als input voor een update van de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030.

Zeven op de tien Nederlanders vindt vakantie belangrijk

Weliswaar iets lager dan voor de crisis, maar nog altijd vindt een grote meerderheid van de Nederlanders vakanties belangrijk (71%). En hoewel de vakantieplannen voor deze zomer door alle onzekerheid rond het coronacrisis op een lager niveau liggen dan normaal, verwacht 74% van de Nederlanders de komende jaren wel op vakantie te gaan. Zo’n 16% van de Nederlanders geeft aan de komende jaren waarschijnlijk/ beslist niet (meer) op vakantie te gaan en 10% weet het nog niet. Van de groep die de komende jaren wel op vakantie wil gaan verwacht bijna 50% even vaak te gaan als voor de coronacrisis, 43% wat minder vaak en 7% vaker. Met name onder lagere welstandsklassen is het aandeel dat niet meer op vakantie verwacht te gaan relatief groot (25%).

Vakantieganger gaat voor zekerheid en flexibiliteit

Het zorgeloze van vakanties is er voor de komende jaren wel een beetje van af. Zes op de tien vakantiegangers zegt als gevolg van de coronacrisis minder zorgeloos op vakantie te gaan. Met name senioren en vrouwen geven dit aan. Als gevolg van de onzekerheid rond de coronacrisis gaat de vakantieganger de komende jaren voor zekerheid en flexibiliteit. Zo worden landen waar de gezondheidzorg op een laag niveau staat gemeden (70%). Zo’n 80% zegt zich vooraf goed te gaan verdiepen in de gezondheidsrisico’s / coronamaatregelen van het land waar ze naar toe gaan. Twee derde is van plan om niet meer ruim van te voren te boeken en 70% geeft aan de annuleringsvoorwaarden beter te gaan lezen dan voorheen. Ruim 80% vindt het verder belangrijk dat er onderweg en op de bestemming extra aandacht is voor hygie?ne / dat er extra wordt schoongemaakt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: