Van der Valk hotel Sassenheim-Leiden winnaar Beste Leerbedrijf Horeca

9 januari 2019 | Thijs Jacobs

Tijdens de Horecava in de RAI in Amsterdam is op dinsdag 8 januari Van der Valk hotel Sassenheim-Leiden bekroond tot winnaar van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca 2018/2019. Hotel Okura uit Amsterdam pakte de tweede plaats en Euromast Rotterdam werd derde.

De commissie noemde deze editie een strijd der giganten. De top 3 leerbedrijven blinken uit in de goede samenwerking met scholen, hun deelname aan de verschillende brancheactiviteiten en ze hebben ook veel aandacht voor de leerling als individu. Toch kan er maar een de winnaar zijn. “De bijzondere mix van regulier BBL, BOL, HBO, VMBO en de nieuwe hybride leeromgeving van House of Hospitality maakt dit een trendsettend leerbedrijf. Moedig en vooruitstrevend enerzijds, kwalitatief sterk anderzijds”, aldus de commissie Beste Leerbedrijf Horeca.

De nieuwe opzet van duaal leren is ingevoerd vanuit het programma House of Hospitality. Voorzitter van de commissie Ricardo Eshuis: “De kwaliteit van de leerbedrijven is opnieuw erg hoog dit jaar. Met een prachtige top 3 waarbij de race om de eerste plek een nek aan nek race is geweest. De doorslaggevende factoren voor winst of net geen winst zitten in de details van de details. Uiteindelijk wint Van der Valk Sassenheim-Leiden onder andere vanwege het vernieuwende concept van hybride leren: House of Hospitality. Studenten van de middelbare hotelschool werken en leren in het bedrijf: de theorielessen zijn niet op school maar in het bedrijf. Van der Valk drukt als leerbedrijf een stempel op het opleidingsprogramma dat samen met ROC van Amsterdam wordt ingevuld. De bedrijfscontext is niet alleen leidend, maar deze is doorslaggevend voor de opleidingen in het kader van House of Hospitality."

De prijzen...

Van der Valk Sassenheim-Leiden ontving naast de award het bijbehorend muurbordje en mag een dag meelopen met een SVH Meester naar keuze. Bovendien mag het leerbedrijf een persoon afvaardigen voor de branchevaststellingscommissie van SVH waarin ze samen met andere grote branchepartijen een belangrijke stempel drukt op het vaststellen van de kwaliteitsstandaarden in de horecabranche. Ab de Bruijn, directeur Van der Valk Sassenheim-Leiden: "Prachtige prijs, de kers op de appelmoes. Maar ook een bevestiging dat we de goede weg zijn ingeslagen door het inspireren en enthousiast maken van leerlingen voor de horeca. En ook niet te vergeten, de publieksprijs als waardering van de gast."

Hotel Okura is, voor de tweede keer, de runner-up van de wedstrijd en Euromast Rotterdam behaalde de derde plaats. Zij ontvingen een muurbordje met de tweede en derde titel en mogen ook een dag meelopen met een SVH Meester. Okura heeft dit jaar grote stappen gemaakt: het is een topbedrijf dat de gaatjes die vorig jaar zijn gevonden, heeft verbeterd. Wat goed zichtbaar is, is dat Okura mensen een kans geeft, en mensen met een beperking veel kansen en mogelijkheden biedt. Een leerling kan hier alles leren wat hij wil, ook als er geen ervaring is. Als de interesse er vanuit de leerling is, dan kan het en wordt het mogelijk gemaakt.

IJzersterk

 "De drie leerbedrijven zijn ijzersterk in het begeleiden van leerlingen. De leerlingen krijgen de samenhang tussen de verschillende afdelingen binnen het bedrijf mee waardoor ze een breed beeld krijgen van de mogelijkheden in de branche en waardoor ze zelfverzekerd op de werkvloer staan. Door deze aanpak maken deze leerbedrijven het werken in de horeca aantrekkelijker en stomen zij een nieuwe generatie klaar die echt enthousiast is over het vak. Ze blinken alle drie uit in het integreren van leren en werken op de werkvloer. Het gaat veel verder dan alleen het begeleiden van BBL-leerlingen. Leren en ontwikkelen is bij de top 3 onderdeel van de bedrijfsvoering en is een doel op zich voor medewerkers en management," aldus de commissie.

Op 12 december ontvingen de leerbedrijven bezoek van de voltallige commissie, die bestaat uit vertegenwoordigers van KHN, FNV, de MBO Raad, SBB, SVH en de winnaars Beste Leerbedrijf Horeca 2016 en 2017/2018. Daarbij kregen de bedrijven een opdracht mee: houd een pitch over waarom je denkt het Beste Leerbedrijf Horeca te zijn en geef de commissie een rondleiding door het bedrijf. Daarnaast ging de commissie in gesprek met een leermeester en een leerling. Zo kregen de leden een goed beeld van de visie van het bedrijf zelf en de visie op opleiden, het inwerkprogramma, de wijze van begeleiding en de instructies op de werkvloer.

Wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca

De wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca is in het leven geroepen om leren in de praktijk te stimuleren en de waarde van leerbedrijven en leermeesters voor de horecasector onder de aandacht te brengen. Dit jaar werden 209 leerbedrijven genomineerd, waarvan er ruim 120 ook daadwerkelijk de uitdaging zijn aangegaan. De wedstrijd wordt namens de horecabranche georganiseerd door SVH. Kijk voor meer informatie over de wedstrijd op www.besteleerbedrijfhoreca.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: