Van der Valk hotel Sassenheim-Leiden winnaar Beste Leerbedrijf Horeca

9 januari 2019 | Thijs Jacobs

Tijdens de Horecava in de RAI in Amsterdam is op dinsdag 8 januari Van der Valk hotel Sassenheim-Leiden bekroond tot winnaar van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca 2018/2019. Hotel Okura uit Amsterdam pakte de tweede plaats en Euromast Rotterdam werd derde.

De commissie noemde deze editie een strijd der giganten. De top 3 leerbedrijven blinken uit in de goede samenwerking met scholen, hun deelname aan de verschillende brancheactiviteiten en ze hebben ook veel aandacht voor de leerling als individu. Toch kan er maar een de winnaar zijn. “De bijzondere mix van regulier BBL, BOL, HBO, VMBO en de nieuwe hybride leeromgeving van House of Hospitality maakt dit een trendsettend leerbedrijf. Moedig en vooruitstrevend enerzijds, kwalitatief sterk anderzijds”, aldus de commissie Beste Leerbedrijf Horeca.

De nieuwe opzet van duaal leren is ingevoerd vanuit het programma House of Hospitality. Voorzitter van de commissie Ricardo Eshuis: “De kwaliteit van de leerbedrijven is opnieuw erg hoog dit jaar. Met een prachtige top 3 waarbij de race om de eerste plek een nek aan nek race is geweest. De doorslaggevende factoren voor winst of net geen winst zitten in de details van de details. Uiteindelijk wint Van der Valk Sassenheim-Leiden onder andere vanwege het vernieuwende concept van hybride leren: House of Hospitality. Studenten van de middelbare hotelschool werken en leren in het bedrijf: de theorielessen zijn niet op school maar in het bedrijf. Van der Valk drukt als leerbedrijf een stempel op het opleidingsprogramma dat samen met ROC van Amsterdam wordt ingevuld. De bedrijfscontext is niet alleen leidend, maar deze is doorslaggevend voor de opleidingen in het kader van House of Hospitality."

De prijzen...

Van der Valk Sassenheim-Leiden ontving naast de award het bijbehorend muurbordje en mag een dag meelopen met een SVH Meester naar keuze. Bovendien mag het leerbedrijf een persoon afvaardigen voor de branchevaststellingscommissie van SVH waarin ze samen met andere grote branchepartijen een belangrijke stempel drukt op het vaststellen van de kwaliteitsstandaarden in de horecabranche. Ab de Bruijn, directeur Van der Valk Sassenheim-Leiden: "Prachtige prijs, de kers op de appelmoes. Maar ook een bevestiging dat we de goede weg zijn ingeslagen door het inspireren en enthousiast maken van leerlingen voor de horeca. En ook niet te vergeten, de publieksprijs als waardering van de gast."

Hotel Okura is, voor de tweede keer, de runner-up van de wedstrijd en Euromast Rotterdam behaalde de derde plaats. Zij ontvingen een muurbordje met de tweede en derde titel en mogen ook een dag meelopen met een SVH Meester. Okura heeft dit jaar grote stappen gemaakt: het is een topbedrijf dat de gaatjes die vorig jaar zijn gevonden, heeft verbeterd. Wat goed zichtbaar is, is dat Okura mensen een kans geeft, en mensen met een beperking veel kansen en mogelijkheden biedt. Een leerling kan hier alles leren wat hij wil, ook als er geen ervaring is. Als de interesse er vanuit de leerling is, dan kan het en wordt het mogelijk gemaakt.

IJzersterk

 "De drie leerbedrijven zijn ijzersterk in het begeleiden van leerlingen. De leerlingen krijgen de samenhang tussen de verschillende afdelingen binnen het bedrijf mee waardoor ze een breed beeld krijgen van de mogelijkheden in de branche en waardoor ze zelfverzekerd op de werkvloer staan. Door deze aanpak maken deze leerbedrijven het werken in de horeca aantrekkelijker en stomen zij een nieuwe generatie klaar die echt enthousiast is over het vak. Ze blinken alle drie uit in het integreren van leren en werken op de werkvloer. Het gaat veel verder dan alleen het begeleiden van BBL-leerlingen. Leren en ontwikkelen is bij de top 3 onderdeel van de bedrijfsvoering en is een doel op zich voor medewerkers en management," aldus de commissie.

Op 12 december ontvingen de leerbedrijven bezoek van de voltallige commissie, die bestaat uit vertegenwoordigers van KHN, FNV, de MBO Raad, SBB, SVH en de winnaars Beste Leerbedrijf Horeca 2016 en 2017/2018. Daarbij kregen de bedrijven een opdracht mee: houd een pitch over waarom je denkt het Beste Leerbedrijf Horeca te zijn en geef de commissie een rondleiding door het bedrijf. Daarnaast ging de commissie in gesprek met een leermeester en een leerling. Zo kregen de leden een goed beeld van de visie van het bedrijf zelf en de visie op opleiden, het inwerkprogramma, de wijze van begeleiding en de instructies op de werkvloer.

Wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca

De wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca is in het leven geroepen om leren in de praktijk te stimuleren en de waarde van leerbedrijven en leermeesters voor de horecasector onder de aandacht te brengen. Dit jaar werden 209 leerbedrijven genomineerd, waarvan er ruim 120 ook daadwerkelijk de uitdaging zijn aangegaan. De wedstrijd wordt namens de horecabranche georganiseerd door SVH. Kijk voor meer informatie over de wedstrijd op www.besteleerbedrijfhoreca.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: