Venetië vraagt entreegeld

7 maart 2019 | Thijs Jacobs

Het is zover, de kogel is door de kerk: wie Venetië wil bezoeken, moet een dagkaartje van drie euro kopen. In mei gaat deze opzet van start en volgend jaar gaat de prijs zelfs al omhoog. Naar zes of tien euro, afhankelijk van de drukte in de bomvolle Italiaanse stad.

Geld is hard nodig

Amsterdam heeft nog geen toegangspoortjes of dagkaartjes, maar misschien is de actie in Venetië een voorbode voor wat komen gaat. Venetië telt nu 25 miljoen toeristische bezoekers per jaar, een enorm aantal, gezien de grootte van het stadje. Dat toeristen een toegangskaartje moeten kopen, lijkt in het geval van Venetië onvermijdelijk. Maar voor wie er niet woont maar wel werkt, of er voor een begrafenis of huwelijk moet zijn, betaalt ook. Dat zal nog wel enige weerstand oproepen, alhoewel het opgebrachte geld voor een groot deel ook wordt gebruikt voor stadsreiniging en dergelijke. Veel toeristen verblijven immers niet in een hotel de stad, maar wandelen er slechts een dagje rond. Hierdoor is de toeristenbelasting niet toereikend voor het stadsbestuur om de kosten van het opruimen van het toeristenafval te dekken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: