Vervaging tussen zaken- en vakantiereizen

25 mei 2016 |
Vervaging tussen zaken- en vakantiereizen<

Ellenlange vluchten, eenzame hotelkamers, jetlags en een lawine aan meetings. Dat is het klassieke, stereotype beeld van zakenreizen. Recent
onderzoek van Booking.com laat echter zien dat veel zakenreizigers het als één van de mooiste onderdelen van hun werk beschouwen. De helft bevestigt dat hun favoriete onderdeel van een internationale zakenreis de kans is om kennis te maken met een nieuwe cultuur (50%) of om een nieuwe stad te ontdekken (46%).

Meer dan alleen zaken
Het onderzoek van Booking.com toont aan dat zakenreizen méér zijn dan alleen zaken. Ervaren zakenreizigers geven zelfs aan dat zij net zo enthousiast zijn over het kennismaken met nieuwe culturen als over het vooruitzicht om hun klanten en collega's persoonlijk te ontmoeten.

Grenzen vervagen
“Wij zien hier een voortdurende opwaartse trend, waarbij de grenzen tussen zaken- en vakantiereizen vervagen. Ook zien we veranderingen in het type accommodatie dat geboekt wordt. Traditionele zakenhotels spelen een zeer belangrijke rol, maar aangezien zakenreizigers steeds meer opzoek zijn naar een combinatie van business en ontspanning, zien we dat andere accommodaties zoals boetiekhotels, appartementen en villa's, die meer huiselijk comfort kunnen bieden, in populariteit toenemen,” zegt Ripsy Bandourian, directeur Product Development van Booking.com Business. “Daarom heeft Booking.com Business het meest uitgebreide aanbod van accommodaties voor zakenreizigers, zodat wij heel gemakkelijk hun zakelijke wensen aan hun persoonlijke wensen weten te koppelen.”

Combineren van werk en vrije tijd
Een vijfde van de ondervraagden maakt gebruik van de mogelijkheid om hun zakenreis te verlengen met een vakantie (20%). Ongeveer evenveel respondenten (18%) zien het als een goede mogelijkheid om wat extra tijd voor zichzelf te hebben. De helft van de zakenreizigers zegt dat de grootste voordelen van een internationale zakenreis bestaan uit het persoonlijk ontmoeten van klanten en zakenpartners (48%). Daarnaast vind bijna 40% leuke dingen doen met collega's en zakenpartners een groot voordeel van een zakenreis.

Meest gastvrije bestemmingen
Kennismaken met nieuwe culturen wordt gezien als het beste aspect van zakenreizen en Thailand scoort daarbij het hoogst in de categorie 'meest gastvrije land'. Volgens zakenreizigers is Duitsland het gemakkelijkste land om in te reizen (28%) en komt Singapore op de tweede plek (27%). Daarnaast heeft Singapore de meest aangename luchthaven (32%).

De waarde van een persoonlijke ontmoeting
Zakenreizigers bevestigen dat internationale reizen stress met zich mee kunnen brengen (93%), maar ze geven tevens aan dat er niets gaat boven een persoonlijke ontmoeting met klanten of partners. Elkaar de hand kunnen schudden leidt tot meer productiviteit, eerlijkere gesprekken en tot een versterking van de relatie. In het algemeen prefereert een meerderheid (61%) van de zakenreizigers een face-to-face- ontmoeting met partners buiten het kantoor, maar minder dan de helft (46%) komt hier daadwerkelijk aan toe. Opvallend genoeg was er een duidelijk zakelijk voordeel bij face-to-face meetings, vooral wat betreft het opbouwen van een gezamenlijke cultuur en het stimuleren van de productiviteit. Eén op de vier (26%) zakenreizigers zegt dat face-to-face-ontmoetingen tot betere financiële uitkomsten leiden.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: