Vervaging tussen zaken- en vakantiereizen

25 mei 2016 |
Vervaging tussen zaken- en vakantiereizen<

Ellenlange vluchten, eenzame hotelkamers, jetlags en een lawine aan meetings. Dat is het klassieke, stereotype beeld van zakenreizen. Recent
onderzoek van Booking.com laat echter zien dat veel zakenreizigers het als één van de mooiste onderdelen van hun werk beschouwen. De helft bevestigt dat hun favoriete onderdeel van een internationale zakenreis de kans is om kennis te maken met een nieuwe cultuur (50%) of om een nieuwe stad te ontdekken (46%).

Meer dan alleen zaken
Het onderzoek van Booking.com toont aan dat zakenreizen méér zijn dan alleen zaken. Ervaren zakenreizigers geven zelfs aan dat zij net zo enthousiast zijn over het kennismaken met nieuwe culturen als over het vooruitzicht om hun klanten en collega's persoonlijk te ontmoeten.

Grenzen vervagen
“Wij zien hier een voortdurende opwaartse trend, waarbij de grenzen tussen zaken- en vakantiereizen vervagen. Ook zien we veranderingen in het type accommodatie dat geboekt wordt. Traditionele zakenhotels spelen een zeer belangrijke rol, maar aangezien zakenreizigers steeds meer opzoek zijn naar een combinatie van business en ontspanning, zien we dat andere accommodaties zoals boetiekhotels, appartementen en villa's, die meer huiselijk comfort kunnen bieden, in populariteit toenemen,” zegt Ripsy Bandourian, directeur Product Development van Booking.com Business. “Daarom heeft Booking.com Business het meest uitgebreide aanbod van accommodaties voor zakenreizigers, zodat wij heel gemakkelijk hun zakelijke wensen aan hun persoonlijke wensen weten te koppelen.”

Combineren van werk en vrije tijd
Een vijfde van de ondervraagden maakt gebruik van de mogelijkheid om hun zakenreis te verlengen met een vakantie (20%). Ongeveer evenveel respondenten (18%) zien het als een goede mogelijkheid om wat extra tijd voor zichzelf te hebben. De helft van de zakenreizigers zegt dat de grootste voordelen van een internationale zakenreis bestaan uit het persoonlijk ontmoeten van klanten en zakenpartners (48%). Daarnaast vind bijna 40% leuke dingen doen met collega's en zakenpartners een groot voordeel van een zakenreis.

Meest gastvrije bestemmingen
Kennismaken met nieuwe culturen wordt gezien als het beste aspect van zakenreizen en Thailand scoort daarbij het hoogst in de categorie 'meest gastvrije land'. Volgens zakenreizigers is Duitsland het gemakkelijkste land om in te reizen (28%) en komt Singapore op de tweede plek (27%). Daarnaast heeft Singapore de meest aangename luchthaven (32%).

De waarde van een persoonlijke ontmoeting
Zakenreizigers bevestigen dat internationale reizen stress met zich mee kunnen brengen (93%), maar ze geven tevens aan dat er niets gaat boven een persoonlijke ontmoeting met klanten of partners. Elkaar de hand kunnen schudden leidt tot meer productiviteit, eerlijkere gesprekken en tot een versterking van de relatie. In het algemeen prefereert een meerderheid (61%) van de zakenreizigers een face-to-face- ontmoeting met partners buiten het kantoor, maar minder dan de helft (46%) komt hier daadwerkelijk aan toe. Opvallend genoeg was er een duidelijk zakelijk voordeel bij face-to-face meetings, vooral wat betreft het opbouwen van een gezamenlijke cultuur en het stimuleren van de productiviteit. Eén op de vier (26%) zakenreizigers zegt dat face-to-face-ontmoetingen tot betere financiële uitkomsten leiden.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Coronacrisis
Leegstaande hotelkamers worden verhuurd aan thuiswerkers

Door de coronacrisis werken veel Nederlanders vanuit huis. Met spelende kinderen, huilende baby's en bellende partners is dat een soms een flinke uitdaging. Tegelijkertijd staan er veel hotelkamers leeg door het het wegvallen van toerisme. Olivier Kruger en Seffie Treistman willen beide probleme...

Coronacrisis
80% Nederlanders wil in toekomst meer schoonmaak van openbare ruimtes

Schoonmakers doen belangrijk werk, juist nu meer dan ooit. Premier Mark Rutte noemde schoonmakers in zijn speeches de afgelopen weken in één adem met verpleegkundigen en artsen als een cruciaal beroep in de coronacrisis. 91 procent van de Nederlanders deelt de mening van Rutte en noemt...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Een faillissement kan worden voorkomen

In 2019 brak de Nederlandse hotelmarkt nog alle records. Nu hebben hotels massaal de deuren gesloten vanwege het coronavirus. Als dit maanden gaat duren, komen hotels onverminderd in zwaar weer. De NOW-regeling is slechts een tijdelijke en beperkte oplossing. De Wet homologatie onderhands akkoord (W...

Coronacrisis
Koningin Máxima steekt horeca een hart onder de riem

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Nederlandse economie krimpt dit jaar harder dan in 2009 

Aangenomen dat de coronabeperkende maatregelen pas vanaf 1 juni worden versoepeld, krimpt de Nederlandse economie dit jaar naar verwachting met 5 procent. Daarbij raakt de coronacrisis veel sectoren bijzonder hard, zoals de horeca, de landbouw, de industrie en delen van de zakelijke dienstverlening....

Toerisme Coronacrisis
NBTC: Boek- en zoekgedrag met 85 procent gedaald

NBTC, het marketingplatform voor toerisme in en naar Nederland, monitort de komende tijd relevante indicatoren die inzicht kunnen geven in het effect van de coronacrisis op het gedrag van bezoekers. Denk daarbij aan het zoek- en boekgedrag, maar ook het sentiment onder potentiële reizigers. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: