Vervaging tussen zaken- en vakantiereizen

25 mei 2016 |
Vervaging tussen zaken- en vakantiereizen<

Ellenlange vluchten, eenzame hotelkamers, jetlags en een lawine aan meetings. Dat is het klassieke, stereotype beeld van zakenreizen. Recent
onderzoek van Booking.com laat echter zien dat veel zakenreizigers het als één van de mooiste onderdelen van hun werk beschouwen. De helft bevestigt dat hun favoriete onderdeel van een internationale zakenreis de kans is om kennis te maken met een nieuwe cultuur (50%) of om een nieuwe stad te ontdekken (46%).

Meer dan alleen zaken
Het onderzoek van Booking.com toont aan dat zakenreizen méér zijn dan alleen zaken. Ervaren zakenreizigers geven zelfs aan dat zij net zo enthousiast zijn over het kennismaken met nieuwe culturen als over het vooruitzicht om hun klanten en collega's persoonlijk te ontmoeten.

Grenzen vervagen
“Wij zien hier een voortdurende opwaartse trend, waarbij de grenzen tussen zaken- en vakantiereizen vervagen. Ook zien we veranderingen in het type accommodatie dat geboekt wordt. Traditionele zakenhotels spelen een zeer belangrijke rol, maar aangezien zakenreizigers steeds meer opzoek zijn naar een combinatie van business en ontspanning, zien we dat andere accommodaties zoals boetiekhotels, appartementen en villa's, die meer huiselijk comfort kunnen bieden, in populariteit toenemen,” zegt Ripsy Bandourian, directeur Product Development van Booking.com Business. “Daarom heeft Booking.com Business het meest uitgebreide aanbod van accommodaties voor zakenreizigers, zodat wij heel gemakkelijk hun zakelijke wensen aan hun persoonlijke wensen weten te koppelen.”

Combineren van werk en vrije tijd
Een vijfde van de ondervraagden maakt gebruik van de mogelijkheid om hun zakenreis te verlengen met een vakantie (20%). Ongeveer evenveel respondenten (18%) zien het als een goede mogelijkheid om wat extra tijd voor zichzelf te hebben. De helft van de zakenreizigers zegt dat de grootste voordelen van een internationale zakenreis bestaan uit het persoonlijk ontmoeten van klanten en zakenpartners (48%). Daarnaast vind bijna 40% leuke dingen doen met collega's en zakenpartners een groot voordeel van een zakenreis.

Meest gastvrije bestemmingen
Kennismaken met nieuwe culturen wordt gezien als het beste aspect van zakenreizen en Thailand scoort daarbij het hoogst in de categorie 'meest gastvrije land'. Volgens zakenreizigers is Duitsland het gemakkelijkste land om in te reizen (28%) en komt Singapore op de tweede plek (27%). Daarnaast heeft Singapore de meest aangename luchthaven (32%).

De waarde van een persoonlijke ontmoeting
Zakenreizigers bevestigen dat internationale reizen stress met zich mee kunnen brengen (93%), maar ze geven tevens aan dat er niets gaat boven een persoonlijke ontmoeting met klanten of partners. Elkaar de hand kunnen schudden leidt tot meer productiviteit, eerlijkere gesprekken en tot een versterking van de relatie. In het algemeen prefereert een meerderheid (61%) van de zakenreizigers een face-to-face- ontmoeting met partners buiten het kantoor, maar minder dan de helft (46%) komt hier daadwerkelijk aan toe. Opvallend genoeg was er een duidelijk zakelijk voordeel bij face-to-face meetings, vooral wat betreft het opbouwen van een gezamenlijke cultuur en het stimuleren van de productiviteit. Eén op de vier (26%) zakenreizigers zegt dat face-to-face-ontmoetingen tot betere financiële uitkomsten leiden.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam
Kimpton De Witt verbindt hotelgasten met #StayHuman project

Hoewel de wereld vandaag door technologie meer verbonden is dan ooit tevoren, kunnen we ons als individu juist onverbonden voelen tot elkaar. Kimpton gelooft dat oprechte connecties het leven van mensen verbeteren en dat er gelijkenissen tussen iedereen bestaan - ongeacht een achtergrond of levensve...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Hotel Ammonite (Amstelveen) verkocht aan investeerder

De Zwitserse investeerder Echo heeft viersterrenhotel Ammonite in Amstelveen gekocht, zo lezen we op vastgoedmarkt.nl. Het hotel omvat 227 kamers en is de vierde aankoop van het Echo Fund, dat in 2019 werd gelanceerd. Er wordt verwacht dat de overeenkomst eind dit jaar wordt getekend. Echo Partn...

Awards
SVH presenteert de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca  

Op vrijdag 8 november heeft SVH de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Voor deze jaarlijkse wedstrijd werden dit jaar 150 leerbedrijven genomineerd. Tot maandag 4 november zijn deelnemende leerbedrijven met elkaar de strijd aangegaan om de eerste mijlpaal van de wedstrij...

Chefs Michelin
Bas van Kranen en Alain Passard slaan handen ineen

Internationaal gerenommeerd driesterrenchef Alain Passard (Arpège Restaurant) en chef Bas van Kranen (Restaurant Bord’Eau) slaan de handen ineen voor een exclusieve gastronomische samenwerking op zaterdag 16 november in Restaurant Bord’Eau waar zij een eerbetoon brengen aan gastro...

Internationaal
a&o Hostels introduceert self check-in service

Gasten van a&o Hostels, Europa’s grootste hostelketen, kunnen vanaf nu zelf kiezen hoe ze willen inchecken: op de klassieke manier bij de receptie, online via de smartphone óf ontspannen bij de self check-in terminal in de lobby. De eerste hostels bieden nu al alle drie de opties...

Personalia
WorldHotels presenteert nieuwe CEO

WorldHotels heeft vandaag aangekondigd dat Kristin Intress is benoemd tot de nieuwe Chief Executive Officer van het bedrijf. Met onmiddellijke ingang zal Intress Geoff Andrew, die terugtreedt om andere belangen na te streven, opvolgen. Intress was eerder CEO van het bedrijf en speelde een belangrijk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: