Vreneli Stadelmaier: “Ik wil vrouwen inspireren hun carrière een boost te geven”

29 mei 2018 | Simone Lensink

“Ik las in een artikel dat het met het aantal topvrouwen in de hospitality branche slecht is gesteld. Dus ik dacht: daar ga ik iets aan doen! Ik organiseer een congres; Vrouwelijk Leiderschap in Hospitality in één dag. En dat is gelukt!”


Vreneli Stadelmaier richt zich als loopbaancoach met haar bedrijf SheConsult op hoogopgeleide vrouwen. Daarnaast schreef ze een aantal boeken, onder andere over het imposter syndroom. In 2015 werd ze onderscheiden met de Joke Smitprijs voor haar inspanningen om de verhouding tussen mannen en vrouwen in organisaties beter in balans te brengen.


Met het congres wil ze ook de hospitality branche meenemen in die ontwikkeling. Vreneli: “Ik wil vrouwen inspireren, inzichten en praktische tools bieden om hun carrière een boost te geven. Hilton en AccorHotels hebben mooie programma’s om meer vrouwen naar de top te krijgen, maar als je daar niet werkt, heb je pech. Daarom hebben we de crème de la crème uit de branche uitgenodigd om in één dag een aantal belangrijke thema’s aan te stippen. Ik hoop dat we vrouwen inspireren om hun kansen te grijpen. En daarmee is het congres overigens niet alleen interessant voor vrouwen uit de hospitality branche. De thema’s die aan bod komen, zijn universeel.”

Ongeschreven regels


Die vier thema’s zijn strategisch denken, onderhandelen, overtuigen en zelfvertrouwen. Vreneli: “Onderwerpen waar vrouwen in het algemeen tegenaan lopen en in de hospitality branche dus ook. Je kunt bijvoorbeeld inhoudelijk een goed verhaal hebben, maar als je niet strategisch nadenkt over hoe je dat verder brengt in de organisatie, dan kom je er niet. Het is belangrijk dat je de ongeschreven regels kent, dat je weet dat organisaties op een masculine manier zijn georganiseerd en hoe je je daarin moet bewegen, zonder zelf masculien te worden.”

“Onderhandelen is voor iedere vrouw belangrijk. Niet alleen als je in een sales-functie werkt. Ook over je eigen positie en je salaris moet je onderhandelen. En daar zijn wij vrouwen nou eenmaal niet zo goed in. Zeker niet als we het voor onszelf moeten doen. Bij overtuigen gaat het om impact hebben. Hoe zorg je ervoor dat je serieus wordt genomen? Daarvoor moet je ruimte innemen en je bijvoorbeeld bewust zijn van de vooroordelen die er over vrouwen zijn. Wij moeten extra ons best doen om overtuigend over te komen.”


“En dan is er nog onzekerheid, een factor waar heel veel vrouwen mee worstelen. Je weet dat je goed genoeg bent en toch ben je bang om door de mand te vallen… Die angst om door de mand te vallen kan ervoor zorgen dat je véél te hard en te perfectionistisch gaat werken. Of dat je jezelf onzichtbaar en kleiner maakt. Dat helpt niet als je vooruit wilt komen. Die module, Zelfvertrouwen, verzorg ik. Ik doe mijn Theatercollege F*ck die Onzekerheid. Met dat theatercollege sta ik op de planken bij grote organisaties en netwerken, en in het seizoen 2019-2020 ga ik hiermee zelfs de theaters in!”

Concrete tips

“In 1 dag kun je deze onderwerpen natuurlijk alleen maar aanstippen. We hopen dat het de bezoekers vooral inspiratie oplevert om zich er vervolgens zelf in te verdiepen. Stel dat je ontdekt dat overtuigen nog niet jouw sterkste punt is, dan krijg je handvatten om dat verder zelf op te pakken. We zorgen ervoor dat iedereen met concrete tips naar huis gaat.”

“Ik ben heel blij dat er twee zeer inspirerende vrouwen uit de branche komen: Caro van Eekelen van AccorHotels en Karin van de Berg van Hilton Rotterdam. In hun organisaties staat diversiteit hoog op de agenda.  Zij gaan vertellen hoe zij op die plek gekomen zijn, waar ze onderweg tegenaan zijn gelopen en wat hun tips zijn voor ambitieuze vrouwen. Hun verhalen bewijzen dat het kan, ook in hospitality.”

Netwerken


“Ik hoop daarom dat er veel vrouwen op 2 juli naar Hilversum komen. Jong talent dat er iets van wil maken, dat de ambitie heeft om de top te bereiken. En vrouwen met meer ervaring die onderweg tegen dingen aanlopen. Want ook die groep kunnen we oplossingsrichtingen bieden. En het is voor beide groepen natuurlijk zinvol om andere vrouwen te ontmoeten die in hetzelfde schuitje zitten. Er is voor vrouwen in deze branche namelijk geen netwerk. Alleen vrouwelijke general managers netwerken met elkaar. Terwijl dat zo belangrijk is. Dus wie weet ontstaat er die dag wel een mooi initiatief. Dat hoop ik van harte en ik zal er alles aan doen om dat te ondersteunen.”

Vrouwelijk leiderschap in 1 dag


Het congres (2 juli in Hilversum) is onderverdeeld in vier modules: strategie, onderhandelen, overtuigen en zelfvertrouwen. Op het podium staan onder anderen Elisa de Groot (auteur Stratego voor Vrouwen), Yvette Berkel (auteur Onderhandelen voor vrouwen), Claartje Vinkenburg (universitair hoofddocent aan de VU), Caro van Eekelen (senior vice president AccorHotels), Karin van den Berg (directeur Hilton Rotterdam) en Jildou van der Bijl (hoofdredacteur Linda). Dagvoorzitter is Ghislaine Plag en Vreneli sluit de dag af met het theatercollege F*ck die onzekerheid. Meer informatie en aanmelden: www.SheNews.nl/congres

Kosten bedragen € 365,- excl. BTW voor de hele dag. Omdat er nogal wat vrouwen zijn wiens werkgever dit niet wil vergoeden betaalt SheConsult in dat geval de BTW. Na 31 mei gaat de prijs omhoog.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: