Vreneli Stadelmaier: “Ik wil vrouwen inspireren hun carrière een boost te geven”

29 mei 2018 | Simone Lensink

“Ik las in een artikel dat het met het aantal topvrouwen in de hospitality branche slecht is gesteld. Dus ik dacht: daar ga ik iets aan doen! Ik organiseer een congres; Vrouwelijk Leiderschap in Hospitality in één dag. En dat is gelukt!”


Vreneli Stadelmaier richt zich als loopbaancoach met haar bedrijf SheConsult op hoogopgeleide vrouwen. Daarnaast schreef ze een aantal boeken, onder andere over het imposter syndroom. In 2015 werd ze onderscheiden met de Joke Smitprijs voor haar inspanningen om de verhouding tussen mannen en vrouwen in organisaties beter in balans te brengen.


Met het congres wil ze ook de hospitality branche meenemen in die ontwikkeling. Vreneli: “Ik wil vrouwen inspireren, inzichten en praktische tools bieden om hun carrière een boost te geven. Hilton en AccorHotels hebben mooie programma’s om meer vrouwen naar de top te krijgen, maar als je daar niet werkt, heb je pech. Daarom hebben we de crème de la crème uit de branche uitgenodigd om in één dag een aantal belangrijke thema’s aan te stippen. Ik hoop dat we vrouwen inspireren om hun kansen te grijpen. En daarmee is het congres overigens niet alleen interessant voor vrouwen uit de hospitality branche. De thema’s die aan bod komen, zijn universeel.”

Ongeschreven regels


Die vier thema’s zijn strategisch denken, onderhandelen, overtuigen en zelfvertrouwen. Vreneli: “Onderwerpen waar vrouwen in het algemeen tegenaan lopen en in de hospitality branche dus ook. Je kunt bijvoorbeeld inhoudelijk een goed verhaal hebben, maar als je niet strategisch nadenkt over hoe je dat verder brengt in de organisatie, dan kom je er niet. Het is belangrijk dat je de ongeschreven regels kent, dat je weet dat organisaties op een masculine manier zijn georganiseerd en hoe je je daarin moet bewegen, zonder zelf masculien te worden.”

“Onderhandelen is voor iedere vrouw belangrijk. Niet alleen als je in een sales-functie werkt. Ook over je eigen positie en je salaris moet je onderhandelen. En daar zijn wij vrouwen nou eenmaal niet zo goed in. Zeker niet als we het voor onszelf moeten doen. Bij overtuigen gaat het om impact hebben. Hoe zorg je ervoor dat je serieus wordt genomen? Daarvoor moet je ruimte innemen en je bijvoorbeeld bewust zijn van de vooroordelen die er over vrouwen zijn. Wij moeten extra ons best doen om overtuigend over te komen.”


“En dan is er nog onzekerheid, een factor waar heel veel vrouwen mee worstelen. Je weet dat je goed genoeg bent en toch ben je bang om door de mand te vallen… Die angst om door de mand te vallen kan ervoor zorgen dat je véél te hard en te perfectionistisch gaat werken. Of dat je jezelf onzichtbaar en kleiner maakt. Dat helpt niet als je vooruit wilt komen. Die module, Zelfvertrouwen, verzorg ik. Ik doe mijn Theatercollege F*ck die Onzekerheid. Met dat theatercollege sta ik op de planken bij grote organisaties en netwerken, en in het seizoen 2019-2020 ga ik hiermee zelfs de theaters in!”

Concrete tips

“In 1 dag kun je deze onderwerpen natuurlijk alleen maar aanstippen. We hopen dat het de bezoekers vooral inspiratie oplevert om zich er vervolgens zelf in te verdiepen. Stel dat je ontdekt dat overtuigen nog niet jouw sterkste punt is, dan krijg je handvatten om dat verder zelf op te pakken. We zorgen ervoor dat iedereen met concrete tips naar huis gaat.”

“Ik ben heel blij dat er twee zeer inspirerende vrouwen uit de branche komen: Caro van Eekelen van AccorHotels en Karin van de Berg van Hilton Rotterdam. In hun organisaties staat diversiteit hoog op de agenda.  Zij gaan vertellen hoe zij op die plek gekomen zijn, waar ze onderweg tegenaan zijn gelopen en wat hun tips zijn voor ambitieuze vrouwen. Hun verhalen bewijzen dat het kan, ook in hospitality.”

Netwerken


“Ik hoop daarom dat er veel vrouwen op 2 juli naar Hilversum komen. Jong talent dat er iets van wil maken, dat de ambitie heeft om de top te bereiken. En vrouwen met meer ervaring die onderweg tegen dingen aanlopen. Want ook die groep kunnen we oplossingsrichtingen bieden. En het is voor beide groepen natuurlijk zinvol om andere vrouwen te ontmoeten die in hetzelfde schuitje zitten. Er is voor vrouwen in deze branche namelijk geen netwerk. Alleen vrouwelijke general managers netwerken met elkaar. Terwijl dat zo belangrijk is. Dus wie weet ontstaat er die dag wel een mooi initiatief. Dat hoop ik van harte en ik zal er alles aan doen om dat te ondersteunen.”

Vrouwelijk leiderschap in 1 dag


Het congres (2 juli in Hilversum) is onderverdeeld in vier modules: strategie, onderhandelen, overtuigen en zelfvertrouwen. Op het podium staan onder anderen Elisa de Groot (auteur Stratego voor Vrouwen), Yvette Berkel (auteur Onderhandelen voor vrouwen), Claartje Vinkenburg (universitair hoofddocent aan de VU), Caro van Eekelen (senior vice president AccorHotels), Karin van den Berg (directeur Hilton Rotterdam) en Jildou van der Bijl (hoofdredacteur Linda). Dagvoorzitter is Ghislaine Plag en Vreneli sluit de dag af met het theatercollege F*ck die onzekerheid. Meer informatie en aanmelden: www.SheNews.nl/congres

Kosten bedragen € 365,- excl. BTW voor de hele dag. Omdat er nogal wat vrouwen zijn wiens werkgever dit niet wil vergoeden betaalt SheConsult in dat geval de BTW. Na 31 mei gaat de prijs omhoog.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread NHTV
"Het hotelmanagementcontract ... als u begrijpt wat ik bedoel"

We hebben het waarschijnlijk allemaal weleens meegemaakt: vragen wie de eigenaar is van een hotel en dan als antwoord iets krijgen als: “Ja, de stenen zijn van meneer/mevrouw X.” Doorvragen levert niet altijd meer duidelijkheid op over de precieze eigendomsstructuur, zéker niet al...

Hotel Achtergronden
Oproep: werk je mee aan dit onderzoek over toeristenbelasting?

Ilse van Ipenburg sudeert af aan de Universiteit Maastricht. In opdracht van BookDifferent.com en ABN AMRO doet zij onderzoek naar de verduurzaming van de hotelsector en specifiek naar hoe de toeristenbelasting slimmer kan worden ingezet. Hoe kan dit worden gebruikt zodat investeren in duurzaamheid ...

Wet- en regelgeving Columns
Fooien: dit zijn de regels

In de horeca zijn fooien een gebruikelijk fenomeen. Stond er voorheen een fooienpot zichtbaar op een centrale plek, bijvoorbeeld receptie of bar, tegenwoordig worden fooien vaak via de bankpas/creditcard gedaan. De geschiedenis van fooien gaat ver terug. Niettemin is de term 'fooi' in de ...

Toerisme Achtergronden
De populairste vakantielanden van 2018

HomeToGo, ‘s werelds grootste zoekmachine voor vakantiehuizen, onderzocht wat de meest populaire bestemmingen zijn voor de aanstaande zomervakantie van 2018 door de zoekopdrachten van Nederlandse vakantiegangers te analyseren. De populairste vakantielanden van 2018: Nederlanders blijken ...

Toerisme Achtergronden
Nederlanders laten werk niet los tijdens vakantie

Ruim 40% van de Nederlanders onder de 65 jaar laat het werk niet helemaal los op vakantie. Ouders met jonge kinderen zijn op vakantie het meest met werk bezig. Bijna de helft kan het niet laten om e-mails te checken en werktelefoontjes te beantwoorden. Dit terwijl tijd met elkaar doorbrengen en onts...

Fletcher Opening Hotelketens
Officiële opening pastarestaurant Laguna

Woensdag 27 juni vindt in het 4-sterren Fletcher Hotel-Restaurant Nautisch Kwartier te Huizen de officiële opening plaats van het pastarestaurant Laguna. Tijdens de feestelijke opening zal er kinderentertainment aanwezig zijn. Iedereen is tussen 13.00 en 17.00 uur van harte welkom om een kijkje...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: