Wel slapen, maar waarom niet eten in een hotel?

Auteur: redactie
2 februari 2005
Wel slapen, maar waarom niet eten in een hotel?

Doorgaans maakt tussen de 85% en 95% van de hotelgasten gebruik van het ontbijt. Recent onderzoek wijst uit dat het aantal gasten dat gebruik maakt van de dinerfaciliteiten aanzienlijk lager ligt. Uit de de Consumenten Index Foodservice komt naar voren dat ongeveer 30% tot 60% van de gasten die in een hotel overnachten, elders dineren.

De zakelijke gast dineert nog wel in het hotel; het zijn vooral de toeristische hotelgasten die extern culinair vertier zoeken. Aangezien 75% van de hotelovernachtingen voor rekening komt van toeristische bezoekers, laat een omvangrijke doelgroep uw restaurant links liggen. Waarom? Of waardoor?

Foodstep heeft in 2003 het Nationale Horeca Onderzoek uitgevoerd, waarbij is gevraagd waarom een consument voor een bepaald type restaurant kiest. Ondanks het feit dat een hotel-restaurant anders is dan een ‘gangbaar’ restaurant, is het belangrijk te beseffen dat dit door de consument niet altijd als zodanig wordt ervaren. Binnen het onderzoek is dit onderscheid daarom niet gehanteerd. Een vergelijking van de restaurantcijfers in relatie tot het hotel-restaurant is dan ook plausibel.

Naast gezelschap, tijd en geld spelen een aantal factoren een rol bij de keuze van een restaurant.

Top 5 motieven om een restaurant te bezoeken

1. Ben er vaker geweest (32%)
2. Sfeer/gezelligheid (29%)
3. Kwaliteit producten (28%)
4. Gastvrij personeel (17%)
5. Prijsstelling (15%)

 

Bron: Foodstep, Het Nationale Horeca onderzoek 2003

Het blijkt dat 32% van de consumenten een restaurant kiest waar hij vaker is geweest. Een tevreden gast blijft gast en komt terug. Maar hoe zit dat eigenlijk bij uw hotel? Er van uitgaande dat een gast minimaal 2 nachten blijft, is het dus belangrijk om te zorgen dat u bij het ontbijt een goede indruk maakt. De gast proeft dan de kwaliteit, sfeer en gastvrijheid. Slaagt u er niet in de gast tijdens het ontbijt voor u te winnen, dan is de kans gering dat deze ’s avonds wel bij u komt dineren. Om gasten voor u te winnen die maar één avond blijven, is een goede indruk bij het inchecken essentieel.

Daarnaast wordt ‘sfeer en gezellige’ uitstraling door 29% van de consumenten genoemd als motief om een restaurant te bezoeken. Hoe zit het met de sfeer en de gezelligheid van uw hotel-restaurant? De multifunctionele inzet van de restaurantruimte heeft nogal eens gevolgen voor de sfeerbeleving. Een eenvoudige ‘ombouw/aanpassing’ van de ruimte voor de avondzit geeft een ruimte al snel een andere uitstraling. Denk daarbij aan de aankleding van de tafels of de wisseling van enkele schilderijen aan de muur.

Specifiek voor een hotel is natuurlijk de communicatie. Weten, zien en ruiken... (Let op: geen ‘gaarkeukenluchtjes’.) Een gast die niet van het bestaan van uw restaurant afweet, zult u nooit kunnen bereiken. Het onder de aandacht brengen van het restaurant begint niet pas bij het inchecken, maar al bij de reservering. Ook uw internetsite is een medium om uw restaurant te belichten.

Naast de hotelgast is er voor het hotelrestaurant nog een belangrijke (veelal vergeten) doelgroep, namelijk de niet-hotelgast c.q. passant. Voor hem of haar is het meestal niet belangrijk dat u kamers verhuurt. Deze gast ziet uw bedrijf niet als een hotel maar als een restaurant. Kijk eens vanuit die invalshoek naar uw restaurant en neem daarbij de motieven die de consument noemt om een restaurant te bezoeken in ogenschouw. Mogelijk verheldert dit uw blik.

Het vermoeden bestaat dat het (financiële) belang van het restaurant door veel hoteliers nog altijd niet wordt onderkend. De focus ligt op de kamers en het ontbijt, waardoor het restaurant onvoldoende wordt gezien als imagobepaler en omzetgenerator.

In 2003 behaalde de Nederlandse hotelsector een omzet van € 2,8 miljard euro (excl. btw). In dat jaar werden bij benadering 14 miljoen consumenten gastvrij onthaald in 2.900 hotels en pensions. Volgens de cijfers van het Bedrijfschap Horeca en Catering wordt de helft van de omzet in hotels verkregen uit overnachtingen; de andere helft komt uit het verstrekken van eten en drinken, uit zaalverhuur en dergelijke. Eten vertegenwoordigt hierbij een omzet van € 840 miljoen. Let wel, de restaurantmarkt kende in 2003 een omzet van € 3,7 miljard! Een markt waar u dus prima een procentje van weg kunt snoepen.

Auteur: Foodstep, Nicole Kleuskens

HM302005

Overig nieuws