Dynamische hotelprijzen in opkomst

17 september 2014 |
Dynamische hotelprijzen in opkomst<

De economie blijft groeien, en daarmee ook de vraag naar zakenreizen. De prijsstijgingen van vliegtickets, hotelovernachtingen en huurauto’s blijven in 2015 gelijk aan de inflatie.
De belangrijkste factoren die verandering teweeg zullen brengen zijn bijkomende kosten, dynamische hotelprijzen, concurrentie in de luchtvaart en het succes van de deeleconomie. Dat zegt Advito, expert op het gebied van zakenreizen, in de nieuwe Industry Forecast voor 2015.

Stabiele prijzen in Europa
In Europa voorspelt Advito een prijsstijging van 2 à 3 procent in 2015. Terwijl de lowcostmaatschappijen hun positie op middellange trajecten in Europa blijven versterken en zich meer op zakenreizigers richten, trekken de traditionele luchtvaartmaatschappijen zich stelselmatig terug uit bepaalde middellange trajecten en blijven bijkomende kosten invoeren. Voor de langeafstandsvluchten stagneren de prijzen vanwege de hevige concurrentie tussen de grote allianties en de maatschappijen uit het Midden-Oosten.

Dynamische prijzen voor hotels
Naar verwachting zullen de hotelprijzen met 1 à 3 procent stijgen. Hotels proberen moeizame onderhandelingen uit de weg te gaan en schakelen van jaarlijks vastgestelde prijzen over naar een dynamische prijsstelling met korting op het beste tarief van de dag. Deze formule is interessant voor organisaties wanneer reizigers lang van tevoren boeken en kan het langdurige jaarlijkse onderhandelingsproces aanzienlijk verkorten. Maar prijsbesparingen zijn lastig te meten en in perioden met een drukke bezettingsgraad moeten kopers rekenen op hogere prijzen.

Meetings worden duurder
Door veel vraag en weinig aanbod heerst er een verkopersmarkt voor meetings. Maar voor klanten die ruim van tevoren boeken, blijven prijsstijgingen beperkt. Wie laat boekt, krijgt te maken met non-beschikbaarheid en hoge tarieven. Hotels proberen de totale prijs op te drijven met hogere bijkomende kosten voor extra’s zoals eten, drinken en vergadervoorzieningen.

De opmars van de deeleconomie
De deeleconomie, waarbij personen via het internet rechtstreeks onderling een slaapplaats, auto of andere dienst huren, wint aan populariteit, ook in de zakenreisindustrie. Aanbieders zoals Airbnb en Uber introduceren nieuwe diensten voor zakenreizigers, waarmee ze voor opschudding zorgen in het traditionele aanbod van accommodaties en vervoer. Traditionele aanbieders zullen hierop reageren met nieuwe diensten en business modellen. Dit biedt travelmanagers de kans om zowel met de nieuwkomers als bestaande leveranciers te onderhandelen voor de beste deal.

De volledige 'Advito 2015 Industry Forecast' is te vinden op www.advito.com
Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: