U heeft gezocht op : Sander Allegro

11 mei 2020 Interview Longread
"Het anker is los, de vraag is hoe we gaan varen"

De horeca mag weer (beperkt) open. De uitzichtloze situatie zonder perspectief heeft plaatsgemaakt voor de stip op de horizon. Voorzichtig optimisme heerst. De hotellerie kruipt uit zijn schulp en pakt de handschoen op. In de derde aflevering van het ‘Rondetafelgesprek, hoteliers in crisistijd...

20 april 2020 Interview Longread Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers kijken naar de toekomst (deel 2)

Ruim een maand is de horeca verplicht dicht. Hotels kiezen voor sluiting of laten mondjesmaat een beperkt aantal gasten binnen. Het is de nieuwe realiteit. Onzekerheid is nog altijd troef als naar de (nabije) toekomst wordt gekeken. Hoe ziet die eruit? Is de anderhalvemetereconomie vatbaar binnen de...

15 april 2020
Fonkelnieuwe Hospitality Management nu te downloaden

De fonkelnieuwe Hospitality Management viel gisteren bij iedere hotelier op de deurmat. Het zijn roerige en onzekere tijden. Veel hotels zijn gesloten en de hotels die open zijn hebben weinig tot geen gasten. Bart Reints Bok, eigenaar/directeur van Charme Hotels, hield voor ons een dagboek bij w...

14 april 2020 Columns
Column Sander Allegro: haat/liefde

‘Never let a good crisis go to waste’. Beroemde woorden van Sir Winston Churchill bij de oprichting van de Verenigde Naties. Het onvoorstelbaar grote leed dat de Tweede Wereldoorlog teweegbracht dreef naties uiteindelijk naar elkaar toe in de VN. Als je kijkt naar de ongelofelijke ho...

2 april 2020 Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

6 januari 2020 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: ''De meeste hotelondernemers zijn digital immigrants''

De honger naar kennis over technologie onder hoteliers is groter dan ooit. Het vak van hotelier is de afgelopen twintig jaar steeds complexer geworden. Het was altijd al een arbeids- en kapitaalintensief vak, inmiddels is het ook een kennisintensief vak aan het worden. Steeds complexere wet- en rege...

12 december 2019 Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

12 december 2019 Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

15 november 2019 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

18 september 2019 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: de GM-functie wordt bedreigd

Hotelbanen zie je zelden in de populaire lijstjes van uitstervende functies die bedoeld zijn om de lezer een afschrikwekkend kijkje in de toekomst te geven. Met ronkende titels als ‘Deze 11 beroepen staan op de lijst om uit te sterven’ en ‘Pikken de robots jouw baan in?’ gaan...

26 juni 2019 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: #doeslief

‘Koning bezoekt gasvrije woning’, klonk de veelbelovende kop van een Telegraaf die mijn aandacht trok. In de veronderstelling dat het een artikel over een noviteit uit de mij zo dierbare gastvrijheidssector betrof, begon ik enthousiast te lezen, maar kwam bedrogen uit. Het betrof hier ee...

18 juni 2019 Achtergronden
Juni-editie Hospitality Management: Hans Vugts hekelt stadsbestuur Amsterdam

In de juni-uitgave van Hospitality Management presenteren we je uiteenlopende onderwerpen en interviews. Op de cover zie je Hans Vugts, de man die eind 2019 afscheid neemt van de hotellerie. Hij stond de afgelopen veertien jaar aan het roer van Hotel Casa Amsterdam. Jeroen Oskam neemt ons mee naa...

10 april 2019 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: De Grote Volksverhuizing

Tussen de 4e en de 6e eeuw gingen in Europa maar liefst 750.000 mensen op pad. Hun voornaamste doel was het beloofde land: het ‘groots Romeinse Rijk’. Deze gebeurtenis haalde de geschiedenisboekjes als de Grote Volksverhuizing, een fenomeen dat leerlingen zelfs anno 2019 nog in hun hoofd...

6 februari 2019 Onderwijs Interview
Rondetafelgesprek met hotelschooldirecteuren

De samenleving draait op mbo’ers en de hotellerie vormt daar geen uitzondering op. Maar hoe blijft de sector aantrekkelijk genoeg voor zelfbewuste 17-jarigen, die hun leerbedrijf selecteren op de factor leuk en afhaken bij een snauw van de chef? Vier ROC-directeuren wisselen onder leiding van ...

18 december 2018 Achtergronden
Download nu de Hospitality Management Kerstspecial

Heerlijk, het is bijna Kerst. Voor wie zich even terug wil trekken, en daarbij een goed stuk wil lezen, biedt de Kerstspecial van Hospitality Management uitkomst. In deze speciale uitgave plaatsten we maar liefst vijf diepte-interviews, met onder andere Atilay en Gunay Uslu van Corendon, Maik Willem...

17 oktober 2018 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: vijf keer raak

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport me...

12 september 2018 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: De robotisering van de hotelsector

'Alexa, breng me schone handdoeken', 'Alexa bestel een hamburger voor me bij roomservice', of: 'Alexa, sluit de gordijnen en zet de airco op 21'. Als het aan Marriott en het Amerikaanse e-commerce bedrijf Amazon ligt, zal dit straks overal ter wereld te horen zijn in hotelkam...

1 augustus 2018 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Nationaal Coördinator Toerismebestrijding

“Een situatie waarin hosts, bewoners en bezoekers op een bestemming ervaren dat er teveel toeristen zijn wat er voor zorgt dat de kwaliteit van leven en de kwaliteit van de bezoekerservaring in het betreffende gebied in onaanvaardbare mate omlaag gaan”, zo zou je de term overtoerisme kun...

25 april 2018 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Hire for attitude

“Ik kijk bij het selecteren van mensen liever naar hun karakter dan naar hun kennis en vaardigheden.” Dat is misschien wel een van de meest gehoorde clichés in de wereld van gastvrijheid. Het is de vertaling van de notie ‘hire for attitude, train for skills’ uit de Ame...

13 januari 2018
5e Henk de Lugt Award voor Elly van de Wouw

Vandaag is tijdens de officiële opening van de Hotelnacht in The Student Hotel Amsterdam City de Henk de Lugt award uitgereikt aan Elly van de Wouw, Director of Human Resources Starwood Hotels Amsterdam. Gast vóór alles De Henk de Lugt Award is een prijs voor karakterhotelie...

6 januari 2018 Achtergronden
De Weekendselectie: Nieuwe banen, buitenplaats en goudmijn

Het is weer weekend! Dagelijks plaatsen wij op Hospitality Management nieuws, achtergronden, interviews en blogs. Omdat wij ons kunnen voorstellen dat je de afgelopen week iets hebt gemist, vind je in de weekendselectie drie artikelen die gedurende de afgelopen week zijn geplaatst op onze website. ...

3 januari 2018 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Nieuwe Banen

‘Gezocht: Business Intelligence Officer die de schakel gaat vormen tussen de commerciële en administratie organisatie en de data die zijn vastgelegd in de diverse databases, reserverings- en accountingsystemen’. Deze vacature komt niet van een coole hipster startup maar van het verm...

4 november 2017 Achtergronden Interview
De Weekendselectie: Terreur, brand en brand!

Het is weer weekend! Dagelijks plaatsen wij op Hospitality Management nieuws, achtergronden, interviews en blogs. Omdat wij ons kunnen voorstellen dat je de afgelopen week iets hebt gemist, vind je in de weekendselectie drie artikelen die gedurende de afgelopen week zijn geplaatst op onze website. ...

1 november 2017 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Brand!

Kent u de hotels van Akaryn? Of van Baccarat? Centavia dan? Het is een greep uit de enorme collectie hotel brands die op de website van HospitalityNet keurig bijeen zijn gebracht. Het zijn er maar liefs 678 en het aantal is groeiende. Met name de grote ketens zijn druk doende hun brand portfolio uit...

23 september 2017 Columns Achtergronden Interview
De Weekendselectie: Energiebesparen, NH Hotels en een onstuimig huwelijk

Het is weer weekend! Dagelijks plaatsen wij op Hospitality Management nieuws, achtergronden, interviews en blogs. Omdat wij ons kunnen voorstellen dat je de afgelopen week iets hebt gemist, vind je in de weekendselectie drie artikelen die gedurende de afgelopen week zijn geplaatst op onze website. ...

20 september 2017 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Onstuimig huwelijk

“Airbnb lijkt zich steeds meer te bewegen in de richting van een online travel agent en dat is goed nieuws voor hotels”, aldus Christopher Nassetta, Chief Executive Officer van Hilton Hotels & Resorts. Op het eerste gezicht lijkt het een vreemde uitspraak voor de grote baas van een v...

31 augustus 2017 Personalia Sander Allegro
Sander Allegro nieuwe directeur AmsterdamDiner Foundation

Met ingang van 1 oktober 2017 treedt Sander Allegro (49) aan als directeur van AmsterdamDiner Foundation. Allegro volgt hiermee Robert Weyhenke op die eerder dit jaar heeft aangeven na 25 jaar (én 25 diners) zijn functie te willen overdragen. Het bestuur van AmsterdamDiner Foundation is bl...

8 juli 2017 Achtergronden
De Weekendselectie: Holisme, cadeautjes en overname

Dagelijks plaatsen wij op Hospitality-management.nl interviews, blogs, updates en achtergronden. In de weekendselectie kiezen wij er drie uit die u de afgelopen week mogelijk heeft gemist. Wat dacht u van: Interview Martijn van den Hurk, Opus In een monumentaal schoolgebouw in Nijmegen werke...

4 juli 2017 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Cadeautje

'Al onze kamers beschikken over badkamer met douche of bad, kleurentelevisie en telefoon met buitenlijn' staat er te lezen op de site van het tot een bekende internationale keten horende viersterrenhotel in een grote Nederlandse stad. DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MA...

23 juni 2017 Awards
Kruisherenhotel Maastricht wint Dutch Hotel Award 2017

Op donderdag 22 juni is Kruisherenhotel Maastricht uitgeroepen tot winnaar van de Dutch Hotel Award 2017. Tijdens het Hotel Management Diner van Misset Horeca werd de prijs uitgereikt aan het managementteam van het enige vijfsterrenhotel van Limburg. Dutch Hotel Award 2017 Bastiaan Klomp, direct...

29 april 2017 Achtergronden
De weekendselectie: Bankiers, e-mailmarketing en columns

Elke zaterdag geven we van Hospitality Management een mooi overzichtje voor het weekend. Bijvoorbeeld voor bij de koffie op zaterdagochtend of bij het ontbijt op zondagochtend. Wat dacht je van: Dit rondetafelgesprek met vijf bankiers. Onder leiding van Bastiaan Driessen, managing partner van ...

26 april 2017 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: De paardenmestcrisis van 1894

Een samenleving die dreigt te bezwijken onder een dikke laag paardenmest. Dat was de essentie van de paardenmestcrisis van 1894 die het belangrijke effect van disruptors illustreert. Door het gestaag groeiende paard- en koetsverkeer in Londen - er waren eind 19e eeuw zo’n tienduizend rijtuigen...

20 april 2017 Achtergronden Interview
Download de nieuwste Hospitality Management

De nieuwste editie van Hospitality Management is uit! In deze bomvolle uitgave vindt u weer interessante interviews, achtergronden en need-to-know informatie. De uitgave is hier gratis te downloaden. In deze uitgave is er een interview met Hans Pieters en Paul Westra van Utrecht City Hotels, die ...

2 maart 2017 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Luxe 2.0

This hotel loves money, and hates people… Dat was het gevoel dat ik een aantal jaar geleden overhield aan een zakelijk verblijf in het Trump International Beach Resort in Miami. Twee enorme torens met zeer ruim bemeten kamers, gelegen aan een prachtig strand. Alles was er 'fantastic' ...

2 januari 2017 Events Hotel
Wie wordt Hotello of the Year 2017?

Traditiegetrouw wordt tijdens het HotelloTOP Year Event, dat plaatsvindt op woensdag 11 januari 2017 tijdens de Horecava in RAI Amsterdam, de Hotello of the Year Award uitgereikt aan een Hotello die onderscheidend heeft gepresteerd binnen óf buiten de gastvrijheidsbranche. De finalisten voor ...

28 december 2016 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Hotelhumor

Hotels zijn over het algemeen tamelijk humorloos. Het ‘hospitalityproces’ in hotels is een afgeleide van het aan de Europese hoven gebruikelijke protocol. En protocol heeft weinig plaats voor humor: het is een gedragsovereenkomst, meestal in de vorm van een aantal uit te voeren stappen. ...

19 december 2016 Columns Hotel
Column Sander Allegro: Hotelhumor

Hotels zijn over het algemeen tamelijk humorloos. Het ‘hospitalityproces’ in hotels is een afgeleide van het aan de Europese hoven gebruikelijke protocol. En protocol heeft weinig plaats voor humor: het is een gedragsovereenkomst, meestal in de vorm van een aantal uit te voeren stappen. ...

28 november 2016 Awards Hotel
Henk de Lugt Award uitgereikt aan hotelier Piet Boogert

Vandaag is tijdens een speciale bijeenkomst in Het Lloyd Hotel & Culturele Ambassade voor de vierde keer de Henk de Lugt Award uitgereikt. Deze Award wordt toegekend aan een persoon uit het hotelvak die zich in zijn of haar werk en leven onderscheidt in gastvrijheid, karakter en positiviteit. De...

4 november 2016 Columns Hotel
Column Sander Allegro: Weg met het management!

Geen managers, maar zelfsturing! Het organisatiemodel van thuiszorgorganisatie Buurtzorg verovert Nederland in sneltreinvaart. Het model is even simpel als effectief: kleine teams van verzorgenden en andere zorgverleners vormen een eigen eenheid die verantwoordelijk is voor de thuiszorg in een bepaa...

16 oktober 2016 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Weg met het management!

Geen managers, maar zelfsturing! Het organisatiemodel van thuiszorgorganisatie Buurtzorg verovert Nederland in sneltreinvaart. Het model is even simpel als effectief: kleine teams van verzorgenden en andere zorgverleners vormen een eigen eenheid die verantwoordelijk is voor de thuiszorg in een bepaa...

28 september 2016 Columns Blog
Column Sander Allegro: Hotelstop

‘Amsterdam dreigt te venetianiseren’, ‘Amsterdam één grote Efteling’. Koppen uit de Amsterdamse krant Het Parool, waarin voor- en tegenstanders van het toegenomen toerisme elkaar bestoken met argumenten. Het jarenlange beleid van de hoofdstad om meer toerisme aa...

19 september 2016 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Hotelstop

‘Amsterdam dreigt te venetianiseren’, ‘Amsterdam één grote Efteling’. Koppen uit de Amsterdamse krant Het Parool, waarin voor- en tegenstanders van het toegenomen toerisme elkaar bestoken met argumenten. Het jarenlange beleid van de hoofdstad om meer toerisme aa...

12 juni 2016 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Hotel van de toekomst

Ik heb in het hotel van de toekomst geslapen. Het staat niet in Japan of op de maan. Het staat in Amsterdam en heet ZOKU. Het positioneert zich als ‘hors categorie-hotel; een hybride tussen thuis en kantoor waar ontmoetingen met gelijkgestemden centraal staan. Het is een gloednieuw concept dat...

13 mei 2016
Hospitality Management 25 jaar: 'Welcome Dr. Aleco'

Hospitality Management bestaat 25 jaar. Tijd om terug te blikken op colums die de aandacht trokken. Deze column van Sander Allegro dateert uit 1998. 'Welcome Dr. Aleco' straalt mij in neongele letters van het televisiescherm in mijn Indiase hotelkamer tegemoet. Het geautomatiseerde front office ...

29 april 2016
Local flavour

‘The best surprise is no surprise’. Met dit adagium in gedachte, stortte de internationale ketenhotellerie zich in de jaren ’60 op het fenomeen standaardisatie. Waar het voordien voor de internationale reiziger altijd maar afwachten was welke kwaliteit hij of zij aan zou treffen, zorgen de k...

5 april 2016 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Local flavour

‘The best surprise is no surprise’. Met dit adagium in gedachte, stortte de internationale ketenhotellerie zich in de jaren ’60 op het fenomeen standaardisatie. Waar het voordien voor de internationale reiziger altijd maar afwachten was welke kwaliteit hij of zij aan zou treffen, z...

9 maart 2016
Small is beautiful

Small is beautiful… Of toch niet? Terwijl gastvrijheid steeds persoonlijker en kleinschaliger van karakter wordt en zich manifesteert in verschijningsvormen als Airbnb en de dinervariant AirDnD, is er in de hotellerie sprake van consolidatie. De eind 2015 bekendgemaakte overname van Starwood door...

2 februari 2016 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Small is beautiful

Small is beautiful… Of toch niet? Terwijl gastvrijheid steeds persoonlijker en kleinschaliger van karakter wordt en zich manifesteert in verschijningsvormen als Airbnb en de dinervariant AirDnD, is er in de hotellerie sprake van consolidatie. De eind 2015 bekendgemaakte overname van Starwood ...

5 januari 2016
Hotello 3.0

Algoritmes, regressieanalyse, data mining; het kennisgebied waar de moderne hotelmanager mee te maken heeft, is de afgelopen jaren flink meer de exacte kant opgeschoven. Het is duidelijk dat het leiden van een onderneming en zeker ook het leiden van een hotel, vraagt om een heel breed kennisgebied....

25 december 2015 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Hotello 3.0

Algoritmes, regressieanalyse, data mining; het kennisgebied waar de moderne hotelmanager mee te maken heeft, is de afgelopen jaren flink meer de exacte kant opgeschoven. Het is duidelijk dat het leiden van een onderneming en zeker ook het leiden van een hotel, vraagt om een heel breed kennisgebied. ...

13 november 2015
HotelTech: interview Edgar Bolwerk

Edgar Bolwerk begeleidt op dit moment de nieuwbouw van het nieuwe Van der Valk hotel in Apeldoorn. Tijdens HotelTech wordt Edgar live geïnterviewd door Sander Allegro. We lichten alvast een tipje van de sluier voor je op. "De nieuwbouw in Apeldoorn is niet mijn eerste project; eerder was ik b...

11 november 2015
Sprekersprogramma HotelTech bekend!

Bij HotelTech 2015 staat kennisoverdracht centraal. Wij hebben bezoekers naar hun mening gevraagd, geluisterd naar hoteliers en trends gevolgd. Op basis van deze input hebben we een programma samengesteld. Sprekers gaan inhoudelijk in op relevante onderwerpen die bijdragen aan een betere bedrijfsvo...

5 november 2015
Karakter

“Goedemorgen meneer Jansen”, “Was alles naar wens meneer Jansen?”, “Zal ik uw factuur in een enveloppe doen meneer Jansen?” BINGO! De front office medewerkster heeft de naam van de gast drie keer gebruikt en daarmee voldaan aan de brand standard van vele luxe hotelketens over hoe person...

14 oktober 2015 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Karakter

“Goedemorgen meneer Jansen”, “Was alles naar wens meneer Jansen?”, “Zal ik uw factuur in een enveloppe doen meneer Jansen?” BINGO! De front office medewerkster heeft de naam van de gast drie keer gebruikt en daarmee voldaan aan de brand standard van vele luxe hote...

23 september 2015 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Sleeping with the enemy

Ik moet u wat bekennen: ik ben vreemdgegaan. Het was in de vakantie in het verre buitenland en ik kon de verleiding niet weerstaan. Ik heb de door mij zo gewaardeerde hotellerie verloochend en heb een verblijf geboekt via Airbnb… En het ergste is: Het was een fantastische ervaring… Als...

11 september 2015
Sleeping with the enemy

Ik moet u wat bekennen: ik ben vreemdgegaan. Het was in de vakantie in het verre buitenland en ik kon de verleiding niet weerstaan. Ik heb de door mij zo gewaardeerde hotellerie verloochend en heb een verblijf geboekt via Airbnb… En het ergste is: Het was een fantastische ervaring… Als u het no...

21 augustus 2015
Edwin van der Meijde wint Henk de Lugt Award

Vandaag is tijdens het 10-jarig jubileum van Hoteliers.com op het Storkterrein in Amsterdam Noord voor de derde keer de Henk de Lugt Award uitgereikt. Deze award wordt toegekend aan een persoon uit het hotelvak die zich in zijn of haar werk en leven onderscheidt in gastvrijheid, karakter en positi...

23 juli 2015
Leading or leaving

‘Independent hotels: Leading or leaving’ was de ronkende titel van een rapport dat we 20 jaar geleden met een aantal partijen opstelden. Het rapport bevatte een onderzoek naar de toekomst van onafhankelijke hotels. Kon het onafhankelijke hotel overleven, of moest het zich ‘laten ketenen’? H...

23 juni 2015 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Leading or leaving

‘Independent hotels: Leading or leaving’ was de ronkende titel van een rapport dat we 20 jaar geleden met een aantal partijen opstelden. Het rapport bevatte een onderzoek naar de toekomst van onafhankelijke hotels. Kon het onafhankelijke hotel overleven, of moest het zich ‘laten ke...

1 mei 2015
Humanoids

Altijd al welkom geheten willen worden door een niet van echt te onderscheiden robot receptioniste? Het kan vanaf komende zomer in Japan en wel midden in het Huis ten Bosch themapark bij Nagasaki. Het Henn-na Hotel gebruikt bij het runnen van het hotel zoveel mogelijk technologie en zet daarbij men...

10 april 2015 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Humanoids

Altijd al welkom geheten willen worden door een niet van echt te onderscheiden robot receptioniste? Het kan vanaf komende zomer in Japan en wel midden in het Huis ten Bosch themapark bij Nagasaki. Het Henn-na Hotel gebruikt bij het runnen van het hotel zoveel mogelijk technologie en zet daarbij mens...

10 maart 2015
Blur

Kersenhouten gefineerde meubelpanelen, bontgekleurde spreien, een okergeel, bordeaux of blauw kleurenschema en gegoten kunststof badkamerunits. Dat was eind van de vorige eeuw het standaard voorkomen van een gemiddelde hotelkamer in de Nederlandse middenklasse. Het personeel was voorzien van bree...

27 januari 2015 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Blur

Kersenhouten gefineerde meubelpanelen, bontgekleurde spreien, een okergeel, bordeaux of blauw kleurenschema en gegoten kunststof badkamerunits. Dat was eind van de vorige eeuw het standaard voorkomen van een gemiddelde hotelkamer in de Nederlandse middenklasse. Het personeel was voorzien van breedge...

26 december 2014 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Gordijntje

Stelt u zich eens voor voor: u heeft een gang met hotelkamers aan weerszijden. Halverwege hangt u een gordijntje op en u zet op de kamers aan één kant van het gordijntje een fruitmand en een flesje wijn neer. Vervolgens labelt u die zojuist genoemde kamers als business class en stelt u...

19 november 2014
Volledig programma HotelTech 2014 bekend

Het sprekers-programma van HotelTech 2014 is bekend. Hét (gratis toegankelijke) kennisforum voor hoteliers vindt aanstaande maandag 24 november plaats in het Postillion Hotel in Bunnik. Foto: Keynote speaker Nick Price spreekt op HotelTech 2014 over gepersonaliseerde technologie. Programma ...

6 november 2014
Sander Allegro spreker op HotelTech 2014!

Sander Allegro is een van de sprekers op HotelTech 2014 het forum waar alles over ICT en techniek aan bod komt. In het Postillion Hotel Bunnik zal Sander op maandag 24 november spreken over de relatie tussen hotels en technologie in het verleden, heden en de toekomst. Daarnaast gaat hij in op de te...

17 oktober 2014
HotelTech 2014: Het ICT forum voor hoteliers

De voorbereidingen voor HotelTech 2014 zijn in volle gang! Dit jaar wordt HotelTech 2014 gehouden in het Postillion hotel in Bunnik en we kunnen al een tipje van de sluier oplichten over de deelnemers. Van Hessen, LG Electronics, Hotek Security en Itesso hebben zich al gecommitteerd aan HotelTech ...

1 oktober 2014 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Struisvogelpolitiek

“Marginaal gebeuren”; “een doelgroep die anders helemaal geen hotel zou boeken”; “het is een bubble, die knapt vanzelf”. Met verbazing luister ik naar hoteliers die gevraagd worden naar hun mening over Airbnb, Wimdu en andere exponenten van de deeleconomie die de ...

30 september 2014
Het leven is een feest

Het leven is een feest, of beter gezegd: een festival. Wie de festivalkalender er op naslaat, ziet dat het elk weekend wel ergens raak is. Het is big business: toegangsprijzen van tientallen euro’s per stuk zijn eerder regel dan uitzondering. En terwijl deze business floreert, sluit de ene na de ...

28 augustus 2014 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Het leven is een feest

Het leven is een feest, of beter gezegd: een festival. Wie de festivalkalender er op naslaat ziet dat het elk weekend wel ergens raak is. Het is big business: toegangsprijzen van tientallen euro’s per stuk zijn eerder regel dan uitzondering. En terwijl deze business floreert, sluit de ene na d...

26 juni 2014 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: ‘Oude rotten’ blokkeren vooruitgang

“Het is ongebruikelijk, maar we hebben deze editie een gasthoofdredacteur en zij wil graag de columnisten een onderwerp meegeven”, aldus de uitgever van dit mooie blad aan de telefoon. “Je zou haar een plezier doen met een column over hotel en ICT, en de invloed hiervan op banen in...

20 juni 2014
Bestuur HotelloTop afgetreden

Op vrijdag 13 juni vond de HotelloTOP Board of Inspiration Day plaats, ditmaal in het schitterende nieuwe TivoliVredenburg te Utrecht. Mede dankzij alle aanwezigen was deze dag weer een succes. Aftreden bestuur Na 10 jaar inzet, 10 jaar innovatie en 10 jaar inspiratie is dit het einde van een ti...

3 juni 2014

Tijdens een speciale bijeenkomst in Hotel De Rode Leeuw is voor de tweede keer de Henk de Lugt Award uitgereikt. Deze Award wordt toegekend aan een persoon uit het hotelvak die zich in zijn of haar werk en leven onderscheidt in Gastvrijheid, Karakter en Positiviteit. Henk de Lugt De Award is v...

26 mei 2014
The Lobby

Het is niet de muurloze badkamer, het is ook niet de o zo populaire hotelbar en het is evenmin de serene wellnessruimte die de schijnwerpers op zich gericht krijgt. We zijn beland in het tijdperk van de lobby, ofwel de hotelhal: de centrale plek waar de gast zijn eerste indruk op doet. Met het...

8 mei 2014
Nieuwe directeur voor SVH

Op 1 juni 2014 zal Ricardo Eshuis in dienst treden als directeur van SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca). De Raad van Toezicht heeft ingestemd met zijn voordracht en kijkt uit naar de samenwerking. Ricardo Eshuis (43) werkte eerder bij Edu’Actief in Meppel, waar hij de laatste jaren als uitgev...

9 april 2014 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Lobby

Het is niet de muurloze badkamer, het is ook niet de o zo populaire hotelbar en het is evenmin de serene wellnessruimte die de schijnwerpers op zich gericht krijgt. We zijn beland in het tijdperk van de lobby, ofwel de hotelhal: de centrale plek waar de gast zijn eerste indruk op doet. Met het m...

25 februari 2014
Tryvertizing

Wifi, flatscreen tv’s, regendouches, maar ook elektrisch licht en de en suite badkamer: het zijn allemaal zaken die eerst in hotels werden geïntroduceerd, voordat ze hun weg vonden naar de woonhuizen. En daarmee had de hotellerie altijd wel iets wat iemand thuis niet had; een belangrijk middel o...

3 februari 2014 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Tryvertizing

Wifi, flatscreen tv’s, regendouches, maar ook elektrisch licht en de 'en suite badkamer': het zijn allemaal zaken die eerst in hotels werden geïntroduceerd, voordat ze hun weg vonden naar de woonhuizen. En daarmee had de hotellerie altijd wel iets wat iemand thuis niet had; een be...

15 januari 2014
Jord Althuizen Hotello of the Year

Tijdens de HotelloTOP 2014 is Jord Althuizen (HDH'08) gekozen tot Hotello of the Year. Hij ging de verkiezing aan met Maarten Wessels (HHL/Stenden University ‘98), en Wenda Kielstra (HHL/StendenUniversity ’08). Mobiele barbecue Althuizen heeft op dit moment twee jonge bedrijven. Crave Conc...

8 januari 2014
Spannend onderwijsdebat op Horecava

Horecava-donderdag = studentendag! Daarom organiseert Hospitality Management een prikkelend debat over de zin en onzin van het hotelonderwijs. Kom op donderdag 16 januari om 15.00 uur naar de Hotel Lounge in Hal 1 en maak het debat live mee! Kwesties Waarom werken er maar zo weinig mensen met ...

28 december 2013 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Nostalgisch vergaderen

Zij horen bij het bedrijfsleven in Nederland, zoals het kerstpakket en de ondernemingsraad: de 'heidagen'. Ver weg van de dagelijkse beslommeringen gaat men - onder leiding van een ter zake kundige - delibereren over een managementonderwerp naar keuze. ’s Avonds wordt er gegeten, gedro...

1 november 2013 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: De stoepier

Heeft u nog een stoepier in dienst? Een piccolo dan? Of een valet? Ook al niet? Ooit waren het eerzame beroepen in het mooie horecavak. De stoepier praatte de gasten naar binnen. In toeristenlanden rond de Middellandse Zee kun je ze nog in actie zien, maar in de hotellerie zijn ze verdwenen. De picc...

23 september 2013
Merk toch hoe sterk

“In de 21e eeuw zullen merken voor hotels onbelangrijk worden.” Met die stelling ging ik in 1999 - in opdracht van een grote hotelketen - in debat met een internationale groep hotelmanagers. Het debat vloog alle kanten op. Eén deel was ervan overtuigd dat een merk slechts een 'belofte' is di...

12 september 2013 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Merk toch hoe sterk

“In de 21e eeuw zullen merken voor hotels onbelangrijk worden.” Met die stelling ging ik in 1999 - in opdracht van een grote hotelketen - in debat met een internationale groep hotelmanagers. Het debat vloog alle kanten op. Eén deel was ervan overtuigd dat een merk slechts een &...

12 september 2013
Nieuwste editie Hospitality Management

De nieuwste editie van Hospitality Management verschijnt één dezer dagen bij iedere hotelier. Hotelketen easyHotel gaat in een tijd waar ‘upgrading’ het toverwoord is terug naar de basis, zonder poespas en overbodige luxe. Hotelrestaurant Bij Jef uit Texel gooit het juist over een andere boe...

30 juni 2013
We ain't seen nothing yet

Het is een verhaal dat ik nog steeds gebruik tijdens spreekbeurten. Het verhaal van Bill Marriott Junior die begin jaren negentig op zoek was naar het ultieme systeem voor customer relationship management, waarmee hij wereldwijd guest history op kon slaan én toegankelijk kon maken. Marriott reisd...

4 juni 2013 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: We ain't seen nothing yet

Het is een verhaal dat ik nog steeds gebruik tijdens spreekbeurten. Het verhaal van Bill Marriott Junior die begin jaren negentig op zoek was naar het ultieme systeem voor customer relationship management, waarmee hij wereldwijd guest history op kon slaan én toegankelijk kon maken. Marriott r...

27 april 2013
Digital Detox

“Toegang tot het internet hoort thuis in het rijtje stromend water en elektriciteit; niet in het rijtje internet, roomservice en inhouse movies.” Veertien jaar geleden schreef ik die zin voor het eerst en ik sta er nog steeds achter. Het is ongelofelijk dat in 2013 nog steeds hotels ervoor kie...

9 april 2013 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Digital Detox

“Toegang tot het internet hoort thuis in het rijtje stromend water en elektriciteit; niet in het rijtje internet, roomservice en inhouse movies.” Veertien jaar geleden schreef ik die zin voor het eerst en ik sta er nog steeds achter. Het is ongelofelijk dat in 2013 nog steeds hotels ervo...

7 februari 2013 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Een echt gelukkig huwelijk is het nog niet: de band tussen hotels en de sociale media. Net als veel andere economische sectoren heeft de hotellerie de weg naar Twitter, Facebook en dergelijke nog maar beperkt gevonden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen: de grote ketens hebben massa's mensen op h...

9 januari 2013
De wereldtrends in de hotellerie

Sander Allegro, Allegro INN ovationS, gaf op de Horecava 2013 een presentatie over de wereldtrends in de hotellerie. "Veel ogen zijn gericht op China, maar India is interessanter." Groei in reizigers Een overzicht van zaken die gaan veranderen in de hotellerie werden uitgelegd in een internation...

27 december 2012
Converts

Gevangenissen, ziekenhuizen, watertorens, cruiseschepen; je kunt het zo gek niet bedenken of er zijn hotels van gemaakt. 'Converts' is de internationale benaming voor dit type hotels. Uitgangspunt daarbij is, dat een tot hotel geconverteerd gebouw een bepaalde historische meerwaarde heeft en dus o...

18 december 2012 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: Converts

Gevangenissen, ziekenhuizen, watertorens, cruiseschepen; je kunt het zo gek niet bedenken of er zijn hotels van gemaakt. 'Converts' is de internationale benaming voor dit type hotels. Uitgangspunt daarbij is, dat een tot hotel geconverteerd gebouw een bepaalde historische meerwaarde heeft en...

12 november 2012
De jeugd van tegenwoordig...

“De huidige generatie afgestudeerden van de hogere hotelscholen zijn veelal arrogant en hebben geen goede manieren meer.” Deze uitspraak zette de toon voor het uitstekend georganiseerde jubileumdebat dat onlangs werd gevoerd tijdens het tachtigjarig bestaan van INCH (International Network Connec...

18 oktober 2012 Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: De jeugd van tegenwoordig...

“De huidige generatie afgestudeerden van de hogere hotelscholen zijn veelal arrogant en hebben geen goede manieren meer.” Deze uitspraak zette de toon voor het uitstekend georganiseerde jubileumdebat dat onlangs werd gevoerd tijdens het tachtigjarig bestaan van INCH (International Networ...

15 september 2012
Sander Allegro: Rare jongens, die Amerikanen

Met achtendertig (!) uur vertraging bereikte ik begin augustus New York. De normaal gesproken 4,5 uur durende vlucht met United Airlines (onthoud die naam) liep danig uit de hand. Wat mij het meest verbaasde, was de houding van United Airlines richting de gestrande passagiers. Geen kritiek De ...

29 juni 2012
Sander Allegro: Nice to meet you

Kiezen naast wie je wilt zitten tijdens een lange vlucht, gewoon bij het inchecken. Die service biedt KLM onder de noemer 'social seating'. Het concept is simpel: je boekt de vlucht op de gebruikelijke manier en stelt na boeking je Facebook- of LinkedIn-account open voor het social seating programma...

29 april 2012
Sander Allegro: Michael D. Olsen

In de winter van 1995 verbleef ik, als lid van het researchteam van de International Hotel & Restaurant Association, in een prachtig Weens Grand Hotel alwaar een tweedaagse 'technology think tank' plaatsvond. Voor de bijeenkomst was de top van de internationale hotellerie uitgenodigd. Uiteraard ...

19 oktober 2011
Eerste City Hospitality congres 16 november

Op 16 november vindt op de Hotelschool Den Haag een congres plaats over City Hospitality. Wat maakt een stad een gastvrije stad? Het congres is interessant voor iedereen die wat betekent en wil betekenen voor de gastvrije stad; beleidsmakers, citymarketeers, dienstverleners, docenten en onderzoek...

15 maart 2011
Debatmiddag over onderwijs succesvol

Opleiden of afglijden? Onder deze noemer organiseerde de AF&BM op maandag 14 maart een onderwijsdebat in ROC Mondriaan in Den Haag. Behalve een keur van F&B-professionals uit de Nederlandse horeca namen ook vertegenwoordigers van diverse onderwijsgerelateerde instituten deel aan het debat. Ook stud...

Laad meer resultaten

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: