52 procent van de gasten bezoekt de hotelwebsite

2 november 2016 | Jorien Slager

“52 procent van de bezoekers checkt de website van het hotel vanaf een boekingssite. Via je website moet je dus duidelijk maken wat het voordeel is van direct boeken. Hierdoor verhoog je de conversie op je website.” Patrick Brand van Hoteliers.com vertelt op HotelTech 2016 hoe hoteliers een slimme website kunnen bouwen. 

“Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de SEO van de website in orde is en de reputatie van je hotel goed. Als je een slechte beoordeling hebt op TripAdvisor, dan zie je dit direct terug in de bezoekerscijfers van je website. Al die elementen moeten goed zijn om gasten te triggeren om direct te boeken.”

Bewustere gast

“Gasten realiseren zich dat hotels commissie betalen aan derden. De markt is transparanter geworden.” Maar is de gast hierin geïnteresseerd? “Nee, gasten willen gewoon de beste prijs, het maakt ze niet uit waar ze boeken. Bied daarom als hotel toegevoegde waarde, zodat ze direct boeken.”

Waar laat de hotelier kansen liggen?

“Veel hoteliers zitten in de operatie en zijn niet gespecialiseerd in online marketing. Het is echt een vakgebied waar derden meester in zijn. Daarom moeten hoteliers een strategie uitzetten. Hoteliers.com ondersteunt bij het operationele deel en blijft het systeem van de hotelwebsite ontwikkelen. Hoteliers beschikken daardoor over een scala aan tools. De interactieve kaart van Google Maps bijvoorbeeld. Daardoor blijft de site actueel.”

Tips

“Investeer in je webpresence. Je site moet het ook op mobiele apparaten goed doen. Daar zit meer dan 50 procent van het verkeer. Toch zijn er hotels die dit niet doen. Een goede mobiele website zorgt voor een lager bouncepercentage (mensen die direct je website verlaten). Zorg dat de bezoeker direct alles kan bekijken en boeken.”

Verhoog je conversie

Op HotelTech 2016 zal Patrick Brand hoteliers en general managers vertellen over de ervaring die Hoteliers.com heeft opgedaan. “Waar letten gasten op bij direct boeken? Hoe verhoog je de conversie van je website en daarmee indirect je marge? Dankzij jarenlange ervaring en analyse van data ontwikkelt Hoteliers.com de hotelwebsites steeds verder door waarbij ook wordt geluisterd naar de wensen van hoteliers.”

Toekomst

“OTA’s krijgen concurrentie van bijvoorbeeld Google en TripAdvisor. Wat gaat Google precies doen? Wordt de zoekmachine een travel agent? Kan de bezoeker boeken bij partijen die in beeld verschijnen? Hoe ga je daarmee om? Betaal je commissie aan partijen als TripAdvisor via instant booking? Een hotelier moet weten waarin geïnvesteerd moet worden. Ook loyalty is belangrijk. Waarom boekt men een bepaald hotel? Hotels die het goed doen, weten een bepaalde groep gasten aan zich te binden. Hoe houd je contact met je doelgroep?”

Nog niet ingeschreven voor HotelTech 2016? Je regelt het hier!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Culinair Internationaal
Conservatorium hotel culinair wereldpodium

Internationaal culinair bezoek voor het Conservatorium hotel in Amsterdam. De afgelopen twee dagen was de wereldberoemde chef Hisato Hamada, co-founder van het exclusieve members-only restaurant Wagyumafia in Tokio, te gast in de keuken van Taiko. Op uitnodiging van Schilo van Coevorden, executiv...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: