52 procent van de gasten bezoekt de hotelwebsite

2 november 2016 | Jorien Slager

“52 procent van de bezoekers checkt de website van het hotel vanaf een boekingssite. Via je website moet je dus duidelijk maken wat het voordeel is van direct boeken. Hierdoor verhoog je de conversie op je website.” Patrick Brand van Hoteliers.com vertelt op HotelTech 2016 hoe hoteliers een slimme website kunnen bouwen. 

“Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de SEO van de website in orde is en de reputatie van je hotel goed. Als je een slechte beoordeling hebt op TripAdvisor, dan zie je dit direct terug in de bezoekerscijfers van je website. Al die elementen moeten goed zijn om gasten te triggeren om direct te boeken.”

Bewustere gast

“Gasten realiseren zich dat hotels commissie betalen aan derden. De markt is transparanter geworden.” Maar is de gast hierin geïnteresseerd? “Nee, gasten willen gewoon de beste prijs, het maakt ze niet uit waar ze boeken. Bied daarom als hotel toegevoegde waarde, zodat ze direct boeken.”

Waar laat de hotelier kansen liggen?

“Veel hoteliers zitten in de operatie en zijn niet gespecialiseerd in online marketing. Het is echt een vakgebied waar derden meester in zijn. Daarom moeten hoteliers een strategie uitzetten. Hoteliers.com ondersteunt bij het operationele deel en blijft het systeem van de hotelwebsite ontwikkelen. Hoteliers beschikken daardoor over een scala aan tools. De interactieve kaart van Google Maps bijvoorbeeld. Daardoor blijft de site actueel.”

Tips

“Investeer in je webpresence. Je site moet het ook op mobiele apparaten goed doen. Daar zit meer dan 50 procent van het verkeer. Toch zijn er hotels die dit niet doen. Een goede mobiele website zorgt voor een lager bouncepercentage (mensen die direct je website verlaten). Zorg dat de bezoeker direct alles kan bekijken en boeken.”

Verhoog je conversie

Op HotelTech 2016 zal Patrick Brand hoteliers en general managers vertellen over de ervaring die Hoteliers.com heeft opgedaan. “Waar letten gasten op bij direct boeken? Hoe verhoog je de conversie van je website en daarmee indirect je marge? Dankzij jarenlange ervaring en analyse van data ontwikkelt Hoteliers.com de hotelwebsites steeds verder door waarbij ook wordt geluisterd naar de wensen van hoteliers.”

Toekomst

“OTA’s krijgen concurrentie van bijvoorbeeld Google en TripAdvisor. Wat gaat Google precies doen? Wordt de zoekmachine een travel agent? Kan de bezoeker boeken bij partijen die in beeld verschijnen? Hoe ga je daarmee om? Betaal je commissie aan partijen als TripAdvisor via instant booking? Een hotelier moet weten waarin geïnvesteerd moet worden. Ook loyalty is belangrijk. Waarom boekt men een bepaald hotel? Hotels die het goed doen, weten een bepaalde groep gasten aan zich te binden. Hoe houd je contact met je doelgroep?”

Nog niet ingeschreven voor HotelTech 2016? Je regelt het hier!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread
Wat te doen als jouw locatie kampt met ruimtegebrek

Het woord ‘anderhalvemetersamenleving’ gaat ongetwijfeld de Van Dale halen. Sterker nog, het zou zomaar eens het woord van 2020 kunnen worden. Gevoed door experts en de overheid realiseren we ons inmiddels dat onze maatschappij (voorlopig althans) ingericht moet worden als een anderhalve...

Accor Internationaal
Komen zakenreizen binnen 6 maanden weer op gang?

Uit nieuw onderzoek van Accor blijkt dat een derde van de zakenreismanagers in Noord-Europa van mening is dat hun zakenreisprogramma's binnen zes maanden zullen herstellen. Voornamelijk als gevolg van binnenlandse reizen. Internationale reizen zullen naar verwachting iets langer op zich wachten....

KHN Coronacrisis
KHN wil de Nederlandse Staat dagvaarden vanwege coronaregelgeving

KHN wil dat de Staat wordt veroordeeld om zo snel mogelijk versoepelingen van de coronamaatregelen door te voeren voor de Nederlandse horeca, zo lezen we op de website van de werkgeversorganisatie. In het bijzonder als het gaat om het aantal mensen dat binnen anderhalve meter van elkaar aan een tafe...

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: