ABN AMRO: Nederlandse hotelmarkt in de lift

2 februari 2017 | Roy Spijker

ABN AMRO verwacht dat de omzet van de hotelbranche in 2017 stijgt met 3%. Dit komt mede dankzij hogere kamerprijzen. De forse groei van het aantal hotelgasten speelt in de kaart, en zorgt voor veel interesse om nieuwe hotels te laten ontstaan. 

Volgens de bank zullen de prijzen van een overnachting in een hotel opnieuw stijgen. In 2016 was een overnachting voor de consument al 8 procent duurder. In de afgelopen twintig jaar steeg de prijs voor een overnachting niet eerder zo hard als vorig jaar. 

De omzet- en prijsstijgingen hebben te maken met de groei van het toerisme. In 2012 waren er 21 miljoen hotelgasten in Nederland. In 2016 waren dit er al bijna een kwart meer; 26 miljoen. De verwachting is dat in 2017 de groei van het toerisme doorzet, mede door de gunstige economische omstandigheden. 

Het aanbod van hotelkamers steeg minder hard, waardoor hotels steeds voller zijn gaan zitten. In Amsterdam was de kamerbezetting vorig jaar 82 procent. Maar ook hotels in de rest van Noord-Holland (65 procent, buiten de hoofdstad) en Zeeland (ook 65 procent) hebben volgens ABN AMRO relatief hoge bezettingsgraden.

De afgelopen zeven jaar steeg de omzet van hotels met 29 procent. Het gunstige klimaat voor hotels zorgt in absolute zien voor veel bouwplannen. Dit brengt ook een risico met zich mee, bijvoorbeeld als een 'harde Brexit' ertoe leidt dat een grote groep Britse toeristen ons land niet meer bezoekt.

Amsterdam

Bij toeristen is Amsterdam buitengewoon populair. In 2016 telde de hoofdstad ruim 7 miljoen hotelgasten: 1,5 miljoen meer dan in 2012. Ook Rotterdam wordt steeds populairder: het aantal hotelgasten nam hier in de afgelopen vier jaar met 33 procent toe. Het aantal hotelkamers steeg in Amsterdam echter sneller dan in andere delen van het land.

ABN AMRO signaleert een grote interesse van hotelketens en investeerders uit Duitsland en het Midden-Oosten om hun positie op de Nederlandse hotelmarkt uit te breiden. Terwijl het aanbod zich in de afgelopen jaren vooral in populaire delen van Amsterdam concentreerde, ziet ABN AMRO een trend waarin investeerder en ondernemers zich ook op buitengebieden en de rest van het land richten. In Amsterdam is sinds januari 2017 sprake van een restrictief hotelbeleid, waarbij nieuwe hotelplannen vaak niet meer worden toegelaten. Hiermee wil de gemeente de balans tussen bewoners en toeristen bewaken.

Naar verwachting groeit het toerisme echter wel in de hoofdstad. Als Amsterdam stikt vasthoudt aan het restrictieve beleid, zitten hotels rond 2024 in delen van het jaar vol. ABN AMRO verwacht dat het restrictieve beleid zorgt voor ene verdere groei-impuls van woningverhuurplatform Airbnb in de stad, dat al snel gegroeid is. Amsterdam werkt inmiddels samen met het platform. Een nog intensievere samenwerking met Airbnb is volgens ABN AMRO verstandig, juist om de overlast verder te beperken en de leefbaarheid te bewaken. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: