ABN AMRO: Nederlandse hotelmarkt in de lift

2 februari 2017 | Roy Spijker

ABN AMRO verwacht dat de omzet van de hotelbranche in 2017 stijgt met 3%. Dit komt mede dankzij hogere kamerprijzen. De forse groei van het aantal hotelgasten speelt in de kaart, en zorgt voor veel interesse om nieuwe hotels te laten ontstaan. 

Volgens de bank zullen de prijzen van een overnachting in een hotel opnieuw stijgen. In 2016 was een overnachting voor de consument al 8 procent duurder. In de afgelopen twintig jaar steeg de prijs voor een overnachting niet eerder zo hard als vorig jaar. 

De omzet- en prijsstijgingen hebben te maken met de groei van het toerisme. In 2012 waren er 21 miljoen hotelgasten in Nederland. In 2016 waren dit er al bijna een kwart meer; 26 miljoen. De verwachting is dat in 2017 de groei van het toerisme doorzet, mede door de gunstige economische omstandigheden. 

Het aanbod van hotelkamers steeg minder hard, waardoor hotels steeds voller zijn gaan zitten. In Amsterdam was de kamerbezetting vorig jaar 82 procent. Maar ook hotels in de rest van Noord-Holland (65 procent, buiten de hoofdstad) en Zeeland (ook 65 procent) hebben volgens ABN AMRO relatief hoge bezettingsgraden.

De afgelopen zeven jaar steeg de omzet van hotels met 29 procent. Het gunstige klimaat voor hotels zorgt in absolute zien voor veel bouwplannen. Dit brengt ook een risico met zich mee, bijvoorbeeld als een 'harde Brexit' ertoe leidt dat een grote groep Britse toeristen ons land niet meer bezoekt.

Amsterdam

Bij toeristen is Amsterdam buitengewoon populair. In 2016 telde de hoofdstad ruim 7 miljoen hotelgasten: 1,5 miljoen meer dan in 2012. Ook Rotterdam wordt steeds populairder: het aantal hotelgasten nam hier in de afgelopen vier jaar met 33 procent toe. Het aantal hotelkamers steeg in Amsterdam echter sneller dan in andere delen van het land.

ABN AMRO signaleert een grote interesse van hotelketens en investeerders uit Duitsland en het Midden-Oosten om hun positie op de Nederlandse hotelmarkt uit te breiden. Terwijl het aanbod zich in de afgelopen jaren vooral in populaire delen van Amsterdam concentreerde, ziet ABN AMRO een trend waarin investeerder en ondernemers zich ook op buitengebieden en de rest van het land richten. In Amsterdam is sinds januari 2017 sprake van een restrictief hotelbeleid, waarbij nieuwe hotelplannen vaak niet meer worden toegelaten. Hiermee wil de gemeente de balans tussen bewoners en toeristen bewaken.

Naar verwachting groeit het toerisme echter wel in de hoofdstad. Als Amsterdam stikt vasthoudt aan het restrictieve beleid, zitten hotels rond 2024 in delen van het jaar vol. ABN AMRO verwacht dat het restrictieve beleid zorgt voor ene verdere groei-impuls van woningverhuurplatform Airbnb in de stad, dat al snel gegroeid is. Amsterdam werkt inmiddels samen met het platform. Een nog intensievere samenwerking met Airbnb is volgens ABN AMRO verstandig, juist om de overlast verder te beperken en de leefbaarheid te bewaken. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: