ABN AMRO: Nederlandse hotelmarkt in de lift

2 februari 2017 | Roy Spijker

ABN AMRO verwacht dat de omzet van de hotelbranche in 2017 stijgt met 3%. Dit komt mede dankzij hogere kamerprijzen. De forse groei van het aantal hotelgasten speelt in de kaart, en zorgt voor veel interesse om nieuwe hotels te laten ontstaan. 

Volgens de bank zullen de prijzen van een overnachting in een hotel opnieuw stijgen. In 2016 was een overnachting voor de consument al 8 procent duurder. In de afgelopen twintig jaar steeg de prijs voor een overnachting niet eerder zo hard als vorig jaar. 

De omzet- en prijsstijgingen hebben te maken met de groei van het toerisme. In 2012 waren er 21 miljoen hotelgasten in Nederland. In 2016 waren dit er al bijna een kwart meer; 26 miljoen. De verwachting is dat in 2017 de groei van het toerisme doorzet, mede door de gunstige economische omstandigheden. 

Het aanbod van hotelkamers steeg minder hard, waardoor hotels steeds voller zijn gaan zitten. In Amsterdam was de kamerbezetting vorig jaar 82 procent. Maar ook hotels in de rest van Noord-Holland (65 procent, buiten de hoofdstad) en Zeeland (ook 65 procent) hebben volgens ABN AMRO relatief hoge bezettingsgraden.

De afgelopen zeven jaar steeg de omzet van hotels met 29 procent. Het gunstige klimaat voor hotels zorgt in absolute zien voor veel bouwplannen. Dit brengt ook een risico met zich mee, bijvoorbeeld als een 'harde Brexit' ertoe leidt dat een grote groep Britse toeristen ons land niet meer bezoekt.

Amsterdam

Bij toeristen is Amsterdam buitengewoon populair. In 2016 telde de hoofdstad ruim 7 miljoen hotelgasten: 1,5 miljoen meer dan in 2012. Ook Rotterdam wordt steeds populairder: het aantal hotelgasten nam hier in de afgelopen vier jaar met 33 procent toe. Het aantal hotelkamers steeg in Amsterdam echter sneller dan in andere delen van het land.

ABN AMRO signaleert een grote interesse van hotelketens en investeerders uit Duitsland en het Midden-Oosten om hun positie op de Nederlandse hotelmarkt uit te breiden. Terwijl het aanbod zich in de afgelopen jaren vooral in populaire delen van Amsterdam concentreerde, ziet ABN AMRO een trend waarin investeerder en ondernemers zich ook op buitengebieden en de rest van het land richten. In Amsterdam is sinds januari 2017 sprake van een restrictief hotelbeleid, waarbij nieuwe hotelplannen vaak niet meer worden toegelaten. Hiermee wil de gemeente de balans tussen bewoners en toeristen bewaken.

Naar verwachting groeit het toerisme echter wel in de hoofdstad. Als Amsterdam stikt vasthoudt aan het restrictieve beleid, zitten hotels rond 2024 in delen van het jaar vol. ABN AMRO verwacht dat het restrictieve beleid zorgt voor ene verdere groei-impuls van woningverhuurplatform Airbnb in de stad, dat al snel gegroeid is. Amsterdam werkt inmiddels samen met het platform. Een nog intensievere samenwerking met Airbnb is volgens ABN AMRO verstandig, juist om de overlast verder te beperken en de leefbaarheid te bewaken. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Economie Achtergronden
Vitale ouderen en stijgende welvaart stuwen groei Leisure

De sector Leisure groeit in 2020 en 2021 gematigd met 2,5 procent, waarbij een sterke groei van bestedingen van ouderen in de toeristische sector wordt waargenomen. Het aantal hotelovernachtingen van binnen- en buitenlandse toeristen groeit met 6 procent. Dit zijn de kernpunten van de sectorprognose...

Accor Internationaal
Accor doet plastic in de ban

Accor kondigt vandaag haar toezegging aan om als eerste hotelgroep ter wereld toe te treden tot de UN Global Tourism Plastics Initiative. Hiermee tekent de hotelgroep voor het verwijderen van alle plastic wegwerpartikelen voor gasten uit alle hotels voor het einde van 2022. Dit initiatief van Accor ...

Toerisme KHN
KHN wil toeristendrukte spreiden door het jaar, maar kan dat wel?

Het aantal toeristen in Nederland groeit de komende jaren van 42 miljoen in 2017, naar bijna 60 miljoen in 2030. Volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) biedt deze groei gouden kansen voor de Nederlandse economie. KHN wil er dan ook voor zorgen dat deze groei positief uitpakt voor bedrijven, bew...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: