Accommodatie bij 1 op de 5 zomervakanties niet vooraf geboekt

25 juli 2018 | Thijs Jacobs

In de zomerperiode van 2017 gingen drie op de vier Nederlanders (12,7 miljoen) een of meerdere keren op vakantie. Bijna negen op de tien vakanties werden in Europa doorgebracht, met Duitsland als favoriete bestemming. Een ruime meerderheid van de zomervakanties was via internet geboekt. Dit meldt het CBS op basis van het vakantieonderzoek over 2017.

In de zomerperiode van 2017, die liep van 29 april tot en met 30 september, gingen 12,7 miljoen Nederlanders bijna 23 miljoen keer op vakantie. Hiervan werden bijna 13 miljoen buiten de landsgrenzen doorgebracht, de overige 10 miljoen in eigen land. Gemiddeld duurde een vakantie in de zomerperiode 8 dagen. In totaal werd in de zomer van 2017 voor 12,4 miljard euro aan vakanties uitgegeven, net iets minder dan duizend euro per vakantieganger.

Vakanties vooral geboekt via internet

Twee op de drie Nederlanders boekten de accommodatie waarin zij tijdens hun zomervakantie verbleven al voor de reis. Dit geldt vooral voor vakanties in het buitenland, hiervoor boekte 73 procent een slaapplaats voor aanvang van de vakantie, tegen 56 procent bij binnenlandse vakanties. 

Voor buitenlandse vakanties werd het verblijf meestal geboekt bij een reisbureau (41 procent), bij binnenlandse vakanties in meer dan de helft van de gevallen (55 procent) rechtstreeks bij de verhuurder van de accommodatie. Twee derde van de vakantieboekingen in de zomer van 2017 vond plaats via internet, terwijl ruim een op de tien vakanties persoonlijk bij een reisbureau of reisagent was geboekt.

Accommodatie bij 1 op de 5 zomervakanties niet vooraf geboekt

Bij ruim 19 procent van de zomervakantie in 2017 werd de slaapplaats pas na vertrek van huis vastgelegd, in 8 procent van de vakanties een dag tot een week voor vertrek. Ruim 20 procent boekte het vakantieverblijf drie maanden tot een half jaar voor vertrek, en 7 procent nog langer van tevoren. 
In bijna 14 procent van de zomervakanties werd helemaal geen accommodatie geboekt. Het gaat dan voornamelijk om vakanties waarbij de verblijfplaats een eigen onderkomen (bijvoorbeeld een zomerhuisje) of een vaste standplaats voor caravan of tent is.

Favoriete bestemmingen

Bijna 90 procent van de buitenlandse zomervakanties had een Europese bestemming. West- en Zuid-Europa waren hierbij het meest in trek, met achtereenvolgens 44 en 31 procent van de vakanties. Vakanties buiten Europa gingen voor het grootste deel naar Azië en Noord-Amerika. 

De favoriete buitenlandse vakantiebestemming in 2017 was Duitsland, waar ruim 2,1 miljoen vakanties werden doorgebracht. Frankrijk (2 miljoen) en Spanje (1,5 miljoen)volgen als tweede en derde bestemming. 

Duitsland trekt vooral Nederlanders voor een korte vakantie (met maximaal drie overnachtingen), voor lange zomervakanties van vier of meer overnachtingen staat Frankrijk op de eerste plaats.

9 op de 10 vakanties in eigen land met de auto

De auto was ook in 2017 het favoriete vervoermiddel voor de reis naar de zomerbestemming. In bijna 90 procent van de vakanties in eigen land wordt gebruikgemaakt van de auto. Ook voor zomervakanties met een bestemming over de grens was de auto met 48 procent het meest gekozen vervoermiddel, gevolgd door het vliegtuig (43 procent).

Actieve vakantie vaker in eigen land

Nederlanders gingen in 2017 vaker op actieve vakantie in eigen land (25 procent) dan in het buitenland (15 procent). Een buitenlandse vakantie wordt daarentegen vaker op het strand doorgebracht dan in Nederland: 23 tegenover 9 procent. Ook stedenvakanties zijn vooral een buitenlandse aangelegenheid (15 procent in het buitenland tegenover 7 procent in Nederland).

Fietsvakanties zijn het meest geliefd als actieve zomervakantie in Nederland: 42 procent van alle actieve vakanties, tegen 14 procent van de buitenlandse actieve vakanties. In het buitenland is juist de wandelvakantie populair (53 procent, tegen 31 procent in Nederland).

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: