a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

14 augustus 2019 | David Bakker

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef bij een aantal vestigingen. Hieruit bleek dat de meeste gasten een dagelijkse schoonmaak van hun kamer onnodig vinden. Het resultaat sinds de invoering van deze optie: meer dan 10.000 schoonmaakbeurten minder in slechts twee maanden tijd.

Dagelijks schoonmaken van kamers is een verspilling van het milieu. a&o Hostels heeft berekend dat er per schoonmaakbeurt ongeveer 7,5 liter water wordt verbruikt voor oa. spoelen van toiletten, reinigen van wastafels en douches, reinigen van vloeren en oppervlakken en wassen van linnen. Ook wordt er gemiddeld 5 minuten per kamer gestofzuigd; dat is met een vermogen van 850 watt goed voor ongeveer 0,07 kWh.

“Sinds mei 2019 bieden we onze gasten de mogelijkheid om vrijwillig af te zien van een dagelijkse schoonmaak in ruil voor een drankje. We werden echt verrast door de positieve ontvangst van de proef en hadden niet verwacht dat er in twee maanden tijd 10.000 schoonmaakbeurten minder zouden zijn", vertelt Matthias Posth, Project Manager Operations bij a&o Hostels. “Dit heeft onder andere 75.000 liter water, 708 kWh elektriciteit en 20.000 vuilniszakken bespaard."

Sinds het begin van dit jaar is de 31-jarige Matthias ook verantwoordelijk voor de ‘groene projecten’ van de hostelketen, die nu een minimaal een kwart van zijn tijd in beslag nemen. "We willen niet alleen over duurzaamheid praten, we willen ook actief worden - op kleine en grote schaal. Duurzaamheid is relevanter dan welk ander onderwerp dan ook. In de toekomst zullen we regelmatig enquêtes houden onder onze gasten over dit onderwerp. We hebben een groot aantal jonge gasten en kunnen leren van hun behoeften en verwachtingen. En als we daaraan kunnen voldoen, blijven ze ons ook in de toekomst trouw”, aldus Matthias.

Ontbijt zonder verpakking

De verbouwing van bestaande panden tot a&o Hostels maakt deel uit van het fundamentele begrip van het bedrijf voor duurzaamheid. Daarnaast worden er enkel Greencare-producten in de F&B-sector gebruikt, wordt er alleen in uitzonderlijke gevallen in de schoonmaak gewerkt met chloor, zijn alle lampen 100% LED, beschikken de parkeerplaatsen over laadzuilen voor elektrische auto’s voor gasten en personeel, en draagt het personeel enkel duurzame kleding. Er is al veel gebeurd, maar er is nog veel gepland. Zo moet binnenkort de verpakte jam en margarine bij het ontbijtbuffet, het plastic in lunchpakketten en de in krimpfolie verpakte broodjes in de snackbar verleden tijd zijn volgens Matthias. "We testen en onderzoeken momenteel verschillende alternatieven.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: