Airbnb wil China veroveren en gaat 'all in'

22 maart 2017 | Thijs Jacobs

China, het land met het enorme inwonertal, heeft een enorme aantrekkingskracht op techbedrijven. Airbnb maakt hierop geen uitzondering en gaat de inspanningen en aanwezigheid in China enorm vergroten.

Airbnb verandert de naam naar 'Aibiying', wat zoveel betekent als ' begroet elkaar met liefde' in het Chinees. Bovendien zal het aantal medewerkers van Airbnb in China vergroot worden.

Nieuwe generatie reizigers

In een verklaring liet de oprichter van Airbnb, Brian Chesky, weten dat er een nieuwe generatie reizigers ontstaan is in China. Reizigers die de wereld op een andere manier willen ontdekken en ervaren.

Ook de 'Trips and Experiences' worden in China uitgebreid. Inmiddels heeft Airbnb wereldwijd ruim drie miljoen properties in aanbod in meer dan 190 landen. Met de trips probeert Airbnb verder te gaan dan enkel het aanbieden van accommodatie; het bedrijf wil - naar eigen zeggen - 'magische ervaringen' meegeven aan zijn klanten. Deze ervaringen worden aangeboden door locals; je kunt bijvoorbeeld deegpoppetjes leren maken in Shanghai of achter de schermen van de traditionele Kun-Opera kijken. Niets is te gek. 

Lukt het Airbnb wel?

Veel Amerikaanse bedrijven zien dat hun websites worden geblokkeerd in China. Bedrijven zoals Uber hadden te kampen met wel zeer aparte regelgeving en zelfs invallen van de autoriteiten. Airbnb heeft al wel stappen gezet: er zijn overeenkomsten gesloten met grote steden, zoals Shanghai, Shenzhen, Chongqing en Guangzhou.

Tot op heden zijn er meer dan 5,3 miljoen 'guest arrivals' van Chinese gasten waargenomen bij Airbnb-properties over de gehele wereld. In 2016 is het reizen buiten de lansgrenzen door Chinezen 142 procent gegroeid. Airbnb heeft ongeveer 80.000 listings in China, waarmee in 2016 1,6 miljoen 'guest arrivals' waren gemoeid.

Meer dan 80 procent van de Airbb-gebruikers in China bleek jonger dan 35 jaar te zijn. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Toerisme
Impact Corona op Flevolandse gastvrijheidssector steeds groter

Onderzoek naar de gevolgen van het coronavirus op de vrijetijdssector in Flevoland laat zien dat de sector in Flevoland flink geraakt is. In juli en december 2020 zijn onder Flevolandse ondernemers in de vrijetijdssector peilingen gehouden met vragen over – onder andere – omzetverlies, t ...

Achtergronden
Hoteliers opgelet: zo verkoop je straks meer bier

Als de horeca straks (eindelijk) weer open mag, dan is het zaak om efficiënt en bewust te gaan verkopen. Kennis van sales is namelijk heel belangrijk om een zo hoog mogelijke omzet en marge te kunnen behalen. Ivo Thijssen (biersommelier en salestrainer) geeft daarom, in samenwerking met de Hore ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: