Column Tanja Seegers: Balans opmaken

6 maart 2020 | Tanja Seegers

De grote papieren hotelagenda ligt opengeslagen voor mijn neus. Ik weet hoe ouderwets dit klinkt. Ik zeul dit heerlijke ding vierentwintig uur per dag met me mee. Overzichtelijk en handig als het 4G-netwerk ergens niet optimaal is. Ik zie dat ‘de’ datum nadert. Mijn eerste lustrum. Ik kan nauwelijks geloven dat mijn hotel op 15 maart alweer vijf jaar in business is. Het wordt tijd om de balans op te maken. En dan niet zozeer boekhoudkundig, maar juist persoonlijk. Waar stond ik vijf jaar geleden, waar sta ik nu en vooral: waar wil ik heen?

Op 15 maart 2015 ben ik in een rollercoaster gestapt om een mooi ritje te gaan maken. Maar nu, vijf jaar later, zit ik nog steeds in hetzelfde bakje dat gewoon blijft doorrijden. Geen mogelijkheid om er even ‘uit te stappen’. Ik had niet kunnen bevroeden dat het verwezenlijken van mijn grote droom zoveel impact zou hebben op mijn leven. Ik dacht me heel goed te realiseren wat het runnen van een hotel met zich mee zou brengen. Als ik naar de soms onbezonnen stelletjes keek in tv-programma’s als ‘Ik vertrek’, die na maanden hard werken een bouwval wisten om te toveren tot prachtig logement, en vervolgens ondervonden dat het toch niet helemaal strookte met hun verwachtingen, dan haalde ik mijn neus op en zei dat zoiets mij niet ging overkomen.

Maar kun je jezelf eigenlijk wel goed voorbereiden op wat er komen gaat? Ik heb mijn droom menigmaal gevisualiseerd. Dat begon als een spelletje. Met de rijkelijke fantasie van een kind kon je jezelf in een luxe hotel wanen waar jij de scepter zwaaide. Later werd dit een reëel spel tijdens opleiding, stages en werk. Ik heb mezelf menigmaal op die receptiestoel zien zitten, trots rond zien lopen in een prachtige omgeving, taken zien verdelen, maar ik zag mezelf ook met stapels was sjouwen, toiletten schoonmaken, saaie administratie en inkopen doen. Hoe mooi of hoe realistisch je de zaken ook bekijkt; je weet pas echt wat het inhoudt als je er middenin zit. Achteraf gezien lijk ik misschien toch wel op een van die onbezonnen stelletjes. Hoe had ik de 24-uurs bereikbaarheid gevisualiseerd in een eenmanszaak? Had ik van tevoren gevoeld hoe het is om met 6 uurtjes slaap dagen te maken van 18 uur? Had ik bedacht dat iedereen keurig binnen de gestelde receptie-openingsuren zou aankomen?

Had ik bedacht dat juist op de momenten van een toiletbezoek de telefoon of de deurbel zou gaan? Had ik me kunnen voorstellen dat ik mijn dierbaren nog minder vaak zou zien dan tijdens mijn hectische periode bij KLM? Had ik bedacht dat niet ik de scepter zwaai maar dat mijn gasten de dagindeling zouden bepalen?

Vol energie heb ik mezelf in dit avontuur gestort. En wat heb ik veel mogen leren de afgelopen vijf jaar. Lichamelijk ben ik moe, maar geestelijk sta ik op scherp. Na 5 jaar ‘hotelletje spelen’ is het tijd voor echt ondernemerschap. Vanaf nu ga ik met die scepter zwaaien. Wereldwijzer en zakelijker, zonder die belangrijke persoonlijke touch te verliezen. Maar dat kan ik niet alleen. Uit handen geven wordt mijn nieuwe motto voor 2020. Samen met een nieuwe leuke collega (dat klinkt toch iets leuker als werknemer) ga ik dat lustrum in. Tijd om al die goede ideeën eindelijk eens echt in de praktijk te brengen. Te beginnen met een groot feest, een receptie en speciale aanbiedingen in de lustrummaand. Jeeh, wat heb ik zin in de komende vijf jaar.

Tanja Seegers

Tanja Seegers is eigenaresse van Boutique Hotel Straelman in Nijmegen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: