Column Tanja Seegers: Balans opmaken

6 maart 2020 | Tanja Seegers

De grote papieren hotelagenda ligt opengeslagen voor mijn neus. Ik weet hoe ouderwets dit klinkt. Ik zeul dit heerlijke ding vierentwintig uur per dag met me mee. Overzichtelijk en handig als het 4G-netwerk ergens niet optimaal is. Ik zie dat ‘de’ datum nadert. Mijn eerste lustrum. Ik kan nauwelijks geloven dat mijn hotel op 15 maart alweer vijf jaar in business is. Het wordt tijd om de balans op te maken. En dan niet zozeer boekhoudkundig, maar juist persoonlijk. Waar stond ik vijf jaar geleden, waar sta ik nu en vooral: waar wil ik heen?

Op 15 maart 2015 ben ik in een rollercoaster gestapt om een mooi ritje te gaan maken. Maar nu, vijf jaar later, zit ik nog steeds in hetzelfde bakje dat gewoon blijft doorrijden. Geen mogelijkheid om er even ‘uit te stappen’. Ik had niet kunnen bevroeden dat het verwezenlijken van mijn grote droom zoveel impact zou hebben op mijn leven. Ik dacht me heel goed te realiseren wat het runnen van een hotel met zich mee zou brengen. Als ik naar de soms onbezonnen stelletjes keek in tv-programma’s als ‘Ik vertrek’, die na maanden hard werken een bouwval wisten om te toveren tot prachtig logement, en vervolgens ondervonden dat het toch niet helemaal strookte met hun verwachtingen, dan haalde ik mijn neus op en zei dat zoiets mij niet ging overkomen.

Maar kun je jezelf eigenlijk wel goed voorbereiden op wat er komen gaat? Ik heb mijn droom menigmaal gevisualiseerd. Dat begon als een spelletje. Met de rijkelijke fantasie van een kind kon je jezelf in een luxe hotel wanen waar jij de scepter zwaaide. Later werd dit een reëel spel tijdens opleiding, stages en werk. Ik heb mezelf menigmaal op die receptiestoel zien zitten, trots rond zien lopen in een prachtige omgeving, taken zien verdelen, maar ik zag mezelf ook met stapels was sjouwen, toiletten schoonmaken, saaie administratie en inkopen doen. Hoe mooi of hoe realistisch je de zaken ook bekijkt; je weet pas echt wat het inhoudt als je er middenin zit. Achteraf gezien lijk ik misschien toch wel op een van die onbezonnen stelletjes. Hoe had ik de 24-uurs bereikbaarheid gevisualiseerd in een eenmanszaak? Had ik van tevoren gevoeld hoe het is om met 6 uurtjes slaap dagen te maken van 18 uur? Had ik bedacht dat iedereen keurig binnen de gestelde receptie-openingsuren zou aankomen?

Had ik bedacht dat juist op de momenten van een toiletbezoek de telefoon of de deurbel zou gaan? Had ik me kunnen voorstellen dat ik mijn dierbaren nog minder vaak zou zien dan tijdens mijn hectische periode bij KLM? Had ik bedacht dat niet ik de scepter zwaai maar dat mijn gasten de dagindeling zouden bepalen?

Vol energie heb ik mezelf in dit avontuur gestort. En wat heb ik veel mogen leren de afgelopen vijf jaar. Lichamelijk ben ik moe, maar geestelijk sta ik op scherp. Na 5 jaar ‘hotelletje spelen’ is het tijd voor echt ondernemerschap. Vanaf nu ga ik met die scepter zwaaien. Wereldwijzer en zakelijker, zonder die belangrijke persoonlijke touch te verliezen. Maar dat kan ik niet alleen. Uit handen geven wordt mijn nieuwe motto voor 2020. Samen met een nieuwe leuke collega (dat klinkt toch iets leuker als werknemer) ga ik dat lustrum in. Tijd om al die goede ideeën eindelijk eens echt in de praktijk te brengen. Te beginnen met een groot feest, een receptie en speciale aanbiedingen in de lustrummaand. Jeeh, wat heb ik zin in de komende vijf jaar.

Tanja Seegers

Tanja Seegers is eigenaresse van Boutique Hotel Straelman in Nijmegen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: