Bezwaar tegen B&B kost gemeente meer dan miljoen

2 december 2016 | Jorien Slager

Het bezwaar tegen de komst van een recreatie-onderneming met bed & breakfast, galerie en kleinschalige horeca is een financiële ramp voor de gemeente Woerden. Na zes jaar kreeg de gemeenteraad de handen afgelopen week op elkaar voor de benodigde goedkeuring van het bestemmingsplan aan de Zegveldse Meije. De procedure duurde zo lang, omdat omwonenden bezwaar maakten en er door de gemeente fouten werden gemaakt in het proces.

Uit een rondvraag van Woerden.TV blijkt dat de gemeente Woerden de regie over de procedure had, maar dat desondanks de kosten boven een miljoen euro aan juridische-, proces-, dwangsom- en bestemmingsplankosten uit stegen. Het proces werd in de loop der jaren zo omvangrijk dat er binnen de gemeente Woerden zelfs fulltime medewerkers voor het dossier zijn aangesteld.

Hoewel de gemeente door het aanhoudend proces op kosten wordt gejaagd, kan of wil men geen helderheid geven over de gemaakte kosten. Na vragen aan de verantwoordelijk wethouder, volgde een algemeen antwoord vanaf de afdeling communicatie. En ook de wethouder financiën kon niet direct reageren op de exorbitant hoge kosten en moest op onderzoek uit.

Hendrie van Assem van oppositie partij Inwonersbelangen bracht afgelopen week terloops opheldering. Tijdens een gehouden vergadering op 17 november van dit jaar, werden door hem de kosten voor het eerst in ’t openbaar benoemd. Raadsleden zouden in het verleden door oud wethouder Schreurs, in de achterkamertjes van het Woerdense Stadhuis zijn geïnformeerd over de opgelopen kosten, van 1 miljoen euro. De kosten kunnen nog oplopen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: