Blog Gabriella Esselbrugge: de wittebroodsweken

1 februari 2017 | Thijs Jacobs

Na de opening van ons Holland Giethoorn Restaurant in het Chinese Dafeng ging het allemaal voorspoedig. De keuken draaide overuren om ook onze trolleys op het park te vullen met Hollandse lekkernijen en de gasten waren tevreden. Maar de tulpen waren bijna uitgebloeid en zouden de gasten ook alleen voor de Hollandse entourage en gastvrijheid komen?

In de Chinese-dip

Na de eerste drukke maanden kwam er een dip. We hadden wel campagnes voor bedrijven gedaan waarbij ze het restaurant konden afhuren om trainingen te geven, workshops te doen, te lunchen of dineren, maar er kwamen maar een paar reserveringen van bedrijven binnen. Gelukkig hadden we een overeenkomst met de lokale overheid die vouchers voor hun team en relaties hadden en regelmatig kwamen lunchen of vergaderen. Een aantal families had ons als stamrestaurant gekozen en daar maakten we ook telkens een feest van. Naast de grote festiviteiten op het park, moesten we gaan nadenken over andere evenementen die we konden organiseren. Voor de Chinezen in de omgeving van het park was het inmiddels wel duidelijk dat we van een feestje houden, want er stond regelmatig iets in de lokale media over een mini-event of feestelijkheid bij het Holland Giethoorn Restaurant.

Dating

Tijdens een brainstormsessie met ons team noemde iemand dat daten zo populair was en een ander kwam met het idee om afhaaleten te gaan presenteren op een app als Eleme (zie ook  ele.me, dit betekent ‘heb je trek?’) of Meituan.com die vouchers verkoopt van restaurants met mooie aanbiedingen. Ook als je in het restaurant zit, kun je hiermee bestellen of een bioscoopkaartje kopen voor na je diner. Ontzettend handig: alles in één app en je kunt gelijk betalen. Het laatste zetten we even on hold omdat onze keuken het op piekmomenten al niet aankon.

Het team zocht een samenwerking met een datingapp die populair was, namelijk Baihe, en keek wat het potentieel was in onze regio. We organiseerden daarna een paar datingevenementen die ontzettend hilarisch en succesvol waren. Vooral de afstandelijkheid tussen de date-kandidaten viel op. Door optredens werd iedereen iets losser, maar er bleef echt een mannen- en vrouwenkamp. Het overschot aan mannen maakt de Chinese vrouw heel kritisch. Ondertussen probeerden wij met onze gerechten de romantische sfeer erin te houden. De lekkernijen werden gedecoreerd met hartjes, rozen en teksten als love. Zelfs koekhappen (met een andere koek dan onze ontbijtkoek - want die smaakt volgens Chinezen namelijk naar Chinese medicijnen - deed het goed!

Chinees gerecht

Onze chef kwam met het idee om iedere dag toch een Chinees gerecht te serveren, zodat ook de 'help!-westers-eten-lust-ik-niet-gasten' aan hun trekken konden komen. Hoewel het niet bij onze filosofie paste, maakten we een dagspecial met een Chinees gerecht. We zochten verder ook nog contact met touroperators die naar andere parken en attracties in de regio gaan om te proberen een vaste gastenstroom te krijgen.

Tijdelijke contracten

Om de kosten iets te drukken dacht ik dat het beter was om afscheid te nemen van een gedeelte van het team. Tijdelijke contracten zijn niet gebruikelijk in China, dus moesten we - vond ik - op pad om te kijken of we een aantal mensen elders konden onderbrengen. We spraken met een paar hotels in de regio en de overheid en hadden geluk dat ze meerdere mensen konden overnemen. De afscheidsgesprekken die ik voerde waren niet gemakkelijk, maar het feit dat ze gelijk ergens anders aan de slag konden, zorgde voor een fijne afloop. 

Een kater is een goed teken

Je doet zaken vanuit vertrouwen in China, dus acquisitie is arbeidsintensief omdat er veel uren in gaan zitten als je relaties beter wilt leren kennen. Tijdens een lunch of diner praat je met name over elkaars cultuur en andere ditjes en datjes, maar niet over zaken. Uiteindelijk wordt er, als er voldoende vertrouwen is, wel geproost op een samenwerking. Bij ons is het netjes dat als je proost op een fijne samenwerking je elkaar even aankijkt. Maar in China is dat lange aankijken niet netjes. Ik benoem dat soort zaken altijd even om uit te leggen waarom ik zo dom zit te staren. Ook mijn alcoholconsumptie is niet goed voor het zakendoen in China. Ik drink namelijk geen alcohol en meld dit altijd tevoren of neem iemand mee die voor me kan drinken. Zo ontstaat er toch een gezonde competitie. In China is een kater een goed teken, namelijk een businessdeal.

Ministraatje

Voor de drukke periodes ontwikkelden we iets om de keuken te ontlasten. Om de dipmomenten door te komen is het handig om buffers te maken als er heel veel gasten op het park zijn. Tegenover ons restaurant openden we kleine F&B-outlets in een ministraatje met een Hollands pannenkoekenhuisje, een Holland snackhuisje, een Holland drinks, een Holland friethuisje en Holland-smoothies. Onder de klanken van Nederlandse artiesten waan je je op een soort van braderie.

Het is in China gebruikelijk om zaken te delen, dus hebben we overal porties van en serveren we niet een zak patat, maar een plateau met snacks en frites zodat gasten kunnen delen. Dat geeft ook gelijk een hoop gezelligheid. Voor het inrichten van de outlets moesten we nieuwe keukenapparatuur aanschaffen. Hiervoor gingen we naar een horeca-keukenwinkel in de dichtstbijzijnde grote plaats. Na een korte wandeling door het bedrijf hadden we alle zaken op een rijtje en vroegen we een van de verkopers met ons mee te lopen. We kregen een prijs voorgeschoteld die niet mals was, althans voor Chinese begrippen. Omdat ik van Jack, mijn Chinese zakenpartner, inmiddels had geleerd dat weglopen helpt tijdens het onderhandelen, deden we een bod en toen ze deze weigerden, liepen we weg. Nog geen twee stappen buiten, werden we weer naar binnen gehaald en zeiden ze dat ze de apparatuur voor de geboden prijs konden leveren. Yes! We zijn ruim binnen het budget gebleven en kunnen voor de aankleding nog wat mooie spullen bestellen.

In het volgende blog meer over mijn toenemende expansiedrift in China?
 

PS: Hieronder zie je een afbeelding van de fantastische Fa Fa Showdancers.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
“Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Hoe maak ik mijn hotel meer crisisbestendig?

Hotels sluiten massaal hun deuren vanwege het coronavirus. Een zeer ingrijpend en moeilijk besluit. Hotelketens Van der Valk en Fletcher kondigen aan ruimte beschikbaar te stellen om herstellende coronapatiënten op te vangen. Ziekenhuizen houden zo meer ruimte over voor de zware zorg. Geven hot...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: AI!

Of ik het verschil wist tussen artificiële intelligentie en robotisering? Het was een vraag van iemand die mij aansprak nadat ik een verhaal over hoteltrends had gehouden waarin ik weer eens mijn stokpaardje over High Tech en High Touch had bereden. Eerlijk gezegd had ik de begrippen altijd los...

Coronadagboek Bart Reints Bok: "Ik ontving een absurde e-mail van Emesa"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit zevende hoofdstuk b...

Personalia
Rogier Braakman keert terug in de hotellerie

Rogier Braakman keert terug in de hotellerie. De voormalig Managing Director van IHMG laat het volgende via zijn LinkedIn weten: "Terug in de hotelbusiness... Na anderhalf jaar 'hotelbusiness-sabbatical' (en het opdoen van nieuwe ervaringen in vele IT-gerelateerde bedrijven) voel ik me ...

Hotelketens
Hotelketen onder de loep: InterContinental Hotels Group

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave behandelen we IHG, een toonaangevend merk met wereldwijd 400.000 werknemers die werkzaam zijn in meer dan 100 landen. De merken IHG telt 16 merken, waarbij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: