Blog Gabriella Esselbrugge: de wittebroodsweken

1 februari 2017 | Thijs Jacobs

Na de opening van ons Holland Giethoorn Restaurant in het Chinese Dafeng ging het allemaal voorspoedig. De keuken draaide overuren om ook onze trolleys op het park te vullen met Hollandse lekkernijen en de gasten waren tevreden. Maar de tulpen waren bijna uitgebloeid en zouden de gasten ook alleen voor de Hollandse entourage en gastvrijheid komen?

In de Chinese-dip

Na de eerste drukke maanden kwam er een dip. We hadden wel campagnes voor bedrijven gedaan waarbij ze het restaurant konden afhuren om trainingen te geven, workshops te doen, te lunchen of dineren, maar er kwamen maar een paar reserveringen van bedrijven binnen. Gelukkig hadden we een overeenkomst met de lokale overheid die vouchers voor hun team en relaties hadden en regelmatig kwamen lunchen of vergaderen. Een aantal families had ons als stamrestaurant gekozen en daar maakten we ook telkens een feest van. Naast de grote festiviteiten op het park, moesten we gaan nadenken over andere evenementen die we konden organiseren. Voor de Chinezen in de omgeving van het park was het inmiddels wel duidelijk dat we van een feestje houden, want er stond regelmatig iets in de lokale media over een mini-event of feestelijkheid bij het Holland Giethoorn Restaurant.

Dating

Tijdens een brainstormsessie met ons team noemde iemand dat daten zo populair was en een ander kwam met het idee om afhaaleten te gaan presenteren op een app als Eleme (zie ook  ele.me, dit betekent ‘heb je trek?’) of Meituan.com die vouchers verkoopt van restaurants met mooie aanbiedingen. Ook als je in het restaurant zit, kun je hiermee bestellen of een bioscoopkaartje kopen voor na je diner. Ontzettend handig: alles in één app en je kunt gelijk betalen. Het laatste zetten we even on hold omdat onze keuken het op piekmomenten al niet aankon.

Het team zocht een samenwerking met een datingapp die populair was, namelijk Baihe, en keek wat het potentieel was in onze regio. We organiseerden daarna een paar datingevenementen die ontzettend hilarisch en succesvol waren. Vooral de afstandelijkheid tussen de date-kandidaten viel op. Door optredens werd iedereen iets losser, maar er bleef echt een mannen- en vrouwenkamp. Het overschot aan mannen maakt de Chinese vrouw heel kritisch. Ondertussen probeerden wij met onze gerechten de romantische sfeer erin te houden. De lekkernijen werden gedecoreerd met hartjes, rozen en teksten als love. Zelfs koekhappen (met een andere koek dan onze ontbijtkoek - want die smaakt volgens Chinezen namelijk naar Chinese medicijnen - deed het goed!

Chinees gerecht

Onze chef kwam met het idee om iedere dag toch een Chinees gerecht te serveren, zodat ook de 'help!-westers-eten-lust-ik-niet-gasten' aan hun trekken konden komen. Hoewel het niet bij onze filosofie paste, maakten we een dagspecial met een Chinees gerecht. We zochten verder ook nog contact met touroperators die naar andere parken en attracties in de regio gaan om te proberen een vaste gastenstroom te krijgen.

Tijdelijke contracten

Om de kosten iets te drukken dacht ik dat het beter was om afscheid te nemen van een gedeelte van het team. Tijdelijke contracten zijn niet gebruikelijk in China, dus moesten we - vond ik - op pad om te kijken of we een aantal mensen elders konden onderbrengen. We spraken met een paar hotels in de regio en de overheid en hadden geluk dat ze meerdere mensen konden overnemen. De afscheidsgesprekken die ik voerde waren niet gemakkelijk, maar het feit dat ze gelijk ergens anders aan de slag konden, zorgde voor een fijne afloop. 

Een kater is een goed teken

Je doet zaken vanuit vertrouwen in China, dus acquisitie is arbeidsintensief omdat er veel uren in gaan zitten als je relaties beter wilt leren kennen. Tijdens een lunch of diner praat je met name over elkaars cultuur en andere ditjes en datjes, maar niet over zaken. Uiteindelijk wordt er, als er voldoende vertrouwen is, wel geproost op een samenwerking. Bij ons is het netjes dat als je proost op een fijne samenwerking je elkaar even aankijkt. Maar in China is dat lange aankijken niet netjes. Ik benoem dat soort zaken altijd even om uit te leggen waarom ik zo dom zit te staren. Ook mijn alcoholconsumptie is niet goed voor het zakendoen in China. Ik drink namelijk geen alcohol en meld dit altijd tevoren of neem iemand mee die voor me kan drinken. Zo ontstaat er toch een gezonde competitie. In China is een kater een goed teken, namelijk een businessdeal.

Ministraatje

Voor de drukke periodes ontwikkelden we iets om de keuken te ontlasten. Om de dipmomenten door te komen is het handig om buffers te maken als er heel veel gasten op het park zijn. Tegenover ons restaurant openden we kleine F&B-outlets in een ministraatje met een Hollands pannenkoekenhuisje, een Holland snackhuisje, een Holland drinks, een Holland friethuisje en Holland-smoothies. Onder de klanken van Nederlandse artiesten waan je je op een soort van braderie.

Het is in China gebruikelijk om zaken te delen, dus hebben we overal porties van en serveren we niet een zak patat, maar een plateau met snacks en frites zodat gasten kunnen delen. Dat geeft ook gelijk een hoop gezelligheid. Voor het inrichten van de outlets moesten we nieuwe keukenapparatuur aanschaffen. Hiervoor gingen we naar een horeca-keukenwinkel in de dichtstbijzijnde grote plaats. Na een korte wandeling door het bedrijf hadden we alle zaken op een rijtje en vroegen we een van de verkopers met ons mee te lopen. We kregen een prijs voorgeschoteld die niet mals was, althans voor Chinese begrippen. Omdat ik van Jack, mijn Chinese zakenpartner, inmiddels had geleerd dat weglopen helpt tijdens het onderhandelen, deden we een bod en toen ze deze weigerden, liepen we weg. Nog geen twee stappen buiten, werden we weer naar binnen gehaald en zeiden ze dat ze de apparatuur voor de geboden prijs konden leveren. Yes! We zijn ruim binnen het budget gebleven en kunnen voor de aankleding nog wat mooie spullen bestellen.

In het volgende blog meer over mijn toenemende expansiedrift in China?
 

PS: Hieronder zie je een afbeelding van de fantastische Fa Fa Showdancers.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: