Blog Gijs Hendrikx, Theaterhotel Venlo: betrouwbaar en onafhankelijk

16 januari 2017 | Gijs Hendrikx

De opening nadert met rasse schreden. Nog een aantal weken voordat ik mijn eerste gasten mag ontvangen in mijn Theaterhotel Venlo. Ik word, ondanks de enorme voortvarendheid, langzaamaan ongeduldig. Ik kan simpelweg niet wachten om mijn droom te verwezenlijken en ben dus 24/7 actief bezig met de mensen die ik om mij heen heb verzameld om alles wat maar enigszins te maken heeft met hét hotel van morgen, vandaag al klaar te krijgen. Het gaat uitstekend en ook een belangrijke ‘randzaak, een goede, gebruiksvriendelijke website, behoort tot een van de voorname middelen om mijn doel te bereiken. www.theaterhotelvenlo.nl is zo goed als klaar en ‘staat’ binnenkort online. Wordt dus vervolgd.

Boekingssites als partner

Zoekend naar overnachtingen kom je op het web uiteraard al snel terecht bij de vele booking- en reviewsites die wereldwijd actief zijn zoals hotel.com, agoda.com, tripadvisor.com en booking.com. Ook tref je vergelijkingssites aan die meerdere boekingssites met elkaar vergelijken zoals Trivago en Expedia. Uiteraard allemaal geen onbekend terrein voor mij. Daarbij zijn ze niet meer weg te denken als aanbieder en dus zie ik ze maar als een soort van extra service voor mijn toekomstige gasten. Een goede vindbaarheid van mijn hotel op deze sites zorgt er uiteindelijk mede voor dat ik klandizie krijg. Daar hoef je natuurlijk geen raketgeleerde voor te zijn. Ik zal er dus links- of rechtsom in moeten investeren en ze moeten zien als samenwerkingspartner. Ik weet dat deze boekingssites vele voor- en tegenstanders hebben en veel stof doen opwaaien in de hotelbranche, maar toch gun ik ze het voordeel van de twijfel. Simpelweg om het feit dat je als hotel niet meer zonder kunt. Ik moet dus op de een of andere manier gebruik maken van de beste kanalen en boekingssites die voorbijkomen. Ik moet er echter wel een goed gevoel bij hebben. Die voorwaarde staat als een paal boven water.

Ik begrijp echt wel dat ik er meer baat bij heb als mijn gasten direct via mijn website boeken. De vele voordelen die boekingssites echter hebben, zoals speciale kortingen of speciale afspraken voor bepaalde doelgroepen, nodigt ook veel zakelijke boekers uit om toch via deze sites te zoeken en niet direct via mijn website. Feit is wel dat zo iemand die via een boekingssites boekt, toch ook een kijkje gaat nemen op mijn site. Ik word dus sneller gevonden en dat is natuurlijk een pluspunt. Het nadeel is echter dat er vandaag de dag zoveel boekingssites zijn, dat de gast misschien niet meer weet welke site het beste en betrouwbaarste is. Dat beweren ze namelijk allemaal en daar mag je uiteindelijk ook nog voor betalen als hotelier.     

Benauwend...

Kijkend naar de diverse boekingssites leert mij wel dat ze zeer verleidelijke en geoptimaliseerde reserveringsprocessen gebruiken met gebruiksvriendelijke apps, uitgekiende zoekmachines, marketingcampagnes en niet te vergeten met de laagste prijsgarantie. Dat lukt mij overigens ook aardig met mijn eigen website, maar dat ik straks voor het krijgen van reserveringen misschien steeds afhankelijker wordt van deze bookingsites benauwt mij wel een beetje...

Airbnb: The American Dream!

Belangrijk in bovenstaand verhaal is naar mijn idee ook de ontwikkeling rondom Airbnb. Big business! Bij de laatste investeringsronde van 1,5 miljard werd het bedrijf, opgericht in 2008, geschat op een waarde van 25,5 miljard dollar. Mijn God zeg! Wat een geld. Airbnb verdient ruim 10 procent op elke boeking en dat levert dit jaar naar schatting 900 miljoen dollar op. Het mooie, ondernemende verhaal achter Airbnb van drie de oprichters Nathan Blecharczyk, Joe Gebbia en Brian Chesky die in 2007 huisgenoten waren met een nijpend geldgebrek, inspireert mij. De tijdelijke verhuur van hun eigen kamertjes in San Francisco aan toeristen heeft gezorgd dat hun permanent lege portemonnees in mum van tijd werden getransformeerd tot drie bankrekeningen met miljarden. The American Dream! Ik houd van dit soort succesverhalen. Het kleinschalige, aangename en persoonlijke karakter van Airbnb wordt helaas steeds meer verleden tijd en daar liggen kansen voor mij en mijn hotel. Dit inspireert mij om vooral te geloven in mijn éigen missie: een betrouwbaar en onafhankelijk hotel vol gastvrijheid, luxe en met ongekende mogelijkheden voor mijn gasten in een prachtig onderkomen, een fantastisch theater, voortreffelijke horeca en dat in het hart van een stad uit duizenden. Mijn stad Venlo.

Geloof me, ik vind Airbnb zeer interessant, maar ik geloof heilig in exclusieve perspectieven met persoonlijke toewijding, ontzorging en zorg die echt alleen ik kan bieden. Dat is mijn kracht. Dat is mijn grote voordeel ten opzichte van Airbnb. Daarbij bezit ik natuurlijk wel effetjes een Theaterhotel in de kern van een eeuwenoude stad. Wie kan daar nu tegenop? Niemand toch?

Ik zie Airbnb dus niet als concurrent, maar als een feit dat mij kansen biedt om mijn hotelgasten veel extra’s te bieden dat ze elders niet zullen of kunnen krijgen. Het bestaan van Airbnb versterkt mij in mijn eigen kracht en stimuleert mij enorm om mij enkel en alleen te focussen op mijn eigen potenties en natuurlijk op die voor mijn gasten. En die laatsten, daar gaat het om! Van hen wil ik straks eerlijke, positieve reviews lezen op boekingssites over mijn Theaterhotel in de overtreffende trap en met fantastische rapportcijfers. Dat is mijn missie en dat is mijn doel. En mocht het een keertje wat minder voor mij uitvallen, dan verwacht ik dat ook in de beoordelingen terug te lezen. Als groot voorstander van betrouwbaarheid en onafhankelijkheid zal ik hier dan van leren. Fouten zijn immers vaak de beste leermeesters. En fouten maken en er niets aan doen, dan maak je pas fouten. En dat gaat mij niet gebeuren!

Gijs Hendrikx
Directeur Theaterhotel Venlo

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
Gevoelig punt: “Misschien moeten werknemers ook wat inleveren”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit twaalfde hoofdstuk ...

Tech
Opnieuw grote hack bij Marriott

De Amerikaanse hotelketen Marriott is alweer slachtoffer geworden van een hack. Hackers hebben namelijk toegang gekregen tot de gegevens van 5,2 miljoen gasten, zo maakte het bedrijf dinsdag bekend op haar website. In 2018 kregen hackers al toegang tot de gegevens van 500 miljoen Marriott-gasten....

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom eigenlijk?

Booking-topman Glenn Fogel reageert gepikeerd op de vraag of hij vanwege de crisis de commissies gaat verlagen. Hij heeft een ander idee: hotels moeten de kamerprijzen verlagen. Wees daar heel voorzichtig mee. Het verlagen van kamerprijzen is echt onwenselijk, ook al kan het helaas wel eens onvermij...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Overlevingskansen voor je hotel: "Het glipt nu tussen je vingers door"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit elfde hoofdstuk bes...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: