Blog Pim van het Reve: werk aan de winkel

19 maart 2018 | Pim van het Reve

9 maart 2018: de dag dat ik 22 kaarsjes uitblaas, it's my birthday! Vanavond vrienden en familie over de vloer, gezellig! Ik vind het altijd leuk om dit soort dingen te organiseren, er voor zorgen dat iedereen die komt zich op zijn gemak voelt en een leuke tijd heeft... Dat zijn hierin mijn voornaamste doelen. Ik hoor men vriendin nog zeggen: "Pim moet dit nou allemaal zo? We zijn hier geen vijfsterrenhotel?" Toch heb ik altijd de drang om op dit soort momenten alles tot in de puntjes verzorgd te hebben. 22 jaar, waar blijft de tijd?

De tijd gaat snel

Over tijd gesproken, voor mij is de laatste maand verschrikkelijk snel gegaan.  Wat een hoop nieuwe indrukken en informatie. In mijn eerste blog vertelde ik dat Hospitality Management mij gevraagd heeft om tijdens mijn  afstudeertraject een blog bij te houden over mijn bevindingen en ontdekkingen binnen mijn afstudeertraject en daarnaast ook de vorderingen van de bouw en de inrichting van het U Parkhotel te bespreken. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen, en dit is alweer blog nummer twee.

Research

Ik sloot mijn vorige blog af met het noemen van hetgeen ik nu mee aan de slag ga, dat is namelijk onderzoek doen naar hoe het nieuwe U Parkhotel in Enschede zo ingericht en organisatorisch gemanaged kan worden zodat deze klaar is voor een Green Key certificaat bij opening.

Ik denk dat bijna iedereen die dit leest weleens een onderzoek heeft uitgevoerd. Het maakt niet eens zo gek veel uit wat je rol binnen een organisatie is, of je nou medewerker of manager bent; onderzoek is belangrijk omdat dit je kennis oplevert. Kennis is dan vervolgens weer de sleutel naar succes. Toch is zo'n begin van een onderzoek altijd lastig, je wilt iets weten, maar waar begin je? Iemand vertelde mij ooit dat hij de kennis die hij bezat vooral uit boeken haalde, dus ik ben begonnen met heel veel over het onderwerp te lezen. Natuurlijk over de normen die Green Key heeft, maar ook over maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Ik kwam er al snel achter dat dit containerbegrippen zijn.

MVO en Duurzaamheid

Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid worden steeds belangrijker en ontwikkelen zich dagelijks, vandaar ook dat iedereen er wel iets over te zeggen heeft en de definities erg uiteen lopen. Het aantal hotels met een Green Key certificaat breidt zich steeds verder uit, bijna wekelijks zie je artikelen voorbij komen met als titel: 'Hotel X behaalt Green Key certificaat'. Waar het in de jaren vijftig en zestig vooral ging om harde business en zoveel mogelijk omzet genereren tegenover zo laag mogelijke kosten, worden de maatschappelijke kanten binnen ondernemen steeds belangrijker en zie je ook dat steeds meer bedrijven dit oppakken. Vooral in de horeca, waar je op dit moment tekorten in personeel ziet is het belangrijk dat een ondernemer zijn personeel koestert. 

Niks moet, alles mag

Daarnaast is ook duurzaamheid steeds belangrijker, afvalscheiding wordt al steeds meer een verplichting en er wordt steeds meer gerecycled. Ik vind het belangrijk dat het gasten tijdens hun verblijf in een hotel aan niks ontbreekt, een hotel moet naar mijn mening een omgeving zijn waar niks moet en alles mag. Toch is het belangrijk om je gasten bij duurzaamheid te betrekken. Op dit moment zijn we bezig met het ontwikkelen van elementen binnen het nieuwe hotel die de gasten niet direct opmerken, maar die er toch zijn en er voor zorgen dat toekomstige gasten van het U Parkhotel (onbewust) ambassadeurs worden van duurzaamheid. Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid dus inzetten als USP van je bedrijf! Hierover meer in mijn volgende blog.

Bestek

12 Maart 2018: Na ruim 9 maanden afwezigheid loop ik voor het eerst weer mijn school in Apeldoorn binnen. Door mijn tijd als bestuurslid van Studievereniging Promaître Hotel Management Apeldoorn had ik altijd veel contact met mensen binnen school. Vandaar dat ik niet onopgemerkt binnenloop.  Één van de medewerkers van het restaurant spreekt me gelijk aan: "Ben je er weer, hebben ze je weggestuurd daar in Hongarije?"               
Het gesprek wordt al snel iets serieuzer en ik vertel hem over mijn opgedane ervaringen tot dusver binnen mijn thesis en natuurlijk de bouw van het U Parkhotel. Ik zeg gekscherend: "Tot voor twee weken terug dacht ik dat bestek iets is dat je gebruikt om je maaltijd mee te nuttigen, maar nu, door verschillende gesprekken tussen management en projectontwikkelaar bijgewoond te hebben, kom ik er in één keer achter dat bestek daarnaast ook een omschrijving van een uit te voeren (bouw)werk is." Hij begint te lachen: "Ja zo leer je nog eenss wat hè?" 

Het voelt soms nog steeds een beetje onwerkelijk dat je als afstuderende student naast strategische vraagstukken opeens ook een bouwtekening op je bureau hebt liggen. Het U Parkhotel begint al steeds meer vorm te krijgen. De contouren van de toekomstige lobby en restaurant zijn al mooi zichtbaar en daarnaast is de mock-up hotelkamer zo goed als af. Toch loop je steeds weer tegen dingen aan; stekkers wel op de goeie plek of toch maar op een andere plek? Passen de stijl en kleur van de meubels wel bij de kamer? Bed te hoog of te laag? TV wel op de goede hoogte? Allemaal zaken waar nog steeds mee geëxperimenteerd wordt.                          

Meer over de vorderingen van de bouw van het U Parkhotel in mijn volgende blog.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: