Blog Renée Cohen: de eerste maand van opening 

15 september 2016 | Thijs Jacobs

De eerste maand van het Hilton Garden Inn Brussels Louise zit erop. Nu is zo’n eerste maand van opening is op zich al lastig, laat staan wanneer dat ook nog eens augustus is. Augustus in Brussel is de maand dat iedereen nog met vakantie is en de Europese instituten hun deuren nog gesloten houden. Tel daarbij op dat een groot deel van de intercontinentale groepen, die wij vol trots en tijdig hadden gecontracteerd, werden geannuleerd en de individuele toeristen Brussel links laten liggen. Lees hier de ingrediënten voor een, qua omzet, lastige maand.

Kannibalisatie?
Gelukkig waren daar de eigen Hilton distributiekanalen, die ondersteund door het sterke HHonors-loyaliteitsprogramma, en een summer sale de nodige boekingen opleverde van zowel gasten die hun punten inwisselden als gasten die reageerden op het introductie-aanbod van dubbele punten. 

Dit laatste levert scheve ogen op bij de andere Hilton hotels in de stad, want ja, enigszins gekannibaliseerd wordt er wel binnen deze familie van hotelmerken. Overigens een onderwerp op zich; hoe werken managed en franchised hotels, met verschillende eigenaren optimaal samen zonder de regels van de NMA te overtreden? Want laten we alsjeblieft nooit vergeten dat voor onze gasten  een merk een merk is, ongeacht managementvorm of eigendomsstructuur. Vanuit mijn ervaring met diverse grote hotelmerken, in diverse landen, kan ik concluderen dat iedere 'familie' daar totaal anders mee omgaat.

Oude reviews
In mijn vorige column heb ik de importantie van reviews aangegeven. 
Wij liepen direct na opening tegen een uitdaging aan met zowel de grote OTA’s als Tripadvisor. 
Het Hilton Garden Inn ligt op de locaties van 2 voormalige hotels; Cascade Louise en Residence La Source en vormen gezamenlijk dit nieuwe hotel. Het spreekt dus voor zich dat er van beide hotels oude reviews bestaan. Aangezien de entree van het hotel ligt op het adres van het voormalige Cascade hotel, bleven deze, ruim een jaar oude, reviews bestaan en verdwenen de reviews van La Source. Een situatie waar wij uiteraard niet blij mee waren; vele miljoenen aan investering, een totaal nieuw product en een nieuw hotelmerk, en toch werden wij nog steeds geconfronteerd met reviews die op geen enkele wijze eer deden aan het nieuwe hotel.

De samenwerking tussen Hilton, de OTA’s en ons om deze oude reviews te verwijderen verliepen stroef, maar leidde na 3 weken eindelijk tot een oplossing waarbij alle oude reviews van de diverse sites zijn gehaald. En de eerste review met een 9.6 (van een echte gast!) staat intussen op booking.com. Hopelijk staan er snel 5 reviews op, zodat we onze ranking kunnen verbeteren. 

Want de illusie dat je, ongeacht met welk hotelmerk dan ook, zonder boekingen van OTA’s maximale resultaten behaalt, heb ik opgegeven. De OTA’s leveren een substantieel omzetdeel van ieder hotel en het is aan de hoteliers om met hun distributiestrategie de optimale balans te vinden tussen directe en indirecte boekingen.

Adieu Bruxelles
Op 1 maart 2016 begon ik aan mijn avontuur als strategisch hoteladviseur. En afgelopen maandag heb ik mijn rol als commercieel adviseur van Centriq hotelmanagement voor de pre-opening van het Hilton Garden Inn in Brussel afgerond om per 1 oktober aan een mooi nieuw project in Nederland te beginnen.
Zes zeer interessante maanden waarin veel is gebeurd. Gebeurtenissen die een grote impact hebben gehad op het Brusselse hotellandschap. En waarschijnlijk nog langere tijd impact zal blijven hebben op geheel West-Europa. 

Renée Cohen heeft een eigen Strategisch Hotel Adviesbureau (SHARC) voor commerciële projecten, interim management en functionele coaching. Voor meer informatie www.sharc.nu, volg het LinkedIn of Facebook profiel van SHARC.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Accor presenteert nieuw lifestyle loyalty-programma

Accor transformeert haar loyalty-programma tot een integraal wereldwijd platform dat rewards, diensten en belevingen integreert over de hele hospitality-omgeving. De nieuwe opzet biedt onze gasten in hun dagelijks leven unieke belevingen en concrete meerwaarde, of ze nu werken, onderweg zijn of onts...

OTA's Longread
Dit is waarom de waarde van je hotel daalt als je last-minute deals aanbiedt

De impact van het gebruik van ‘promotional OTAs’ op de waarde van een hotel In de VS zijn tussen 2009 en 2012 de commissiekosten voor hotels twee keer zo snel gestegen als de omzet. Daardoor is het gemiddelde percentage van acquisitiekosten gestegen naar 15 tot 25 procent van het bedr...

Awards Hotel Duurzaamheid
QO Amsterdam wint Sustainability Award

QO Amsterdam, een IHG hotel, heeft gisteravond de publieksprijs van de Sustainability Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Frame Awards. Het duurzame lifestyle hotel, gelegen in het Amstelkwartier, laat zien dat een duurzame, circulaire benadering dé manier is om daadwerkelijk een positief ef...

Hotel Opening
The Student Hotel opent in 2020 in Delft

The Student hotel gaat in 2020 haar achste vestiging openen in Delft. Het hotel krijgt 350 kamers met de mogelijkheid voor studenten om kamers te huren, zo lezen we op greatervenues.com. De hotelketen is in 2006 opgericht door Charlie Macgregor met als doel om een stimulerende omgeving voor stude...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Internationaal Marriott
Gasten Marriott kunnen stadionomroeper bij Manchester United worden

Marriott International en Manchester United kondigen vandaag een meerjarige samenwerking met elkaar aan. De 120 miljoen leden van het reisprogramma Marriott Bonvoy profiteren door deze samenwerking van exclusieve en unieke voetbalbelevenissen van Manchester United, waaronder de kans om voor é...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: