Blog Renée Cohen: de eerste maand van opening 

15 september 2016 | Thijs Jacobs

De eerste maand van het Hilton Garden Inn Brussels Louise zit erop. Nu is zo’n eerste maand van opening is op zich al lastig, laat staan wanneer dat ook nog eens augustus is. Augustus in Brussel is de maand dat iedereen nog met vakantie is en de Europese instituten hun deuren nog gesloten houden. Tel daarbij op dat een groot deel van de intercontinentale groepen, die wij vol trots en tijdig hadden gecontracteerd, werden geannuleerd en de individuele toeristen Brussel links laten liggen. Lees hier de ingrediënten voor een, qua omzet, lastige maand.

Kannibalisatie?
Gelukkig waren daar de eigen Hilton distributiekanalen, die ondersteund door het sterke HHonors-loyaliteitsprogramma, en een summer sale de nodige boekingen opleverde van zowel gasten die hun punten inwisselden als gasten die reageerden op het introductie-aanbod van dubbele punten. 

Dit laatste levert scheve ogen op bij de andere Hilton hotels in de stad, want ja, enigszins gekannibaliseerd wordt er wel binnen deze familie van hotelmerken. Overigens een onderwerp op zich; hoe werken managed en franchised hotels, met verschillende eigenaren optimaal samen zonder de regels van de NMA te overtreden? Want laten we alsjeblieft nooit vergeten dat voor onze gasten  een merk een merk is, ongeacht managementvorm of eigendomsstructuur. Vanuit mijn ervaring met diverse grote hotelmerken, in diverse landen, kan ik concluderen dat iedere 'familie' daar totaal anders mee omgaat.

Oude reviews
In mijn vorige column heb ik de importantie van reviews aangegeven. 
Wij liepen direct na opening tegen een uitdaging aan met zowel de grote OTA’s als Tripadvisor. 
Het Hilton Garden Inn ligt op de locaties van 2 voormalige hotels; Cascade Louise en Residence La Source en vormen gezamenlijk dit nieuwe hotel. Het spreekt dus voor zich dat er van beide hotels oude reviews bestaan. Aangezien de entree van het hotel ligt op het adres van het voormalige Cascade hotel, bleven deze, ruim een jaar oude, reviews bestaan en verdwenen de reviews van La Source. Een situatie waar wij uiteraard niet blij mee waren; vele miljoenen aan investering, een totaal nieuw product en een nieuw hotelmerk, en toch werden wij nog steeds geconfronteerd met reviews die op geen enkele wijze eer deden aan het nieuwe hotel.

De samenwerking tussen Hilton, de OTA’s en ons om deze oude reviews te verwijderen verliepen stroef, maar leidde na 3 weken eindelijk tot een oplossing waarbij alle oude reviews van de diverse sites zijn gehaald. En de eerste review met een 9.6 (van een echte gast!) staat intussen op booking.com. Hopelijk staan er snel 5 reviews op, zodat we onze ranking kunnen verbeteren. 

Want de illusie dat je, ongeacht met welk hotelmerk dan ook, zonder boekingen van OTA’s maximale resultaten behaalt, heb ik opgegeven. De OTA’s leveren een substantieel omzetdeel van ieder hotel en het is aan de hoteliers om met hun distributiestrategie de optimale balans te vinden tussen directe en indirecte boekingen.

Adieu Bruxelles
Op 1 maart 2016 begon ik aan mijn avontuur als strategisch hoteladviseur. En afgelopen maandag heb ik mijn rol als commercieel adviseur van Centriq hotelmanagement voor de pre-opening van het Hilton Garden Inn in Brussel afgerond om per 1 oktober aan een mooi nieuw project in Nederland te beginnen.
Zes zeer interessante maanden waarin veel is gebeurd. Gebeurtenissen die een grote impact hebben gehad op het Brusselse hotellandschap. En waarschijnlijk nog langere tijd impact zal blijven hebben op geheel West-Europa. 

Renée Cohen heeft een eigen Strategisch Hotel Adviesbureau (SHARC) voor commerciële projecten, interim management en functionele coaching. Voor meer informatie www.sharc.nu, volg het LinkedIn of Facebook profiel van SHARC.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: