Blog Renée Cohen: de eerste maand van opening 

15 september 2016 | Thijs Jacobs

De eerste maand van het Hilton Garden Inn Brussels Louise zit erop. Nu is zo’n eerste maand van opening is op zich al lastig, laat staan wanneer dat ook nog eens augustus is. Augustus in Brussel is de maand dat iedereen nog met vakantie is en de Europese instituten hun deuren nog gesloten houden. Tel daarbij op dat een groot deel van de intercontinentale groepen, die wij vol trots en tijdig hadden gecontracteerd, werden geannuleerd en de individuele toeristen Brussel links laten liggen. Lees hier de ingrediënten voor een, qua omzet, lastige maand.

Kannibalisatie?
Gelukkig waren daar de eigen Hilton distributiekanalen, die ondersteund door het sterke HHonors-loyaliteitsprogramma, en een summer sale de nodige boekingen opleverde van zowel gasten die hun punten inwisselden als gasten die reageerden op het introductie-aanbod van dubbele punten. 

Dit laatste levert scheve ogen op bij de andere Hilton hotels in de stad, want ja, enigszins gekannibaliseerd wordt er wel binnen deze familie van hotelmerken. Overigens een onderwerp op zich; hoe werken managed en franchised hotels, met verschillende eigenaren optimaal samen zonder de regels van de NMA te overtreden? Want laten we alsjeblieft nooit vergeten dat voor onze gasten  een merk een merk is, ongeacht managementvorm of eigendomsstructuur. Vanuit mijn ervaring met diverse grote hotelmerken, in diverse landen, kan ik concluderen dat iedere 'familie' daar totaal anders mee omgaat.

Oude reviews
In mijn vorige column heb ik de importantie van reviews aangegeven. 
Wij liepen direct na opening tegen een uitdaging aan met zowel de grote OTA’s als Tripadvisor. 
Het Hilton Garden Inn ligt op de locaties van 2 voormalige hotels; Cascade Louise en Residence La Source en vormen gezamenlijk dit nieuwe hotel. Het spreekt dus voor zich dat er van beide hotels oude reviews bestaan. Aangezien de entree van het hotel ligt op het adres van het voormalige Cascade hotel, bleven deze, ruim een jaar oude, reviews bestaan en verdwenen de reviews van La Source. Een situatie waar wij uiteraard niet blij mee waren; vele miljoenen aan investering, een totaal nieuw product en een nieuw hotelmerk, en toch werden wij nog steeds geconfronteerd met reviews die op geen enkele wijze eer deden aan het nieuwe hotel.

De samenwerking tussen Hilton, de OTA’s en ons om deze oude reviews te verwijderen verliepen stroef, maar leidde na 3 weken eindelijk tot een oplossing waarbij alle oude reviews van de diverse sites zijn gehaald. En de eerste review met een 9.6 (van een echte gast!) staat intussen op booking.com. Hopelijk staan er snel 5 reviews op, zodat we onze ranking kunnen verbeteren. 

Want de illusie dat je, ongeacht met welk hotelmerk dan ook, zonder boekingen van OTA’s maximale resultaten behaalt, heb ik opgegeven. De OTA’s leveren een substantieel omzetdeel van ieder hotel en het is aan de hoteliers om met hun distributiestrategie de optimale balans te vinden tussen directe en indirecte boekingen.

Adieu Bruxelles
Op 1 maart 2016 begon ik aan mijn avontuur als strategisch hoteladviseur. En afgelopen maandag heb ik mijn rol als commercieel adviseur van Centriq hotelmanagement voor de pre-opening van het Hilton Garden Inn in Brussel afgerond om per 1 oktober aan een mooi nieuw project in Nederland te beginnen.
Zes zeer interessante maanden waarin veel is gebeurd. Gebeurtenissen die een grote impact hebben gehad op het Brusselse hotellandschap. En waarschijnlijk nog langere tijd impact zal blijven hebben op geheel West-Europa. 

Renée Cohen heeft een eigen Strategisch Hotel Adviesbureau (SHARC) voor commerciële projecten, interim management en functionele coaching. Voor meer informatie www.sharc.nu, volg het LinkedIn of Facebook profiel van SHARC.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: