Blooming meest duurzame hotel van het land

25 september 2019 | Thijs Jacobs

Na eerder dit jaar brons (Dutch Hotel Award) en zilver (Zoover Award) te hebben gewonnen, is het voor hotel blooming nu goud wat de klok slaat. Gisteren werden tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam de Gaia Green Awards uitgereikt. Deze awards gaan naar de restaurants, strandpaviljoens en hotels in Nederland en België die zich aantoonbaar inspannen op het gebied van duurzaam ondernemen. Hotel blooming uit Bergen (NH) mag zich vanaf heden 'meest duurzame hotel' noemen. De jury koos in de categorie hotels blooming als winnaar. Daarmee liet blooming hotel de andere finalisten, Hotel Jakarta (Amsterdam) en familiehotel Soll Cress (Kokszijde) achter zich. 

Een lovend juryrapport

De jury was erg onder de indruk van de maatschappelijke bijdrage van blooming. Duurzaamheid zit dan ook diepgeworteld in de stichting, waar de winst grotendeels naar de maatschappelijke initiatieven gaat. Twee jaar geleden benoemde blooming Marieke Böggemann tot fulltime mvo-adviseur. Samen met werknemers en afdelingen vertaalt zij duurzame en maatschappelijke ideeën naar concrete plannen en projecten.

Bijzondere projecten

Een mooi voorbeeld is de samenwerking met Scorlewald. Hierbij verbouwen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt producten voor blooming in de moestuin. Afval scheidt en composteert blooming zelf. Daarmee wordt de moestuin, bij blooming’s Landgoed Het Hof bemest. Team blooming onderneemt in die zin dus circulair, want in die enorme biologische moestuin verbouwen zij ruim vijftig soorten groenten, fruit en noten. De hoofd-tuinman bepaalt samen met de executive chef het zaaiplan.

Daarnaast geeft blooming haar zakelijke gasten een Dopper fles die op meerdere plekken in het hotel bijgevuld kan worden. Marieke: “Een Dopper-gebruiker is goed voor tientallen petflesjes die niet meer nodig zijn en dus niet gemaakt hoeven te worden. Ook hebben ze met een lokale brouwer eigen blooming bier gemaakt nadat in Spanje een andere partner eerder al wijn voor ons produceerde. En natuurlijk allemaal biologisch.

En dat is niet het enige. De gasten slapen op bedden van Coco-mat, rietjes zijn vervangen door die van ‘Straw Life’ en toiletrollen door die van ‘The Good Roll’. Inmiddels behoren mono-verpakkingen tot het verleden en wordt het brood grotendeels gebakken door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Meer inspiratie doet blooming op door hun samenwerking met de ‘Koplopersgroep Circulaire Hotels Amsterdam’. Böggemann vervolgt: “en zo zit duurzaamheid in ons DNA”.

Een geweldige (h)erkenning

Algemeen directeur, Mike Bosman, vertelde na de uitreiking natuurlijk enorme concurrentie te hebben gezien in collega Hotel Jakarta uit Amsterdam. “Hun pand is natuurlijk fantastisch; volledig purpose-built en geheel energieneutraal. Onze panden zijn begin vorige eeuw, en sterker nog in de zeventiende eeuw, niet ontwikkeld met de gedachte dat blooming er ooit horeca in zou gaan exploiteren. Dat maakt dat onze gebouwen nog niet zo ver zijn. Dat maakt het winnen van de award wel extra bijzonder. Het hotel is echter wel gesitueerd op tien hectaren eigen bebost duingebied en onze doelstelling is binnen tien jaar een enorme duurzaamheidsslag te maken ten aanzien van energie." Bosman concludeert enorm blij en trots te zijn met deze geweldige (h)erkenning voor het team.

Geen bijzaak

Uit alles blijkt dat MVO geen bijzaak is bij blooming. “We doen het er niet bij”, zegt Marieke. “Dat is ook de reden dat we blooming met een kleine letter 'b' schrijven”, voegt Mike Bosman toe. “Het Engelse werkwoord ‘to bloom’ betekent ‘tot bloei laten komen’ en dat is precies waar het bij ons om draait. Op deze manier dragen we ons steentje bij in de maatschappij en spreken we intern van het uitkeren van maatschappelijk dividend. Ons team nemen we hierin mee en dat zorgt voor een bijzonder prettige werkplek waar training en beleving belangrijke pilaren zijn”.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Coronacrisis
Zo gaat de hotellerie om met de nieuwe hygiënestandaarden

De hotellerie neemt hygiënemaatregelen om de veiligheid van personeel en gasten te waarborgen, maar ook om te laten zien dat het absoluut veilig is om in het hotel te verblijven. De grotere hotelketens hebben maatregelen genomen en protocollen ingesteld. Sommige zaken zijn van tijdelijke aard, ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Economie Coronacrisis
''Afwaardering en leegstand op komst in hotelsector''

De hotelmarkt verkeert in zwaar weer door de coronacrisis. De bezettingsgraden lagen in april en mei onder de 10% en verschillende hotels zijn al failliet gegaan. Nu het toerisme weer op gang komt, lijkt het weer de goede kant op te gaan. Dat idee is echter onterecht, omdat het zakelijk bezoek voorl...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: