Blycolin stap vooruit in MVO

9 april 2013 |
Blycolin stap vooruit in MVO<

Blycolin Groep heeft haar handtekening gezet onder de zelfverklaring ISO 26000. Dit is de officiële internationale richtlijn om duurzaam ondernemen te verankeren en in de praktijk te brengen. "Met de ondertekening van de zelfverklaring onderschrijven wij de principes en richtlijnen van ISO 26000 volledig. Wij tonen er zwart op wit mee aan dat wij MVO erg belangrijk vinden en ook toepassen", zegt Marc van Boekholt, algemeen directeur van de Blycolin Groep. De richtlijn van de ISO 26000 geeft antwoord op het hoe en wat van MVO binnen Blycolin.

Al jaren actief in MVO
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is een essentieel onderdeel in het beleid van de Blycolin Groep. De specialist in zorgeloze linnenservices voor de hospitalitybranche is daarin al jaren zeer actief. Om een bijdrage te leveren aan een beter milieu, het welzijn van mensen en een gezonde samenleving zette Blycolin op 2 april weer een concrete stap vooruit in MVO. De ISO 26000 zelfverklaring is ondertekend en gepubliceerd op het publicatieplatform ISO 26000 van het NEN.

Kernthema’s en speerpunten
De zelfverklaring is een omvangrijk document, waarin op verrtig vragen antwoord wordt gegeven. De antwoorden geven inzicht in waar Blycolin staat in MVO. "Wij hebben heel bewust een keuze gemaakt voor een drietal kernthema’s en daarbij verschillende speerpunten benoemd, waarin wij ook daadwerkelijk bijdragen kunnen leveren en die aansluiten bij de diensten die wij leveren aan onze klanten."

'Geen uithangbordje'
Anders dan in andere ISO-certificeringen worden de eisen en voorwaarden van ISO 26000 niet door externe instanties getoetst, maar opgesteld door een onderneming zelf. ISO is terecht van mening dat het beleid in MVO een constant proces is van telkens voortschrijdende inzichten. En dat valt niet op één moment te monitoren en ‘voor altijd’ vast te leggen, zo stelt ISO. "Wat overigens niet wil zeggen dat er maar gerommeld en gesjoemeld kan en mag worden", zegt Van Boekholt. "Dat zou afbreuk doen aan de autoriteit van ISO, het belang dat wij hechten aan MVO en onze geloofwaardigheid daarin. Wij stelden onze zelfverklaring dan ook op conform de NEN richtlijn NPR-9026+C1:2012 en bovendien onder de supervisie van Berenschot. Om extra te verzekeren dat wij constructief werken aan MVO en het zeker niet willen gebruiken als een cosmetisch uithangbordje."

Op de foto: Marc van Boekholt, algemeen directeur van de Blycolin Groep.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: