Booking.com en CheapTickets mobielvriendelijkst

29 december 2016 | Jorien Slager

Google heeft de mobiele prestaties van bedrijven in travel, retail en finance onder de loep genomen. Van de ruim 300 websites uit zeven Europese landen scoren de Nederlandse exemplaren goed op de gebruikerservaring. De snelheid laat wel nog te wensen over.

Dat Google hamert op een goede mobiele webervaring moge inmiddels duidelijk zijn: de introductie van de webstandaard AMP, de mobiele weergave als factor in de ranking van zoekresultaten en de recentere aankondiging de mobiele zoekindex als actuele standaard te gaan zien. Het is slechts een greep uit de veranderingen.

Om duidelijk te maken hoe het gesteld is met de mobiele ervaring in zeven Europese landen (het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Spanje, Italië en Zweden) heeft het bedrijf ‘bekende experts op het gebied van user experience’ gevraagd de sites van 316 bedrijven te beoordelen. De sites van Booking.com (travel), Etsy (retail) en ING Direct Italië (financials) zijn als beste beoordeeld.

Goede gebruikservaring, mag wat sneller

Opvallend is dat Nederlandse bedrijven hoge ogen gooien. Binnen de top-20 van iedere vertical zijn meerdere binnenlandse namen te vinden. Een greep uit de namen: binnen travel scoren naast booking.com, Cheaptickets, Kras, VakantieVeilingen, NS, Landal GreenParks en Vliegtickets.nl goed. Onder de winkelbedrijven krijgen de Bijenkorf, bol.com en Gamma een vermelding. Nederlandse financials doen wat dat betreft nauwelijks onder. Ohra, Centraal Beheer, Nationale Nederlanden en SNS Bank worden bij naam genoemd.

Op het gebied van sitesnelheid is er nog wel een hoop werk aan de winkel. Binnen de vertical travel verdient volgens Googles standaard geen enkel bedrijf een betere beoordeling dan ‘matig’. Alleen websites die sneller laden dan 2 seconden verdienen volgens Google een positieve beoordeling. VakantieVeilingen.nl, TravelBird en booking.com laden met maximaal 3 seconden nog relatief het vlotst. Bij de retailsites krijgt het Nederlandse Marktplaats het predicaat ‘goed’. Die site laadt volgens de metingen keurig binnen 2 seconden. Van de financiële sites weet alleen Spaarrente.nl snel op het mobiele scherm te verschijnen.

Mobiele UX: Nederlandse voorbeelden

In de bijbehorende rapportages licht het zoekbedrijf een aantal succesvolle voorbeelden uit, waaronder Nederlandse. Zo scoort booking.com samen met hotels.com zeer goed op het gebied van registratie en conversie. Het registratieproces wordt duidelijk en eenvoudig genoemd. De invulvelden zijn voor mobiel geoptimaliseerd en de invoer wordt real time gevalideerd. Wat verder wordt gewaardeerd is dat de reissite de USP’s door de funnel heen versterkt.

De Bijenkorf krijgt de maximale score voor de mobiele zoekfunctie. Die is namelijk goed zichtbaar op alle pagina’s en er is een spellingscorrectie en auto-complete ingebouwd. Daardoor kunnen gebruikers nog makkelijker door de collectie ‘browsen’. Met hetzelfde doel toont De Bijenkorf verschillende filteropties en subcategorieën tijdens het zoeken. Opties die veel andere bedrijven zouden moeten overnemen.

Onder de financiële spelers krijgt een aantal Nederlandse bedrijven een 100 procents-score voor de homepage en navigatie: CZ, Rabobank, ING en Nationale Nederlanden. De website van Centraal Beheer wordt als voorbeeld aangehaald. Wat de experts sterk vinden aan de navigatie is dat die de bezoeker direct begeleidt naar de kernactiviteiten.

Het hoofdmenu leidt tot de belangrijkste verzekeringen en sparen en beleggen. Met de de prominente call to actions op de homepage kan de bezoeker direct een schade melden of contact opnemen. Het aantal verwijzingen is beperkt en daardoor overzichtelijk, bij de indeling is gedacht vanuit de eindgebruiker.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: