Booking.com kondigt nieuwe studiebeurzenprogramma’s aan

23 oktober 2017 | Thijs Jacobs

Vandaag heeft Booking.com, een van ‘s werelds grootste e-commerce reisorganisaties en leider in digitale technologie, de nieuwe Booking.com Women in Technology Scholarships geïntroduceerd. Dit is een twee jaar durend project dat is ontwikkeld om vrouwen die naar een carrière in de technologie streven te steunen. De studiebeurzen die voortkomen uit een samenwerking tussen de TU Delft en de Universiteit van Oxford in Engeland, worden verstrekt aan vrouwen die graag carrière willen maken in de technologiesector. De beurzen staan voor €500.000 verdeeld over beide universiteiten.

De twee universiteiten erkennen dat vrouwelijke bachelor studenten en studenten in STEM-studies ondervertegenwoordigd zijn. Ze willen met dit initiatief meer kansen proberen te creëren voor getalenteerde vrouwen, zodat ze hun vervolgopleiding en postdoctorale vakken in deze sector voort kunnen zetten en zodat ze worden voorbereid op hun toekomstige carrières in de technologiesector.

Gelijke kansen

Gillian Tans, Chief Executive Officer van Booking.com, zegt: “Als bedrijf dat gedreven wordt door technologie en digitale innovatie, gelooft Booking.com sterk in het geven van gelijke toegang en kansen aan iedereen in de technologiesector. We zien dat de vrouwelijke participatie in de technologie lager is dan het zou moeten zijn. We zijn toegewijd dit vrouwelijke tech-talent te ondersteunen, de barrières die zij tegenkomen weg te halen en diversiteit te stimuleren.” 

Een totaal van 15 beurzen wordt aan het begin van het academisch jaar 2018-2019 beschikbaar gesteld. Tien van deze beurzen zijn bedoeld voor vrouwelijke studenten uit de Europese Unie (EU), die ze kunnen gebruiken voor vakken van een eenjarige master op drie geselecteerde afdelingen van de Universiteit van Oxford. Nog eens vijf beurzen zijn beschikbaar voor vrouwelijke studenten van een aantal partneruniversiteiten in Sub-Saharaans-Afrika en zijn te besteden aan vakken van tweejarige masters die op de TU Delft worden gegeven. Zo krijgen vrouwelijke studenten uit deze regio een betere toegang tot kansen en worden de UN Sustainable Development Goals nagestreefd. Om een aanvraag voor een studiebeurs in te dienen, kunnen kandidaten de gebruikelijke applicatieprocessen voor deze universiteiten volgen. Deze studiebeurzen zijn inclusief collegegeld en levensonderhoud. 

Vrouwen in de minderheid

De Europese Commissie heeft geconcludeerd dat er in 2015 ongeveer 1.4 miljoen mensen Informatie en Communicatietechnologie (ICT) studeerden in de EU. Vrouwen waren hier duidelijk in de minderheid: 17% van alle ICT studenten. De Europese Commissie concludeerde ook dat van de 1000 vrouwen met een bachelorsdiploma er maar 29 een diploma hebben in Informatie en Communicatietechnologie (ICT) (tegen 95 mannen). Slechts 4 op de 1000 vrouwen zal uiteindelijk ook echt in de ICT-sector gaan werken.1

In een rapport voor het World Economic Forum uit mei 2017 ‘The Future of Jobs and Skills in Africa: Preparing the Region for the Fourth Industrial Revolution’, wordt gesteld dat werkgevers uit de regio slecht opgeleide arbeidskrachten zien als een enorme belemmering voor hun bedrijf. Ook blijkt dat onstabiele vaardigheden vaak het gevolg zijn van een groeiend gebruik van digitale technologieën in de regio.2

Verandering

“Vrouwen zijn nog steeds zwaar ondervertegenwoordigd in postdoctorale opleidingen in een aantal sectoren die belangrijk zijn bij het opbouwen van een succesvolle carrière in de technologie. Door het project ‘Women in Technology Scholarships’ te introduceren hopen we dat we verandering teweeg kunnen brengen, de diversiteit kunnen vergroten en laten zien dat er boeiende kansen liggen in de technologie voor getalenteerde vrouwen uit Europa en daarbuiten.” gaat Gillian Tans verder.

TU Delft

Prof.dr.ir. Tim van der Hagen, voorzitter van het college van bestuur van de TU Delft zegt: “We zijn ontzettend enthousiast over het feit dat Booking.com en de TU Delft samen gaan werken om de toegang tot opleidingen van hoge kwaliteit in de technologie te verbeteren. Dit staat ook in het teken van de UN Sustainable Development Goals, die erg belangrijk voor de TU Delft. Verder is Booking.com de eerste zakelijke donateur van de Delft Global Scholarships. De studiebeurzen geven ons de mogelijkheid om het opbouwen van vaardigheden te steunen in Sub-Saharaans-Afrika en om toekomstig leiderschap te verbeteren. Dit wordt gedaan door de focus te leggen op duurzame ontwikkeling. We zijn trots dat Booking.com onze opvatting deelt dat het bouwen van een digitale economie wereldwijde erkenning nodig heeft.”

Prof. Louise Richardson van de Universiteit van Oxford zegt: “We zijn verheugd dat Booking.com de Universiteit van Oxford gekozen heeft als partner voor deze vernieuwende Women in Technology-beurzen. We steunen Booking.com volledig in hun wens om geavanceerd onderzoek naar STEM-onderwerpen aantrekkelijker te maken voor vrouwen en in hun voortdurende focus op diversiteit en gelijkheid van kansen op de werkvloer.

Booking.com zal zich binnenkort ook aansluiten bij de Digital Skills & Jobs Coalition van de Europese Commissie. Deze samenwerking met twee van Europa’s meest toonaangevende academische instellingen en de studiebeurzen zullen beide een belangrijke belofte van het bedrijf worden.

European Women in Technology Summit

Naast dit initiatief zal Booking.com ook meedoen en spreken op de European Women in Technology Summit in Amsterdam op 8 en 9 november, 2017. Ook zal Booking.com samenwerken met de Web Summit in Lissabon op 6 t/m 9 november, 2017 voor het Women in Tech mentorprogramma. Verder heeft Booking.com recentelijk de eerste Technology Playmaker Awards op 27 september aangekondigd.

Meer informatie is te vinden op www.techplaymakerawards.com.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: