Britse hotels goedkoper na brexit

8 september 2016 | Jorien Slager

Britse hotels zijn na het brexit-referendum in juni goedkoper geworden, dat blijkt uit onderzoek van hotelvergelijkingssite http://www.trivago.nl/. Hotels in de Britse hoofdstad zijn in de twee weken na de stemming van 23 juni meer dan 20 euro goedkoper geworden door de daling van het Britse pond sterling (GBP). Dit betekent dat Nederlanders die nu een trip naar het Verenigd Koninkrijk boeken ongeveer 10% minder voor hun hotelovernachting betalen. In een prijzige stad als Londen komt dat al snel neer 20 euro per nacht.

Minder gasten?

Er zijn geen aanwijzingen voor een afname van de populariteit van Londen of het Verenigd Koninkrijk naar aanleiding van het brexit-referendum. Na het referendum bleef het aantal bezoekers dat vanuit Nederland naar het Verenigd Koninkrijk reisde nagenoeg hetzelfde. Toch boeken momenteel minder Nederlanders een Britse hotelovernachting dan in september vorig jaar. Brexit of geen brexit, het Verenigd Koninkrijk trekt momenteel ongeveer 25% minder Nederlandse hotelgangers aan dan vorig jaar. Dit was in de maanden voor het brexit-referendum ook al het geval.

Verenigd Koninkrijk €40 goedkoper dan vorig jaar

Minder hotelbezoekers betekent lagere prijzen; gecombineerd met de gunstige koers van het Pond sterling is dit een veel gunstigere september dan het vorig jaar. Uit de trivago Hotelprijsindex (tHPI) blijkt dat hotels in het Verenigd Koninkrijk deze maand 27% goedkoper zijn dan in september 2015; dit komt overeen met een gemiddelde daling van €40 per kamer per nacht. Voor Londen geldt een daling van bijna €50 per nacht.

Bestemming

September 2015

September 2016

Afname

Verenigd Koninkrijk

€ 190

€ 150

-27%

Londen

€ 234

€ 186

-21%

Edinburgh

€ 183

€ 156

-15%

Manchester

€ 160

€ 139

-13%

Brighton

€ 151

€ 132

-13%

Gemiddelde hotelprijzen in het Verenigd Koninkrijk in september 2015 en september 2016.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom eigenlijk?

Booking-topman Glenn Fogel reageert gepikeerd op de vraag of hij vanwege de crisis de commissies gaat verlagen. Hij heeft een ander idee: hotels moeten de kamerprijzen verlagen. Wees daar heel voorzichtig mee. Het verlagen van kamerprijzen is echt onwenselijk, ook al kan het helaas wel eens onvermij...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Overlevingskansen voor je hotel: "Het glipt nu tussen je vingers door"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit elfde hoofdstuk bes...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Branded Content Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Interview Coronacrisis
"De onduidelijkheid vanuit de overheid is vermoeiend"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tiende hoofdstuk be...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: