Buitenlands toerisme groeit vooral buiten grote steden

21 mei 2019 | Yonne van Geene

Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme ook in de komende jaren stijgen. ABN AMRO geeft wel aan dat het tempo hiervan enigszins afneemt door de economische groeivertraging in herkomstlanden van toeristen. Hierdoor vertraagt bijvoorbeeld ook de groei van hotels: waar in 2018 het aantal overnachtingen nog steeg met zes procent, is de groei in 2019 en 2020 naar verwachting vijf procent. In 2019 verwacht ABN AMRO een groei van de totale toerismesector met drie procent. Deze stijging komt vooral voor rekening van buitenlandse toeristen.

In 2019 en 2020 groeit het buitenlandse toerisme in de regio sterker dan in de grote steden, verwacht ABN AMRO. Dit jaar bedraagt deze stijging in de regio’s zes procent. Lokale festivals, musea en attractieparken kunnen hiervan profiteren, bijvoorbeeld door een ‘overloop’ van toerisme vanuit de drukkere gebieden te stimuleren. De discussie over het massatoerisme in Amsterdam, zoals de omstreden rol van Airbnb in de logiesmarkt en de belasting voor cruiseschepen, bieden voor regio’s buiten de stad juist kansen. Bovendien gaan millennials tijdens hun vakantie op zoek naar ‘authentieke’ ervaringen, onder meer door net zo te leven als de lokale bevolking. Zij zullen niet alleen de toeristische trekpleisters willen zien, maar soms de drukke gebieden juist willen vermijden. Voor de regio’s zijn millennials dan ook een belangrijke doelgroep waarop zij hun promotieacties kunnen richten.

Interessante kansen

Voor grote delen van ons land biedt het toerisme interessante kansen, omdat hier volgens ABN AMRO geen sprake is van overtoerisme, maar eerder van ondertoerisme. De bijdrage van toerisme-inkomsten aan de nationale economie is in omliggende landen veel hoger dan in Nederland. Sterker: binnen de EU is die bijdrage alleen in Litouwen en Polen lager. “De drukte in grote steden kan andere regio’s een toeristische impuls geven. Dat was vorig jaar al zichtbaar, toen het buitenlands toerisme in Amsterdam veel trager groeide dan buiten de grote steden. Chinese toeristen verkennen de Haarlemmermeer, maar ook Gelderland en Limburg. Britse bezoekers ontdekken Flevoland en Noord-Brabant”, zegt Sonny Duijn, Sectoreconoom Retail en Leisure van ABN AMRO. “Wat opvalt, is dat Nederlandse toeristen juist de drukte van de grote steden opzoeken en momenteel niet gevoelig lijken voor de gevolgen van massatoerisme. Dat blijkt uit de zeer sterke groei van het binnenlandse toerisme in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. In de vier grote steden is het aantal overnachtingen van Nederlandse toeristen sinds 2012 met 54 procent gestegen. In de regio’s daarbuiten bedroeg deze groei slechts zeven procent.”

Het volledige rapport is hier te downloaden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: