CBS: horeca in de lift

23 mei 2016 |
CBS: horeca in de lift<

Consumenten hebben in maart 0,9 procent meer uitgegeven dan in maart 2015, meldt CBS. De stijging is groter dan in februari. Consumenten hebben
in maart vooral meer besteed aan diensten. Consumenten hebben in maart vooral meer diensten gebruikt. Ze gaven vooral meer uit in de horeca en aan recreatie en cultuur. Uitgaven aan
diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Gestegen uitgaven
Verder hebben consumenten ook ruim 1 procent meer uitgegeven aan voedings- en genotmiddelen dan een jaar eerder. Aan duurzame goederen, zoals kleding en schoenen, gaven consumenten daarentegen wat minder uit dan in maart 2015. Ze hebben wel wat meer besteed aan overige goederen zoals gas.

Ongeveer tien dagen geleden meldde CBS dat de detailhandel in maart 4 procent meer heeft omgezet dan een jaar eerder. Doordat Pasen dit jaar in maart viel, realiseerden vooral de winkels in voedingsmiddelen meer omzet.

Omstandigheden voor consumptie in mei gunstiger dan in maart
Volgens CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in mei gunstiger dan in maart. Dat komt vooral doordat consumenten minder negatief zijn over de toekomstige ontwikkeling van de werkloosheid en de ondernemers in de industrie minder negatief over hun toekomstige personeelssterkte.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: