Certificaat moet Chinese toerist naar Nederland lokken

22 januari 2018 | David Bakker

Het is een gigantische markt. Liefst 135 miljoen Chinezen reizen op jaarbasis de wereld over. Met een goed gevulde portemonnee komen er ongeveer 300.000 Chinezen Nederland op jaarbasis binnen. Dat getal kan omhoog, vindt Reinhart Macharis. "Binnen twee jaar moeten ongeveer 500.000 Chinezen Nederland binnen komen."

Select Holding, het Chinese bedrijf waar Macharis voor werkt, heeft van de Chinese Tourism Academy de wereldwijde exclusiviteit gekregen op het certificaat ‘Welcome Chinese.’ Dit certificaat moet ervoor zorgen dat de toeristische markt de Chinese toerist aan zich bindt.

Macharis legt uit: “Als hotelier kun je het certificaat voor 2800 euro per jaar kopen. Het hotel kan kiezen uit twee soorten certificaten; Jade en Gold. In het Jade certificaat is opgenomen dat het hotel werkt met Union Pay; een Chinese creditcard, dat de staatszender CCTV te ontvangen is op de hotelkamer, er een Chinese krant is en dat er WI-FI aanwezig is. Het Gold certificaat is uitgebreider. In dat pakket staat dat er ook een Chinees-sprekende werknemer in dienst is en er een Chinees ontbijt geserveerd wordt.”

Terugverdienen

Kosten die volgens Macharis allemaal snel terug te verdienen zijn. “Vergeet niet dat de Chinese toerist gemiddeld meer uitgeeft dan bijvoorbeeld de Amerikaanse toerist, die bekend staat als een big spender.” In Italië hebben ze al een tijdje kunnen ruiken aan de voordelen van de certificaten. “Er zijn cijfers bekend van hotels die hun bezettingsgraad van 50 procent naar 90 procent hebben zien groeien. Ferrovie Italiane, een Italiaans spoorwegmaatschappij, zag zijn verkoop op de Chinese markt stijgen van vijftigduizend naar twee miljoen tickets op jaarbasis dankzij het certificaat en de gevolgen hiervan.”

De dagen dat de Chinese toerist in bussen een bliksembezoek aan Europa bracht is voorbij. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 60 procent van alle Chinese toeristen individueel reist. De rede dat nog niet alle 135 miljoen reizende Chinezen Europa aandoen, ligt volgens Macharis aan de wensen. "Iedereen wil zich thuis voelen in een vreemd land, ook de Chinees. Hij of zij spreekt zo goed als geen Engels, kent het eten niet en wil naar de eigen tv-zender kijken na een lange dag. Dit certificaat brengt het allemaal iets dichter bij huis.”

Vrij van terrorisme 

De Belg Macharis, afgestudeerd sinoloog, ervaart dat Chinezen erg veel waarde hechten aan certificaten. "Ze willen zekerheid en duidelijkheid. Veiligheid staat ook hoog bij hun in het vaandel. Daarom is het voor de Nederlandse markt erg voordelig dat er nog geen terroristische aanslag binnen de landsgrenzen is gepleegd. Wij in België ervaren daar best veel last van, het is een van de redenen waarom Chinezen eerder voor Nederland zullen kiezen, dan voor Duitsland, Frankrijk of België.”

Partners heeft Macharis in Nederland nog niet. "We gesprek met de NS over een mogelijk samenwerkingsverband, daar zijn de eerste contacten inmiddels gelegd. Hoteliers kunnen zich bij mij aanmelden als ze geïnteresseerd zijn in een van onze diensten.” Voor meer informatie over de certificaten neem contact op via reinhart@welcomechinese.org.

 

Afbeelding: Google Maps

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Interview
Ambities bij hotel blooming in Bergen ''Een Bib Gourmand zou geweldig zijn''

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Twee weken geleden publiceerden we deel 1, het interview met Syrco Bakker, tweesterrenchef van Pure C, onderdeel van Strandhotel Candzand-Bad. Vorige week volgde deel 2: het interview met Mariann...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Hotel de Heerlickheijd van Ermelo heeft een compleet nieuwe fitness

Hotel de Heerlickheijd heeft geïnvesteerd in een compleet nieuwe fitness. Gasten van het hotel en inwoners van en rondom Ermelo kunnen aan de slag met de gloednieuwe apparatuur en gewichten om optimaal te werken aan hun conditie en gezondheid. De Wellness & Fitnessclub wordt aanstaande zate...

Toerisme Coronacrisis
Helft minder Nederlanders op vakantie in maart 2020

In maart 2020 gingen er 1,7 miljoen Nederlanders minder op vakantie dan in dezelfde maand van 2019. Dit is een daling van ruim 50 procent. Over het eerste kwartaal van 2020 is de daling 18 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. De daling geldt voor zowel vakanties in het buitenland a...

Achtergronden Coronacrisis
Hoteliers.com organiseert eerste drive-in masterclass

Deze week organiseerde Hoteliers.com, leverancier van commissievrije boekingssoftware voor hotels, een uniek evenement voor haar klanten. Bij Hotel Ernst Sillem Hoeve in Den Dolder was een gedeelte van het parkeerterrein omgetoverd tot een drive-in bioscoop en op het scherm presenteerde Hoteliers.c...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: