Certificaat moet Chinese toerist naar Nederland lokken

22 januari 2018 | David Bakker

Het is een gigantische markt. Liefst 135 miljoen Chinezen reizen op jaarbasis de wereld over. Met een goed gevulde portemonnee komen er ongeveer 300.000 Chinezen Nederland op jaarbasis binnen. Dat getal kan omhoog, vindt Reinhart Macharis. "Binnen twee jaar moeten ongeveer 500.000 Chinezen Nederland binnen komen."

Select Holding, het Chinese bedrijf waar Macharis voor werkt, heeft van de Chinese Tourism Academy de wereldwijde exclusiviteit gekregen op het certificaat ‘Welcome Chinese.’ Dit certificaat moet ervoor zorgen dat de toeristische markt de Chinese toerist aan zich bindt.

Macharis legt uit: “Als hotelier kun je het certificaat voor 2800 euro per jaar kopen. Het hotel kan kiezen uit twee soorten certificaten; Jade en Gold. In het Jade certificaat is opgenomen dat het hotel werkt met Union Pay; een Chinese creditcard, dat de staatszender CCTV te ontvangen is op de hotelkamer, er een Chinese krant is en dat er WI-FI aanwezig is. Het Gold certificaat is uitgebreider. In dat pakket staat dat er ook een Chinees-sprekende werknemer in dienst is en er een Chinees ontbijt geserveerd wordt.”

Terugverdienen

Kosten die volgens Macharis allemaal snel terug te verdienen zijn. “Vergeet niet dat de Chinese toerist gemiddeld meer uitgeeft dan bijvoorbeeld de Amerikaanse toerist, die bekend staat als een big spender.” In Italië hebben ze al een tijdje kunnen ruiken aan de voordelen van de certificaten. “Er zijn cijfers bekend van hotels die hun bezettingsgraad van 50 procent naar 90 procent hebben zien groeien. Ferrovie Italiane, een Italiaans spoorwegmaatschappij, zag zijn verkoop op de Chinese markt stijgen van vijftigduizend naar twee miljoen tickets op jaarbasis dankzij het certificaat en de gevolgen hiervan.”

De dagen dat de Chinese toerist in bussen een bliksembezoek aan Europa bracht is voorbij. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 60 procent van alle Chinese toeristen individueel reist. De rede dat nog niet alle 135 miljoen reizende Chinezen Europa aandoen, ligt volgens Macharis aan de wensen. "Iedereen wil zich thuis voelen in een vreemd land, ook de Chinees. Hij of zij spreekt zo goed als geen Engels, kent het eten niet en wil naar de eigen tv-zender kijken na een lange dag. Dit certificaat brengt het allemaal iets dichter bij huis.”

Vrij van terrorisme 

De Belg Macharis, afgestudeerd sinoloog, ervaart dat Chinezen erg veel waarde hechten aan certificaten. "Ze willen zekerheid en duidelijkheid. Veiligheid staat ook hoog bij hun in het vaandel. Daarom is het voor de Nederlandse markt erg voordelig dat er nog geen terroristische aanslag binnen de landsgrenzen is gepleegd. Wij in België ervaren daar best veel last van, het is een van de redenen waarom Chinezen eerder voor Nederland zullen kiezen, dan voor Duitsland, Frankrijk of België.”

Partners heeft Macharis in Nederland nog niet. "We gesprek met de NS over een mogelijk samenwerkingsverband, daar zijn de eerste contacten inmiddels gelegd. Hoteliers kunnen zich bij mij aanmelden als ze geïnteresseerd zijn in een van onze diensten.” Voor meer informatie over de certificaten neem contact op via reinhart@welcomechinese.org.

 

Afbeelding: Google Maps

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: