Certificaat moet Chinese toerist naar Nederland lokken

22 januari 2018 | David Bakker

Het is een gigantische markt. Liefst 135 miljoen Chinezen reizen op jaarbasis de wereld over. Met een goed gevulde portemonnee komen er ongeveer 300.000 Chinezen Nederland op jaarbasis binnen. Dat getal kan omhoog, vindt Reinhart Macharis. "Binnen twee jaar moeten ongeveer 500.000 Chinezen Nederland binnen komen."

Select Holding, het Chinese bedrijf waar Macharis voor werkt, heeft van de Chinese Tourism Academy de wereldwijde exclusiviteit gekregen op het certificaat ‘Welcome Chinese.’ Dit certificaat moet ervoor zorgen dat de toeristische markt de Chinese toerist aan zich bindt.

Macharis legt uit: “Als hotelier kun je het certificaat voor 2800 euro per jaar kopen. Het hotel kan kiezen uit twee soorten certificaten; Jade en Gold. In het Jade certificaat is opgenomen dat het hotel werkt met Union Pay; een Chinese creditcard, dat de staatszender CCTV te ontvangen is op de hotelkamer, er een Chinese krant is en dat er WI-FI aanwezig is. Het Gold certificaat is uitgebreider. In dat pakket staat dat er ook een Chinees-sprekende werknemer in dienst is en er een Chinees ontbijt geserveerd wordt.”

Terugverdienen

Kosten die volgens Macharis allemaal snel terug te verdienen zijn. “Vergeet niet dat de Chinese toerist gemiddeld meer uitgeeft dan bijvoorbeeld de Amerikaanse toerist, die bekend staat als een big spender.” In Italië hebben ze al een tijdje kunnen ruiken aan de voordelen van de certificaten. “Er zijn cijfers bekend van hotels die hun bezettingsgraad van 50 procent naar 90 procent hebben zien groeien. Ferrovie Italiane, een Italiaans spoorwegmaatschappij, zag zijn verkoop op de Chinese markt stijgen van vijftigduizend naar twee miljoen tickets op jaarbasis dankzij het certificaat en de gevolgen hiervan.”

De dagen dat de Chinese toerist in bussen een bliksembezoek aan Europa bracht is voorbij. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 60 procent van alle Chinese toeristen individueel reist. De rede dat nog niet alle 135 miljoen reizende Chinezen Europa aandoen, ligt volgens Macharis aan de wensen. "Iedereen wil zich thuis voelen in een vreemd land, ook de Chinees. Hij of zij spreekt zo goed als geen Engels, kent het eten niet en wil naar de eigen tv-zender kijken na een lange dag. Dit certificaat brengt het allemaal iets dichter bij huis.”

Vrij van terrorisme 

De Belg Macharis, afgestudeerd sinoloog, ervaart dat Chinezen erg veel waarde hechten aan certificaten. "Ze willen zekerheid en duidelijkheid. Veiligheid staat ook hoog bij hun in het vaandel. Daarom is het voor de Nederlandse markt erg voordelig dat er nog geen terroristische aanslag binnen de landsgrenzen is gepleegd. Wij in België ervaren daar best veel last van, het is een van de redenen waarom Chinezen eerder voor Nederland zullen kiezen, dan voor Duitsland, Frankrijk of België.”

Partners heeft Macharis in Nederland nog niet. "We gesprek met de NS over een mogelijk samenwerkingsverband, daar zijn de eerste contacten inmiddels gelegd. Hoteliers kunnen zich bij mij aanmelden als ze geïnteresseerd zijn in een van onze diensten.” Voor meer informatie over de certificaten neem contact op via reinhart@welcomechinese.org.

 

Afbeelding: Google Maps

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Hotel Achtergronden
Preston Palace heeft een eigen 'geluksmakelaar'

Ze is efficiënt, attent, ervaren, vriendelijk en ze weet álles over trouwen. Dat is Wendy, de Weddingplanner van Preston Palace. Ze doet alles voor de mooiste dag van haar gasten en werkt exclusief voor dit all-inclusive hotel. En dat doet ze goed. Geluksmakelaar "Ik geniet er...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Economie Achtergronden
De beste bestemmingen om in vastgoed te investeren

Door de groei binnen de toeristische sector blijft op het gebied van korte termijn-verhuur voor huiseigenaren en investeerders een rendabele bezigheid. Er zijn namelijk nog altijd veel interessante bestemmingen die snel rendement kunnen opleveren. Welke dat precies zijn, weet HomeToGo je te vertelle...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: