Certificaat moet Chinese toerist naar Nederland lokken

22 januari 2018 | David Bakker

Het is een gigantische markt. Liefst 135 miljoen Chinezen reizen op jaarbasis de wereld over. Met een goed gevulde portemonnee komen er ongeveer 300.000 Chinezen Nederland op jaarbasis binnen. Dat getal kan omhoog, vindt Reinhart Macharis. "Binnen twee jaar moeten ongeveer 500.000 Chinezen Nederland binnen komen."

Select Holding, het Chinese bedrijf waar Macharis voor werkt, heeft van de Chinese Tourism Academy de wereldwijde exclusiviteit gekregen op het certificaat ‘Welcome Chinese.’ Dit certificaat moet ervoor zorgen dat de toeristische markt de Chinese toerist aan zich bindt.

Macharis legt uit: “Als hotelier kun je het certificaat voor 2800 euro per jaar kopen. Het hotel kan kiezen uit twee soorten certificaten; Jade en Gold. In het Jade certificaat is opgenomen dat het hotel werkt met Union Pay; een Chinese creditcard, dat de staatszender CCTV te ontvangen is op de hotelkamer, er een Chinese krant is en dat er WI-FI aanwezig is. Het Gold certificaat is uitgebreider. In dat pakket staat dat er ook een Chinees-sprekende werknemer in dienst is en er een Chinees ontbijt geserveerd wordt.”

Terugverdienen

Kosten die volgens Macharis allemaal snel terug te verdienen zijn. “Vergeet niet dat de Chinese toerist gemiddeld meer uitgeeft dan bijvoorbeeld de Amerikaanse toerist, die bekend staat als een big spender.” In Italië hebben ze al een tijdje kunnen ruiken aan de voordelen van de certificaten. “Er zijn cijfers bekend van hotels die hun bezettingsgraad van 50 procent naar 90 procent hebben zien groeien. Ferrovie Italiane, een Italiaans spoorwegmaatschappij, zag zijn verkoop op de Chinese markt stijgen van vijftigduizend naar twee miljoen tickets op jaarbasis dankzij het certificaat en de gevolgen hiervan.”

De dagen dat de Chinese toerist in bussen een bliksembezoek aan Europa bracht is voorbij. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 60 procent van alle Chinese toeristen individueel reist. De rede dat nog niet alle 135 miljoen reizende Chinezen Europa aandoen, ligt volgens Macharis aan de wensen. "Iedereen wil zich thuis voelen in een vreemd land, ook de Chinees. Hij of zij spreekt zo goed als geen Engels, kent het eten niet en wil naar de eigen tv-zender kijken na een lange dag. Dit certificaat brengt het allemaal iets dichter bij huis.”

Vrij van terrorisme 

De Belg Macharis, afgestudeerd sinoloog, ervaart dat Chinezen erg veel waarde hechten aan certificaten. "Ze willen zekerheid en duidelijkheid. Veiligheid staat ook hoog bij hun in het vaandel. Daarom is het voor de Nederlandse markt erg voordelig dat er nog geen terroristische aanslag binnen de landsgrenzen is gepleegd. Wij in België ervaren daar best veel last van, het is een van de redenen waarom Chinezen eerder voor Nederland zullen kiezen, dan voor Duitsland, Frankrijk of België.”

Partners heeft Macharis in Nederland nog niet. "We gesprek met de NS over een mogelijk samenwerkingsverband, daar zijn de eerste contacten inmiddels gelegd. Hoteliers kunnen zich bij mij aanmelden als ze geïnteresseerd zijn in een van onze diensten.” Voor meer informatie over de certificaten neem contact op via reinhart@welcomechinese.org.

 

Afbeelding: Google Maps

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Interview Longread
Caro van Eekelen van AccorHotels: ''Zeg eens 'ja' op uitdagingen''

Met haar aanstelling in 2009 werd Caro van Eekelen de eerste vrouwelijke country director van AccorHotels. Dat was baanbrekend voor de organisatie en maakte haar tot rolmodel voor veel vrouwen in de hospitalitybranche. “Hoe ik het zo ver heb geschopt? Door altijd ja te zeggen op uitdagingen!&r...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Functioneren en disfunctioneren: wat kan en moet een werkgever?

Elke werkgever kampt vroeg of laat met een medewerker die het in het functioneren laat afweten. Van een werkgever wordt verwacht een gedegen verbeterplan op te stellen en met de medewerker te doorlopen. Een verbeterplan kent duidelijke doelen, een reële termijn waarbinnen de doelen moeten zijn ...

Advertorial Sanitair
Meer bling bling in badkamer

Midnight is de nieuwe zwarte kleur met glinsterende pigmenten. Het zorgt voor glamour en een glansrijke beleving. Verwen uw gasten met de extra luxe van Bette badarchitectuur. Exclusieve ligbaden, douchevloeren en wastafels. Fonkelende edelstenen, glanzende mineralen, goud, zilver en reflectie in...

Achtergronden F&B
Colliers International zet afdeling Food & Beverage op

Op 1 juni start vastgoedadviseur Colliers International met een nieuwe afdeling Food & Beverage onder leiding van Etienne van Unen. Deze afdeling is een uitbreiding van de afdeling Retail. Food & Beverage (F&B) speelt een steeds belangrijkere rol in het retaillandschap. Het aandeel s...

Achtergronden
Download nu de Hotel & Food & Beverage special

Hij is er! De langverwachte, jaarlijkse F&B-special van Hospitality Management is deze week op de spreekwoordelijke mat van menig hotel en hotelier gevallen. Hospitality Management wordt immers verzonden naar alle hotels in Nederland. In deze uitgave besteden we aandacht aan 'concepting'...

Hilton Achtergronden
Hilton stopt met plastic rietjes

Hilton zal tegen eind 2018 de plastic rietjes hebben verwijderd uit 650 gebouwen. Vandaag onthult Hilton ook zijn nieuwe wetenschappelijk onderbouwde 2030 doelstellingen, gericht op het halveren van de wereldwijde impact op het milieu en het verdubbelen van de investeringen met een sociaal effect. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: