Certificaat moet Chinese toerist naar Nederland lokken

22 januari 2018 | David Bakker

Het is een gigantische markt. Liefst 135 miljoen Chinezen reizen op jaarbasis de wereld over. Met een goed gevulde portemonnee komen er ongeveer 300.000 Chinezen Nederland op jaarbasis binnen. Dat getal kan omhoog, vindt Reinhart Macharis. "Binnen twee jaar moeten ongeveer 500.000 Chinezen Nederland binnen komen."

Select Holding, het Chinese bedrijf waar Macharis voor werkt, heeft van de Chinese Tourism Academy de wereldwijde exclusiviteit gekregen op het certificaat ‘Welcome Chinese.’ Dit certificaat moet ervoor zorgen dat de toeristische markt de Chinese toerist aan zich bindt.

Macharis legt uit: “Als hotelier kun je het certificaat voor 2800 euro per jaar kopen. Het hotel kan kiezen uit twee soorten certificaten; Jade en Gold. In het Jade certificaat is opgenomen dat het hotel werkt met Union Pay; een Chinese creditcard, dat de staatszender CCTV te ontvangen is op de hotelkamer, er een Chinese krant is en dat er WI-FI aanwezig is. Het Gold certificaat is uitgebreider. In dat pakket staat dat er ook een Chinees-sprekende werknemer in dienst is en er een Chinees ontbijt geserveerd wordt.”

Terugverdienen

Kosten die volgens Macharis allemaal snel terug te verdienen zijn. “Vergeet niet dat de Chinese toerist gemiddeld meer uitgeeft dan bijvoorbeeld de Amerikaanse toerist, die bekend staat als een big spender.” In Italië hebben ze al een tijdje kunnen ruiken aan de voordelen van de certificaten. “Er zijn cijfers bekend van hotels die hun bezettingsgraad van 50 procent naar 90 procent hebben zien groeien. Ferrovie Italiane, een Italiaans spoorwegmaatschappij, zag zijn verkoop op de Chinese markt stijgen van vijftigduizend naar twee miljoen tickets op jaarbasis dankzij het certificaat en de gevolgen hiervan.”

De dagen dat de Chinese toerist in bussen een bliksembezoek aan Europa bracht is voorbij. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 60 procent van alle Chinese toeristen individueel reist. De rede dat nog niet alle 135 miljoen reizende Chinezen Europa aandoen, ligt volgens Macharis aan de wensen. "Iedereen wil zich thuis voelen in een vreemd land, ook de Chinees. Hij of zij spreekt zo goed als geen Engels, kent het eten niet en wil naar de eigen tv-zender kijken na een lange dag. Dit certificaat brengt het allemaal iets dichter bij huis.”

Vrij van terrorisme 

De Belg Macharis, afgestudeerd sinoloog, ervaart dat Chinezen erg veel waarde hechten aan certificaten. "Ze willen zekerheid en duidelijkheid. Veiligheid staat ook hoog bij hun in het vaandel. Daarom is het voor de Nederlandse markt erg voordelig dat er nog geen terroristische aanslag binnen de landsgrenzen is gepleegd. Wij in België ervaren daar best veel last van, het is een van de redenen waarom Chinezen eerder voor Nederland zullen kiezen, dan voor Duitsland, Frankrijk of België.”

Partners heeft Macharis in Nederland nog niet. "We gesprek met de NS over een mogelijk samenwerkingsverband, daar zijn de eerste contacten inmiddels gelegd. Hoteliers kunnen zich bij mij aanmelden als ze geïnteresseerd zijn in een van onze diensten.” Voor meer informatie over de certificaten neem contact op via reinhart@welcomechinese.org.

 

Afbeelding: Google Maps

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Mensen
Radisson Blu Palace Hotel vraagt hotelgasten te gaan strandjutten

In de strandhoogseizoen maanden in Noordwijk aan Zee heeft het Radisson Blu Palace Hotel een actie bedacht om hotelgasten te vragen om te helpen bij het schoonhouden van het strand. Het hotel vraagt gasten, wanneer ze een strandwandeling gaan maken, om een papierentasje mee te nemen en onderweg a...

Opening
Hotel Beijer: het eerste boutique antique hotel

In het geweld van de openingen van nieuwe hotels van grote ketens die hun weg naar Utrecht hebben gevonden, is de opening van Hotel Beijers bijzonder te noemen. Door de combinatie van boutique met antique is Hotel Beijers uniek voor Utrecht en misschien zelfs wel voor heel Nederland. Bij Hotel Beije...

Personalia
Jolijn Zeeuwen nieuwe General Manager Hilton Rotterdam

Hilton Rotterdam heeft Jolijn Zeeuwen aangesteld als de nieuwe General Manager. Ze neemt de functie over van Karin van den Berg, die naar Duitsland verhuisde om de rol van Area General Manager West & Zuid Duitsland te vervullen. Jolijn studeerde aan de Hotelschool in Den Haag en begon haar Hilto...

Opening Hotelketens
Accor herpositioneert zich in Noord-Europa, 2000 kamers erbij

Accor’s groei in Noord-Europa wordt bevestigd met de aankondiging van 15 nieuwe contracten in de eerste helft van 2019; waarvan zeven in het Verenigd Koninkrijk, vijf in België, twee in Denemarken en één in Nederland. De nieuwe overeenkomsten voegen zo meer dan 2000 kamers a...

Wet- en regelgeving Longread
Outsourcing (deel 2): Juridische aandachtspunten bij uitbesteding

Uitbesteding (of outsourcing) heeft geen eenduidige definitie in de markt, maar je zou het in algemene termen kunnen omschrijven als een transactie waarbij een leverancier functies gaat vervullen die een bedrijf eerder intern vervulde. Met andere woorden, bij een uitbesteding belegt de uitbestedende...

Opening Hotelketens
Carlton Hotel Collection opent zijn twaalfde hotel in de Schotse hoofdstad

Carlton Hotel Collection heeft er een mooie aanwinst bij; Market Street hotel opende onlangs in het centrum van Edinburgh. Op deze Unesco World Heritage locatie, ‘the Old Town’ van Edinburgh, gaat het hotel op in de historische skyline van de stad en is de inspiratie van de omgeving voel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: