CNV: Dertig Van der Valk-hotels werken samen met omstreden schoonmaakbedrijf

29 december 2017 | Roy Spijker

CNV Vakmensen is een actie begonnen tegen schoonmaakbedrijf Jaquet & De Groot. Volgens de vakbond zijn de werkomstandigheden op de werkvloer schrijnend. Het schoonmaakbedrijf is actief in dertig vestigingen van Van der Valk.

Volgens schoonmakers behandelen leidinggevende hen respectloos, wordt er gerommeld met uurbriefjes en is er een slechte sfeer op de werkvloer. Nadat een aantal medewerkers hun beklag hadden gedaan bij CNV Vakmensen kwam de vakbond in actie. De vakbond roept medewerkers van Jaquet & De Groot op om via de website hun klachten te melden.

Persoonlijke verhalen
Op de website van CNV zijn persoonlijke verhalen van medewerkers van Jaquet & De Groot te vinden. Zo vertelt ene Clarissa dat volgens de werklijst van het schoonmaakbedrijf een standaardkamer van vertrekkende gasten in tien minuten met z'n tweeën moet worden schoongemaakt, een kamer met blijvers moet in zeven minuten gedaan worden. "Als een manager van Van der Valk bijvoorbeeld na een controle spinnenwebben achter de gordijnen vond, werd dat zakelijk gemeld bij onze voorvrouw. Wat er vervolgens bij ons gebeurde was vreselijk! Schreeuwend en vloekend beschuldigde zij ons van slecht werk. Terwijl zij zelf daarvóór de kamer hadden gecontroleerd en afgemeld. Nooit namen zij de verantwoordelijkheid, altijd gaven ze ons de schuld", aldus Clarissa op de website van het CNV.

Maribel werkt namens Jaquet & De Groot bij Van der Valk in de regio Utrecht. Zij schrijft op de website van CNV Vakmensen het volgende: "Dat we veel in onze eigen tijd lopen, is het ergst. Ik krijg per kamer betaald. Voor vijftien kamers van twintig minuten krijg ik dus vijf uur salaris. Ga ik eroverheen, dan is dat mijn eigen tijd. Het werk eromheen moet overigens ook in mijn eigen tijd, zoals de was wegbrengen en ophalen, de werkkar ophalen, klaarmaken en weer opruimen. Ook voor extra werk zoals koelkastjes soppen en douchebakken ontkalken krijg ik geen extra minuten."

Vestigingen
Volgens CNV Vakmensen zijn er dertig vestigingen van Van der Valk die samenwerken met Jaquet & De groot. De volledige lijst is te vinden op de website van CNV Vakmensen.

Reacties
In Dagblad van het Noorden geeft de Hoofd Huishouding aan het moeilijk te vinden om op de aantijgingen te reageren. Zij wil niet met haar naam in de krant, omdat ze werkt voor het schoonmaakbedrijf. Tegen de krant zegt zij: "bij ons speelt het niet, we hebben het heel erg naar ons zin hier. Ik ben wel duidelijk: als iets niet goed is, is het niet goed, maar ik ben niet van het schreeuwen. Het belangrijkst is het team gemotiveerd te houden en we hebben hier een een ontzettend leuk team. Natuurlijk is er wel eens een akkefietje, maar dat heb je overal." 

Dagblad van het Noorden nam ook contact op met Jacquet & De Groot. Volgens het schoonmaakbedrijf kwamen de verhalen als 'donderslag bij heldere hemel'. Het bedrijf geeft aan in gesprek te zijn met CNV Vakmensen en dat ze dingen gaan rechtzetten als er misstanden zijn.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Columns
Column Jantiene Berg: Mijn hele hebben en houwen op tafel

Het is nu vijf maanden geleden dat mijn compagnon en ik de sleutel van ons urban boutique hotel in Rotterdam inleverden bij de curator. Per direct geen zeggenschap meer, maar nog wel een hoop verplichtingen richting de curator. Een eenzaam proces zonder echt afscheid van je gasten en medewerkers te ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde op basis van deze rekensom: 2,75 procent van het verlies aan omzet. Dit meldt de NOS op basis ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: