CNV: Dertig Van der Valk-hotels werken samen met omstreden schoonmaakbedrijf

29 december 2017 | Roy Spijker

CNV Vakmensen is een actie begonnen tegen schoonmaakbedrijf Jaquet & De Groot. Volgens de vakbond zijn de werkomstandigheden op de werkvloer schrijnend. Het schoonmaakbedrijf is actief in dertig vestigingen van Van der Valk.

Volgens schoonmakers behandelen leidinggevende hen respectloos, wordt er gerommeld met uurbriefjes en is er een slechte sfeer op de werkvloer. Nadat een aantal medewerkers hun beklag hadden gedaan bij CNV Vakmensen kwam de vakbond in actie. De vakbond roept medewerkers van Jaquet & De Groot op om via de website hun klachten te melden.

Persoonlijke verhalen
Op de website van CNV zijn persoonlijke verhalen van medewerkers van Jaquet & De Groot te vinden. Zo vertelt ene Clarissa dat volgens de werklijst van het schoonmaakbedrijf een standaardkamer van vertrekkende gasten in tien minuten met z'n tweeën moet worden schoongemaakt, een kamer met blijvers moet in zeven minuten gedaan worden. "Als een manager van Van der Valk bijvoorbeeld na een controle spinnenwebben achter de gordijnen vond, werd dat zakelijk gemeld bij onze voorvrouw. Wat er vervolgens bij ons gebeurde was vreselijk! Schreeuwend en vloekend beschuldigde zij ons van slecht werk. Terwijl zij zelf daarvóór de kamer hadden gecontroleerd en afgemeld. Nooit namen zij de verantwoordelijkheid, altijd gaven ze ons de schuld", aldus Clarissa op de website van het CNV.

Maribel werkt namens Jaquet & De Groot bij Van der Valk in de regio Utrecht. Zij schrijft op de website van CNV Vakmensen het volgende: "Dat we veel in onze eigen tijd lopen, is het ergst. Ik krijg per kamer betaald. Voor vijftien kamers van twintig minuten krijg ik dus vijf uur salaris. Ga ik eroverheen, dan is dat mijn eigen tijd. Het werk eromheen moet overigens ook in mijn eigen tijd, zoals de was wegbrengen en ophalen, de werkkar ophalen, klaarmaken en weer opruimen. Ook voor extra werk zoals koelkastjes soppen en douchebakken ontkalken krijg ik geen extra minuten."

Vestigingen
Volgens CNV Vakmensen zijn er dertig vestigingen van Van der Valk die samenwerken met Jaquet & De groot. De volledige lijst is te vinden op de website van CNV Vakmensen.

Reacties
In Dagblad van het Noorden geeft de Hoofd Huishouding aan het moeilijk te vinden om op de aantijgingen te reageren. Zij wil niet met haar naam in de krant, omdat ze werkt voor het schoonmaakbedrijf. Tegen de krant zegt zij: "bij ons speelt het niet, we hebben het heel erg naar ons zin hier. Ik ben wel duidelijk: als iets niet goed is, is het niet goed, maar ik ben niet van het schreeuwen. Het belangrijkst is het team gemotiveerd te houden en we hebben hier een een ontzettend leuk team. Natuurlijk is er wel eens een akkefietje, maar dat heb je overal." 

Dagblad van het Noorden nam ook contact op met Jacquet & De Groot. Volgens het schoonmaakbedrijf kwamen de verhalen als 'donderslag bij heldere hemel'. Het bedrijf geeft aan in gesprek te zijn met CNV Vakmensen en dat ze dingen gaan rechtzetten als er misstanden zijn.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: