Cocktails onmisbaar in de hotelbar

15 mei 2019 | David Bakker

Er is een transitie gaande binnen de hotellerie. Veel hotels kiezen voor een luxe uitstraling van de hotelbar. Van oudsher is de hotelbar op internationaal niveau dé plek om een cocktail te drinken, ook voor de ‘locals’. Nu veel hoteliers ervoor kiezen om een verbindende factor voor omwonenden te (willen) zijn, is de cocktail een uitermate geschikt smeermiddel. Maar hoe zet je een goede cocktailkaart in een goede omgeving neer?

Om dat uit te zoeken leggen we ons oor te luisteren bij twee experts; Brian Lijs, Bar Manager van het Pulitzer Hotel in Amsterdam, en Misja Vorstermans, voorzitter van de Nederlandse Bartenders Club (NBC). Hun advies? Hou het simpel, wees herkenbaar en bereid het personeel goed voor.

“Na de verbouwing in 2016 hebben we bewust gekozen voor een nieuwe uitstraling van de Pulitzer’s Bar”, vertelt Lijs. “Meer luxe en de focus op cocktails. Het interieur is zo vormgegeven dat de gasten het gevoel hebben dat ze behoorlijk afgezonderd op de luxe leren fauteuils kunnen zitten met hun gezelschap. Eén keer per jaar veranderen we de cocktailkaart. Dat klinkt misschien wat weinig, maar gasten verlangen ook een bepaalde vorm van ‘consistency’. Ik denk dat dát een van de redenen is waarom wij in februari zijn verkozen tot Beste Hotelbar van Amsterdam. Veel hotelgasten komen hier slechts een aantal keer per jaar en willen dan dezelfde cocktail drinken als een halfjaar daarvoor. Die herkenbaarheid is belangrijk.”   

Monitoren

Meten wat er wordt gedronken in de bar. Pulitzer heeft de infrastructuur om dat te kunnen doen. “We monitoren al onze cocktails, voornamelijk uit interesse. Opvallend is dat de ‘nolo’s’ (cocktails zonder of weinig alcohol, red.) het steeds beter doen. Januari had een piek, dat heeft ongetwijfeld te maken met ‘Dry Januari’, want in februari liepen de nolo’s weer minder. Die kennis is handig om mee te nemen naar de ontwikkeling van de volgende kaart. Daar zijn we nu mee bezig. Wij hangen altijd een literair thema aan onze kaart, dat is natuurlijk een knipoog naar Joseph Pulitzer, de naamgever van de Pulitzer-prijs. Het geeft een stuk beleving en storytelling mee.”

Dat niet ieder hotel de tools heeft om een luxe hotelbar te ontwikkelen, weet Misja Vorstermans. Wil je je als hotel profileren met de bar? Dan is het volgens de voorzitter van de NBC verstandig om simpel te beginnen en rekening te houden met de infrastructuur. “Niet iedereen is zich ervan bewust dat cocktails ontzettend veel ijs nodig hebben. Er móet een goede ijsmachine aanwezig zijn. Ook te enthousiast een cocktailkaart samenstellen is niet verstandig. Wees je bewust van het niveau van het barpersoneel. Wil je wel echt serieus aan de slag met een goede cocktailkaart? Dan adviseer ik om een goede consultant in te huren. Een goede cocktail maken is een tijdrovend proces, zeker als je niet goed weet hoe het moet. Door de bar efficiënt in te richten kan het je omzet omhoog drijven.”

Met de make-over van de bar heeft Pulitzer ook de lokale Amsterdammers aan zich weten te binden. Een droom van vele hoteliers. “Het heeft geholpen dat we een aparte ingang hebben, los van het hotel. Daarmee zet je je al anders in de markt en ben je toegankelijker voor niet-hotelgasten. Bij ons is de verdeling tussen hotelgasten en ‘locals’ fifty-fifty. Daar zijn we ontzettend blij mee. Ik denk dat één van onze sterke punten is dat we een sfeer van luxe creëren.”

Jenever

Tot slot kijkt Vorstermans naar de ontwikkelingen binnen de cocktailwereld en ziet de herontdekking van een oer-Hollands product. “Jenever! De echte die-hard cocktailmakers van deze wereld zijn de oude cocktailboeken ingedoken en kwamen erachter dat jenever een mooie basis kan vormen voor een goede cocktail. Dit soort bewegingen ontstaan altijd in de grote steden, waar een barman zich volledig kan richten op het maken van een cocktail. Ook zie je steeds meer alcoholvrije spirits opkomen, om te voldoen aan de vraag naar nolo’s, zoals alcoholvrije gin. Nolo is geen trend meer, maar een feit. Daardoor wordt de kwaliteit ook steeds beter.”

Tips van Misja

Hou het simpel
Start met een Cuba Libre of iets dergelijks. Wanneer je moeilijke cocktails aanbiedt, moet ook de structuur van je hele bar anders.

Huur een consultant in
Als je meer met cocktails wil doen, dan moet je – net als in de keuken – inzicht hebben in de marges en de complexiteit, maar ook de omzet tijdens piekuren. Het is raadzaam om tijdig bij te sturen, want anders laat je veel omzet liggen.

Denk aan je personeel en infrastructuur
Iedereen moet alles kunnen maken. Ook de minst goede persoon achter de bar. Doe bijvoorbeeld wat meer met ijsthee, want dat zit in de lift en is een eenvoudige basis voor goede cocktails.

Misja Vorstermans bartenders club cocktails tips

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: