Convenience: gemak en gezondheid

Auteur: Redactie
F&B 18 april 2014
Convenience: gemak en gezondheid

Bij de termen authentiek, vers en seizoenproducten denken we niet direct aan ‘convenience’. Dat hedendaagse eettrends eigenlijk prima naast convenience passen, en dat leveranciers hierbij de helpende hand bieden, is daarom wellicht des te opmerkelijker.

Gemak en gezondheid zijn vaak elkaars tegenpolen. Op het gebied van voeding doet die tegenstrijdigheid zich echter steeds minder voor. Convenience is alles wat tijd, kosten, frustratie en energie bespaart. Bij gemaksproducten moet je niet denken aan potten en poeders met ‘kant-en-klaar’. Convenience en de huidige eettrends zijn meer met elkaar verweven dan je in eerste instantie zou denken.

Smaken

Als belangrijkste trends op het gebied van convenience noemt culinair deskundige Ellen Spaander (van Bresc, producent van koelverse kruidenpuree ) de authentieke pure smaken en geen kunstmatige toevoegingen. Verder de smaak van vers, vertaald naar constante kwaliteit en gebruiksgemak. Geen totaaloplossing bieden, maar een helpende hand toesteken in professionele keukens.

De echte smaak van het ingrediënt is belangrijk. Puur, zonder kunstmatige toevoegingen die de smaak kunnen beïnvloeden. Dit ziet men volgens Spaander vooral terug als het gaat om smaken uit bepaalde landen. “De chef wil de authentieke smaak van het product proeven, niet een verwesterde versie ervan. Neem als voorbeeld de Noord-Afrikaanse keuken: de gasten willen de beleving en smaken uit die landen proeven.”

Kwaliteit

De smaak van het verse product, maar dan in gemaksvorm verkrijgbaar, wordt steeds belangrijker. Spaander: “Veel producten worden op een bepaald moment geoogst en daarna opgeslagen. Dat roept de vraag op: Wat is vers? Neem knoflook. De gedroogde bol is absoluut niet vers, en de kwaliteit is ook verschillend. Een koelverse variant biedt hier de oplossing. Door de juiste technieken toe te passen wordt de smaak van het verse product behouden en blijft de kwaliteit constant. Daarbij biedt het de mogelijkheid tot het vergroten van het gebruiksgemak. Dat is in onze ogen de positieve benadering van convenience. De chef hoeft zelf geen knoflook te snijden. Dit geeft hem of haar ruimte voor creativiteit.”

Puzzelstuk

Niet de totale oplossing bieden, maar puzzelstukjes geven aan de chef; dat is wat Bresc en andere leveranciers tegenwoordig doen. De chef kan zijn eigen identiteit meegeven aan het gerecht met behulp van convenienceproducten. “Convenience moet worden gezien als onderdeel van het totale plaatje. Neem de soepen en sauzen. Een jus d’veau zelf maken is voor veel chefs lang niet altijd mogelijk: het is tijdrovend, het budget is niet toereikend, onvoldoende ruimte op het fornuis, enzovoort. Logisch dat men naar convenienceproducten en halffabricaten zoekt die het meest in de buurt komen van een jus d’veau. Daarvan kan dan een saus worden gemaakt, waarbij bijvoorbeeld zwarte knoflook wordt gebruikt,” aldus Spaander.

Luisteren

SVH Meesterkok Edwin van Gent is 15 jaar als chef en culinair adviseur verbonden aan Unilever Food Solutions. Hij heeft het conveniencelandschap door de jaren heen zien veranderen. Als chef zegt hij: “Er wordt tegenwoordig veel simpeler en in het seizoen gekookt. Dat groente daarbij een hoofdmoot is gaan vormen, vind ik mooi. Je kunt echter niet zonder een stukje vis of vlees, of een saus op basis van vlees of vis, om tot harmonie op het bord te komen. Maar dat het allemaal veel natuurlijker is geworden, is duidelijk. Bij Unilever Food Solutions en met onze producten zijn we ons daarvan al een tijdlang bewust. Ingrediënten en kunstmatige toevoegingen, waarvan we weten dat een chef die niet in zijn gemaksproduct wenst, hebben we er allemaal uitgehaald. Zo hebben we onlangs vier nieuwe ambachtelijke fonds gelanceerd. De Knorr Professional Fonds zijn ambachtelijk bereid volgens een traditioneel kookproces, met 100% natuurlijke ingrediënten. De fonds worden precies gemaakt zoals koks dat in hun keuken zouden doen, alleen dan in een grootkeuken.”

Helpende hand

Van Gent ziet een andere rol weggelegd voor productenten van gemaksproducten: “Convenienceproducenten zijn geen makers meer van kunstmatige kant-en-klaarproducten, maar nemen productietijd en -lasten over van de koks uit restaurantkeukens. Tijdrovende processen die je kunt uitbesteden. Veel koks zouden het liefst alles zelf willen doen, maar je moet je afvragen hoe vaak je als kok denkt: Dat doe ik er wel even bij. Of: Die fond maak ik zo wel eventjes. Als koks tijd tekort komen en ze willen toch alles zelf blijven doen, gaat dat ten koste van de kwaliteit. Dat merken de gasten. Die hebben liever een hoogstaand bake-off-brood dan een zelfgemaakt broodje waarvan de kwaliteit bedenkelijk is. Natuurlijk, convenience kost geld, maar als je alles goed terugrekent, levert het meer op.”

Inspelen

Het aanbod aan convenienceproducten is met de jaren steeds breder, mooier en beter geworden. Gezondheid is daarbij ook belangrijk. Van Gent: “In onze producten verwerken we steeds minder zout en vet. Daar waren we al mee bezig voordat de media zich op zulke gezondheidsaspecten gingen storten. Als producent moet je daar eigenlijk vooraf op inspelen en er klaar voor zijn. Je moet de ontwikkelingen vóór zijn. We zijn veel natuurlijker gaan werken en kijken daarbij liever naar nieuwe en andere manieren dan naar middeltjes.”

HM302014

Overig nieuws