De 'besteprijsgarantie' van Booking.com. Terug of nooit weggeweest?

15 februari 2017 | Thijs Jacobs

Per 1 juli 2015 heeft Booking.com afstand gedaan van prijs-, beschikbaarheids-, en reserveringsvoorwaardenpariteit ten opzichte van andere online reisaanbieders, maar de pagina met de 'besteprijsgarantie' staat gewoon online. Was dat altijd al zo of loopt Booking.com vooruit op de overwinning in de rechtszaak in Duitsland en blijkt de claim 'besteprijsgarantie' toch heel goed te werken in marketingtechnisch opzicht? 

Booking.com komt met een reactie, waaruit blijkt dat de besteprijsgarantie nooit weg is geweest...

Hieronder een aantal punten die Booking.com met ons communiceert:

Booking.com is voorstander van competitie, waardoor de consument kan profiteren van lagere prijzen. Partners profiteren er ook van, met name door de groei van hun business en door de groei van het globale toerisme.

Pariteitsbepalingen geven hotels flexibiliteit ten aanzien van hun marketingbeleid en tegelijkertijd blijft een competitieve markt behouden, waarin de prijzen voor consumenten laag blijven.

Booking.com heeft de Best Price Guarantee nooit laten vallen en zal iedere lagere prijs die consumenten vinden via andere kanalen ook hanteren in een voorkomend specifiek geval. 

Tot zover de reactie van Booking.com. De besteprijsgarantie is nooit weggeweest, maar in het geval van prijspariteit en beschikbaarheidspariteit zijn enige concessies gedaan, zoals blijkt uit onderstaande passage uit een interview in Hospitality Management:

In 2015 vertelde Gillian Tans (CEO van Booking.com) ons het volgende, naar aanleiding van een vraag over de adviezen van de mededingingsautoriteiten: “Wij vinden dat we zo’n advies van de mededingingsautoriteiten moeten volgen. Ook omdat er een reden is waarom dit advies wordt afgedwongen. Als we zien dat een aanpassing schadelijk is voor klanten, dan zullen we het niet doen. Op zich werkt deze oplossing ook, en daarom hebben we de aanpassingen doorgevoerd.” Booking.com had de prijspariteit en beschikbaarheidspariteit niet hoeven aanpassen, maar deed het toch.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Achtergronden
Hotel kijkt met trots terug op Joods onderwijscongres

Het internationaal Joods onderwijscongres European Chinuch Convention (ECC) kijkt terug op een zeer geslaagde editie die plaatsvond in Novotel Amsterdam Schiphol Airport (NASA). Het was de tweede keer dat dit evenement, waar 37 workshops in 4 talen werden gegeven, in het hotel plaatsvond. Bij EC...

Achtergronden
Dit kost een overnachting tijdens carnaval

Het grootste feest van het jaar in het zuiden komt er weer aan. Dat betekent carnavalskleding scoren, kaarten kopen voor de plaatselijke kroeg of natuurlijk buiten genieten van de muziek met een biertje. Maar wat als je nou in de stad zou willen overnachten? Ben je dan duurder uit dan normaal? HomeT...

NH Hotels Internationaal
NH Hotels opent haar eerste hotel in Noord-Amerika

Het NH Collection New York Madison Avenue gaat weldra open. In april opent het eerste hotel van NH in de VS, zo lezen we op zakenreis.nl. Het statige gebouw in het hart van Manhattan stamt uit 1920 en weerspiegelt het 'gouden tijdperk van de reclame', zo meldt NH in een verklaring. In Eur...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: