De 'besteprijsgarantie' van Booking.com. Terug of nooit weggeweest?

15 februari 2017 | Thijs Jacobs

Per 1 juli 2015 heeft Booking.com afstand gedaan van prijs-, beschikbaarheids-, en reserveringsvoorwaardenpariteit ten opzichte van andere online reisaanbieders, maar de pagina met de 'besteprijsgarantie' staat gewoon online. Was dat altijd al zo of loopt Booking.com vooruit op de overwinning in de rechtszaak in Duitsland en blijkt de claim 'besteprijsgarantie' toch heel goed te werken in marketingtechnisch opzicht? 

Booking.com komt met een reactie, waaruit blijkt dat de besteprijsgarantie nooit weg is geweest...

Hieronder een aantal punten die Booking.com met ons communiceert:

Booking.com is voorstander van competitie, waardoor de consument kan profiteren van lagere prijzen. Partners profiteren er ook van, met name door de groei van hun business en door de groei van het globale toerisme.

Pariteitsbepalingen geven hotels flexibiliteit ten aanzien van hun marketingbeleid en tegelijkertijd blijft een competitieve markt behouden, waarin de prijzen voor consumenten laag blijven.

Booking.com heeft de Best Price Guarantee nooit laten vallen en zal iedere lagere prijs die consumenten vinden via andere kanalen ook hanteren in een voorkomend specifiek geval. 

Tot zover de reactie van Booking.com. De besteprijsgarantie is nooit weggeweest, maar in het geval van prijspariteit en beschikbaarheidspariteit zijn enige concessies gedaan, zoals blijkt uit onderstaande passage uit een interview in Hospitality Management:

In 2015 vertelde Gillian Tans (CEO van Booking.com) ons het volgende, naar aanleiding van een vraag over de adviezen van de mededingingsautoriteiten: “Wij vinden dat we zo’n advies van de mededingingsautoriteiten moeten volgen. Ook omdat er een reden is waarom dit advies wordt afgedwongen. Als we zien dat een aanpassing schadelijk is voor klanten, dan zullen we het niet doen. Op zich werkt deze oplossing ook, en daarom hebben we de aanpassingen doorgevoerd.” Booking.com had de prijspariteit en beschikbaarheidspariteit niet hoeven aanpassen, maar deed het toch.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: