De hotellerie moet zich richten op ervaringen en beleving

7 november 2016 | Jorien Slager

“Een startup begint met niks en denkt niet aan gisteren of vandaag maar alleen aan morgen. Dat is iets waar hoteliers van kunnen leren. Probeer je hoofd eens leeg te maken. Wat zou je bedenken als je het vandaag helemaal opnieuw kon doen?” Quintin Schevernels, schrijver van Suits and Hoodies, helpt bedrijven te innoveren. 

“Het lijkt erop dat de wereld in tweeën wordt gesplitst. Er is een groot aantal dingen dat we snel, efficiënt en goedkoop willen hebben en er is een gedeelte dat om beleving en herinnering draait. We zijn bereid om aan dat laatste gedeelte serieus geld en tijd te besteden. De hotellerie moet zich in mijn ogen vooral richten op ervaringen.”

Kracht in plaats van zwakte

“De grootste valkuil van een startup is het niet komen tot een goed product, dus een website, app, dienst of fysiek product dat echt een probleem van een gebruiker oplost. Het moet iets zijn waarvoor mensen bereid zijn te betalen. Een hotellier moet niet experimenteren om te experimenteren, maar kijken naar zijn eigen kracht en uniekheid. Zit die in de locatie? De service? Het concept? Neem je kracht als uitgangspunt en staar je niet blind op je zwakte. Je kracht kun je eenvoudig in kaart brengen met een model. Waarom hebben we klanten? Wat waarderen ze? Waar zijn we goed in? Dan kom je erachter wat voor jou werkt en daar kun je dan op voortborduren.”

Profilering naar buiten

Wat zorgt ervoor dat het ene bedrijf wel succesvol is en het andere niet? “Er blijken zeven onderwerpen te zijn waar succesvolle bedrijven veel beter in zijn dan andere bedrijven. Ik beschrijf die in mijn boek. Een hotelier kan deze vertalen naar zijn business. Profilering naar buiten en binding met klanten is voor hotels van groot belang. Hiermee zorg je er o.a. voor dat je (herhaal)boekingen krijgt die niet lopen via derden.”

Businessmodel 

“De basis is dat ik betaal om ergens een paar nachten te mogen slapen, dat is volgens mij een prima business-model. De concurrentie verandert wel. Soms is boeken via Booking.com voordeliger dan direct bij het hotel. Via Airbnb kan ik soms iets vergelijkbaars nog weer veel goedkoper krijgen. Airbnb heeft echter een heel ander concept. Ik geef de voorkeur aan een hotel dankzij de beleving, bijvoorbeeld dankzij een goede bar of andere faciliteiten. Dat concept heeft Airbnb niet.”

Booking.com

“Een partij als Booking.com maakt een enorm aanbod transparant en makkelijk boekbaar. Geweldig. Soms ziet de pagina van een hotel er bij Booking.com echter mooier uit dan op de eigen website. Vaak zijn ook de voorwaarden gunstiger. Dat is niet slim. Daardoor is het voor consumenten aantrekkelijker om bij booking.com te boeken en is het bedrijf nu enorm machtig. Het is voor hoteliers niet goed als er één dominante speler is, de hotelbranche heeft er baat bij als er meerdere spelers zijn waar boekingen vandaan komen.”

HotelTech 2016

“Je kunt je tijd niet uitzitten, er zijn te veel ingrijpende ontwikkelingen, dus je moet jezelf opnieuw uitvinden en dat dan ook daadwerkelijk gaan implementeren. Het is onmogelijk om alles wat om je heen gebeurt te negeren. Op HotelTech wil ik hoteliers en general managers in beweging brengen op basis van de lessen en inzichten uit andere sectoren.”

Benieuwd naar het verhaal van Quintin Schevernels? Je schrijft je hier in voor Hoteltech 2016.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: