De hotellerie moet zich richten op ervaringen en beleving

7 november 2016 | Jorien Slager

“Een startup begint met niks en denkt niet aan gisteren of vandaag maar alleen aan morgen. Dat is iets waar hoteliers van kunnen leren. Probeer je hoofd eens leeg te maken. Wat zou je bedenken als je het vandaag helemaal opnieuw kon doen?” Quintin Schevernels, schrijver van Suits and Hoodies, helpt bedrijven te innoveren. 

“Het lijkt erop dat de wereld in tweeën wordt gesplitst. Er is een groot aantal dingen dat we snel, efficiënt en goedkoop willen hebben en er is een gedeelte dat om beleving en herinnering draait. We zijn bereid om aan dat laatste gedeelte serieus geld en tijd te besteden. De hotellerie moet zich in mijn ogen vooral richten op ervaringen.”

Kracht in plaats van zwakte

“De grootste valkuil van een startup is het niet komen tot een goed product, dus een website, app, dienst of fysiek product dat echt een probleem van een gebruiker oplost. Het moet iets zijn waarvoor mensen bereid zijn te betalen. Een hotellier moet niet experimenteren om te experimenteren, maar kijken naar zijn eigen kracht en uniekheid. Zit die in de locatie? De service? Het concept? Neem je kracht als uitgangspunt en staar je niet blind op je zwakte. Je kracht kun je eenvoudig in kaart brengen met een model. Waarom hebben we klanten? Wat waarderen ze? Waar zijn we goed in? Dan kom je erachter wat voor jou werkt en daar kun je dan op voortborduren.”

Profilering naar buiten

Wat zorgt ervoor dat het ene bedrijf wel succesvol is en het andere niet? “Er blijken zeven onderwerpen te zijn waar succesvolle bedrijven veel beter in zijn dan andere bedrijven. Ik beschrijf die in mijn boek. Een hotelier kan deze vertalen naar zijn business. Profilering naar buiten en binding met klanten is voor hotels van groot belang. Hiermee zorg je er o.a. voor dat je (herhaal)boekingen krijgt die niet lopen via derden.”

Businessmodel 

“De basis is dat ik betaal om ergens een paar nachten te mogen slapen, dat is volgens mij een prima business-model. De concurrentie verandert wel. Soms is boeken via Booking.com voordeliger dan direct bij het hotel. Via Airbnb kan ik soms iets vergelijkbaars nog weer veel goedkoper krijgen. Airbnb heeft echter een heel ander concept. Ik geef de voorkeur aan een hotel dankzij de beleving, bijvoorbeeld dankzij een goede bar of andere faciliteiten. Dat concept heeft Airbnb niet.”

Booking.com

“Een partij als Booking.com maakt een enorm aanbod transparant en makkelijk boekbaar. Geweldig. Soms ziet de pagina van een hotel er bij Booking.com echter mooier uit dan op de eigen website. Vaak zijn ook de voorwaarden gunstiger. Dat is niet slim. Daardoor is het voor consumenten aantrekkelijker om bij booking.com te boeken en is het bedrijf nu enorm machtig. Het is voor hoteliers niet goed als er één dominante speler is, de hotelbranche heeft er baat bij als er meerdere spelers zijn waar boekingen vandaan komen.”

HotelTech 2016

“Je kunt je tijd niet uitzitten, er zijn te veel ingrijpende ontwikkelingen, dus je moet jezelf opnieuw uitvinden en dat dan ook daadwerkelijk gaan implementeren. Het is onmogelijk om alles wat om je heen gebeurt te negeren. Op HotelTech wil ik hoteliers en general managers in beweging brengen op basis van de lessen en inzichten uit andere sectoren.”

Benieuwd naar het verhaal van Quintin Schevernels? Je schrijft je hier in voor Hoteltech 2016.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Culinair Interview Longread
Verslag: een dag meekijken op de Cas Spijkers Academie

De Cas Spijkers Academie is dé springplank voor aanstormend culinair talent. De ambitieuze studenten van de opleiding zijn verzekerd van een mooie aanbieding wanneer ze het felbegeerde papiertje op zak hebben. Niet alleen door het enorme tekort aan goede koks, maar ook omdat zij op jonge leef...

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: