De hotellerie moet zich richten op ervaringen en beleving

7 november 2016 | Jorien Slager

“Een startup begint met niks en denkt niet aan gisteren of vandaag maar alleen aan morgen. Dat is iets waar hoteliers van kunnen leren. Probeer je hoofd eens leeg te maken. Wat zou je bedenken als je het vandaag helemaal opnieuw kon doen?” Quintin Schevernels, schrijver van Suits and Hoodies, helpt bedrijven te innoveren. 

“Het lijkt erop dat de wereld in tweeën wordt gesplitst. Er is een groot aantal dingen dat we snel, efficiënt en goedkoop willen hebben en er is een gedeelte dat om beleving en herinnering draait. We zijn bereid om aan dat laatste gedeelte serieus geld en tijd te besteden. De hotellerie moet zich in mijn ogen vooral richten op ervaringen.”

Kracht in plaats van zwakte

“De grootste valkuil van een startup is het niet komen tot een goed product, dus een website, app, dienst of fysiek product dat echt een probleem van een gebruiker oplost. Het moet iets zijn waarvoor mensen bereid zijn te betalen. Een hotellier moet niet experimenteren om te experimenteren, maar kijken naar zijn eigen kracht en uniekheid. Zit die in de locatie? De service? Het concept? Neem je kracht als uitgangspunt en staar je niet blind op je zwakte. Je kracht kun je eenvoudig in kaart brengen met een model. Waarom hebben we klanten? Wat waarderen ze? Waar zijn we goed in? Dan kom je erachter wat voor jou werkt en daar kun je dan op voortborduren.”

Profilering naar buiten

Wat zorgt ervoor dat het ene bedrijf wel succesvol is en het andere niet? “Er blijken zeven onderwerpen te zijn waar succesvolle bedrijven veel beter in zijn dan andere bedrijven. Ik beschrijf die in mijn boek. Een hotelier kan deze vertalen naar zijn business. Profilering naar buiten en binding met klanten is voor hotels van groot belang. Hiermee zorg je er o.a. voor dat je (herhaal)boekingen krijgt die niet lopen via derden.”

Businessmodel 

“De basis is dat ik betaal om ergens een paar nachten te mogen slapen, dat is volgens mij een prima business-model. De concurrentie verandert wel. Soms is boeken via Booking.com voordeliger dan direct bij het hotel. Via Airbnb kan ik soms iets vergelijkbaars nog weer veel goedkoper krijgen. Airbnb heeft echter een heel ander concept. Ik geef de voorkeur aan een hotel dankzij de beleving, bijvoorbeeld dankzij een goede bar of andere faciliteiten. Dat concept heeft Airbnb niet.”

Booking.com

“Een partij als Booking.com maakt een enorm aanbod transparant en makkelijk boekbaar. Geweldig. Soms ziet de pagina van een hotel er bij Booking.com echter mooier uit dan op de eigen website. Vaak zijn ook de voorwaarden gunstiger. Dat is niet slim. Daardoor is het voor consumenten aantrekkelijker om bij booking.com te boeken en is het bedrijf nu enorm machtig. Het is voor hoteliers niet goed als er één dominante speler is, de hotelbranche heeft er baat bij als er meerdere spelers zijn waar boekingen vandaan komen.”

HotelTech 2016

“Je kunt je tijd niet uitzitten, er zijn te veel ingrijpende ontwikkelingen, dus je moet jezelf opnieuw uitvinden en dat dan ook daadwerkelijk gaan implementeren. Het is onmogelijk om alles wat om je heen gebeurt te negeren. Op HotelTech wil ik hoteliers en general managers in beweging brengen op basis van de lessen en inzichten uit andere sectoren.”

Benieuwd naar het verhaal van Quintin Schevernels? Je schrijft je hier in voor Hoteltech 2016.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: