De hotellerie moet zich richten op ervaringen en beleving

7 november 2016 | Jorien Slager

“Een startup begint met niks en denkt niet aan gisteren of vandaag maar alleen aan morgen. Dat is iets waar hoteliers van kunnen leren. Probeer je hoofd eens leeg te maken. Wat zou je bedenken als je het vandaag helemaal opnieuw kon doen?” Quintin Schevernels, schrijver van Suits and Hoodies, helpt bedrijven te innoveren. 

“Het lijkt erop dat de wereld in tweeën wordt gesplitst. Er is een groot aantal dingen dat we snel, efficiënt en goedkoop willen hebben en er is een gedeelte dat om beleving en herinnering draait. We zijn bereid om aan dat laatste gedeelte serieus geld en tijd te besteden. De hotellerie moet zich in mijn ogen vooral richten op ervaringen.”

Kracht in plaats van zwakte

“De grootste valkuil van een startup is het niet komen tot een goed product, dus een website, app, dienst of fysiek product dat echt een probleem van een gebruiker oplost. Het moet iets zijn waarvoor mensen bereid zijn te betalen. Een hotellier moet niet experimenteren om te experimenteren, maar kijken naar zijn eigen kracht en uniekheid. Zit die in de locatie? De service? Het concept? Neem je kracht als uitgangspunt en staar je niet blind op je zwakte. Je kracht kun je eenvoudig in kaart brengen met een model. Waarom hebben we klanten? Wat waarderen ze? Waar zijn we goed in? Dan kom je erachter wat voor jou werkt en daar kun je dan op voortborduren.”

Profilering naar buiten

Wat zorgt ervoor dat het ene bedrijf wel succesvol is en het andere niet? “Er blijken zeven onderwerpen te zijn waar succesvolle bedrijven veel beter in zijn dan andere bedrijven. Ik beschrijf die in mijn boek. Een hotelier kan deze vertalen naar zijn business. Profilering naar buiten en binding met klanten is voor hotels van groot belang. Hiermee zorg je er o.a. voor dat je (herhaal)boekingen krijgt die niet lopen via derden.”

Businessmodel 

“De basis is dat ik betaal om ergens een paar nachten te mogen slapen, dat is volgens mij een prima business-model. De concurrentie verandert wel. Soms is boeken via Booking.com voordeliger dan direct bij het hotel. Via Airbnb kan ik soms iets vergelijkbaars nog weer veel goedkoper krijgen. Airbnb heeft echter een heel ander concept. Ik geef de voorkeur aan een hotel dankzij de beleving, bijvoorbeeld dankzij een goede bar of andere faciliteiten. Dat concept heeft Airbnb niet.”

Booking.com

“Een partij als Booking.com maakt een enorm aanbod transparant en makkelijk boekbaar. Geweldig. Soms ziet de pagina van een hotel er bij Booking.com echter mooier uit dan op de eigen website. Vaak zijn ook de voorwaarden gunstiger. Dat is niet slim. Daardoor is het voor consumenten aantrekkelijker om bij booking.com te boeken en is het bedrijf nu enorm machtig. Het is voor hoteliers niet goed als er één dominante speler is, de hotelbranche heeft er baat bij als er meerdere spelers zijn waar boekingen vandaan komen.”

HotelTech 2016

“Je kunt je tijd niet uitzitten, er zijn te veel ingrijpende ontwikkelingen, dus je moet jezelf opnieuw uitvinden en dat dan ook daadwerkelijk gaan implementeren. Het is onmogelijk om alles wat om je heen gebeurt te negeren. Op HotelTech wil ik hoteliers en general managers in beweging brengen op basis van de lessen en inzichten uit andere sectoren.”

Benieuwd naar het verhaal van Quintin Schevernels? Je schrijft je hier in voor Hoteltech 2016.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: ''Gelukkig hebben wij long-stay appartementen''

Loppersum. De Groningse plaats staat bekend als epicentrum van de aardbevingen, veroorzaakt door de gaswinning door de NAM. Tegelijkertijd is het een oase van rust, een plek waar je ruimte vindt en veilig kunt vertoeven. Cees de Vries, eigenaar van Hotel Spoorzicht & Spa, neemt ons mee door zijn ...

Tech Branded Content
Netflix streamen kan nu ook op de hotelkamer

Het Van der Valk Hotel in Vianen heeft een primeur te pakken. In dit hotel kunnen de hotelgasten, op dit moment op 12 kamers, alle content vanaf hun eigen device streamen naar de hotel-tv. Dit is nieuw, want met name Netflix kon in hotels tot op heden niet zomaar gestreamd worden. Thuis kan vrijw ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Rijksmonument Prinshendrikhof wordt uniek Hotel Palazzo aan het water

Rijksmonument Prinshendrikhof in Haarlem krijgt zo goed als zeker een nieuwe bestemming. Het grote pand aan de Prins Hendrikstraat, met de natuurstenen gevel en risalto, voorzien van Toscaanse halfzuilen en fronton, wordt als het aan Cobraspen ligt omgetoverd tot Hotel Palazzo. Het meest bijzondere ...

Hotelketens
Palace Hotel neemt afscheid van de Radisson Hotel Group

Per 1 januari 2021 maakt het Palace Hotel uit Noordwijk aan Zee geen deel meer uit van de Radisson Hotel Group. Sinds 2014 was het hotel op basis van een franschisecontract aangesloten bij het merk Radisson Blu. Afgelopen zomer is de keuze gemaakt om als zelfstandig hotel verder te gaan. Andr&eac ...

Longread
De GM-AM-relatie in brand-managed hotels

Het afgelopen jaar werden op de Hoge Hotelschool in Breda twee scripties geschreven, vanuit verschillend perspectief, maar over hetzelfde onderwerp: wat zijn ‘best practices’ voor het creëren en in stand houden van een vruchtbare werkrelatie tussen asset managers (verder: AM’s ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: