De lange nasmaak van een goed ontbijt

Auteur: Redactie
F&B 11 april 2009
De lange nasmaak van een goed ontbijt

De meeste hoteliers proberen met een breed gesorteerd, regionaal gefoerageerd en ook nog eens een gezond aanbod in te spelen op de voortdurend veranderende wensen en verwachtingen met betrekking tot het ontbijt. Zij weten maar al te goed: het ontbijt is een 'money maker' en tevens imagobepalend.

De aanhoudende gezondheidstrend heeft het hotelontbijt uiteraard niet onberoerd gelaten. De hotelgasten leven meer en meer met een uitgebalanceerd dieet. Het is niet zo dat men veel extra tijd neemt voor het ontbijt, maar men neemt wel de moeite om er iets van te maken. In hotels waar veel zakenreizigers komen, moet het merendeel van de zakelijke gasten dikwijls al de deur uit voordat de ontbijtzaal open gaat; veel hotels houden daar rekening mee met een ‘vroege vogels ontbijtvariant'. Ook aan te bevelen: een self-service koffiecorner waar men 24 uur per dag terecht kan.

Sowieso is een breed keuzeaanbod een vereiste. Tal van zakenreizigers gunnen zich weinig tijd in de ochtend, dus 'take away-items', zoals meergranenbars en smoothies (in meeneembekers) worden door hen bijzonder gewaardeerd. Houd goed in het achterhoofd dat het aanbod van de 'to-go-producten' ook sterk in opmars is buiten de hotellerie (onder andere benzinestations, treinstations). Zorg daarom dat uw aanbod eruit springt in termen van keuzemogelijkheden, kwaliteit en gezondheid.

Werk met eerlijke (regionale) producten en ingrediënten van de hoogste kwaliteit; dan zullen de gasten zich het ontbijt herinneren - een betere reclame voor het hotel is nauwelijks denkbaar. In de hotellerie is het ontbijt immers het laatste dat de gasten ervaren, vóór hun vertrek. Hoe goed men ook heeft geslapen; wanneer het ontbijt niet goed was, blijft er een bittere nasmaak achter.

Charmeoffensief

Zorg dus voor een succesvol ontbijtconcept. Houd daarbij bijvoorbeeld de charme van een bed & breakfast in het achterhoofd. Veel gasten van een bed & breakfast zijn te spreken over de charme, het unieke en de persoonlijke benadering. Hotels uit de stal van Marriott hebben dit opgepakt door een lange termijncampagne te lanceren onder de naam ‘Stay for Breakfast’. De focus in deze campagne ligt op de beleving en het genieten van het ontbijt. Het ontbijt is namelijk de meest genoten maaltijd in hotels, maar dikwijls wordt het aanbod omschreven als ‘gewoontjes’. Chefs kunnen excelleren met hun creativiteit en hun zoektocht naar meer lokale of seizoensgebonden producten en gerechten. Heeft u geen keukenbrigade? Luister dan goed naar uw leveranciers.

Kijk ook met een kritisch oog naar de ontbijtruimte. Maakt deze dat uw gasten zich er welkom voelen? Ververs en vernieuw met grote regelmaat de (seizoens)decoratie; varieer met de tafelopstelling. Dit laatste misschien zelfs per dagdeel, wanneer het restaurantgedeelte voor zowel het ontbijt, de lunch als het diner gebruikt wordt. Zorg er ook voor dat gasten welkom geheten worden bij binnenkomst van de ontbijtzaal. Een oprechte en attente groet maakt veel verschil voor de gast. Door de restaurantmanager, F&B-manager, of een andere functionaris als ‘host’ te positioneren, zeker tijdens piekmomenten, wordt er een signaal afgegeven naar zowel de gasten als het personeel. Dat signaal geeft aan: het ontbijt is belangrijk.

Personeelsleden hebben vaak de gelegenheid om gasten tijdens een gesprekje over alledaagse dingen te polsen over hun wensen. Goede managers stellen daarom incentives in het vooruitzicht wanneer het personeel meehelpt om de gasten beter te leren begrijpen. Veel hotelpersoneel is nog te afwachtend en moet worden aangestuurd door het hogere management. En weet wie uw gasten zijn. Probeer te doorgronden wat de wensen zijn van de mensen die tot uw doelgroep behoren; van de gezinnetjes tot de 'executives' uit het bedrijfsleven.

Wees bij het ontbijtaanbod kostenbewust zonder goedkoop te lijken. Leg de nadruk op de keuzemogelijkheden, op 'waar voor je geld' en de extra mogelijkheden. Hanteer hierbij een voorraad die op par-niveau wordt gehandhaafd. Zo kan iedereen worden bediend en tegelijkertijd worden kwaliteit- en budgetkwesties ondervangen.

Selling point

Heeft uw hotel te kampen met een terugvallende bezetting; met wegblijvende zakenreizigers? Staan de conferentiezalen leeg? Nodig potentiële partijen ’s ochtends uit voor een ontbijt en een rondleiding door het hotel. Waarom? 1. Omdat in de ochtend gemaakte afspraken bijna nooit worden afgezegd; uw gesprekspartner zat nog niet vast in de hectiek van een werkdag en was er dus met zijn hoofd bij; 2. door zaken te doen in de ochtend kan de gesprekspartner daarna nog een gewone werkdag hebben; 3. salesmedewerkers hoeven niet te wachten omdat hun gesprekspartner nog onderweg of verlaat is; 4. de tijd die vrijgemaakt wordt is voor alle partijen meer waardevol, omdat er geen ‘aanloopperiode’ nodig is, zoals bij lunch of diner; 5. het wel of niet drinken van alcohol is nu - normaal gesproken - niet aan de orde; 6. iedereen heeft ’s ochtends nog een helder hoofd, waardoor beslissingen sneller genomen kunnen worden; 7. het merendeel van de hotelrestaurants is ’s ochtends het meest druk en levendig (is het niet beter om uw potentiële klanten een volle en bruisende eetruimte te tonen); 8. wanneer er in uw hotel ontbeten wordt, is er genoeg gelegenheid om na het ontbijt een rondleiding te geven; 9. het hotelpersoneel is in de ochtend nog 'fris en fruitig', waardoor de gesprekspartner hopelijk een zeer positieve indruk krijgt van de dienstverlening.

Trots op het ontbijt?

Het is belangrijk om uzelf af te vragen waar u staat met uw ontbijtconcept. Neem tijdens een stafoverleg eens de volgende vragen mee. Wanneer was de laatste keer dat ik als hoteleigenaar/manager met een zakenrelatie het ontbijt nuttigde? Was dit een prettige ervaring voor beide parijen? Als dit meer dan tien dagen geleden is geweest, hoe komt dat dan? Hoe geven we aandacht aan het ontbijt in aanbiedingen; bij merchandising; in salespresentaties? Ben ik trots op het ontbijt dat wordt geserveerd?

Vergeet het stigma ‘ontbijt is een niet te vermijden kostenpost’. Of: ‘Het ontbijt is niet winstgevend.’ In full service hotels is het ontbijt een relatief lage kostenpost op de totale F&B-activiteiten en het biedt iedere gast de kans om de dag goed te beginnen. In rooms only hotels maakt het ontbijt een legitiem deel uit van de gemaakte onkosten om een bepaald niveau van gatvrijheid te bieden. Het ontbijt kan een bepaalde flair aan uw hotel geven, wanneer er voldoende moeite voor wordt genomen. In het luxe segment biedt het ontbijt de hotelier een uitgelezen kans om zich te onderscheiden van de concurrentie.

HM302009

Overig nieuws