De milieuvriendelijke hotelkamer

2 april 2005 | redactie

Het roer ging volledig om. De beleidswijziging hield de introductie in van milieubewust denken. De Scandinavische hotelketen Scandic Hotels begon medio jaren negentig aan een nieuwe missie met een stel nieuwe kernwaarden. Een succesvolle strategie die voortgezet werd na toetreding tot Hilton International, bijna vier jaar geleden. Een gesprek met Joost den Bieman, general manager van Scandic Sanadome Nijmegen.

'Hotels produceren zelf, in tegenstelling tot veel industrieën, geen milieuverontreinigende stoffen,' stelt Den Bieman. 'Maar de maatschappij is dusdanig veranderd, dat elke bedrijfstak regelmatig wordt aangesproken op het doen en laten. Je bent niet alleen privé, maar ook als organisatie verantwoordelijk voor het milieu.' Scandic ontwikkelde daarom een zestal kernwaarden, waaronder de verkoop en de efficiëntie voor een gezonde economische bedrijfsvoering. De sociale waarden: milieubewustzijn; veilig bedrijfsondernemen; gezondheid; zorg voor de medemens en de maatschappij. 'We gebruiken deze waarden in de vorm van een kompas. In het midden staan onze gasten en medewerkers, en het kompas wijst ons de weg in de besluitvorming.'

Voortrekker

Elk individueel Scandic hotel (in Scandinavië, Duitsland, België, Nederland en Italië) mag zelf invulling geven aan deze waarden. Elk hotel wordt hierin vanuit de keten bijgestaan door een director of environmental affairs & security. Om de hotels een nog beter inzicht te geven op dit vlak, worden ze ondersteund met onder andere milieurapportages. Ze leveren onder meer cijfers aan van water- en elektriciteitsgebruik per gast. Dat levert een ratio op. De afdeling Environmental Affairs & Security doet bijvoorbeeld suggesties voor verbeteringen. Scandic introduceerde in 1995 de eerste ‘environmental room’: de materialen kunnen voor 97 procent hergebruikt worden. Inmiddels zijn er zeven ‘environmental hotels’ met 9.500 van zulke kamers in Europa. Bij de materiaalkeuze voor de kamers wordt een afweging gemaakt tussen het grootste milieuvoordeel en de beste kwaliteit voor de gasten. De kamers in deze Scandic hotels hebben houten vloeren, meubels van inheems hout, textielgoed van puur wol en katoen... Het gebruik van metaal en chroom wordt vermeden. Het aantal kilowatt-uren ging flink omlaag met spaarlampen en er is flink aan waterbesparing gedaan. Alle Zweedse Scandic hotels voeren inmiddels het Nordic Swan Eco-label.

Voelsprieten

In Nederland zijn we nog niet zo ver. Den Bieman: 'Slechts vijf toeristische accommodaties mogen hier het Eco-label voeren. Wij zijn er mee bezig, en hopen medio 2005 aan alle voorschriften en richtlijnen te voldoen. Al ons personeel is betrokken bij deze missie. We hebben binnen ons bedrijf een milieuclub, waarin een doorsnee van het bedrijf is vertegenwoordigd. Deze club zorgt ervoor dat de kernwaarden niet alleen als filosofie op papier staan, maar dat er daadwerkelijk wat mee gedaan wordt. Deze medewerkers beschikken over voelsprieten waarmee ze zaken kunnen signaleren die voor verbetering vatbaar zijn. Zij hebben ideeën en komen met voorstellen.'

Wisselwerking

Den Bieman merkt op dat voor het welslagen van deze missie een goede band met de toeleveranciers een absolute vereiste is. 'Je kunt het afval op de kamers wel netjes segmenteren op papier, organisch afval en overige materialen zoals plastic, maar als housekeeping vervolgens alles weer samenvoegt, haalt dat nog niets uit. Daarom hebben we de schoonmaak uitbesteed aan een bedrijf dat volledig op de hoogte is van onze filosofie. Dat bedrijf voert de segmentatie door tot en met de vuilcontainers achter het hotel. We kiezen onze toeleveranciers zeer zorgvuldig uit. Zo betrekken we bijvoorbeeld de koffie van Peeze; op "hun" plantages wordt geen gebruik gemaakt van kinderarbeid.'

Andere maatregelen: dagelijks dertig containers met bad- en linnengoed, waaronder de badjassen die niet in plastic, maar - ter bescherming - in linnen zakken gaan; producten van de health- en beautyafdeling zijn niet op dieren getest, en ze worden verpakt in ongechloreerd papier. 'De vraag naar ecologische producten is groot,' zegt Den Bieman. 'Toch moet je ook niet overdrijven. De gasten moeten wel een keuze hebben. Ze kunnen bij ons kiezen uit zowel de traditionele keuken als de ecologische varianten.'

En het kostenplaatje van dit alles? Den Bieman: 'Ik durf te beweren dat onze aanpak juist kostenbesparend is. Wat dacht je van folders en brochures op glossy papier? Dat is pas duur. Er zijn veel goedkopere alternatieven, waarmee je je ook nog eens kunt onderscheiden. Elke maatregel moet natuurlijk wel iets opleveren; als ze geen duurzaam karakter hebben, kun je beter stoppen.'

Geslaagde test

Vijfenvijftig bedrijven, waaronder Scandic Sanadome, deden vorig jaar mee aan de tweejaarlijkse Care and Profit Prize, een initiatief van ING Bank, Good Company en Het Financieele Dagblad, drie organisaties die maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) stimuleren en ondersteunen. Scandic Sanadome Nijmegen eindigde op een - met vier andere bedrijven - gedeelde tweede plaats. Een leuke opsteker voor het bedrijf dat hiermee heeft kunnen aantonen dat duurzaam ondernemen en bedrijfseconomische resultaten elkaar niet bijten.

Scandic laat zien dat een viersterrenhotel in Nederland in staat is een evenwicht te vinden tussen de primaire doelen van economische bedrijfsvoering (winst en rendement) en de secundaire sociale waarden (mens en milieu).

HM302005

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Branded Content
Hotelgasten in 2021 willen gemak en ultiem relaxen 

In veel branches laat de huidige pandemie zijn sporen achter: ‘het oude normaal, het nieuwe normaal’… Eén ding is zeker: de veranderingen en verschuivingen zijn nog iedere dag voelbaar. Zo ook in de wereld van de hotelier. Voorheen was een hotelbezoek veelal verbonden aan h ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: