De milieuvriendelijke hotelkamer

2 april 2005 | redactie

Het roer ging volledig om. De beleidswijziging hield de introductie in van milieubewust denken. De Scandinavische hotelketen Scandic Hotels begon medio jaren negentig aan een nieuwe missie met een stel nieuwe kernwaarden. Een succesvolle strategie die voortgezet werd na toetreding tot Hilton International, bijna vier jaar geleden. Een gesprek met Joost den Bieman, general manager van Scandic Sanadome Nijmegen.

'Hotels produceren zelf, in tegenstelling tot veel industrieën, geen milieuverontreinigende stoffen,' stelt Den Bieman. 'Maar de maatschappij is dusdanig veranderd, dat elke bedrijfstak regelmatig wordt aangesproken op het doen en laten. Je bent niet alleen privé, maar ook als organisatie verantwoordelijk voor het milieu.' Scandic ontwikkelde daarom een zestal kernwaarden, waaronder de verkoop en de efficiëntie voor een gezonde economische bedrijfsvoering. De sociale waarden: milieubewustzijn; veilig bedrijfsondernemen; gezondheid; zorg voor de medemens en de maatschappij. 'We gebruiken deze waarden in de vorm van een kompas. In het midden staan onze gasten en medewerkers, en het kompas wijst ons de weg in de besluitvorming.'

Voortrekker

Elk individueel Scandic hotel (in Scandinavië, Duitsland, België, Nederland en Italië) mag zelf invulling geven aan deze waarden. Elk hotel wordt hierin vanuit de keten bijgestaan door een director of environmental affairs & security. Om de hotels een nog beter inzicht te geven op dit vlak, worden ze ondersteund met onder andere milieurapportages. Ze leveren onder meer cijfers aan van water- en elektriciteitsgebruik per gast. Dat levert een ratio op. De afdeling Environmental Affairs & Security doet bijvoorbeeld suggesties voor verbeteringen. Scandic introduceerde in 1995 de eerste ‘environmental room’: de materialen kunnen voor 97 procent hergebruikt worden. Inmiddels zijn er zeven ‘environmental hotels’ met 9.500 van zulke kamers in Europa. Bij de materiaalkeuze voor de kamers wordt een afweging gemaakt tussen het grootste milieuvoordeel en de beste kwaliteit voor de gasten. De kamers in deze Scandic hotels hebben houten vloeren, meubels van inheems hout, textielgoed van puur wol en katoen... Het gebruik van metaal en chroom wordt vermeden. Het aantal kilowatt-uren ging flink omlaag met spaarlampen en er is flink aan waterbesparing gedaan. Alle Zweedse Scandic hotels voeren inmiddels het Nordic Swan Eco-label.

Voelsprieten

In Nederland zijn we nog niet zo ver. Den Bieman: 'Slechts vijf toeristische accommodaties mogen hier het Eco-label voeren. Wij zijn er mee bezig, en hopen medio 2005 aan alle voorschriften en richtlijnen te voldoen. Al ons personeel is betrokken bij deze missie. We hebben binnen ons bedrijf een milieuclub, waarin een doorsnee van het bedrijf is vertegenwoordigd. Deze club zorgt ervoor dat de kernwaarden niet alleen als filosofie op papier staan, maar dat er daadwerkelijk wat mee gedaan wordt. Deze medewerkers beschikken over voelsprieten waarmee ze zaken kunnen signaleren die voor verbetering vatbaar zijn. Zij hebben ideeën en komen met voorstellen.'

Wisselwerking

Den Bieman merkt op dat voor het welslagen van deze missie een goede band met de toeleveranciers een absolute vereiste is. 'Je kunt het afval op de kamers wel netjes segmenteren op papier, organisch afval en overige materialen zoals plastic, maar als housekeeping vervolgens alles weer samenvoegt, haalt dat nog niets uit. Daarom hebben we de schoonmaak uitbesteed aan een bedrijf dat volledig op de hoogte is van onze filosofie. Dat bedrijf voert de segmentatie door tot en met de vuilcontainers achter het hotel. We kiezen onze toeleveranciers zeer zorgvuldig uit. Zo betrekken we bijvoorbeeld de koffie van Peeze; op "hun" plantages wordt geen gebruik gemaakt van kinderarbeid.'

Andere maatregelen: dagelijks dertig containers met bad- en linnengoed, waaronder de badjassen die niet in plastic, maar - ter bescherming - in linnen zakken gaan; producten van de health- en beautyafdeling zijn niet op dieren getest, en ze worden verpakt in ongechloreerd papier. 'De vraag naar ecologische producten is groot,' zegt Den Bieman. 'Toch moet je ook niet overdrijven. De gasten moeten wel een keuze hebben. Ze kunnen bij ons kiezen uit zowel de traditionele keuken als de ecologische varianten.'

En het kostenplaatje van dit alles? Den Bieman: 'Ik durf te beweren dat onze aanpak juist kostenbesparend is. Wat dacht je van folders en brochures op glossy papier? Dat is pas duur. Er zijn veel goedkopere alternatieven, waarmee je je ook nog eens kunt onderscheiden. Elke maatregel moet natuurlijk wel iets opleveren; als ze geen duurzaam karakter hebben, kun je beter stoppen.'

Geslaagde test

Vijfenvijftig bedrijven, waaronder Scandic Sanadome, deden vorig jaar mee aan de tweejaarlijkse Care and Profit Prize, een initiatief van ING Bank, Good Company en Het Financieele Dagblad, drie organisaties die maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) stimuleren en ondersteunen. Scandic Sanadome Nijmegen eindigde op een - met vier andere bedrijven - gedeelde tweede plaats. Een leuke opsteker voor het bedrijf dat hiermee heeft kunnen aantonen dat duurzaam ondernemen en bedrijfseconomische resultaten elkaar niet bijten.

Scandic laat zien dat een viersterrenhotel in Nederland in staat is een evenwicht te vinden tussen de primaire doelen van economische bedrijfsvoering (winst en rendement) en de secundaire sociale waarden (mens en milieu).

HM302005

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen
Jonge Honden: Michelle Zandbergen ziet eerste hotel niet als eindstation

De hotellerie is net als iedere andere branche. Veteranen vertrekken en jong ambitieus talent staat te trappelen om hun ontwikkelde visie uit te rollen. Hoe kijkt de jonge generatie hotelmanagers tegen deze dynamische branche aan? In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge ho ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 2)

Veel horecamanagers erkennen de potentie van kunstmatige intelligentie voor hun bedrijfstak, maar zijn terughoudend bij het daadwerkelijk implementeren ervan, zo schreven wij onlangs op deze website. Ze twijfelen welke toepassing het beste past bij hun bedrijfsmodel of concept en hebben niet alti ...

Hotelketens Internationaal
Faena en Accor gaan wereldwijde samenwerking aan

Faena, een van 's werelds meest invloedrijke merken in de luxe levensstijl en horeca-industrie, en Accor, een toonaangevende hospitalitygroep met een uitgebreide merkenportefeuille en meer dan 5.000 accommodaties in 110 landen, zijn een samenwerking aangegaan om het Faena merk uit te breiden naa ...

Achtergronden Internationaal
Amsterdams gezin haalt anderhalve ton op voor de realisatie van hotel op Sardinië

De ondernemers achter Soul Valley hebben inmiddels ruim 150.000 euro opgehaald dankzij een crowdfunding via het platform CrowdAboutNow. Hiermee is het minimale streefbedrag behaald en wordt het conscious hotel volledig duurzaam gebouwd en ingericht. Daarmee gaat hun droom om een plek te creëren ...

Hotel & Recht
Huurrecht en onvoorziene omstandigheden; 3 uitspraken

Na de eerste lockdown en reeks van daaropvolgende procedures tussen huurders en verhuurders, bespraken wij in ons artikel van augustus 2020 een kort geding vonnis van de rechtbank Amsterdam. Kortgezegd oordeelde de rechter daarin voorlopig – en grotendeels in lijn met de overige uitspraken to ...

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: