De Verleiding des Vleesches

11 december 2001 | Redactie

De gasten komen niet alleen voor de afwisselende zandgronden, de groene grassen en het waddenstrand naar De Abdij van Dokkum. Jazeker, dit is de plaats waar heidense Friezen in het jaar 753 Bonifatius vermoordden. En nu... Wie zou er geen moord doen voor de drie culinaire arrangementen waarmee dit viersterrenhotel plus restaurant de mensheid wellustig verleidt?

In de Middeleeuwen bouwden kloosterlingen in Dokkum de Bonifatiusabdij. Eeuwenlang versterkten zij de inwendige mens met eigengemaakte streekgerechten, en eeuwenlang stelden zij hun huis open voor vreemdelingen op bedevaart. Drie en een half jaar geleden vestigden Abi en Ilonca Van der Werf zich in dit monumentale pand en namen het monnikenwerk over.

Ladychef

Aangezien Abi en Ilonca allebei zijn opgegroeid in een milieu van horecaondernemers, wisten ze wel zo’n beetje wat hen te wachten stond. Ze rekenden erop dat het niet direct storm zou lopen; Friezen kijken immers graag eerst de kat uit de boom. Het echtpaar heeft de eerste tien jaar gebruikt om het pand te renoveren, exclusieve gerechten te creëren en een Cultuur-informatiecentrum op te zetten.

Maar de jonge eigenaars waren nog maar net bezig, toen Ilonca de titel ‘Ladychef of the year 1999’ won. ‘De publiciteit was overweldigend,’ vertelt zij. ‘We kregen een stormvloed aan gasten uit alle windstreken. Die titel verdienen is natuurlijk een hele eer, maar het brengt een zware verantwoordelijkheid met zich mee. Gasten uit binnen- en buitenland komen met torenhoge verwachtingen. Wij willen dat graag waarmaken, maar wel met inachtneming van de eisen die wij ons zelf gesteld hebben. We hechten belang aan huiselijkheid en persoonlijke aandacht voor de gasten.’ Het echtpaar besloot de koers te wijzigen: het informatiecentrum werd gesloten. Abi: ‘Afhankelijk van het beschikbare personeel bepalen we hoeveel gasten we kunnen bedienen in ons restaurant. Er staan twaalf tafels, terwijl het hotel zestien kamers telt.’

Abi van der Werf onderhoudt goede contacten met zijn collega’s in Dokkum. ‘Ik bied twee arrangementen aan die mijn gasten laten kennismaken met prima restaurants in de omgeving. Alleen het Culinaire Arrangement nemen mijn vrouw en ik geheel voor eigen rekening. Dit tweedaagse arrangement bestaat uit een vijfgangendiner met een wijnassortiment. De gasten slapen in een van onze met taxushout ingerichte suites. Als ze hun ogen ‘s ochtends openen, kijken ze tegen originele dertiende-eeuwse steunbalken aan. Hun ontbijt is wel wat uitgebreider dan de klassieke havermoutpap van de monniken. Een heel goede bakker bakt heerlijke kleine rogge-, suiker- en notenbroodjes. Zelf maken we zalige marmelade en verschillende fonds. Die verkopen we ook; met veel succes.’

Het hoogtepunt van een culinair arrangement is natuurlijk het diner. Abi: ‘Wij serveren geen standaardgerechten. Mijn vrouw bedenkt al haar creaties zelf en ik zoek daar een passende wijn bij. Wij brengen veel tijd door met proeven. Mijn wijnkeuze wordt vaker bepaald door het garnituur van een gerecht dan door het hoofdbestanddeel.’

Geheim

Abi en Ilonca steken hun Friese wortels niet onder stoelen of banken, getuige de snoekbaarsfilet uit de Friese meren, krokant gekaramelliseerd met tijm, linzen en escargots uit Droge Ham. Daar hebben ze, volgens Abi, de mooiste slakkenkwekerij van Nederland.

Ilonca heeft overigens net zelf een fikse hoeveelheid cantharellen in het bos geplukt. Hoe zij haar buit in een maaltijd gaat verwerken, is zelfs voor haar man een geheim. Abi: ‘Zij kan de meest traditionele recepten nog omtoveren tot exclusieve delicatessen.’

Abi en Ilonka zullen zich met hart en ziel blijven wijden aan het perfectioneren van hun bedrijf. Maar de rust die hun gasten vinden in de abdij en in de kloostertuin, gunnen zij zichzelf - na drie jaar keihard werken - ook. Zondag wordt een rustdag, hebben ze besloten. ‘De gasten die er zijn, worden uiteraard bediend, maar de rest van de dag is voortaan voor ons.’

Naam: Hotel-restaurant De Abdij van Dokkum (vier sterren)
Arrangement: Culinair Arrangement
Duur: twee dagen
Looptijd: het hele jaar door
Medium: free publicity. Website: www.abdij.nl
Publiciteitskosten: fl 2000,- per jaar
succesratio: weekendbezetting 100%; door de week iets minder.
Arrangementsprijs: weekend: 149,50 euro; andere dagen: 115,64 euro

HM302001

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Nederlands getint Rosewood Hotel opent in Japan

Rosewood Hotels & Resorts opent in 2024 een luxe hotelresort op het Mikayo eiland in Japan. Het 55-villa, ultra-luxe resort is het eerste Rosewood hotel in het land van de rijzende zon. Miyako eiland en nabijgelegen eilanden bieden kilometers zacht, wit zand met eindeloze vergezichten van tur ...

Economie Hotelketens
Egeria neemt meerderheidsbelang in Fletcher Hotels, vizier op internationale groei

Vandaag hebben de aandeelhouders van Fletcher Hotels een meerderheidsbelang verkocht aan de Amsterdamse investeringsmaatschappij Egeria. NIBC en Xead verkopen beide hun minderheidsbelang, het management van Fletcher blijft aan als aandeelhouder. Met de hands-on betrokkenheid en de ervaring met in ...

Inge van de Ven is trots op haar pas geopende hotel

Inge van de Ven, eigenaresse van het op 12 april geopende Hotel Flora Batava in Nieuwersluis, aan de rand van Breukelen, is trots op haar hotel. Alhoewel het uitdagende tijden zijn binnen onze branche, is ze optimistisch gestemd. “Zaterdag beleefden we onze eerste drukke dag, met 27 van de 45 ...

Interview Longread
Interview: moeders en dochters in familiehotels

Familiehotels. Je zou ze bijna vergeten tussen al het geweld van de aankondigingen die de grote hotelketens doen. De ene keten introduceert een nieuw merk, terwijl een andere keten zich gaat richten op ‘long stay’ of het aanbieden van werkplekken. Tegelijkertijd zijn familiehotels de dri ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: