Directe boekingen winnen terrein

12 februari 2020 | Redactie

SiteMinder, het wereldwijde toonaangevende acquisitieplatform van gasten in de hotelindustrie, onthult vandaag de jaarlijkse lijsten van de distributiekanalen die het afgelopen jaar de hoogste boekingsinkomsten naar hotels hebben gebracht. Variërend in de 20 toeristische topbestemmingen ter wereld, laten de lijsten de snelgroeiende successen zien van zowel ‘direct boeken’-strategieën voor hotels als de groeistrategieën van grote bedrijven die uit zijn op consolidatie.

Van 14 van de 20 toeristische bestemmingen, zijn directe boekingen – gedaan via de website van een hotel – hoger gestegen ten opzichte van vorig jaar of hebben zij hun positie binnen de top vijf behouden. De aanhoudende groei van het directe kanaal werd alleen geëvenaard door het bedrijf Agoda, met het hoofdkantoor in Azië, dat sprongen heeft gemaakt in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA).

De senior directeur van Global Demand Partnerships, James Bishop, stelt: ‘Het is spannend om jaarlijks te reflecteren op deze data en op de trends die we zien in de kern van de toerismebranche wereldwijd. De snelle stijging van Airbnb in vele markten bijvoorbeeld, is bewijs van het openstaan van de hotelindustrie om Airbnb als partner te adopteren, en de voordelen die ze zien van het verkopen van een ervaring, niet alleen een kamer. Het getuigt er ook van dat Airbnb-gebruikers niet langer alleen maar op zoek zijn naar accommodaties en ruimtes om te huren.

Bemoedigend genoeg dragen directe online reserveringen aanhoudend bij aan de omzet van hotels wereldwijd, waarbij hotelwebsites in de top vier blijven van kanalen in de meerderheid van markten en, in veel gevallen, omhoogschieten in de lijsten. Het is duidelijk dat hoteleigenaars actief zoeken naar het genereren van directe boekingen, door toename van kennis en innovatie, ook door het investeren in metazoekmachines. We zien ook technologieleveranciers deze behoefte ondersteunen, door professionele diensten toe te voegen aan hun aanbod van directe boekingen, effectief optredend als digitale marketingbureaus voor hotels.’

Top 12

De top 12 van hotelboekingskanalen in 2019 in Nederland, gebaseerd op een totale bruto omzet van klanten van SiteMinder:

1.     Booking.com

2.     Expedia Group

3.     Hotelwebsites (directe boekingen)

4.     Hotelbeds

5.     Hostelworld Group

6.     Agoda

             7.     Global distribution systems

             8.     HRS - Hotel Reservation Service

             9.     totalstay van WebBeds

            10.    Lastminute.com

            11.    Sunhotels van WebBeds

           12.     Voordeeluitjes.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Koningin Máxima steekt horeca een hart onder de riem

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Nederlandse economie krimpt dit jaar harder dan in 2009 

Aangenomen dat de coronabeperkende maatregelen pas vanaf 1 juni worden versoepeld, krimpt de Nederlandse economie dit jaar naar verwachting met 5 procent. Daarbij raakt de coronacrisis veel sectoren bijzonder hard, zoals de horeca, de landbouw, de industrie en delen van de zakelijke dienstverlening....

Toerisme Coronacrisis
NBTC: Boek- en zoekgedrag met 85 procent gedaald

NBTC, het marketingplatform voor toerisme in en naar Nederland, monitort de komende tijd relevante indicatoren die inzicht kunnen geven in het effect van de coronacrisis op het gedrag van bezoekers. Denk daarbij aan het zoek- en boekgedrag, maar ook het sentiment onder potentiële reizigers. ...

KHN Coronacrisis
KHN: reparatie NOW en demping Wab-effecten dringend noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de NOW-regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Afgelopen maandag opende het UVW het NOW-loket. Door de afbakening van het omzetverlies en de fixatie van de vergoeding loonsom sv op uitsluitend januari 2020, worden schrijnende effecten zichtb...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: