E-toerisme verovert Nederland

17 februari 2000 | Redactie

Eén van de snelst groeiende markten op Internet is ongetwijfeld de verkoop van reizen, hotelkamers, vakanties en arrangementen. Daarbij komen dan ook nog de aanverwante zaken, zoals vliegtickets, huurauto’s en reisverzekeringen. De mogelijkheden om in te springen op deze ontwikkeling zijn niet voorbehouden aan de grotere of gevestigde organisaties: het is gewoon een kwestie van kansen ruiken en vanuit een origineel perspectief de markt benaderen.

Internetbedrijven bieden ofwel een brede opzet (bijvoorbeeld 'Portal') met een duidelijke gidsfunctie, ofwel heel duidelijke specifieke diensten. Te denken valt aan: prijsvergelijkingen; veilingen van arrangementen, hotelkamers en reizen; on-line & real-time reserveringssystemen.

De laatste tijd is een enorme toename geregistreerd van het gebruik van Internet in Nederland. Dit is vooral te danken aan het grote aantal Internetbedrijven dat 'gratis' toegang tot Internet biedt. In januari 2000 telden we 22 bedrijven die zich actief op deze markt bewegen en met veel marketing- en promotiegeweld de consument aan zich willen binden. Vaak zijn het banken, multinationals of grote (winkel)ketens die via Internet met de consument communiceren.

Keuze maken

Internetsurfers zijn ook voor veel horecabedrijven interessant omdat aanbiedingen met betrekking tot uitstapjes, arrangementen of speciale festiviteiten deze groep consumenten erg aanspreekt. Het is dus aan het individuele bedrijf om ook een on-line relatie aan te gaan en te onderhouden met (potentiële) klanten.

Door de toename van het aantal 'toeristische' websites is het voor de consument niet eenvoudiger geworden om een keuze te maken voor een hotel, reis of ticket. Sites zoals Expedia.com (opgericht door Microsoft) bieden dan ook een zoek-en-boek-functie waarmee geselecteerd kan worden teneinde het goedkoopste ticket te kopen, of  het beste hotel met de laagste prijs te boeken. Deze 'portals' werken vaak samen met gevestigde bedrijven die reeds over deze informatie beschikken of dergelijke diensten aanbieden: WorldSpan, American Express en autoverhuurbedrijven zoals Hertz, Avis, et cetera.

De consument kan dus op zo'n site in korte tijd een complete vakantie boeken. Tevens kan hij een profiel opgeven, waardoor het mogelijk wordt om op de hoogte te blijven van speciale, voor hem interessante aanbiedingen. 'Customer Loyalty' is via Internet relatief makkelijk en goedkoop.

Naast de portal-sites zijn er ook mogelijkheden om via Internet kamers of arrangementen te vinden (of aan te bieden) die per opbod verkocht worden. De leverancier (hotel of reisbureau) kan dan een minimumprijs inzetten voor een kamer; de consumenten gaan vervolgens via de website (bijvoorbeeld QXL.nl) tegen elkaar opbieden. Dit schept voor de hôtelier nieuwe mogelijkheden om last-minute reizen of leegstaande kamers te verkopen. Door de lage kosten is het ook voor kleinere bedrijven mogelijk om van deze diensten gebruik te maken.

Reserveren

Er zijn tal van mogelijkheden om te winkelen op Internet. Bij Priceline.com kan men een regio opgeven, classificatie van het hotel en de prijs die men wenst te betalen. Via e-mail krijgt de consument een bevestiging van de reservering. Priceline.com treedt hierbij zelf als 'reseller' op, en kan dus uit eigen 'allotments' de beschikbare kamers tegen optimale prijzen verkopen.

Veel bedrijven, waaronder hotels, beschikken over een eigen website waarop met name informatie wordt gegeven over de faciliteiten. Vaak kan men ook een reserveringsaanvraag voor een kamer versturen waarbij men op een later tijdstip een bevestiging ontvangt. Er komen echter steeds meer mogelijkheden - ook voor kleinere hotels - om kamers real-time te laten boeken middels intermediairs die over een 'kamerallotment' beschikken van de aangesloten hotels. Hierdoor is het voor de boeker mogelijk om direct te kijken of er kamers vrij zijn en tegen welke prijs. De boeking wordt hierdoor een stuk eenvoudiger, doordat het betreffende hotel direct alle gegevens ontvangt en in het eigen reserveringssysteem kan invoeren.

In Nederland wordt deze mogelijkheid geboden door onder andere het Nederlands Reserverings Centrum middels de site www.hotelres.nl.

Veilig

Dit jaar kunt u nog de volgende trends verwachten. Betaalde men enige tijd geleden nog fl 15,- tot fl 25,- per maand voor Internettoegang, nu wordt het steeds meer gratis aangeboden. Zo zal er ook een verandering komen in de kosten voor het bellen (telefoontikken). Waarschijnlijk kan men dan onbeperkt Internetten tegen een vast tarief per maand.

Betalingen via Internet kunnen nu reeds veilig afgehandeld worden indien aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, zoals een beveiligde server, encryptie van gegevens, en dergelijke. Het belangrijkste is het vertrouwen te winnen van de consument. Indien men dus van de consument vertrouwelijk gegevens wenst, dient men aan bovenstaande eisen te voldoen.

Door de snellere verbindingen (zoals de tv-kabel) zal de consument steeds hogere eisen gaan stellen aan de vormgeving van een website. Momenteel wordt de informatie middels tekst en foto’s gecommuniceerd. Echter het plaatsen van videobeelden op een website zal steeds meer toegepast gaan worden. De surfer zal de accommodatie bieden die zichzelf het best presenteert. Een voorbeeld hiervan is de site van het Kurhaus Hotel: www.kurhaus.nl.

HM302000

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: