Column Ewout Hoogendoorn: Gastvrijheid uit de vorige eeu

13 september 2012 | Ewout Hoogendoorn

Geen wonder dat het slecht gaat met het Zwitserse toerisme. Dat het door de wisselkoers met de euro komt, is een doorzichtige dekmantel. Ze zijn gewoon stil blijven staan ergens halverwege de vorige eeuw.

Niveau als in 1960
Destijds, in dat grijze verleden, bracht ik - met mijn familie - vakanties door in Zwitserland; sindsdien ben ik er enkel zakelijk geweest, telkens voor de duur van hooguit twee dagen. Nu kwam het er weer van, en het was opvallend dat het land nog steeds heel schoon is. De mensen zijn er onaardig en het klimaat is geweldig. Waar we in Nederland enorme slagen hebben gemaakt op het gebied van gastvrijheid en professionaliteit, staan de Zwitsers nog op het zelfde niveau als in 1960.

De heftigste vernieuwing: televisiesysteem
Het geheel gerenoveerde Parkhotel in Zug (het duurste van die stad, volgens mijn Zwitserse collega) had geen airconditioning. De heftigste vernieuwing betrof een ingewikkeld televisiesysteem waar twee afstandsbedieningen voor nodig waren. Het werkte niet en we mochten op een andere kamer kijken naar de sluitingsceremonie van de Olympische Spelen. De receptionist – het enige personeelslid, die avond – kwam zenuwachtig, maar wel vriendelijk, alles instellen. Het internet was alleen bereikbaar via een gecompliceerd systeem van 'kopen via Swisscom', en door iedere keer weer opnieuw de gebruikersnaam en het wachtwoord in te vullen, want na tien minuten pauze werd de verbinding automatisch verbroken.
De badkamer was relatief groot, maar bijzonder onhandig ingedeeld. Zoals gevreesd, was er enkel een badkuip; daarin kon ik douchen. Dat wil zeggen... de douchestang reikte niet hoger dan 1,75 meter. Nou vooruit, gelukkig was het bed 2 meter.

Revenue management..??
Het hele verhaal kan herhaald worden voor het dure Waldstatterseehotel in Brunnen, een prachtig klassiek hotel waar we een vermogen voor een kamer betaalden, en voor nog twee hotels. Voor het boeken eerst even gekeken op lookingforbooking, maar we wisten eigenlijk al van tevoren dat het veel goedkoper zou zijn om via booking.com te boeken. In Zwitserland hebben ze stomweg vaste tarieven voor de zomer en vaste voor de winter. Bij de term revenue management kijken ze je aan alsof ze het in Keulen horen donderen. En hotelketens kennen ze niet in 'der Schweiz'.
Vervolgens door naar Milaan, terug naar Europa dus. Wat een verademing. Via de website van het hotel konden we een prima designhotel in het 'centro storico boeken. Vanzelfsprekend was er airco, internet... De bedden waren 2,10; de badkamer stak functioneel in elkaar. Als de klimaatverandering wat sneller zou gaan, konden we de Zwitsers 'subito' uit de markt drukken…

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards F&B
Maar liefst negen genomineerden voor AF&BM's F&B Professional of the Year '18

Dat het F&B-vak zich de afgelopen jaren verder heeft ontwikkeld en zich in de kijker heeft gespeeld, staat buiten kijf. De aanmeldingen en motivaties van verschillende vakgenoten stroomden binnen. Zo is er in één motivatie zelfs te lezen dat enkele genomineerden tot de 'Nieuwe...

Awards
Recordaantal awards voor Sofitel Legend The Grand Amsterdam in 2017

Op zaterdag 2 december werden in St. Moritz in Zwitserland de World Luxury Hotel Awards uitgereikt en ontving Sofitel Legend The Grand Amsterdam zowel de award voor 'Luxury City Hotel Western Europe' als de award voor 'Luxury Eco/Green Hotel Western Europe'. Deze eervolle awards vorm...

Hilton
Hilton stelt alles in het werk om meer vrouwen op topfuncties te krijgen

Afgelopen week kwamen ruim 150 vrouwen bijeen in Hilton Schiphol om te spreken over Female Leadership. De vrouwen hebben diverse managementfuncties in Hilton hotels uit heel Europa. Het onderwerp was hoe vrouwen makkelijker door kunnen stromen naar topposities. Ruim 50 procent van de werknemers bij ...

Michelin
Inter Scaldes haalt derde Michelinster binnen

Michelin maakt met veel genoegen de nieuwe selectie van de MICHELIN gids Nederland bekend, waarin 704 restaurants en 261 hotels worden onderscheiden. De MICHELIN gids 2018 bevestigt de culinaire opmars die in Nederland gaande is. Inter Scaldes (Kruiningen) is het derde restaurant dat de h...

Hotelketens
Groninger ondernemer Fred Dalebout koopt horeca imperium Martini Hotel Group

Dalebout (47), die al voor 50% eigenaar was, heeft met ingang van 1 december de aandelen van Frans Kappenburg (68) overgenomen en is daarmee de enige eigenaar geworden van de Martini Hotel Group en heeft door deze transactie de toekomst van dit mooie bedrijf gewaarborgd. Het vastgoed van WEE...

Achtergronden
De weekendselectie: vooruitblik Michelinsterren, versierde kersthotels en meest gelezen artikelen

Het is weer weekend! Dagelijks plaatsen wij op Hospitality Management nieuws, achtergronden, interviews en blogs. Omdat wij ons kunnen voorstellen dat je de afgelopen week iets hebt gemist, vind je in de weekendselectie drie artikelen die gedurende de afgelopen week zijn geplaatst op onze website. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: