Column Ewout Hoogendoorn: Gastvrijheid uit de vorige eeu

13 september 2012 | Ewout Hoogendoorn

Geen wonder dat het slecht gaat met het Zwitserse toerisme. Dat het door de wisselkoers met de euro komt, is een doorzichtige dekmantel. Ze zijn gewoon stil blijven staan ergens halverwege de vorige eeuw.

Niveau als in 1960
Destijds, in dat grijze verleden, bracht ik - met mijn familie - vakanties door in Zwitserland; sindsdien ben ik er enkel zakelijk geweest, telkens voor de duur van hooguit twee dagen. Nu kwam het er weer van, en het was opvallend dat het land nog steeds heel schoon is. De mensen zijn er onaardig en het klimaat is geweldig. Waar we in Nederland enorme slagen hebben gemaakt op het gebied van gastvrijheid en professionaliteit, staan de Zwitsers nog op het zelfde niveau als in 1960.

De heftigste vernieuwing: televisiesysteem
Het geheel gerenoveerde Parkhotel in Zug (het duurste van die stad, volgens mijn Zwitserse collega) had geen airconditioning. De heftigste vernieuwing betrof een ingewikkeld televisiesysteem waar twee afstandsbedieningen voor nodig waren. Het werkte niet en we mochten op een andere kamer kijken naar de sluitingsceremonie van de Olympische Spelen. De receptionist – het enige personeelslid, die avond – kwam zenuwachtig, maar wel vriendelijk, alles instellen. Het internet was alleen bereikbaar via een gecompliceerd systeem van 'kopen via Swisscom', en door iedere keer weer opnieuw de gebruikersnaam en het wachtwoord in te vullen, want na tien minuten pauze werd de verbinding automatisch verbroken.
De badkamer was relatief groot, maar bijzonder onhandig ingedeeld. Zoals gevreesd, was er enkel een badkuip; daarin kon ik douchen. Dat wil zeggen... de douchestang reikte niet hoger dan 1,75 meter. Nou vooruit, gelukkig was het bed 2 meter.

Revenue management..??
Het hele verhaal kan herhaald worden voor het dure Waldstatterseehotel in Brunnen, een prachtig klassiek hotel waar we een vermogen voor een kamer betaalden, en voor nog twee hotels. Voor het boeken eerst even gekeken op lookingforbooking, maar we wisten eigenlijk al van tevoren dat het veel goedkoper zou zijn om via booking.com te boeken. In Zwitserland hebben ze stomweg vaste tarieven voor de zomer en vaste voor de winter. Bij de term revenue management kijken ze je aan alsof ze het in Keulen horen donderen. En hotelketens kennen ze niet in 'der Schweiz'.
Vervolgens door naar Milaan, terug naar Europa dus. Wat een verademing. Via de website van het hotel konden we een prima designhotel in het 'centro storico boeken. Vanzelfsprekend was er airco, internet... De bedden waren 2,10; de badkamer stak functioneel in elkaar. Als de klimaatverandering wat sneller zou gaan, konden we de Zwitsers 'subito' uit de markt drukken…

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: