Column Ewout Hoogendoorn: Gastvrijheid uit de vorige eeu

13 september 2012 | Ewout Hoogendoorn

Geen wonder dat het slecht gaat met het Zwitserse toerisme. Dat het door de wisselkoers met de euro komt, is een doorzichtige dekmantel. Ze zijn gewoon stil blijven staan ergens halverwege de vorige eeuw.

Niveau als in 1960
Destijds, in dat grijze verleden, bracht ik - met mijn familie - vakanties door in Zwitserland; sindsdien ben ik er enkel zakelijk geweest, telkens voor de duur van hooguit twee dagen. Nu kwam het er weer van, en het was opvallend dat het land nog steeds heel schoon is. De mensen zijn er onaardig en het klimaat is geweldig. Waar we in Nederland enorme slagen hebben gemaakt op het gebied van gastvrijheid en professionaliteit, staan de Zwitsers nog op het zelfde niveau als in 1960.

De heftigste vernieuwing: televisiesysteem
Het geheel gerenoveerde Parkhotel in Zug (het duurste van die stad, volgens mijn Zwitserse collega) had geen airconditioning. De heftigste vernieuwing betrof een ingewikkeld televisiesysteem waar twee afstandsbedieningen voor nodig waren. Het werkte niet en we mochten op een andere kamer kijken naar de sluitingsceremonie van de Olympische Spelen. De receptionist – het enige personeelslid, die avond – kwam zenuwachtig, maar wel vriendelijk, alles instellen. Het internet was alleen bereikbaar via een gecompliceerd systeem van 'kopen via Swisscom', en door iedere keer weer opnieuw de gebruikersnaam en het wachtwoord in te vullen, want na tien minuten pauze werd de verbinding automatisch verbroken.
De badkamer was relatief groot, maar bijzonder onhandig ingedeeld. Zoals gevreesd, was er enkel een badkuip; daarin kon ik douchen. Dat wil zeggen... de douchestang reikte niet hoger dan 1,75 meter. Nou vooruit, gelukkig was het bed 2 meter.

Revenue management..??
Het hele verhaal kan herhaald worden voor het dure Waldstatterseehotel in Brunnen, een prachtig klassiek hotel waar we een vermogen voor een kamer betaalden, en voor nog twee hotels. Voor het boeken eerst even gekeken op lookingforbooking, maar we wisten eigenlijk al van tevoren dat het veel goedkoper zou zijn om via booking.com te boeken. In Zwitserland hebben ze stomweg vaste tarieven voor de zomer en vaste voor de winter. Bij de term revenue management kijken ze je aan alsof ze het in Keulen horen donderen. En hotelketens kennen ze niet in 'der Schweiz'.
Vervolgens door naar Milaan, terug naar Europa dus. Wat een verademing. Via de website van het hotel konden we een prima designhotel in het 'centro storico boeken. Vanzelfsprekend was er airco, internet... De bedden waren 2,10; de badkamer stak functioneel in elkaar. Als de klimaatverandering wat sneller zou gaan, konden we de Zwitsers 'subito' uit de markt drukken…

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Advertorial
Brand, het zal je maar overkomen 

Een brand ligt altijd op de loer. Kortsluiting of onvoorzichtig gedrag zijn vaak de oorzaak. Als de brandweer weg is, ontdek je pas hoeveel er op je afkomt. Dan pas blijkt of alle schade wordt vergoed en hoe lang het duurt voor je weer gasten kunt ontvangen. Een goede risico-inschatting vooraf kan v...

Hotelketens
Louvre Hotels Group neemt Hôtels & Préférence over

Groupe du Louvre, moedermaatschappij van Louvre Hotels Group, tekent een overnameovereenkomst voor een aanzienlijke meerderheid in de aandelen van hotelketen Hôtels & Préférence. Door deze overname breidt Louvre Hotels Group haar portfolio uit met 140, voornamelijk 4- en 5-st...

Hotelbouwplannen
Fletcher Hotel Amsterdam opent nieuwe luxe kamers

Fletcher Hotel Amsterdam opent een nieuw kamertype op de 14e en 15e verdieping. Het superdeluxe hotel in Amsterdam Zuidoost laat haar gasten in het nieuwe kamertype, Executive kamer met panoramisch uitzicht, genieten van een fenomenaal uitzicht over de stad Amsterdam en vele andere extra’s. ...

Hotelbouwplannen Interieur
Amsterdam Marriott Hotel onthult nieuw design

Amsterdam Marriott Hotel, dat haar deuren opende in 1975 als eerste hotel van Marriott buiten Noord Amerika, heeft vandaag een volledig nieuw design onthuld na een twee jaar durende renovatie. Met de nieuwe look stralen de gastenkamers en publieke ruimtes een moderne, huiselijke stijl uit. Daarnaast...

Tech
Dit is waarom ook jouw bedrijf Facebook Messenger moet gebruiken

Facebook Messenger is niet meer weg te denken uit de hedendaagse communicatie tussen zowel consumenten als met bedrijven. Maar kun je daar nou constructief mee aan de slag gaan? In deze infographic lees je waarom je als bedrijf op Facebook Messenger aanwezig moet zijn en hoe je dat het beste kunt do...

Achtergronden Internationaal
De wereld rond met de beste gin tonics

Vandaag vieren we wereldwijd International Gin & Tonic Day. Gelukkig heeft de gin tonic het ver geschopt sinds het Britse leger het in India bedacht als medicijn tegen malaria. De grote buzz is in Amsterdam inmiddels voorbij, maar in de rest van Nederland groeit de populariteit van gin tonic nog...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: