Column Ewout Hoogendoorn: Gastvrijheid uit de vorige eeu

13 september 2012 | Ewout Hoogendoorn

Geen wonder dat het slecht gaat met het Zwitserse toerisme. Dat het door de wisselkoers met de euro komt, is een doorzichtige dekmantel. Ze zijn gewoon stil blijven staan ergens halverwege de vorige eeuw.

Niveau als in 1960
Destijds, in dat grijze verleden, bracht ik - met mijn familie - vakanties door in Zwitserland; sindsdien ben ik er enkel zakelijk geweest, telkens voor de duur van hooguit twee dagen. Nu kwam het er weer van, en het was opvallend dat het land nog steeds heel schoon is. De mensen zijn er onaardig en het klimaat is geweldig. Waar we in Nederland enorme slagen hebben gemaakt op het gebied van gastvrijheid en professionaliteit, staan de Zwitsers nog op het zelfde niveau als in 1960.

De heftigste vernieuwing: televisiesysteem
Het geheel gerenoveerde Parkhotel in Zug (het duurste van die stad, volgens mijn Zwitserse collega) had geen airconditioning. De heftigste vernieuwing betrof een ingewikkeld televisiesysteem waar twee afstandsbedieningen voor nodig waren. Het werkte niet en we mochten op een andere kamer kijken naar de sluitingsceremonie van de Olympische Spelen. De receptionist – het enige personeelslid, die avond – kwam zenuwachtig, maar wel vriendelijk, alles instellen. Het internet was alleen bereikbaar via een gecompliceerd systeem van 'kopen via Swisscom', en door iedere keer weer opnieuw de gebruikersnaam en het wachtwoord in te vullen, want na tien minuten pauze werd de verbinding automatisch verbroken.
De badkamer was relatief groot, maar bijzonder onhandig ingedeeld. Zoals gevreesd, was er enkel een badkuip; daarin kon ik douchen. Dat wil zeggen... de douchestang reikte niet hoger dan 1,75 meter. Nou vooruit, gelukkig was het bed 2 meter.

Revenue management..??
Het hele verhaal kan herhaald worden voor het dure Waldstatterseehotel in Brunnen, een prachtig klassiek hotel waar we een vermogen voor een kamer betaalden, en voor nog twee hotels. Voor het boeken eerst even gekeken op lookingforbooking, maar we wisten eigenlijk al van tevoren dat het veel goedkoper zou zijn om via booking.com te boeken. In Zwitserland hebben ze stomweg vaste tarieven voor de zomer en vaste voor de winter. Bij de term revenue management kijken ze je aan alsof ze het in Keulen horen donderen. En hotelketens kennen ze niet in 'der Schweiz'.
Vervolgens door naar Milaan, terug naar Europa dus. Wat een verademing. Via de website van het hotel konden we een prima designhotel in het 'centro storico boeken. Vanzelfsprekend was er airco, internet... De bedden waren 2,10; de badkamer stak functioneel in elkaar. Als de klimaatverandering wat sneller zou gaan, konden we de Zwitsers 'subito' uit de markt drukken…

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Hotelketens
Golden Tulip Weert en Tulip Inn Eindhoven Airport winnaars Hotel of the Year 2018

Louvre Hotels Group maakte vandaag de winnaars van de jaarlijkse Hotel of the Year verkiezing bekend. Golden Tulip Weert en Tulip Inn Eindhoven Airport mogen zich voor het tweede jaar op rij ‘Hotel of the Year’ noemen. De hotels worden beoordeeld op diverse aspecten zoals klantcontact, u...

Interview Longread
Interview: welke rol speelt de hotelkamer nog?

Rotterdam ontwikkelt zich tot een geweldige hotelstad. De Maasstad is meer en meer ‘in the picture’. Niet alleen bij toeristen, maar ook bij zakelijke gasten, expats en studenten. We bezochten twee hoteliers in deze stad; zij runnen hotels met een sterke focus op de gemeenschappelijke ru...

Opening Internationaal
Courtyard by Marriott introduceert nieuw design in hartje Parijs

Courtyard by Marriott heeft een nieuw hotel in het centrum van Parijs geopend, tegenover het Gare de Lyon-treinstation, dat als zowel nationaal als internationaal knooppunt jaarlijks miljoenen reizigers ziet. De ligging in de dynamische wijk met een groot aantal flexwerkplekken en start-up incubator...

OTA's Tech
Ga de strijd aan met OTA's: 11 tips

Tijdens de afgelopen editie van HotelTech, georganiseerd door Hospitality Management, heeft Mike Roefs van Hoteliers.com een presentatie gegeven over de strijd met OTA's. Vanwege de overweldigende belangstelling voor deze presentatie, waarin Mike 11 bruikbare tips heeft gegeven, vatten wij de be...

Achtergronden Den Haag
Hotel Des Indes treedt toe tot de wereldtop van exclusieve hotels

Hotel Des Indes is geselecteerd om vanaf 10 december 2018 onderdeel uit te maken van de prestigieuze portfolio van The Leading Hotels of the World. Het vermaarde Haagse hotel komt hiermee in het gezelschap van meer dan 400 bijzondere en exclusieve hotels in 80 landen. The Leading Hotels of the World...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Fattal Hotel Group opent Leonardo Royal Hotel Amsterdam in Amstelkwartier

18 verdiepingen, 490 kamers en een balzaal van 900m2 met uitzicht over het water. Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is de volgende stap in de groeistrategie van de internationale Fattal Hotel Group. De groep is sinds 2007 actief op de Europese markt waar het merk Leonardo gevoerd wordt. Het nieuwe ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: