Column Ewout Hoogendoorn: Gastvrijheid uit de vorige eeu

13 september 2012 | Ewout Hoogendoorn

Geen wonder dat het slecht gaat met het Zwitserse toerisme. Dat het door de wisselkoers met de euro komt, is een doorzichtige dekmantel. Ze zijn gewoon stil blijven staan ergens halverwege de vorige eeuw.

Niveau als in 1960
Destijds, in dat grijze verleden, bracht ik - met mijn familie - vakanties door in Zwitserland; sindsdien ben ik er enkel zakelijk geweest, telkens voor de duur van hooguit twee dagen. Nu kwam het er weer van, en het was opvallend dat het land nog steeds heel schoon is. De mensen zijn er onaardig en het klimaat is geweldig. Waar we in Nederland enorme slagen hebben gemaakt op het gebied van gastvrijheid en professionaliteit, staan de Zwitsers nog op het zelfde niveau als in 1960.

De heftigste vernieuwing: televisiesysteem
Het geheel gerenoveerde Parkhotel in Zug (het duurste van die stad, volgens mijn Zwitserse collega) had geen airconditioning. De heftigste vernieuwing betrof een ingewikkeld televisiesysteem waar twee afstandsbedieningen voor nodig waren. Het werkte niet en we mochten op een andere kamer kijken naar de sluitingsceremonie van de Olympische Spelen. De receptionist – het enige personeelslid, die avond – kwam zenuwachtig, maar wel vriendelijk, alles instellen. Het internet was alleen bereikbaar via een gecompliceerd systeem van 'kopen via Swisscom', en door iedere keer weer opnieuw de gebruikersnaam en het wachtwoord in te vullen, want na tien minuten pauze werd de verbinding automatisch verbroken.
De badkamer was relatief groot, maar bijzonder onhandig ingedeeld. Zoals gevreesd, was er enkel een badkuip; daarin kon ik douchen. Dat wil zeggen... de douchestang reikte niet hoger dan 1,75 meter. Nou vooruit, gelukkig was het bed 2 meter.

Revenue management..??
Het hele verhaal kan herhaald worden voor het dure Waldstatterseehotel in Brunnen, een prachtig klassiek hotel waar we een vermogen voor een kamer betaalden, en voor nog twee hotels. Voor het boeken eerst even gekeken op lookingforbooking, maar we wisten eigenlijk al van tevoren dat het veel goedkoper zou zijn om via booking.com te boeken. In Zwitserland hebben ze stomweg vaste tarieven voor de zomer en vaste voor de winter. Bij de term revenue management kijken ze je aan alsof ze het in Keulen horen donderen. En hotelketens kennen ze niet in 'der Schweiz'.
Vervolgens door naar Milaan, terug naar Europa dus. Wat een verademing. Via de website van het hotel konden we een prima designhotel in het 'centro storico boeken. Vanzelfsprekend was er airco, internet... De bedden waren 2,10; de badkamer stak functioneel in elkaar. Als de klimaatverandering wat sneller zou gaan, konden we de Zwitsers 'subito' uit de markt drukken…

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: