Blog Shima Zeroual (7/12)

28 december 2011 |
Blog Shima Zeroual (7/12)<

%{font-size:14pt}Gastvrijheidtrainingen% In het laatste blog van dit jaar nemen we een kijkje in het onderzoek van een student van de NHTV. Iris Martin is 21 jaar en studeert facilitair management aan de NHTV. Haar onderzoek gaat over gastvrijheidtrainingen. Gezien het uitgebreide interview dat ik met Iris heb gehad,
beperk ik mij deze maand tot haar onderzoek. Volgende maand kunt u weer lezen over mijn onderzoek naar restaurant revenue management.

Waar gaat je onderzoek over?
"Mijn onderzoek gaat over het ontwikkelen van gastvrijheidtrainingen. De informatie die ik hierover gevonden heb, is dat gastvrijheid hoofdzakelijk gedreven wordt door het gedrag van medewerkers en dat het gedrag bepaald wordt door de waarden en overtuigingen van deze medewerkers. Mijn doel is dan ook dat deze waarden verwerkt worden in een training."

Wat is je onderzoeksvraag?
"Mijn hoofdvraag is: Hoe ontwikkel je een effectieve training waardoor iedere medewerker getransformeerd kan worden tot een hospitality ambassadeur. Voordat ik de hoofdvraag kan beantwoorden, wil ik eerst de volgende subvragen aan de orde stellen:
- Wat is een hospitality ambassadeur?
- Wat is het doel van een training vanuit het perspectief van een organisatie?
- Wat motiveert deelnemers aan een training?
- Hoe leren medewerkers?
- Wat zijn de meest effectieve en minder effectieve factoren die invloed kunnen hebben op verandering van medewerkers?
- Hoe kan een trainer effectief zijn training uitvoeren?
- En hoe zorg je ervoor dat de tevredenheid dan hetzelfde blijft?"

Is de overgang van facilitair naar hospitaliteit moeilijk?
"Nee, dat viel op zichzelf wel mee. We (hotel en facility) hebben veel dezelfde vakken, dus daar had ik via mijn studierichting facilitair management best veel van meegekregen. Maar voor het onderzoek moest ik natuurlijk wel meer weten over de wereld van de gastvrijheid. En daarbij ben ik mij ook gaan verdiepen in psychologische aspecten."

Zijn psychologische aspecten nodig?
"Ja zeker, je kunt natuurlijk alleen onderzoek doen naar trainingen en gastvrijheid. Maar ik wil daarbij ook weten hoe we ervoor kunnen zorgen dat een training ook duurzaam wordt of blijft hangen bij medewerkers. De meeste trainingen die nu gegeven worden, zijn vaak eenrichtingsverkeer en niet transparant. Mijn doel is om medewerkers echt te kunnen inspireren en motiveren. Een training die kan inspelen op de waarde en overtuiging van de medewerker blijft veel sneller en langer hangen."

Hoe ga je beginnen met het onderzoek?
"Allereerst heb ik natuurlijk veel gelezen over dit onderwerp. Daarbij onderzoek ik ook de volgende drie verschillende aspecten: trainingen, gastvrijheid en menselijk element, die ik vervolgens probeer te combineren. Voor trainingen bijvoorbeeld kijk ik naar verschillende perspectieven namelijk:
A: De training zelf
B: De trainer
C: De trainee
D: De organisatie."

Wat is je uiteindelijke doel van dit onderzoek?
"Met de resultaten van dit onderzoek schrijf ik een adviserend rapport voor een bedrijf in de gastvrijheid industrie. Daarbij geldt dit onderzoek ook als uitgangspunt voor een creatief concept. En verder zou ik graag aan het eind van mijn schooljaar een training willen ontwikkelen op basis van dit onderzoek."

Wat zou je graag willen leren van dit onderzoek?
"Ik zou er graag achter willen komen welke waarden gelinkt zijn aan gastvrijheid. En daarnaast welke vaardigheden hierbij horen en de kennis hiervan gebruiken voor de training."

Heb je nog een vraag aan de lezers?
"Ja, ik heb drie vragen. Het antwoord daarop heb ik echt nodig voor mijn onderzoek. Ik zou graag het volgende van bedrijven willen weten:
- Wat is uw visie op trainingen?
- Wat is hierbij uw doel en in hoeverre wordt dit doel bereikt?
- Hoe wordt het doel gemeten?"

Mocht u nog vragen hebben naar aanleiding van het interview met Iris, dan kunt u mij dat mailen.
Ik wens u een goede jaarwisseling en een gelukkig 2012.

Shima Zeroual

Wilt u reageren? Stuur dan uw reactie naar de "redactie van Hospitality Management":mailto:redactie@uitgeverijps.nl?SUBJECT=Mijn%20reactie%20op%20blog%20Shima%20Zeroual. De contactgegevens van Shima Zeroual zijn bij ons bekend.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Faillissement
Art Hotel Spaander Volendam failliet

Het Art Hotel Spaander in Volendam is failliet. Het bijna 140 jaar oude hotel hoorde vrijdag het faillissement uitgesproken worden door rechtbank Noord-Holland. Het hotel was in trek bij Aziatische toeristen, die vanwege de coronacrisis ons land niet meer bezoeken. Of er een doorstart mogelijk i...

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ziet af van extra overheidssteun

Booking.com gaat geen gebruik maken van het tweede steunpakket van de Nederlandse overheid, zo meldt het bedrijf. Via de NOW-regeling krijgt het bedrijf nu wel staatssteun, maar dat schoot velen in het verkeerde keelgat. Het bedrijf maakte immers jarenlang recordwinsten en wendde die aan om de aande...

Blog Coronacrisis
"Ook met de versoepeling van de maatregelen gaan veel hotels het niet redden"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Coronacrisis
Postillion organiseert het eerste anderhalve-meter-congres van Nederland

Postillion Hotels organiseert op dinsdag 2 juni het eerste anderhalve-meter-congres van Nederland: 'NXTMICE - State of the Industry'. Experts uit de hospitality-, congres- en eventbranche delen in Postillion Hotel Amsterdam hun visie op thema's die de komende maanden centraal staan bij h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: