Blog Shima Zeroual (7/12)

28 december 2011 |
Blog Shima Zeroual (7/12)<

%{font-size:14pt}Gastvrijheidtrainingen% In het laatste blog van dit jaar nemen we een kijkje in het onderzoek van een student van de NHTV. Iris Martin is 21 jaar en studeert facilitair management aan de NHTV. Haar onderzoek gaat over gastvrijheidtrainingen. Gezien het uitgebreide interview dat ik met Iris heb gehad,
beperk ik mij deze maand tot haar onderzoek. Volgende maand kunt u weer lezen over mijn onderzoek naar restaurant revenue management.

Waar gaat je onderzoek over?
"Mijn onderzoek gaat over het ontwikkelen van gastvrijheidtrainingen. De informatie die ik hierover gevonden heb, is dat gastvrijheid hoofdzakelijk gedreven wordt door het gedrag van medewerkers en dat het gedrag bepaald wordt door de waarden en overtuigingen van deze medewerkers. Mijn doel is dan ook dat deze waarden verwerkt worden in een training."

Wat is je onderzoeksvraag?
"Mijn hoofdvraag is: Hoe ontwikkel je een effectieve training waardoor iedere medewerker getransformeerd kan worden tot een hospitality ambassadeur. Voordat ik de hoofdvraag kan beantwoorden, wil ik eerst de volgende subvragen aan de orde stellen:
- Wat is een hospitality ambassadeur?
- Wat is het doel van een training vanuit het perspectief van een organisatie?
- Wat motiveert deelnemers aan een training?
- Hoe leren medewerkers?
- Wat zijn de meest effectieve en minder effectieve factoren die invloed kunnen hebben op verandering van medewerkers?
- Hoe kan een trainer effectief zijn training uitvoeren?
- En hoe zorg je ervoor dat de tevredenheid dan hetzelfde blijft?"

Is de overgang van facilitair naar hospitaliteit moeilijk?
"Nee, dat viel op zichzelf wel mee. We (hotel en facility) hebben veel dezelfde vakken, dus daar had ik via mijn studierichting facilitair management best veel van meegekregen. Maar voor het onderzoek moest ik natuurlijk wel meer weten over de wereld van de gastvrijheid. En daarbij ben ik mij ook gaan verdiepen in psychologische aspecten."

Zijn psychologische aspecten nodig?
"Ja zeker, je kunt natuurlijk alleen onderzoek doen naar trainingen en gastvrijheid. Maar ik wil daarbij ook weten hoe we ervoor kunnen zorgen dat een training ook duurzaam wordt of blijft hangen bij medewerkers. De meeste trainingen die nu gegeven worden, zijn vaak eenrichtingsverkeer en niet transparant. Mijn doel is om medewerkers echt te kunnen inspireren en motiveren. Een training die kan inspelen op de waarde en overtuiging van de medewerker blijft veel sneller en langer hangen."

Hoe ga je beginnen met het onderzoek?
"Allereerst heb ik natuurlijk veel gelezen over dit onderwerp. Daarbij onderzoek ik ook de volgende drie verschillende aspecten: trainingen, gastvrijheid en menselijk element, die ik vervolgens probeer te combineren. Voor trainingen bijvoorbeeld kijk ik naar verschillende perspectieven namelijk:
A: De training zelf
B: De trainer
C: De trainee
D: De organisatie."

Wat is je uiteindelijke doel van dit onderzoek?
"Met de resultaten van dit onderzoek schrijf ik een adviserend rapport voor een bedrijf in de gastvrijheid industrie. Daarbij geldt dit onderzoek ook als uitgangspunt voor een creatief concept. En verder zou ik graag aan het eind van mijn schooljaar een training willen ontwikkelen op basis van dit onderzoek."

Wat zou je graag willen leren van dit onderzoek?
"Ik zou er graag achter willen komen welke waarden gelinkt zijn aan gastvrijheid. En daarnaast welke vaardigheden hierbij horen en de kennis hiervan gebruiken voor de training."

Heb je nog een vraag aan de lezers?
"Ja, ik heb drie vragen. Het antwoord daarop heb ik echt nodig voor mijn onderzoek. Ik zou graag het volgende van bedrijven willen weten:
- Wat is uw visie op trainingen?
- Wat is hierbij uw doel en in hoeverre wordt dit doel bereikt?
- Hoe wordt het doel gemeten?"

Mocht u nog vragen hebben naar aanleiding van het interview met Iris, dan kunt u mij dat mailen.
Ik wens u een goede jaarwisseling en een gelukkig 2012.

Shima Zeroual

Wilt u reageren? Stuur dan uw reactie naar de "redactie van Hospitality Management":mailto:redactie@uitgeverijps.nl?SUBJECT=Mijn%20reactie%20op%20blog%20Shima%20Zeroual. De contactgegevens van Shima Zeroual zijn bij ons bekend.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
World Travel Awards: Pulitzer beste hotel van Nederland

Pulitzer Amsterdam is uitgekozen tot het beste hotel van Nederland. De prijs werd voor de 26ste keer uitgereikt door de World Travel Awards tijdens de jaarlijkse ceremonie, dit jaar gehouden op Madeira. De World Travel Awards wordt beschouwd als één van de meest prestigieuze erkenninge...

Achtergronden
Juni-editie Hospitality Management: Hans Vugts hekelt stadsbestuur Amsterdam

In de juni-uitgave van Hospitality Management presenteren we je uiteenlopende onderwerpen en interviews. Op de cover zie je Hans Vugts, de man die eind 2019 afscheid neemt van de hotellerie. Hij stond de afgelopen veertien jaar aan het roer van Hotel Casa Amsterdam. Jeroen Oskam neemt ons mee naa...

Amsterdam Opening Culinair
Mediterrane gardenbistro Oriole opent deuren

Op 18 juni vindt de soft opening van gardenbistro Oriole - onderdeel van Sofitel Legend The Grand Amsterdam - plaats; dé nieuwe hotspot om naartoe te gaan voor Mediterrane gerechten in een easygoing sfeer. Via de ingang aan de Oudezijds Voorburgwal maken gasten hun entree in de uitnodigende g...

Amsterdam Hotelketens
QO Amsterdam behaalt ‘LEED Platinum’ certificaat voor duurzaamheid

In het voorjaar van 2018 opende QO Amsterdam: een hotel wiens filosofie draait om consistente duurzame keuzes in ontwerp, constructie en uitvoer – zonder te compenseren op de ervaring van haar gasten. Het was deze filosofie die het hotel als een van de eerste hotels binnen Europa de hoogst mog...

Amsterdam Achtergronden
Tatoeage voor gasten INK Hotel Amsterdam

Gasten van INK Hotel Amsterdam - MGallery kunnen hun verblijf vanaf 17 juni 2019 nog onvergetelijker maken met een echte tatoeage. Alle MGallery hotels wereldwijd stellen een 'Memorable Moment' pakket samen voor hun gasten: een bijzondere ervaring die past bij het hotel en de stad. De tatoea...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: