Blog Shima Zeroual (7/12)

28 december 2011 |
Blog Shima Zeroual (7/12)<

%{font-size:14pt}Gastvrijheidtrainingen% In het laatste blog van dit jaar nemen we een kijkje in het onderzoek van een student van de NHTV. Iris Martin is 21 jaar en studeert facilitair management aan de NHTV. Haar onderzoek gaat over gastvrijheidtrainingen. Gezien het uitgebreide interview dat ik met Iris heb gehad,
beperk ik mij deze maand tot haar onderzoek. Volgende maand kunt u weer lezen over mijn onderzoek naar restaurant revenue management.

Waar gaat je onderzoek over?
"Mijn onderzoek gaat over het ontwikkelen van gastvrijheidtrainingen. De informatie die ik hierover gevonden heb, is dat gastvrijheid hoofdzakelijk gedreven wordt door het gedrag van medewerkers en dat het gedrag bepaald wordt door de waarden en overtuigingen van deze medewerkers. Mijn doel is dan ook dat deze waarden verwerkt worden in een training."

Wat is je onderzoeksvraag?
"Mijn hoofdvraag is: Hoe ontwikkel je een effectieve training waardoor iedere medewerker getransformeerd kan worden tot een hospitality ambassadeur. Voordat ik de hoofdvraag kan beantwoorden, wil ik eerst de volgende subvragen aan de orde stellen:
- Wat is een hospitality ambassadeur?
- Wat is het doel van een training vanuit het perspectief van een organisatie?
- Wat motiveert deelnemers aan een training?
- Hoe leren medewerkers?
- Wat zijn de meest effectieve en minder effectieve factoren die invloed kunnen hebben op verandering van medewerkers?
- Hoe kan een trainer effectief zijn training uitvoeren?
- En hoe zorg je ervoor dat de tevredenheid dan hetzelfde blijft?"

Is de overgang van facilitair naar hospitaliteit moeilijk?
"Nee, dat viel op zichzelf wel mee. We (hotel en facility) hebben veel dezelfde vakken, dus daar had ik via mijn studierichting facilitair management best veel van meegekregen. Maar voor het onderzoek moest ik natuurlijk wel meer weten over de wereld van de gastvrijheid. En daarbij ben ik mij ook gaan verdiepen in psychologische aspecten."

Zijn psychologische aspecten nodig?
"Ja zeker, je kunt natuurlijk alleen onderzoek doen naar trainingen en gastvrijheid. Maar ik wil daarbij ook weten hoe we ervoor kunnen zorgen dat een training ook duurzaam wordt of blijft hangen bij medewerkers. De meeste trainingen die nu gegeven worden, zijn vaak eenrichtingsverkeer en niet transparant. Mijn doel is om medewerkers echt te kunnen inspireren en motiveren. Een training die kan inspelen op de waarde en overtuiging van de medewerker blijft veel sneller en langer hangen."

Hoe ga je beginnen met het onderzoek?
"Allereerst heb ik natuurlijk veel gelezen over dit onderwerp. Daarbij onderzoek ik ook de volgende drie verschillende aspecten: trainingen, gastvrijheid en menselijk element, die ik vervolgens probeer te combineren. Voor trainingen bijvoorbeeld kijk ik naar verschillende perspectieven namelijk:
A: De training zelf
B: De trainer
C: De trainee
D: De organisatie."

Wat is je uiteindelijke doel van dit onderzoek?
"Met de resultaten van dit onderzoek schrijf ik een adviserend rapport voor een bedrijf in de gastvrijheid industrie. Daarbij geldt dit onderzoek ook als uitgangspunt voor een creatief concept. En verder zou ik graag aan het eind van mijn schooljaar een training willen ontwikkelen op basis van dit onderzoek."

Wat zou je graag willen leren van dit onderzoek?
"Ik zou er graag achter willen komen welke waarden gelinkt zijn aan gastvrijheid. En daarnaast welke vaardigheden hierbij horen en de kennis hiervan gebruiken voor de training."

Heb je nog een vraag aan de lezers?
"Ja, ik heb drie vragen. Het antwoord daarop heb ik echt nodig voor mijn onderzoek. Ik zou graag het volgende van bedrijven willen weten:
- Wat is uw visie op trainingen?
- Wat is hierbij uw doel en in hoeverre wordt dit doel bereikt?
- Hoe wordt het doel gemeten?"

Mocht u nog vragen hebben naar aanleiding van het interview met Iris, dan kunt u mij dat mailen.
Ik wens u een goede jaarwisseling en een gelukkig 2012.

Shima Zeroual

Wilt u reageren? Stuur dan uw reactie naar de "redactie van Hospitality Management":mailto:redactie@uitgeverijps.nl?SUBJECT=Mijn%20reactie%20op%20blog%20Shima%20Zeroual. De contactgegevens van Shima Zeroual zijn bij ons bekend.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Chefs F&B
Roel Oostrum nieuwe executive chef van Blooming in Bergen

Het zaadje werd geplant toen hij als souschef de keuken van Blooming betrad. Nu, jaren later, bloeit er iets heel moois. Vanaf heden is Roel Oostrum de nieuwe executive chef van Blooming in Bergen. Blooming bestaat uit drie unieke locaties: Blooming hotel, Landgoed Het Hof en strandpaviljoen Bloomin...

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Hotelbouwplannen
Nog nooit zoveel hotelkamers verbouwd of gebouwd

Nog nooit zijn er zoveel kamers gesignaleerd die verbouwd of gerealiseerd worden binnen de hotellerie. 2018 bijkt het jaar van de grote hotelbouwplannen, zo blijkt uit een inventarisatie van Hotelbouwplannen. In onderstaande afbeeldingen zie je de trends en statistieken. Hotelbouwplannen heeft al...

Fletcher
De Wageningsche Berg door Fletcher uitgeroepen tot hotel van het jaar

Fletcher Hotel-Restaurant De Wageningsche Berg is door Fletcher uitgeroepen tot hotel van het jaar, daarvoor wordt het team uiteraard beloond. Daarom neemt het hoofdkantoor in Nieuwegein op zondag 24 maart 2019 het 4-sterren Fletcher Hotel-Restaurant De Wageningsche Berg in Wageningen voor é&...

Awards Hotel Mensen
Grand Hotel Huis ter Duin: ‘Partner Independent Hotel of the Year 2018’

Na de benoeming van managing director Stephan Stokkermans tot Hotelier of the Year 2019 van Preferred Hotels & Resorts en een finaleplaats bij de M&IT Awards in Londen was het nu de beurt aan Coen van Veen om twee awards mee naar huis te nemen. De Director of Sales was tijdens de HelmsBrisco...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: