Grootste groei toerisme in ruim tien jaar

4 april 2018 | Thijs Jacobs

Het aantal gasten dat in 2017 in Nederlandse logiesaccommodaties verbleef, is gestegen naar 42 miljoen, een groei van bijna 9 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dit is de sterkste groei sinds 2006. Dat blijkt uit de laatste toerismecijfers van het CBS.

De groei van het toerisme in 2017 wordt vooral gedragen door buitenlandse gasten, met een toename van 13 procent vergeleken met een jaar eerder. De 17,8 miljoen buitenlandse gasten verbleven samen 44 miljoen nachten in Nederlandse logiesaccommodaties, een stijging van 11 procent ten opzichte van 2016. Het binnenlandse toerisme nam met 6 procent toe naar 24,4 miljoen gasten die bij elkaar 67,8 miljoen overnachtingen maakten. Dat is een groei van 2 procent.

In deze cijfers zijn toeristen die in accommodaties met minder dan vijf slaapplaatsen hebben overnacht, niet meegenomen. Daartoe behoort ook een groot deel van de accommodaties van particulieren die via online-platformen worden aangeboden.

Toerisme belangrijke sector

Door de groei van de afgelopen jaren is het toerisme een substantiële sector van de Nederlandse economie geworden. Zo zijn de totale toeristische bestedingen in 2016 uitgekomen op 75,7 miljard euro en 3,9 procent van het Bruto Binnenlands Product (bbp). Het toerisme is goed voor 641 duizend banen.

Buitenlandse gasten vooral uit buurlanden

Bijna 80 procent van de buitenlandse gasten kwam uit Europa. Meer dan de helft van de buitenlandse gasten komt uit de ons omringende landen Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. Bezoekers uit deze landen waren samen goed voor 64 procent van alle overnachtingen door buitenlanders.

Vooral de groei van het aantal gasten uit Duitsland zette in 2017 door met een toename van ruim 14 procent (665 duizend meer gasten) vergeleken met een jaar eerder. Duitsers verbleven ook het langst in een accommodatie, gemiddeld3,4 nachten.

Groei intercontinentale toerisme vooral door Amerika en Azië

In 2017 kwam ruim 20 procent van de buitenlandse toeristen die in de Nederlandse accommodaties verbleven van buiten Europa. De meeste intercontinentale toeristen kwamen van het Amerikaanse (11 procent) en Aziatische continent (8 procent). Het aantal gasten dat daar vandaan kwam liet in 2017 een groei van respectievelijk 22 en 25 procent zien. Opvallende groeiers waren verder onder andere Taiwan (79 procent), IJsland (40 procent), en Rusland (36 procent). Het aantal toeristen uit China nam met 26 procent toe. Met ongeveer 2 procent van alle buitenlandse gasten is dit nog een relatief bescheiden groep. Intercontinentale gasten verbleven het kortst in een Nederlandse accommodatie, gemiddeld 1,8 nachten.

Bijna vier op de tien buitenlandse gasten naar Amsterdam

Verreweg de meeste buitenlandse gasten gingen in 2017 naar Noord-Holland en bezochten met name Amsterdam. De hoofdstad was met 6,7 miljoen buitenlandse hotelgasten de belangrijkste trekpleister van ons land. Van alle buitenlandse gasten trok 37 procent naar Amsterdam. Mede hierdoor is Noord-Holland de enige provincie die veel meer buitenlandse dan Nederlandse gasten trekt. De spreiding van de buitenlandse gasten over de verschillende provincies is sinds 2012 nauwelijks gewijzigd.

Duitsers verblijven graag aan de Nederlandse kust en gaan ook relatief vaak op bezoek in Amsterdam. Belgen gaan het liefst net over de grens naar Limburg en Noord-Brabant, maar verblijven ook aan de kust. Engelsen komen vooral naar onze hoofdstad. Dat geldt ook voor de meeste intercontinentale gasten die naar Nederland komen. Met de groei van het toerisme neemt de toeristische druk op Amsterdam verder toe.

Vooral hotels profiteren van de groei

Niet alle accommodatietypen profiteren evenveel van de groei van het aantal gasten in 2017. Hotels en groepsaccommodaties ontvingen respectievelijk 11 en 12 procentmeer gasten dan een jaar eerder. Huisjesterreinen kregen 7 procent meer gasten. Bij kampeerterreinen zette de dalende trend van de laatste jaren door, met een afname van 3 procent.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Hotelketens
Golden Tulip Weert en Tulip Inn Eindhoven Airport winnaars Hotel of the Year 2018

Louvre Hotels Group maakte vandaag de winnaars van de jaarlijkse Hotel of the Year verkiezing bekend. Golden Tulip Weert en Tulip Inn Eindhoven Airport mogen zich voor het tweede jaar op rij ‘Hotel of the Year’ noemen. De hotels worden beoordeeld op diverse aspecten zoals klantcontact, u...

Interview Longread
Interview: welke rol speelt de hotelkamer nog?

Rotterdam ontwikkelt zich tot een geweldige hotelstad. De Maasstad is meer en meer ‘in the picture’. Niet alleen bij toeristen, maar ook bij zakelijke gasten, expats en studenten. We bezochten twee hoteliers in deze stad; zij runnen hotels met een sterke focus op de gemeenschappelijke ru...

Opening Internationaal
Courtyard by Marriott introduceert nieuw design in hartje Parijs

Courtyard by Marriott heeft een nieuw hotel in het centrum van Parijs geopend, tegenover het Gare de Lyon-treinstation, dat als zowel nationaal als internationaal knooppunt jaarlijks miljoenen reizigers ziet. De ligging in de dynamische wijk met een groot aantal flexwerkplekken en start-up incubator...

OTA's Tech
Ga de strijd aan met OTA's: 11 tips

Tijdens de afgelopen editie van HotelTech, georganiseerd door Hospitality Management, heeft Mike Roefs van Hoteliers.com een presentatie gegeven over de strijd met OTA's. Vanwege de overweldigende belangstelling voor deze presentatie, waarin Mike 11 bruikbare tips heeft gegeven, vatten wij de be...

Achtergronden Den Haag
Hotel Des Indes treedt toe tot de wereldtop van exclusieve hotels

Hotel Des Indes is geselecteerd om vanaf 10 december 2018 onderdeel uit te maken van de prestigieuze portfolio van The Leading Hotels of the World. Het vermaarde Haagse hotel komt hiermee in het gezelschap van meer dan 400 bijzondere en exclusieve hotels in 80 landen. The Leading Hotels of the World...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Fattal Hotel Group opent Leonardo Royal Hotel Amsterdam in Amstelkwartier

18 verdiepingen, 490 kamers en een balzaal van 900m2 met uitzicht over het water. Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is de volgende stap in de groeistrategie van de internationale Fattal Hotel Group. De groep is sinds 2007 actief op de Europese markt waar het merk Leonardo gevoerd wordt. Het nieuwe ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: