Grootste groei toerisme in ruim tien jaar

4 april 2018 | Thijs Jacobs

Het aantal gasten dat in 2017 in Nederlandse logiesaccommodaties verbleef, is gestegen naar 42 miljoen, een groei van bijna 9 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dit is de sterkste groei sinds 2006. Dat blijkt uit de laatste toerismecijfers van het CBS.

De groei van het toerisme in 2017 wordt vooral gedragen door buitenlandse gasten, met een toename van 13 procent vergeleken met een jaar eerder. De 17,8 miljoen buitenlandse gasten verbleven samen 44 miljoen nachten in Nederlandse logiesaccommodaties, een stijging van 11 procent ten opzichte van 2016. Het binnenlandse toerisme nam met 6 procent toe naar 24,4 miljoen gasten die bij elkaar 67,8 miljoen overnachtingen maakten. Dat is een groei van 2 procent.

In deze cijfers zijn toeristen die in accommodaties met minder dan vijf slaapplaatsen hebben overnacht, niet meegenomen. Daartoe behoort ook een groot deel van de accommodaties van particulieren die via online-platformen worden aangeboden.

Toerisme belangrijke sector

Door de groei van de afgelopen jaren is het toerisme een substantiële sector van de Nederlandse economie geworden. Zo zijn de totale toeristische bestedingen in 2016 uitgekomen op 75,7 miljard euro en 3,9 procent van het Bruto Binnenlands Product (bbp). Het toerisme is goed voor 641 duizend banen.

Buitenlandse gasten vooral uit buurlanden

Bijna 80 procent van de buitenlandse gasten kwam uit Europa. Meer dan de helft van de buitenlandse gasten komt uit de ons omringende landen Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. Bezoekers uit deze landen waren samen goed voor 64 procent van alle overnachtingen door buitenlanders.

Vooral de groei van het aantal gasten uit Duitsland zette in 2017 door met een toename van ruim 14 procent (665 duizend meer gasten) vergeleken met een jaar eerder. Duitsers verbleven ook het langst in een accommodatie, gemiddeld3,4 nachten.

Groei intercontinentale toerisme vooral door Amerika en Azië

In 2017 kwam ruim 20 procent van de buitenlandse toeristen die in de Nederlandse accommodaties verbleven van buiten Europa. De meeste intercontinentale toeristen kwamen van het Amerikaanse (11 procent) en Aziatische continent (8 procent). Het aantal gasten dat daar vandaan kwam liet in 2017 een groei van respectievelijk 22 en 25 procent zien. Opvallende groeiers waren verder onder andere Taiwan (79 procent), IJsland (40 procent), en Rusland (36 procent). Het aantal toeristen uit China nam met 26 procent toe. Met ongeveer 2 procent van alle buitenlandse gasten is dit nog een relatief bescheiden groep. Intercontinentale gasten verbleven het kortst in een Nederlandse accommodatie, gemiddeld 1,8 nachten.

Bijna vier op de tien buitenlandse gasten naar Amsterdam

Verreweg de meeste buitenlandse gasten gingen in 2017 naar Noord-Holland en bezochten met name Amsterdam. De hoofdstad was met 6,7 miljoen buitenlandse hotelgasten de belangrijkste trekpleister van ons land. Van alle buitenlandse gasten trok 37 procent naar Amsterdam. Mede hierdoor is Noord-Holland de enige provincie die veel meer buitenlandse dan Nederlandse gasten trekt. De spreiding van de buitenlandse gasten over de verschillende provincies is sinds 2012 nauwelijks gewijzigd.

Duitsers verblijven graag aan de Nederlandse kust en gaan ook relatief vaak op bezoek in Amsterdam. Belgen gaan het liefst net over de grens naar Limburg en Noord-Brabant, maar verblijven ook aan de kust. Engelsen komen vooral naar onze hoofdstad. Dat geldt ook voor de meeste intercontinentale gasten die naar Nederland komen. Met de groei van het toerisme neemt de toeristische druk op Amsterdam verder toe.

Vooral hotels profiteren van de groei

Niet alle accommodatietypen profiteren evenveel van de groei van het aantal gasten in 2017. Hotels en groepsaccommodaties ontvingen respectievelijk 11 en 12 procentmeer gasten dan een jaar eerder. Huisjesterreinen kregen 7 procent meer gasten. Bij kampeerterreinen zette de dalende trend van de laatste jaren door, met een afname van 3 procent.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: