Haagse hotels en Airbnb

Auteur: Redactie
Economie 22 december 2015
Haagse hotels en Airbnb

Binnen onze voortdurend veranderende samenleving zijn er op allerlei fronten trends zichtbaar die hun weerslag kunnen hebben op de hotelsector. Op dit moment zijn er twee belangrijke trends in de hospitalitybranche: de trend van Airbnb en die van boutiquehotels. Er verschijnen veel berichten in verschillende media omtrent Airbnb. Veelal wordt hierbij een beeld geschetst van een hotelbranche die zich op z’n minst met argusogen naar deze nieuwkomer kijkt.

De trend van boutiquehotels lijkt in Den Haag nog niet wijdverspreid. Berichtgeving over deze en andere trends is veelal geografisch geconcentreerd en in Nederland is de aandacht vooral gevestigd op Amsterdam. Ik vond het tijd om een andere stad in de onderzoekschijnwerper te zetten en koos voor Den Haag. Het onderzoek richt zich op de vraag wat het effect van deze trends is op de strategie van hoteliers in de Hofstad. De belangrijkste vraag hierbij was of Haagse hoteliers in hun strategie rekening houden met Airbnb en boutiquehotels.

Het onderzoek betreft een empirisch kwalitatief onderzoek waarbij een surveyonderzoek is uitgevoerd. Dit vond plaats in de vorm van een schriftelijke enquête, gehouden onder 56 hotels. De respons hiervan was 64 procent. Vervolgens werden 9 interviews (waarvan één schriftelijk) gevoerd met hoteliers en de gemeente Den Haag.

Dwarsdoorsnede van de Haagse hotelmarkt

De samenstelling van de lijst van de geïnterviewde hoteliers beoogt een dwarsdoorsnede van de hotelmarkt in Den Haag te geven. Zo zijn diverse classificaties vertegenwoordigd, zijn hoteliers geïnterviewd van een landmark als het Grand Hotel Amrâth Kurhaus, van een vooraanstaand hotel dat onderdeel is van een wereldwijde keten, van boutiquehotels (Paleis Hotel en Mozaïc), van nieuwe hotels (Andante Hotel en Ramada The Hague Scheveningen) en van langer bestaande hotels (Mimosa en Carlton Beach Hotel).

Reeds kort na de oprichting behaalde nieuwkomer Airbnb al een ‘tipping point’: binnen enkele jaren na de start bereikte dit jonge bedrijf een kritische massa. In de media wordt Airbnb veelal als disruptieve innovatie beschouwd als zijnde een extreme vorm van vernieuwing die de bestaande markten verstoort en verandert. Deze innovatie creëert een nieuwe markt en maakt gebruik van een ander waardenetwerk dan dat van hotels. Uit het onderzoek blijkt dat de komst van Airbnb voor de geïnterviewde hoteliers niet van significante invloed is op hun strategie. Strategievorming blijkt voor hoteliers geen reactief proces, in elk geval waar het deze twee trends betreft.

Airbnb als voorbijgaande trend

Veel hoteliers in Den Haag zien Airbnb niet als een ‘driver for change’ of als een bedreiging, maar als een voorbijgaande trend. In veel gevallen werd aangegeven dat hoteliers in Den Haag Airbnb als een gezonde concurrent beschouwen. De hoteliers gaan uit van hun eigen kracht. Ook boutiquehotels worden niet gezien als een innovatie die de hoteliers stoort in hun strategie. Het betreft een trend die zich in hetzelfde waardenetwerk als die van andere hotels bevindt. Boutiquehotels ontstonden als een nieuw segment binnen een bestaande hotelmarkt: na jaren van standaardisatie van hotelaccommodaties groeide de vraag naar kleinschalige maar comfortabele en unieke overnachtingsmogelijkheden. Gezien de toepassing van het bestaande netwerk waar het gaat om informatie en samenwerking is er volgens de Haagse hoteliers echter geen sprake van een verstorende ontwikkeling.

HM302015

Overig nieuws