Hilton DoubleTree Amsterdam opent eerste plasticvrije hotelkamer ter wereld

25 juli 2018 | David Bakker

De eerste plasticvrije hotelkamer ter wereld staat in Amsterdam. Het Hilton Double Tree Hotel Centraal Station opende vandaag officieel de deuren van de kamer op de elfde verdieping.

De opening maakt onderdeel uit van een wereldwijde themaweek die Hilton samen met zijn partners organiseert rond de 'cut down on plastic' en markeert de start van een nieuw tijdperk. General Manager Caroline Receveur is zichtbaar trots. “We moeten in onze sector het bewustzijn creëren dat we echt deze kant op moeten gaan.”

Receveurs’ zoektocht naar bewustzijn begon in haar eigen huis. “Dan ga je om je heen kijken en zie je wat er allemaal van plastic is gemaakt. Dat bewustzijn heeft mij doen besluiten om het anders te gaan doen. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om een plasticvrije kamer te bouwen." In de zoektocht naar een geschikte ontwerper, kwam Receveur uit bij Annemieke Cohrs.

Zelfs de gordijnen

De ontwerpster werd slechts twee weken geleden benaderd om deze klus op te pakken. De hele kamer werd gestript en binnen no-time ontwikkelde ze een geheel plasticvrije hotelkamer. "De lijst met producten die plastic bevatte, en dus moesten wijken, was enorm. Bijna alles bevat plastic. Zelfs de gordijnen, die hebben we nu vervangen door linnen gordijnen.

Lokale leveranciers

Ze kreeg carte blanche van Hilton en ging aan de slag. “Dat was heel erg fijn, Hilton heeft toch de eigen leveranciers en een bepaalde maatstaf waaraan moet worden voldaan. We hebben geprobeerd om zoveel mogelijk met lokale, duurzame leveranciers te werken. Dat is heel aardig gelukt." 

Houten stopcontacten

Het resultaat mag er zijn (zie foto’s onderin). Van stopcontact tot disposable shampoo. In werkelijk niets is meer plastic te vinden. De disposables zijn vervangen door glazen flacons. “We willen in de toekomst de inhoud groter maken, zodat er nog minder wordt weggegooid op een hotelbezoek”, vult Receveur direct aan.

Geen tv

Sommigen producten kunnen echter niet zonder plastic. De tv bijvoorbeeld, is vervangen door een houten schaakspel. Een geluidsinstallatie is te vinden op het nachtkastje. Het houten design versterkt het geluid dat door de mobiele telefoon wordt geproduceerd. De ' normale' telefoon is er nog wel (ook niet van plastic), maar dat heeft voornamelijk een veiligheidsoverweging. “Het is inderdaad een discussie in de hotellerie om de telefoon van de kamer te halen. Maar wij willen uit veiligheidsoverweging de gasten in de hotelkamer kunnen bereiken als er iets is", zegt Receveur.

De toekomst

De plasticvrije kamer is volgens Deceveur de hotelkamer van de toekomst. Er liggen nog een geen concrete plannen om alle hotelkamers op deze manier in te richten, maar de eerste stap is gezet. “Zo zien wij het ook. We moeten stapje voor stapje ervoor zorgen dat wij als gehele sector bewust worden van ons plasticverbruik. Iedere hotelier is bij ons welkkom om een kijkje te komen nemen en vragen te stellen. Op het gebeid van milieu kan je geen concurrenten hebben. We moeten van elkaar kunnen leren."

600.000 plastic flesjes

Al eerder besloot Hilton om het gebruik van plastic waterflesjes in meetingrooms af te schaffen. Dit leidde alleen al in de BeNeLux-hotels tot een reductie van 600.000 PET-flessen per jaar. Ook het gebruik van plastic rietjes is gestaakt, wat ervoor zorgt dat er jaarlijks niet 552.000 rietjes bij het afval verdwijnen. Belangrijke stappen, maar nog niet genoeg volgens de Belgische en Nederlandse Hilton-hotels. “We zitten hier in het hart van Amsterdam. Voorheen gaven we iedere gast een PET-flesje water mee de stad in. Die hebben we vervangen door een bewaarexemplaar. We kunnen in de hotellerie met kleine maatregelen grote veranderingen realiseren." 

Nieuw tijdperk

Tijdens de Global Week of Service komen alle Hilton-hotels van de BeNeLux bijeen om samen met leveranciers en experts te kijken wat zij verder kunnen doen om het gebruik van single-use plastic te beteugelen. "We wilen ook onze leveranciers bewust maken van het overmatige plasticgebruik. Vaak worden komkommers per stuk in het plastic verpakt, dat is eigenlijk helemaal niet nodig", vervolgt Receveur. 

Join the Pipe

De bedoeling is dat er voor het eind van het jaar een aantal grote stappen wordt gemaakt. Zo worden de plastic waterflesjes bij de receptie en in de minibars vervangen door hervulbare flesjes van Join the Pipe, worden de plastic pennen vervangen door pencils die je na gebruik kunt planten en gaan de hotels over op hervulbare soap-dispensers. De eerste plasticvrije hotelkamer markeert een nieuw tijdperk.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Branded Content
Hotelgasten in 2021 willen gemak en ultiem relaxen 

In veel branches laat de huidige pandemie zijn sporen achter: ‘het oude normaal, het nieuwe normaal’… Eén ding is zeker: de veranderingen en verschuivingen zijn nog iedere dag voelbaar. Zo ook in de wereld van de hotelier. Voorheen was een hotelbezoek veelal verbonden aan h ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: