Hilton DoubleTree Amsterdam opent eerste plasticvrije hotelkamer ter wereld

25 juli 2018 | David Bakker

De eerste plasticvrije hotelkamer ter wereld staat in Amsterdam. Het Hilton Double Tree Hotel Centraal Station opende vandaag officieel de deuren van de kamer op de elfde verdieping.

De opening maakt onderdeel uit van een wereldwijde themaweek die Hilton samen met zijn partners organiseert rond de 'cut down on plastic' en markeert de start van een nieuw tijdperk. General Manager Caroline Receveur is zichtbaar trots. “We moeten in onze sector het bewustzijn creëren dat we echt deze kant op moeten gaan.”

Receveurs’ zoektocht naar bewustzijn begon in haar eigen huis. “Dan ga je om je heen kijken en zie je wat er allemaal van plastic is gemaakt. Dat bewustzijn heeft mij doen besluiten om het anders te gaan doen. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om een plasticvrije kamer te bouwen." In de zoektocht naar een geschikte ontwerper, kwam Receveur uit bij Annemieke Cohrs.

Zelfs de gordijnen

De ontwerpster werd slechts twee weken geleden benaderd om deze klus op te pakken. De hele kamer werd gestript en binnen no-time ontwikkelde ze een geheel plasticvrije hotelkamer. "De lijst met producten die plastic bevatte, en dus moesten wijken, was enorm. Bijna alles bevat plastic. Zelfs de gordijnen, die hebben we nu vervangen door linnen gordijnen.

Lokale leveranciers

Ze kreeg carte blanche van Hilton en ging aan de slag. “Dat was heel erg fijn, Hilton heeft toch de eigen leveranciers en een bepaalde maatstaf waaraan moet worden voldaan. We hebben geprobeerd om zoveel mogelijk met lokale, duurzame leveranciers te werken. Dat is heel aardig gelukt." 

Houten stopcontacten

Het resultaat mag er zijn (zie foto’s onderin). Van stopcontact tot disposable shampoo. In werkelijk niets is meer plastic te vinden. De disposables zijn vervangen door glazen flacons. “We willen in de toekomst de inhoud groter maken, zodat er nog minder wordt weggegooid op een hotelbezoek”, vult Receveur direct aan.

Geen tv

Sommigen producten kunnen echter niet zonder plastic. De tv bijvoorbeeld, is vervangen door een houten schaakspel. Een geluidsinstallatie is te vinden op het nachtkastje. Het houten design versterkt het geluid dat door de mobiele telefoon wordt geproduceerd. De ' normale' telefoon is er nog wel (ook niet van plastic), maar dat heeft voornamelijk een veiligheidsoverweging. “Het is inderdaad een discussie in de hotellerie om de telefoon van de kamer te halen. Maar wij willen uit veiligheidsoverweging de gasten in de hotelkamer kunnen bereiken als er iets is", zegt Receveur.

De toekomst

De plasticvrije kamer is volgens Deceveur de hotelkamer van de toekomst. Er liggen nog een geen concrete plannen om alle hotelkamers op deze manier in te richten, maar de eerste stap is gezet. “Zo zien wij het ook. We moeten stapje voor stapje ervoor zorgen dat wij als gehele sector bewust worden van ons plasticverbruik. Iedere hotelier is bij ons welkkom om een kijkje te komen nemen en vragen te stellen. Op het gebeid van milieu kan je geen concurrenten hebben. We moeten van elkaar kunnen leren."

600.000 plastic flesjes

Al eerder besloot Hilton om het gebruik van plastic waterflesjes in meetingrooms af te schaffen. Dit leidde alleen al in de BeNeLux-hotels tot een reductie van 600.000 PET-flessen per jaar. Ook het gebruik van plastic rietjes is gestaakt, wat ervoor zorgt dat er jaarlijks niet 552.000 rietjes bij het afval verdwijnen. Belangrijke stappen, maar nog niet genoeg volgens de Belgische en Nederlandse Hilton-hotels. “We zitten hier in het hart van Amsterdam. Voorheen gaven we iedere gast een PET-flesje water mee de stad in. Die hebben we vervangen door een bewaarexemplaar. We kunnen in de hotellerie met kleine maatregelen grote veranderingen realiseren." 

Nieuw tijdperk

Tijdens de Global Week of Service komen alle Hilton-hotels van de BeNeLux bijeen om samen met leveranciers en experts te kijken wat zij verder kunnen doen om het gebruik van single-use plastic te beteugelen. "We wilen ook onze leveranciers bewust maken van het overmatige plasticgebruik. Vaak worden komkommers per stuk in het plastic verpakt, dat is eigenlijk helemaal niet nodig", vervolgt Receveur. 

Join the Pipe

De bedoeling is dat er voor het eind van het jaar een aantal grote stappen wordt gemaakt. Zo worden de plastic waterflesjes bij de receptie en in de minibars vervangen door hervulbare flesjes van Join the Pipe, worden de plastic pennen vervangen door pencils die je na gebruik kunt planten en gaan de hotels over op hervulbare soap-dispensers. De eerste plasticvrije hotelkamer markeert een nieuw tijdperk.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: