Hoe onderscheidend een hotel kan zijn binnen een keten

14 augustus 2018 | David Bakker

Innovatie is de nieuwe norm binnen de hotellerie. Met alleen een kamer, bed en ontbijtje red je het niet meer. Wat een gast zoekt, is onderscheidend vermogen en een eigenidentiteit. Iets wat voor het ene hotel eenvoudiger te bereiken is dan voor het andere. Wanneer een hotel onderdeel uitmaakt van een keten, kan zij zich enkel bewegen binnen de door het label uitgezette lijnen. Maakt die beperkte bewegingsruimte het creëren van een eigen identiteit onmogelijk? In tegendeel, zo bewijst het team van Novotel Amsterdam Schiphol Airport.

Constant blijven vernieuwen Novotel Amsterdam Schiphol Airport maakt, zoals de naam al zegt, onderdeel uit van Novotel, een hotelketen binnen de Accor-groep. Dat is niet enkel terug te zien in de naam, ook de uitstraling en service is op hetzelfde hoge niveau als bij de andere Novotels. Toch is het gelukt om binnen drie jaar een eigen identiteit te creëren, los van de keten. Een identiteit die gedreven wordt door innovatie.

Projecten

Denice Hummel-Molijn, Sales Manager bij Novotel Amsterdam Schiphol Airport, is nauw betrokken bij de innovatieprojecten die met het team worden opgezet: “Elke keer dat een gast bij ons over de vloer komt, willen we dat er iets nieuws te zien of te beleven is. Het is wat dat betreft nooit genoeg; de projecten van nu zijn over twee jaar al niet meer relevant. Dat houdt in dat we nooit ‘klaar’ zijn, maar altijd bezig met het volgende. Het is heel dankbaar om te zien dat onze gasten dit opmerken. Met name de gasten die ons hotel uitkiezen voor meetings en conferenties vragen ons inmiddels zelfs wat er sinds hun vorige verblijf veranderd is. Die bevestiging uit de markt verantwoordt wat wij doen.” Van ‘huisimker’ voor bijenvolken tot interactieve dinershow Diverse innovatieprojecten van Novotel Amsterdam Schiphol Airport hebben het licht al gezien.

Betrokkenheid

Zo draagt de ‘huisimker’ samen met het team zorg voor de bijenvolken in de binnentuin. De duurzame en kwalitatieve honing wordt op verschillende manieren ingezet; bij het ontbijt, de lunch, in cocktails en als likeur. Ook worden de gasten betrokken bij het verhaal van deze bijen via een livestream in de ontbijtzaal. De betrokkenheid van de gasten is onder andere terug te zien in de verkoopcijfers van de honingpotten uit eigen huis.

Water filteren

Ook op maatschappelijk niveau innoveert het hotel. Zij is zelf water gaan filteren en bottelen en heeft daarbij de samenwerking gezocht met MADE BLUE. Voor elke verkochte fles stelt zij 1.000 keer de inhoud aan schoon drinkwater beschikbaar in landen als Ethiopië, Ivoorkust, Bangladesh, Senegal en Kenia. Inmiddels is op deze manier al meer dan 20.000.000 liter schoon drinkwater gerealiseerd. .

Interactieve dinershow

Daarnaast is er afgelopen april een coworking space geopend in de lobby van het hotel in samenwerking met Ground 8. Het samenkomen van verschillende disciplines zorgt voor toenemende samenwerking tussen lokale en regionale intrapreneurs, expats en ondernemers. Met diverse andere projecten is het team nog bezig. Hummel-Molijn: “Eén daarvan is een interactieve dinershow. Door middel van visual mapping wordt het eten van de gasten binnenkort op hun bord klaargemaakt door ‘Le Petit Chef’, pal voor hun neus. Een hele nieuwe dinerbelevenis.

Toekomst

Ook zijn er grootste plannen voor het ontwikkelen van een kas welke we in kunnen zetten voor vergaderingen en trouwerijen. Die ideeën ontstaan door de inzet van ons team. Om een voorbeeld te geven: onlangs heeft een stagiair bij ons een idee uitgewerkt voor een Triple A Escape Room, waarbij wij de gehele beleving op zo’n dag kunnen verzorgen. Dat idee krijgt nu handen en voeten. Een kleine sneak preview, maar wij hebben nog veel meer ideeën voor de toekomst.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: