Hoe onderscheidend een hotel kan zijn binnen een keten

14 augustus 2018 | David Bakker

Innovatie is de nieuwe norm binnen de hotellerie. Met alleen een kamer, bed en ontbijtje red je het niet meer. Wat een gast zoekt, is onderscheidend vermogen en een eigenidentiteit. Iets wat voor het ene hotel eenvoudiger te bereiken is dan voor het andere. Wanneer een hotel onderdeel uitmaakt van een keten, kan zij zich enkel bewegen binnen de door het label uitgezette lijnen. Maakt die beperkte bewegingsruimte het creëren van een eigen identiteit onmogelijk? In tegendeel, zo bewijst het team van Novotel Amsterdam Schiphol Airport.

Constant blijven vernieuwen Novotel Amsterdam Schiphol Airport maakt, zoals de naam al zegt, onderdeel uit van Novotel, een hotelketen binnen de Accor-groep. Dat is niet enkel terug te zien in de naam, ook de uitstraling en service is op hetzelfde hoge niveau als bij de andere Novotels. Toch is het gelukt om binnen drie jaar een eigen identiteit te creëren, los van de keten. Een identiteit die gedreven wordt door innovatie.

Projecten

Denice Hummel-Molijn, Sales Manager bij Novotel Amsterdam Schiphol Airport, is nauw betrokken bij de innovatieprojecten die met het team worden opgezet: “Elke keer dat een gast bij ons over de vloer komt, willen we dat er iets nieuws te zien of te beleven is. Het is wat dat betreft nooit genoeg; de projecten van nu zijn over twee jaar al niet meer relevant. Dat houdt in dat we nooit ‘klaar’ zijn, maar altijd bezig met het volgende. Het is heel dankbaar om te zien dat onze gasten dit opmerken. Met name de gasten die ons hotel uitkiezen voor meetings en conferenties vragen ons inmiddels zelfs wat er sinds hun vorige verblijf veranderd is. Die bevestiging uit de markt verantwoordt wat wij doen.” Van ‘huisimker’ voor bijenvolken tot interactieve dinershow Diverse innovatieprojecten van Novotel Amsterdam Schiphol Airport hebben het licht al gezien.

Betrokkenheid

Zo draagt de ‘huisimker’ samen met het team zorg voor de bijenvolken in de binnentuin. De duurzame en kwalitatieve honing wordt op verschillende manieren ingezet; bij het ontbijt, de lunch, in cocktails en als likeur. Ook worden de gasten betrokken bij het verhaal van deze bijen via een livestream in de ontbijtzaal. De betrokkenheid van de gasten is onder andere terug te zien in de verkoopcijfers van de honingpotten uit eigen huis.

Water filteren

Ook op maatschappelijk niveau innoveert het hotel. Zij is zelf water gaan filteren en bottelen en heeft daarbij de samenwerking gezocht met MADE BLUE. Voor elke verkochte fles stelt zij 1.000 keer de inhoud aan schoon drinkwater beschikbaar in landen als Ethiopië, Ivoorkust, Bangladesh, Senegal en Kenia. Inmiddels is op deze manier al meer dan 20.000.000 liter schoon drinkwater gerealiseerd. .

Interactieve dinershow

Daarnaast is er afgelopen april een coworking space geopend in de lobby van het hotel in samenwerking met Ground 8. Het samenkomen van verschillende disciplines zorgt voor toenemende samenwerking tussen lokale en regionale intrapreneurs, expats en ondernemers. Met diverse andere projecten is het team nog bezig. Hummel-Molijn: “Eén daarvan is een interactieve dinershow. Door middel van visual mapping wordt het eten van de gasten binnenkort op hun bord klaargemaakt door ‘Le Petit Chef’, pal voor hun neus. Een hele nieuwe dinerbelevenis.

Toekomst

Ook zijn er grootste plannen voor het ontwikkelen van een kas welke we in kunnen zetten voor vergaderingen en trouwerijen. Die ideeën ontstaan door de inzet van ons team. Om een voorbeeld te geven: onlangs heeft een stagiair bij ons een idee uitgewerkt voor een Triple A Escape Room, waarbij wij de gehele beleving op zo’n dag kunnen verzorgen. Dat idee krijgt nu handen en voeten. Een kleine sneak preview, maar wij hebben nog veel meer ideeën voor de toekomst.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia Internationaal
Stefan Dubbeling nieuwe directeur België en Nederland van de BWH Hotel Group

Stefan Dubbeling (48) start per 1 maart aanstaande als Regional Director België & Nederland voor de BWH Hotel Group. Hij volgt daarmee Wytze van den Berg op die, na ruim 14 jaar, aan de slag gaat als Managing Director EMEA voor WorldHotels Collections. In de rol van Regional Director wo...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Amsterdam Achtergronden
MEININGER Hotels lanceert hyperlokale service met Local Event Display

Krijtborden bieden nog dagelijkse inspiratie voor lokale evenementen – deze nieuwe service is nu ook aanwezig in het MEININGER Hotel Amsterdam City West en het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel. De MEININGER Hotels staan binnen de hotelindustrie bekend voor hun unieke hybride accommodatiecon...

Internationaal Tech
Alweer een hotelketen slachtoffer van hackers

Het is weer raak: hackers hebben afgelopen zomer de klantgegevens buit weten te maken van 10,6 miljoen gasten van het Amerikaanse hotelbedrijf MGM Resorts. De gegevens zijn gedeeld op een forum voor hackers, meldt zdnet.com. Op het forum werden de adressen, namen, burgerservicenummers en telefoo...

Events Achtergronden
Hotel kijkt met trots terug op Joods onderwijscongres

Het internationaal Joods onderwijscongres European Chinuch Convention (ECC) kijkt terug op een zeer geslaagde editie die plaatsvond in Novotel Amsterdam Schiphol Airport (NASA). Het was de tweede keer dat dit evenement, waar 37 workshops in 4 talen werden gegeven, in het hotel plaatsvond. Bij EC...

Achtergronden
Dit kost een overnachting tijdens carnaval

Het grootste feest van het jaar in het zuiden komt er weer aan. Dat betekent carnavalskleding scoren, kaarten kopen voor de plaatselijke kroeg of natuurlijk buiten genieten van de muziek met een biertje. Maar wat als je nou in de stad zou willen overnachten? Ben je dan duurder uit dan normaal? HomeT...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: