Hoe onderscheidend een hotel kan zijn binnen een keten

14 augustus 2018 | David Bakker

Innovatie is de nieuwe norm binnen de hotellerie. Met alleen een kamer, bed en ontbijtje red je het niet meer. Wat een gast zoekt, is onderscheidend vermogen en een eigenidentiteit. Iets wat voor het ene hotel eenvoudiger te bereiken is dan voor het andere. Wanneer een hotel onderdeel uitmaakt van een keten, kan zij zich enkel bewegen binnen de door het label uitgezette lijnen. Maakt die beperkte bewegingsruimte het creëren van een eigen identiteit onmogelijk? In tegendeel, zo bewijst het team van Novotel Amsterdam Schiphol Airport.

Constant blijven vernieuwen Novotel Amsterdam Schiphol Airport maakt, zoals de naam al zegt, onderdeel uit van Novotel, een hotelketen binnen de Accor-groep. Dat is niet enkel terug te zien in de naam, ook de uitstraling en service is op hetzelfde hoge niveau als bij de andere Novotels. Toch is het gelukt om binnen drie jaar een eigen identiteit te creëren, los van de keten. Een identiteit die gedreven wordt door innovatie.

Projecten

Denice Hummel-Molijn, Sales Manager bij Novotel Amsterdam Schiphol Airport, is nauw betrokken bij de innovatieprojecten die met het team worden opgezet: “Elke keer dat een gast bij ons over de vloer komt, willen we dat er iets nieuws te zien of te beleven is. Het is wat dat betreft nooit genoeg; de projecten van nu zijn over twee jaar al niet meer relevant. Dat houdt in dat we nooit ‘klaar’ zijn, maar altijd bezig met het volgende. Het is heel dankbaar om te zien dat onze gasten dit opmerken. Met name de gasten die ons hotel uitkiezen voor meetings en conferenties vragen ons inmiddels zelfs wat er sinds hun vorige verblijf veranderd is. Die bevestiging uit de markt verantwoordt wat wij doen.” Van ‘huisimker’ voor bijenvolken tot interactieve dinershow Diverse innovatieprojecten van Novotel Amsterdam Schiphol Airport hebben het licht al gezien.

Betrokkenheid

Zo draagt de ‘huisimker’ samen met het team zorg voor de bijenvolken in de binnentuin. De duurzame en kwalitatieve honing wordt op verschillende manieren ingezet; bij het ontbijt, de lunch, in cocktails en als likeur. Ook worden de gasten betrokken bij het verhaal van deze bijen via een livestream in de ontbijtzaal. De betrokkenheid van de gasten is onder andere terug te zien in de verkoopcijfers van de honingpotten uit eigen huis.

Water filteren

Ook op maatschappelijk niveau innoveert het hotel. Zij is zelf water gaan filteren en bottelen en heeft daarbij de samenwerking gezocht met MADE BLUE. Voor elke verkochte fles stelt zij 1.000 keer de inhoud aan schoon drinkwater beschikbaar in landen als Ethiopië, Ivoorkust, Bangladesh, Senegal en Kenia. Inmiddels is op deze manier al meer dan 20.000.000 liter schoon drinkwater gerealiseerd. .

Interactieve dinershow

Daarnaast is er afgelopen april een coworking space geopend in de lobby van het hotel in samenwerking met Ground 8. Het samenkomen van verschillende disciplines zorgt voor toenemende samenwerking tussen lokale en regionale intrapreneurs, expats en ondernemers. Met diverse andere projecten is het team nog bezig. Hummel-Molijn: “Eén daarvan is een interactieve dinershow. Door middel van visual mapping wordt het eten van de gasten binnenkort op hun bord klaargemaakt door ‘Le Petit Chef’, pal voor hun neus. Een hele nieuwe dinerbelevenis.

Toekomst

Ook zijn er grootste plannen voor het ontwikkelen van een kas welke we in kunnen zetten voor vergaderingen en trouwerijen. Die ideeën ontstaan door de inzet van ons team. Om een voorbeeld te geven: onlangs heeft een stagiair bij ons een idee uitgewerkt voor een Triple A Escape Room, waarbij wij de gehele beleving op zo’n dag kunnen verzorgen. Dat idee krijgt nu handen en voeten. Een kleine sneak preview, maar wij hebben nog veel meer ideeën voor de toekomst.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen Longread
Simuleer een bijna-doodervaring voor je hotel

De coronacrisis overvalt iedereen. De omvang en impact nemen dramatische proporties aan. Hadden we eerder en meer rekening moeten houden met de desastreuze effecten van corona? Misschien. Hiervoor is echter een paradigmashift nodig. Van optimisme naar paranoïde optimisme. We moeten de eindighei ...

Wet- en regelgeving Hotelketens Internationaal
Miljoenenboete Marriott voor datalek uit 2014

Marriott moet een boete van 18,4 miljoen pond (ruim 20 miljoen euro) betalen voor de datalek uit 2014. De boete wordt betaald aan de Britse privacyautoriteit. De Information Commissioner's Office (ICO) concludeert dat de hotelketen te weinig moeite heeft gedaan om de gegevens van de gasten te be ...

Columns
Column Tanja Seegers: Er zijn geen grenzen

Precies een jaar geleden zei mijn grote held Eliud Kipchoge letterlijk: “Ik wil mensen inspireren, er zijn geen grenzen!” De Keniaanse atleet liep op 12 oktober 2019 de marathon binnen 2 uur. Met maar liefst een snelheid van 21,1 km per uur behaalde hij een historisch record. Hij deed wa ...

Branded Content
Hotelmanagers welkom in de zorg: "Oprecht contact maakt voor mij het verschil"

Bart van der Ven, locatiemanager bij WoonZorgcentra Haaglanden (WZH), is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het woonzorgcentrum WZH Schoorwijck voor ouderen. Samen met zijn medewerkers zorgt hij dagelijks voor de verzorging, behandeling en begeleiding van de bewoners waarbij hij zelfstan ...

Coronacrisis
61% van de Nederlanders wil met Kerst (verantwoord) buiten de deur eten

Uit het persmoment van dinsdag jl. is duidelijk geworden dat de horeca nog een tijd gesloten blijft. Hoelang is nog niet precies duidelijk. Hoopvol is de blik nu gericht op kerst. Nederlanders willen deze feestdagen weer genieten van quality time buiten de deur. Uit onderzoek van TheFork* blijkt dat ...

Hotelketens Internationaal
Accor opent nieuw hotel Mercure Han-sur-Lesse

Accor, ’s werelds meest toonaangevende hotelgroep, opent vandaag het nieuwe hotel Mercure Han-sur-Lesse in de idyllische gelijknamige plaats Han-sur-Lesse, middenin de Belgische Ardennen. Deze opening is in samenwerking met Accor’s Franchise Partner Unibricks. Het viersterrenhotel telt 1 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: