Hoe onderscheidend een hotel kan zijn binnen een keten

14 augustus 2018 | David Bakker

Innovatie is de nieuwe norm binnen de hotellerie. Met alleen een kamer, bed en ontbijtje red je het niet meer. Wat een gast zoekt, is onderscheidend vermogen en een eigenidentiteit. Iets wat voor het ene hotel eenvoudiger te bereiken is dan voor het andere. Wanneer een hotel onderdeel uitmaakt van een keten, kan zij zich enkel bewegen binnen de door het label uitgezette lijnen. Maakt die beperkte bewegingsruimte het creëren van een eigen identiteit onmogelijk? In tegendeel, zo bewijst het team van Novotel Amsterdam Schiphol Airport.

Constant blijven vernieuwen Novotel Amsterdam Schiphol Airport maakt, zoals de naam al zegt, onderdeel uit van Novotel, een hotelketen binnen de Accor-groep. Dat is niet enkel terug te zien in de naam, ook de uitstraling en service is op hetzelfde hoge niveau als bij de andere Novotels. Toch is het gelukt om binnen drie jaar een eigen identiteit te creëren, los van de keten. Een identiteit die gedreven wordt door innovatie.

Projecten

Denice Hummel-Molijn, Sales Manager bij Novotel Amsterdam Schiphol Airport, is nauw betrokken bij de innovatieprojecten die met het team worden opgezet: “Elke keer dat een gast bij ons over de vloer komt, willen we dat er iets nieuws te zien of te beleven is. Het is wat dat betreft nooit genoeg; de projecten van nu zijn over twee jaar al niet meer relevant. Dat houdt in dat we nooit ‘klaar’ zijn, maar altijd bezig met het volgende. Het is heel dankbaar om te zien dat onze gasten dit opmerken. Met name de gasten die ons hotel uitkiezen voor meetings en conferenties vragen ons inmiddels zelfs wat er sinds hun vorige verblijf veranderd is. Die bevestiging uit de markt verantwoordt wat wij doen.” Van ‘huisimker’ voor bijenvolken tot interactieve dinershow Diverse innovatieprojecten van Novotel Amsterdam Schiphol Airport hebben het licht al gezien.

Betrokkenheid

Zo draagt de ‘huisimker’ samen met het team zorg voor de bijenvolken in de binnentuin. De duurzame en kwalitatieve honing wordt op verschillende manieren ingezet; bij het ontbijt, de lunch, in cocktails en als likeur. Ook worden de gasten betrokken bij het verhaal van deze bijen via een livestream in de ontbijtzaal. De betrokkenheid van de gasten is onder andere terug te zien in de verkoopcijfers van de honingpotten uit eigen huis.

Water filteren

Ook op maatschappelijk niveau innoveert het hotel. Zij is zelf water gaan filteren en bottelen en heeft daarbij de samenwerking gezocht met MADE BLUE. Voor elke verkochte fles stelt zij 1.000 keer de inhoud aan schoon drinkwater beschikbaar in landen als Ethiopië, Ivoorkust, Bangladesh, Senegal en Kenia. Inmiddels is op deze manier al meer dan 20.000.000 liter schoon drinkwater gerealiseerd. .

Interactieve dinershow

Daarnaast is er afgelopen april een coworking space geopend in de lobby van het hotel in samenwerking met Ground 8. Het samenkomen van verschillende disciplines zorgt voor toenemende samenwerking tussen lokale en regionale intrapreneurs, expats en ondernemers. Met diverse andere projecten is het team nog bezig. Hummel-Molijn: “Eén daarvan is een interactieve dinershow. Door middel van visual mapping wordt het eten van de gasten binnenkort op hun bord klaargemaakt door ‘Le Petit Chef’, pal voor hun neus. Een hele nieuwe dinerbelevenis.

Toekomst

Ook zijn er grootste plannen voor het ontwikkelen van een kas welke we in kunnen zetten voor vergaderingen en trouwerijen. Die ideeën ontstaan door de inzet van ons team. Om een voorbeeld te geven: onlangs heeft een stagiair bij ons een idee uitgewerkt voor een Triple A Escape Room, waarbij wij de gehele beleving op zo’n dag kunnen verzorgen. Dat idee krijgt nu handen en voeten. Een kleine sneak preview, maar wij hebben nog veel meer ideeën voor de toekomst.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Hotelketens
Egeria neemt meerderheidsbelang in Fletcher Hotels, vizier op internationale groei

Vandaag hebben de aandeelhouders van Fletcher Hotels een meerderheidsbelang verkocht aan de Amsterdamse investeringsmaatschappij Egeria. NIBC en Xead verkopen beide hun minderheidsbelang, het management van Fletcher blijft aan als aandeelhouder. Met de hands-on betrokkenheid en de ervaring met in ...

Inge van de Ven is trots op haar pas geopende hotel

Inge van de Ven, eigenaresse van het op 12 april geopende Hotel Flora Batava in Nieuwersluis, aan de rand van Breukelen, is trots op haar hotel. Alhoewel het uitdagende tijden zijn binnen onze branche, is ze optimistisch gestemd. “Zaterdag beleefden we onze eerste drukke dag, met 27 van de 45 ...

Interview Longread
Interview: moeders en dochters in familiehotels

Familiehotels. Je zou ze bijna vergeten tussen al het geweld van de aankondigingen die de grote hotelketens doen. De ene keten introduceert een nieuw merk, terwijl een andere keten zich gaat richten op ‘long stay’ of het aanbieden van werkplekken. Tegelijkertijd zijn familiehotels de dri ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Columns
Leiderschap in onmogelijke tijden

Het is 05.30 uur. Ik zit te werken in een stil huis. Ik kan niet slapen, in mijn brein borrelt iets en dat moet eruit. Buiten is het nog donker, al zie ik de dag wel al voorzichtig duwen. Het zwart van de nacht wordt langzaam maar zeker donkerblauw en dat blauw wordt steeds lichter. Een merel fluit ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: