Hoe ‘standaard’ is de minibar nog?

24 mei 2012 | Redactie
Hoe ‘standaard’ is de minibar nog?

Door de verhoogde mobiliteit en het gemak waarmee gasten tegenwoordig reizen, is het aantal buitenlandse reizigers in Nederland flink toegenomen. De vraag is of u als hotelier de diensten van uw hotel moet aanpassen, aangezien deze groep reizigers in de toekomst alleen maar zal stijgen. Hoe zit het bijvoorbeeld met de inhoud van de minibar?

Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van de minibar varieert per nationaliteit. De Franse krant Le Monde publiceerde in 2007 een onderzoek waaruit bleek dat slechts 13 procent van de Fransen gebruik maakte van een aanwezige minibar. Gemiddeld gaven zij 28 euro uit. Veel minder dan de Duitsers (34 euro) en de Spanjaarden (35 euro). Vrouwen gaven in vergelijking met mannen minder uit aan de minibar. Activiteiten die nog steeds voorkomen in de hotellerie, is dat gasten hapjes en drankjes buiten het hotel kopen en deze nuttigen in de hotelkamer. Uit onderzoek blijkt dat hoge prijzen een reden zijn om de deur van de minibar dicht te laten.

Typisch minibarmenu

In veel hotels is het minibarmenu hetzelfde en vrij standaard. Toch zijn er drie belangrijke factoren die kunnen helpen bij het bepalen van de inhoud. De producten die in de minibar staan en vooral hun merken moeten herkenbaar zijn, de houdbaarheid is van groot belang en er moet een juiste productmix zijn. De ideale minibar heeft een combinatie van alcoholische en non-alcoholische dranken, een mix van zoete en zoute snacks en een mix van A- en B-merken.

Buitenlandse behoeftes

Daarnaast wordt het steeds belangrijker om te kijken naar de behoeftes van uw gasten. Eén ervan kunt u opmaken uit de herkomst van uw bezoekers. In sommige landen wordt vaker water gedronken en reizigers uit bepaalde landen neigen meer naar een chocoladesnack. Ook de locatie van uw hotel heeft invloed op uw assortiment. In bruisende steden zoals Amsterdam of Breda heeft de gast een grotere neiging om een drankje buitenshuis te nuttigen. Daartegenover is het voor een zakelijke gast in een stad aannemelijker om gebruik te maken van de minibar. Een gast van een pittoresk hotel in de provincie is ook eerder geneigd de minibar te gebruiken. Kortom, de inhoud van de minibar zal in ieder geval moeten worden aangepast aan het type gast en de locatie van het hotel, naast andere factoren.

F&B-manager Marcel Wijnberger van NH Hoteles: “Als je je geld moet verdienen met alleen een minibar, gaat dat je niet lukken. Wij zien de minibars dus puur als extra service en richten ze daarom in naar de wensen van onze gasten. Dit kan variëren per type gast, de herkomst van de gast en de locatie van het hotel. Onze leisure-reizigers gebruiken de minibar als koelruimte. Als deze behoefte er is, maak je het assortiment minder groot. Maar de zakelijke reiziger wil wel graag een keuze. Dan bied je dit aan.” NH Hoteles is op dit moment bezig met een onderzoek naar de wensen van de gast wat de minibar betreft.

Streekproducten

Naast het standaard assortiment dat een hotelier aanbiedt, drukken streekproducten ook steeds meer een stempel op de inhoud van de minibar. In Amerika werd deze trend al eerder gesignaleerd. Zo kiezen steeds meer hoteluitbaters, zoals het Omni Berkshire hotel in New York, ervoor om lokale chocolade te verkopen in plaats van bijvoorbeeld m&m’s. Het Andaz Fifth Avenue hotel kiest onder meer voor chips en appelcider uit de streek. Ook zoutjes, water en alcohol worden meer lokaal.

Wijnberger zegt dat NH Hoteles bij bepaalde hotels ook streekproducten promoot en deze aanbiedt in de minibar. “In Amsterdam hebben we bijvoorbeeld kleine Amsterdamse jenevertjes. Maar je kunt ook denken aan seizoensproducten of lokale biertjes.”

Verschillende concepten

Door de jaren heen zijn er verschillende manieren bedacht om de minibar aantrekkelijk te maken voor de gasten. Naast de hoop op impulsieve aankopen, mikken de concepten ook op het uit handen nemen van activiteiten van de gasten. Zo gaf het Cotswold House Hotel in Groot-Brittannië gasten de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de inrichting van de hotelkamer. Gasten konden de kleur van de kussens kiezen en aangeven welke hotelkamergeur zij wilden. Ook mochten gasten een oordeel geven over de inhoud van hun minibar. Het hotel bood hiermee een persoonlijke service aan, kon juist inspelen op de behoeftes van de gast en daarmee ook bezuinigen op de kosten.

Het Nine Zero Hotel in Boston werkt met een persoonlijke service. Voordat de gasten in dit hotel arriveren, krijgen zij per e-mail de vraag wat zij willen terugzien in hun minibar. Het Carlton Oasis Hotel in Utrecht heeft op iedere verdieping een automaat geplaatst. Hier kan de gast snacks of drankjes kopen en deze nuttigen op de hotelkamer. Op de kamers staan dan ook geen minibars.

Trendwatcher Vincent van Dijk merkt op dat minibars een grote kostenpost voor hoteliers kunnen zijn. “De trend is het introduceren van een alternatief, zodat je wel de service, maar niet de kosten hebt. Bijvoorbeeld een kiosk of een Minibarbox.”

Wijnberger: “Naast de minibars bieden wij onze gasten de mogelijkheid om gebruik te maken van de FRESH menukaart. Dit concept voeren we in al onze 35 hotels in Nederland. Dit geeft onze gasten de mogelijk om ook op de hotelkamer te bestellen wat geserveerd wordt in onze restaurants. In het weekend geven wij aan dat het gebruik van de minibar bij de kamerprijs is inbegrepen. Hierdoor wordt de drempel lager om ervan gebruik te maken.”

Bij veel gasten heerst nog steeds de perceptie ‘duur’ als zij het woord minibar horen. Hoteliers kunnen deze perceptie gemakkelijk wegnemen door de minibar als extra service aan te bieden. Denk daarbij aan het type gast, de locatie van het hotel en de herkomst van uw gast.

Ingewikkelde Drank- en HorecaWet

De Drank- en HorecaWet voor roomservice en minibars zit complex in elkaar. Wanneer u in de minibar alcohol heeft staan of bij de roomservice alcoholhoudende dranken aanbiedt, heeft u hiervoor een drank- en horecavergunning nodig. De wet stelt dat elke ruimte waar alcohol wordt geschonken op de DHW-vergunning moet staan. Echter, voor minibars en voor roomservice geldt hierop een uitzondering. De hotelkamers zelf hoeven niet op de vergunning te komen. Er moet wel een andere ruimte zijn waar alcohol wordt verstrekt die wél op de vergunning staat en voldoet aan de inrichtingseisen. Dit kan bijvoorbeeld een bar, restaurant of zaal zijn.

HM302012

 

 

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
Hotelpersoneel in trek binnen andere sectoren

Alhoewel onze branche in last is, zijn mensen met een hospitality-achtergrond in trek binnen andere sectoren. Niet alleen de zorg zit verlegen om mensen met een sterke dienstverlenende achtergrond, maar ook de uitvaartverzorging is een sector waar deze professionals welkom zijn. Tegelijkertijd zien ...

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: