Hoogseizoen telt bijna 10 miljoen vakantiegangers

21 juli 2017 | Roy Spijker

Bijna 10 miljoen Nederlanders reisden in het hoogseizoen van 2016 af naar hun vakantiebestemming in eigen land of in het buitenland. In de piekweek, wanneer alle drie de regio’s vakantie hebben, waren ruim 3,7 miljoen Nederlanders op hun vakantieadres of onderweg. Het meeste geld spenderen we aan vakanties in het buitenland. Frankrijk is hiervoor nog steeds de favoriete bestemming. Dit blijkt uit onlangs verschenen cijfers over vakanties van het CBS.
 

Het hoogseizoen begint één week voor de start van de schoolvakanties op zaterdag en duurt negen weken. In het hoogseizoen van 2016 (zaterdag 2 juli tot en met vrijdag 2 september) gingen 9,9 miljoen Nederlanders ten minste één keer op vakantie. Dat is nagenoeg evenveel als in het hoogseizoen van 2015. De piek viel in de vijfde week van het hoogseizoen; toen vertoefden ruim 3,7 miljoen landgenoten één of meer dagen buitenshuis voor een korte of lange vakantie, in het buitenland of in eigen land. In de vierde tot en met de zevende week hebben kinderen uit alle drie de vakantieregio’s (Noord, Midden, Zuid) zomervakantie.
 

Buitenland of eigen land
Nederlanders gaan voor hun lange vakanties vooral naar het buitenland. In het hoogseizoen van 2016 deden 5,3 miljoen mensen dat, tegenover 2,7 miljoen in eigen land. Voor korte vakanties - met maximaal 3 overnachtingen - blijven we in de zomer meestal in Nederland (1,4 miljoen, tegen 0,4 miljoen mensen met een korte vakantie in het buitenland).

Favoriete bestemmingen
In het hoogseizoen van 2016 vertrekken Nederlanders voor hun zomervakanties naar vrijwel dezelfde bestemmingen als in 2015. Frankrijk is met bijna 1,1 miljoen vakanties weer favoriet, ondanks een daling van 60 duizend. In Duitsland worden 956 duizend vakanties gevierd, een toename van 122 duizend. Daarmee wordt de afstand van dit land tot de nummer een kleiner. Spanje volgt op gepaste afstand met 583 duizend vakanties, 72 duizend meer dan een jaar eerder. De Verenigde Staten is een nieuwkomer op de tiende plaats, ten koste van Portugal.
 

Meeste geld uitgegeven in buitenland
Nederlanders besteden in het hoogseizoen van 2016 bijna 4,6 miljard euro aan vakanties. Deze uitgaven worden voor het overgrote deel gedaan voor lange vakanties (bijna 4,4 miljard euro), met name voor lange verblijven in het buitenland (3,7 miljard euro). De vakantie-uitgaven volgen hetzelfde patroon als het aantal vakantiegangers en pieken eveneens in de vijfde week van het hoogseizoen. In deze week geven Nederlanders in 2016 in totaal 747 miljoen euro uit aan vakanties.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: