Hoogseizoen telt bijna 10 miljoen vakantiegangers

21 juli 2017 | Roy Spijker

Bijna 10 miljoen Nederlanders reisden in het hoogseizoen van 2016 af naar hun vakantiebestemming in eigen land of in het buitenland. In de piekweek, wanneer alle drie de regio’s vakantie hebben, waren ruim 3,7 miljoen Nederlanders op hun vakantieadres of onderweg. Het meeste geld spenderen we aan vakanties in het buitenland. Frankrijk is hiervoor nog steeds de favoriete bestemming. Dit blijkt uit onlangs verschenen cijfers over vakanties van het CBS.
 

Het hoogseizoen begint één week voor de start van de schoolvakanties op zaterdag en duurt negen weken. In het hoogseizoen van 2016 (zaterdag 2 juli tot en met vrijdag 2 september) gingen 9,9 miljoen Nederlanders ten minste één keer op vakantie. Dat is nagenoeg evenveel als in het hoogseizoen van 2015. De piek viel in de vijfde week van het hoogseizoen; toen vertoefden ruim 3,7 miljoen landgenoten één of meer dagen buitenshuis voor een korte of lange vakantie, in het buitenland of in eigen land. In de vierde tot en met de zevende week hebben kinderen uit alle drie de vakantieregio’s (Noord, Midden, Zuid) zomervakantie.
 

Buitenland of eigen land
Nederlanders gaan voor hun lange vakanties vooral naar het buitenland. In het hoogseizoen van 2016 deden 5,3 miljoen mensen dat, tegenover 2,7 miljoen in eigen land. Voor korte vakanties - met maximaal 3 overnachtingen - blijven we in de zomer meestal in Nederland (1,4 miljoen, tegen 0,4 miljoen mensen met een korte vakantie in het buitenland).

Favoriete bestemmingen
In het hoogseizoen van 2016 vertrekken Nederlanders voor hun zomervakanties naar vrijwel dezelfde bestemmingen als in 2015. Frankrijk is met bijna 1,1 miljoen vakanties weer favoriet, ondanks een daling van 60 duizend. In Duitsland worden 956 duizend vakanties gevierd, een toename van 122 duizend. Daarmee wordt de afstand van dit land tot de nummer een kleiner. Spanje volgt op gepaste afstand met 583 duizend vakanties, 72 duizend meer dan een jaar eerder. De Verenigde Staten is een nieuwkomer op de tiende plaats, ten koste van Portugal.
 

Meeste geld uitgegeven in buitenland
Nederlanders besteden in het hoogseizoen van 2016 bijna 4,6 miljard euro aan vakanties. Deze uitgaven worden voor het overgrote deel gedaan voor lange vakanties (bijna 4,4 miljard euro), met name voor lange verblijven in het buitenland (3,7 miljard euro). De vakantie-uitgaven volgen hetzelfde patroon als het aantal vakantiegangers en pieken eveneens in de vijfde week van het hoogseizoen. In deze week geven Nederlanders in 2016 in totaal 747 miljoen euro uit aan vakanties.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Fletcher
De Wageningsche Berg door Fletcher uitgeroepen tot hotel van het jaar

Fletcher Hotel-Restaurant De Wageningsche Berg is door Fletcher uitgeroepen tot hotel van het jaar, daarvoor wordt het team uiteraard beloond. Daarom neemt het hoofdkantoor in Nieuwegein op zondag 24 maart 2019 het 4-sterren Fletcher Hotel-Restaurant De Wageningsche Berg in Wageningen voor é&...

Awards Hotel Mensen
Grand Hotel Huis ter Duin: ‘Partner Independent Hotel of the Year 2018’

Na de benoeming van managing director Stephan Stokkermans tot Hotelier of the Year 2019 van Preferred Hotels & Resorts en een finaleplaats bij de M&IT Awards in Londen was het nu de beurt aan Coen van Veen om twee awards mee naar huis te nemen. De Director of Sales was tijdens de HelmsBrisco...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Economie Internationaal
Stijgend aantal hotelovernachtingen in Nederland, Groningen is opvallende stijger

Herkomst gasten In 2012 waren 48,79% van alle overnachtingen in hotels in Nederland afkomstig van een buitenlandse gast. Gedurende de afgelopen jaren is dit percentage gegroeid tot 54,12% in 2018. De meeste buitenlandse overnachtingen komen van gasten uit Duitsland, UK, USA, België en Frankrijk....

Amsterdam Personalia
Emmy Stoel nieuwe General Manager Sofitel Legend The Grand Amsterdam

Het kon niet uitblijven. Zojuist publiceerden we het persbericht waarin aangekondigd werd dat Michiel Roelfsema de nieuwe general manager van Hotel Okura Amsterdam wordt, en nog geen uur later volgt er een 'ping' in de mailbox. Het blijkt het persbericht te zijn dat meldt dat Emmy Stoel, de ...

Amsterdam Personalia
Michiel Roelfsema nieuwe general manager Hotel Okura Amsterdam

Michiel Roelfsema (35) volgt per 17 mei 2019 Emmy Stoel op als general manager van Hotel Okura Amsterdam. Dit is door Marcel P. van Aelst, president en CEO van Okura Nikko Hotel Management Co. Ltd Japan, bekendgemaakt. Als stagiair maakte Michiel in 2002 voor het eerst kennis met Hotel Okura Amst...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: